Blad 2 Werkwijze raad Centraal in dit deel van de notitie staat de in de evaluatie gesignaleerde wens om de burger meer te betrekken bij de politiek en om de vergaderdruk te verminderen. Daartoe is een aantal voorstellen gedaan die betrekking hebben op de invoering van de lange termijn agenda, procesafspraken over kaderstelling, wijziging van de commissiestructuur, het vergaderschema, inspreken en een intensivering op de communicatie met de burger. Wij hebben in twee bijeenkomsten gesproken over deze notitie en de voorstellen. Voor een toelichting op de inhoud van de voorstellen wordt verwezen naar de notitie Raad in actie met bijlagen. De uitkomsten van de besprekingen in het presidium zijn toegevoegd aan de notitie. Hieronder is weergegeven tot welke besluiten en voorstellen wij zijn gekomen. II. Acties en voorstellen ter verbetering werkwijze van de raad, commissies en presdium 1. De lange termijn agenda van de raad Wij hebben besloten tot invoering van de lange termijn agenda. Uitgangspunt voor de agenda is de geldende programmabegroting. Hierin staat per programma het geldende beleidskader vermeld. Wijzigingen op dit beleidskader als gevolg van andere beleidsopvattingen van de raad of door wetswijzigingen worden als een A-punt bestempeld. Uw raad neemt bij invoering van dit soort wijzigingen het voortouw (bv met de invoering WMO)Uitwerking van beleid van bestaande kaders zijn B-punten. Deze worden volledig voorbereid door het college. De lange termijn agenda wordt opgesteld bij de vaststelling van de programmabegroting en bevat de A- en B-punten. Bij de kaderbrief kan uw raad zijn wensen uiten over te behandelen A-onderwerpenHet college zorgt voor een goede voorbereiding en spreiding van de te behandelen agendapunten. Op basis van deze agenda zal het aantal A- punten zich beperken tot 3 a 5 per jaar. De lange termijn agenda leidt tot: 1. een bepaalde planning en beheersing in het aantal beleidsnota's 2. een vloeiende, logische en effectieve verdeling van taken en bevoegdheden tussen raad en college. (Zie ook Raad in actie bijlage IV) Blad 3 2. Kaderstelling De kaderstellende trajecten worden door het college voorbereid en gefaciliteerd. Op advies van de werkgroep hebben wij de structuur van een kaderstellend traject vastgesteld; kaderstelling dient te verlopen langs een viertal fasen van informatie/oriëntatie, meningsvorming, besluitvorming en evaluatie. Iedere kaderstelling begint met een startnotitie voor de raad waarin het proces wordt beschreven. De raad geeft met het aannemen van de startnotitie fiat en faciliteiten voor het starten van het proces van kaderstelling. Ook kan hierin worden aangegeven welke rol hij wil spelen bij het gehele proces en wat hij aan het college wil overlaten (zie ook Raad in actie bijlage V) 3. Wijziging vergaderstelsel Wij stellen u voor om vanaf 1 september 2005 de commissie van de rekening op te heffen en vanaf dat moment te werken met drie commissies. De commissie van de rekening heeft zich het laatste jaar met name bezig gehouden met de invoering van de nieuwe P&C-cyclus, de programmabegroting en -rekening, de accountantscontrole in opdracht van uw raad en invoering van de rekenkamer. De jaarstukken worden vanaf 2005 in een integrale commissiebijeenkomst behandeld. Nu een jaarcyclus is doorlopen en ook de rekenkamer bijna operationeel is, acht het presidium, mede gelet op de wens om het aantal vergaderingen terug te brengen, een afzonderlijke commissie van de rekening niet meer nodig. De begeleidingingscommissie van de accountant blijft nog wel bestaan De vergaderingen van de commissies blijven gepland op maandag en woensdag. Wij stellen u ook voor om te werken met een programmatische indeling van de commissies. Een meer programmatische benadering van de onderwerpen in de commissies kan dubbelingen en onduidelijkheden voorkomen en nodigt meer uit om in onderlinge samenhang en op bestuurlijke hoofdlijnen te discussiëren. Zowel voor het vervallen van de commissie van de rekening als de keuze voor programmatische indeling van de resterende commissies is wijziging van het reglement van orde (RvO) van de commissies noodzakelijk. Omdat het aantal en soort programma's in de begroting kan veranderen stellen wij u voor om de verdeling van de programma's door het presidium te laten vaststellen. Indien u instemt met de wijzigingen van het reglement zal het presidium tot de volgende verdeling overgaan:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 110