Blad 2
Werkwijze raad
Centraal in dit deel van de notitie staat de in de
evaluatie gesignaleerde wens om de burger meer te betrekken
bij de politiek en om de vergaderdruk te verminderen.
Daartoe is een aantal voorstellen gedaan die betrekking
hebben op de invoering van de lange termijn agenda,
procesafspraken over kaderstelling, wijziging van de
commissiestructuur, het vergaderschema, inspreken en een
intensivering op de communicatie met de burger.
Wij hebben in twee bijeenkomsten gesproken over deze
notitie en de voorstellen. Voor een toelichting op de
inhoud van de voorstellen wordt verwezen naar de notitie
Raad in actie met bijlagen. De uitkomsten van de
besprekingen in het presidium zijn toegevoegd aan de
notitie. Hieronder is weergegeven tot welke besluiten en
voorstellen wij zijn gekomen.
II. Acties en voorstellen ter verbetering werkwijze van de
raad, commissies en presdium
1. De lange termijn agenda van de raad
Wij hebben besloten tot invoering van de lange termijn
agenda. Uitgangspunt voor de agenda is de geldende
programmabegroting. Hierin staat per programma het geldende
beleidskader vermeld. Wijzigingen op dit beleidskader als
gevolg van andere beleidsopvattingen van de raad of door
wetswijzigingen worden als een A-punt bestempeld. Uw raad
neemt bij invoering van dit soort wijzigingen het voortouw
(bv met de invoering WMO)Uitwerking van beleid van
bestaande kaders zijn B-punten. Deze worden volledig
voorbereid door het college.
De lange termijn agenda wordt opgesteld bij de vaststelling
van de programmabegroting en bevat de A- en B-punten. Bij
de kaderbrief kan uw raad zijn wensen uiten over te
behandelen A-onderwerpenHet college zorgt voor een goede
voorbereiding en spreiding van de te behandelen
agendapunten. Op basis van deze agenda zal het aantal A-
punten zich beperken tot 3 a 5 per jaar.
De lange termijn agenda leidt tot:
1. een bepaalde planning en beheersing in het aantal
beleidsnota's
2. een vloeiende, logische en effectieve verdeling van
taken en bevoegdheden tussen raad en college.
(Zie ook Raad in actie bijlage IV)
Blad 3
2. Kaderstelling
De kaderstellende trajecten worden door het college
voorbereid en gefaciliteerd. Op advies van de werkgroep
hebben wij de structuur van een kaderstellend traject
vastgesteld; kaderstelling dient te verlopen langs een
viertal fasen van informatie/oriëntatie, meningsvorming,
besluitvorming en evaluatie.
Iedere kaderstelling begint met een startnotitie voor de
raad waarin het proces wordt beschreven. De raad geeft met
het aannemen van de startnotitie fiat en faciliteiten voor
het starten van het proces van kaderstelling. Ook kan
hierin worden aangegeven welke rol hij wil spelen bij het
gehele proces en wat hij aan het college wil overlaten (zie
ook Raad in actie bijlage V)
3. Wijziging vergaderstelsel
Wij stellen u voor om vanaf 1 september 2005 de commissie
van de rekening op te heffen en vanaf dat moment te werken
met drie commissies. De commissie van de rekening heeft
zich het laatste jaar met name bezig gehouden met de
invoering van de nieuwe P&C-cyclus, de programmabegroting
en -rekening, de accountantscontrole in opdracht van uw
raad en invoering van de rekenkamer. De jaarstukken worden
vanaf 2005 in een integrale commissiebijeenkomst behandeld.
Nu een jaarcyclus is doorlopen en ook de rekenkamer bijna
operationeel is, acht het presidium, mede gelet op de wens
om het aantal vergaderingen terug te brengen, een
afzonderlijke commissie van de rekening niet meer nodig. De
begeleidingingscommissie van de accountant blijft nog wel
bestaan
De vergaderingen van de commissies blijven gepland op
maandag en woensdag.
Wij stellen u ook voor om te werken met een programmatische
indeling van de commissies. Een meer programmatische
benadering van de onderwerpen in de commissies kan
dubbelingen en onduidelijkheden voorkomen en nodigt meer
uit om in onderlinge samenhang en op bestuurlijke
hoofdlijnen te discussiëren.
Zowel voor het vervallen van de commissie van de rekening
als de keuze voor programmatische indeling van de
resterende commissies is wijziging van het reglement van
orde (RvO) van de commissies noodzakelijk. Omdat het aantal
en soort programma's in de begroting kan veranderen stellen
wij u voor om de verdeling van de programma's door het
presidium te laten vaststellen. Indien u instemt met de
wijzigingen van het reglement zal het presidium tot de
volgende verdeling overgaan: