Blad 12 neutraal ferrekkene wurde kinne? Dan stiet op side 26 en 27 wat oer argeologybelied. De LLP-fraksje is der ek op yngien. Risiko's yn ferban mei wetlike maatregelen wurde hyltyd gruttere knipepunten yn tiid en jild. De FNP-fraksje hat der al mear as injier lyn fragen oer steld. En is der wis fan dat mei eigen ekspertize der fiks op te besparjen fait op eksteme deskundigen. Der wurdt flink groeven op dit stuit en skylk by de Aldehou yn it nije gebiet fan Ljouwert Süd. 60.21 Eksteme buro's binne hartstikke djoer en it stikje oer argeologybelied is in bytsje faach. Wat sil it kolleezje dwaan, in öfwachtsjende halding of ekspertize yn eigen hüs binnenhelje. Soarch en opfang De öfbou fan subsydzjes foar it multykultureel pan, dat leit lestich by üs. It multykultureel sintrum is noch mar 2-3 jier lang iepen. Wy freegje it kolleezje wat doe de krekte öfspraken wienen. Hoefolle jier is dy subsydzje yn prinsipe takend? It gebou is fierder ek hielendal ymjochte op syn funksje. Wy fine wol dat der mear aktiviteiten komme moatte ijochte op de ynteraksje, de positive kontakten tusken de aide en de nije Ljouwerters, de Friezen, lykas okkerdeis it Frysk-Koerdische toanielstik. Wurk en vnkomen Op side 53 stiet ünderoan dat der no 4500 ütkearingsgeijochtigen binne. Wat der dan opfalt is dat er noch gans mear foarderingen binne, 5600 stiks mar leafst. Dat is gigantysk. 1-2003 stiet op de balans 8 miljoen euro oan foarderingen, mei foarsjenningen fan 3,5 miljoen. Dêr sit dus 4,5 miljoen euro tusken, foar 100% risiko fan de gemeente. Wat is de stan fan saken, hoe wol it kolleezje dat risiko fermindeije? Fierder steane der 750 fraudemeldingen iepen. Hoe wol men dy meldingen op tiid ferwurkje? Is der sprake fan in fikse achterstan? Dat tinke wy fan wol, want der binne noch mar 95 prosessen-ferbaal. De gebrükersromte hat üs ynstimming Sport Wy sjogge dat in pear ferieningen, ik neam OBQ, eigentlik mei ijocht en reden protesteare. Wy binne dan net foar it fuortbesunigjen fan de subsydzje op de hier fan de sportakkommodaasj es. De skatefoarsjenning. Wy tinke dat it der finansjieel net hielendal ynsit mei it each op de situaasje fan de gemeente. Ik mien dat it mear as 4 ton kostje moast. Wol freegje wy it kolleezje om him yn te spannen om yn elk gefal de besteande skatefoarsjenning op te wurdearen en yn oerlis te gean mei de skateferiening om ta in plan fan oanpak te kommen. Bygelyks yn kombinaasje mei oare sportfasiliteiten. De heer Elzinga (D66): In het dualistische systeem is de programmabegroting bedoeld als een soort contract tussen raad en college. Het is de bedoeling dat wij zo goed mogelijk aangeven op de verschillende beleidsterreinen wat we willen bereiken en hoeveel geld we daarvoor over hebben. Dat lukt nog niet helemaal met deze programmabegroting. Hij wordt elke keer wel beter en daar zijn we heel blij om. Vandaar dat ik mij beperk tot een aantal kwalitatieve opmerkingen. In dit verband vinden we het dus jammer dat de visie van het CD A-fractie nog niet voorligt. Het is de bedoeling dat we meer tegen elkaar aanpraten dan richting het college. De programmabegroting is in principe van ons, en dus is het, zoals de heer Florijn al opmerkte, de bedoeling dat wij voor de begrotingsbehandeling in de raad al enig zicht hebben op mogelijke alternatieven en dat er ook al een zekere mate van overeenstemming over bestaat. Een aantal opmerkingen. Cultuur De bezuiniging op o.a. de Openbare Bibliotheek vinden we heel erg jammer. De bibliotheek kan op termijn goedkoper werken, maar dan moeten ze wel de bestemmingsreserve kunne aanwenden om op zelfbediening over te kunnen gaan. Dus daar zijn we nog op zoek hoe dat anders zou kunnen. Theater Romein willen we op termijn wel als pand behouden voor culturele doeleinden, maar we moeten accepteren dat op de kortere termijn wat minder activiteiten ontplooid kunnen worden. Over het Blad 13 poppodium kan ik melden dat volgens mij Signo Es, het bureau dat de PAL/GL- fractie ooit eens heeft aangetrokken, geconstateerd heeft dat geen enkel pand in de stad geschikt is om uit te groeien tot een volwaardig poppodium. Dan denk ik datje dat ook niet moet proberen. We moeten gewoon wachten op betere tijden, totdat er geld is voor een pand. Dat kan nog even duren. Tot die tijd moeten we een beetje aanmodderen. Onderwijs Schoolgebouwen voor basisonderwijs kennen een relatief lage benuttinggraad. Dat is op zich wel jammer. Dus wij zijn er voorstander van dat gebruik van die panden gecombineerd wordt met andere functies. Dat gaat op korte termijn hopelijk gebeuren in de Vrijheidswijk. Dat soort ontwikkelingen juichen wij toe, omdat je daar met de beperkte middelen die we hebben toch heel veel rendement kunt halen. Werk en inkomen De ex-Idee/WIWers kunnen wat ons betreft in 2005 nog wel uit het werkdeel betaald worden, maar we zien toch wel graag een structurele oplossing voor die mensen tegemoet. Ik had gehoopt dat we inmiddels ook een voortgangsrapportage hadden gekregen over wat de gang van zaken daaromtrent is. Op langere termijn willen wij toch een structurele oplossing. Dat kan nog even duren natuurlijk. Sport Wij zijn geen voorstander van het idee van de VVD-fractie om van objectsubsidie naar subjectsubsidie over te gaan, Dat klinkt een beetje cryptisch, maar wij zijn voorstander van transparantere tarieven, omdat we toch een verantwoorde verschuiving van middelen willen maken. Het is natuurlijk van de gekke, dat een gymnastiek vereniging als OBQ een relatief laag bedrag moet gaan missen. Voor hen is dat natuurlijk cruciaal. Wij zullen op enig moment verschuivingen moeten aanbrengen, maar welke dat zijn is voor ons nog relatief ondoorzichtig. Skatevoorziening. Wij willen dat natuurlijk graag in de stad hebben, maar ik zou op korte termijn even niet weten hoe we dat zouden moeten financieren. Beantwoording wethouder Van Mourik Cultuur Er zijn door de LLP-fractie een aantal gedetailleerde vragen gesteld over de nota Cultuur. Het feit dat de effecten van het cultuurbeleid worden gemeten in aantallen concerten, aantallen optredens, aantallen festivals en niet in de aantallen mensen die gebruik maken van die evenementen, dat vind ik op zich een logische vraag. Ik wil wel even bekijken of het mogelijk is om los van de kwantitatieve benadering of we zicht kunnen krijgen op de aantallen mensen die deelnemen aan cultuuruitingen in de stad. Het zal wel heel moeilijk zijn, maar ik wil er een keer goed naar kijken. Er is gevraagd naar archeologiebeleid. De risico's bij archeologiebeleid worden groter staat in de programmabegroting. Dat komt omdat wij zelf geen capaciteit hebben op het gebied van archeologiebeleid. De regelgeving wordt steeds stringenter en dwingender, dus op het moment datje zelf die capaciteit niet hebt en je voldoet niet aan die formele verplichtingen, dan is een risico bijvoorbeeld dat er een kink in de kabel komt bij een vergunningsprocedure. Daar moeten we over nadenken. Tot nu toe wordt die capaciteit geraamd bij project budgetten, bijvoorbeeld bij het Oldehoofsterkerkhof. Maar dat is allemaal financiering op ad hoe basis. De komende jaren zal de vraag op ons afkomen of wij zelf structureel archeologie expertise een plaats zullen moeten geven in onze organisatie. Op dit moment is dat nog niet zo, en daarom is het als een risico gekenschetst. De publieke omroep. Het college vindt dat nog nodig. De visie is neergelegd in de concept cultuurnota die momenteel onderwerp van politieke besluitvorming is. Het is wel zo dat Mercurius van een kemvoorziening naar een aanvullende voorziening is getransformeerd. Dat houdt in dat het belang iets minder hoog wordt aangeslagen. Ook is gezegd dat wij ook willen proberen om een gedeelte van de verhouding tussen gemeente en Mercurius een meer zakelijk grondslag te geven in een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 9