Blad 8
Door deze aanpassingen is er verkeerskundig weliswaar geen
ideale situatie, maar wel een aanvaardbare situatie.
Overigens blijkt uit de ongevalleninventarisatie dat ter
hoogte van de spoorwegovergang en het kruispunt een
gemiddeld aantal verkeersongelukken heeft plaatsgevonden.
Op basis van deze gegevens kan niet gesproken van over een
verkeersonveilige situatie.
2. Uit de aanvraag blijkt dat 16 extra parkeerplaatsen
op eigen terrein worden aangelegd. Op grond van de
CROW-normen is 0,5 tot 1 parkeerplaats nodig per 30
leerlingen. Bij een toename van 550 leerlingen
betekent dit maximaal 18 parkeerplaatsen. Inspreker
is van opvatting dat de maximumnorm moet worden
toegepast, vanwege het feit dat nu reeds onvoldoende
parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Ook parkeren ouders
door het tekort aan parkeerplaatsen op of voor het
terrein van Atoglas.
Reactie
Naar aanleiding van deze reactie is het plan aangepast en
worden er op het eigen terrein 18 parkeerplaatsen
aangelegd.
3. Tijdens de informatiebijeenkomst is gemeld dat een
nieuwe ontsluitingsroute aan de achterzijde van
Comenius zal worden aangelegd. Deze ontsluitingsweg
is echter niet meegenomen in het
vrij stellingsverzoek
Reactie
Tijdens de informatiebijeenkomst van Comenius heeft de heer
Baars van architectenbureau Grunstra een toelichting
gegeven op het plan. Daarbij heeft hij inderdaad een
opvaart en een fietsbrug gepresenteerd. De heer Grunstra
heeft daarbij wel gezegd dat er nog onzekerheid bestond
over de aanleg van de opvaart
Vanwege deze onzekerheid is gekozen om dit onderdeel niet
mee te nemen in het formele vrijstellingsverzoekIn het
ingediende plan komt een afslag vanaf het Kerkepad naar het
terrein van Comenius, waarmee de school ook vanuit het
zuiden bereikbaar wordt. Hiermee moet de druk op de Achter
de Hoven voor een deel worden weggenomen. De ontsluiting
via het zuiden maakt derhalve deel uit van het plan, echter
op dit moment is gekozen voor een sobere uitvoering. Als
gaandeweg alsnog middelen beschikbaar komen, dan zal
onderzocht worden of de opvaart en de brug alsnog aangelegd
kunnen worden.
Wel moet worden opgemerkt dat de communicatie op dit punt
niet goed is geweest door tijdens de informatiebijeenkomst
niet beide ontsluitingsvarianten te tonen.
Blad 9
Stichting Ondersteuning Bewonersplatform Achter de Hoven te
Leeuwarden
1. Het vrijstellingsverzoek is niet voorzien van een
toelichting op welke wijze de toename van het fiets
en autoverkeer wordt afgewikkeld. Met name de
risico's voor verkeersoverlast en de veiligheid van
de fietsende scholieren zijn van belang. Er zijn
beperkte mogelijkheden om de fietsverkeersstromen kan
beïnvloeden.
De punt is hiervoor al van een reactie voorzien naar
aanleiding van de inspraakreactie van Van Diepen Van der
Kroef Advocaten te Hoorn.
2. Het verzoek is in strijd met het Wijkplan Achter
Hoven. De bezwaren zijn stedenbouwkundig (schaal,
maat en ruimtebeslag) en verkeerskundig (veiligheid,
sluipverkeer en overlast)
Reactie
Zoals hiervoor aangegeven is de uitbreiding in
overeenstemming met het Wijkplan Achter de Hoven. Het
wijkplan biedt zelfs ruimte voor concentratie van Comenius
op twee plekken in de wijk.
3De grootte van de school staat niet in verhouding tot
het aantal bewoners van de wijk Achter de Hoven,
waardoor de druk op de wijk zal toenemen dat er
ontwrichting van de balans in de wijk al ontstaan.
Reactie
Er is geen aanleiding te veronderstellen dat de wijk de
uitbreiding van Comenius niet aan kan. Hoewel de
uitbreiding van de school altijd extra (verkeers)druk met
zich mee brengt, is hier geen sprake van een uitzonderlijke
situatie. In het wijkplan staat vermeld dat de buurt in de
huidige situatie nauwelijks overlast ondervindt van de
school. Er is geen aanleiding te veronderstellen dat deze
uitbreiding leidt tot onevenredige overlast
4De ontsluiting van de school zoals aangevraagd is
niet in overeenstemming met de plannen zoals die
gepresenteerd zijn tijdens de informatieavond.
Reactie
De punt is hiervoor al van een reactie voorzien naar
aanleiding van de inspraakreactie van Van Diepen Van der
Kroef Advocaten te Hoorn.
5. Een deel van het huidige sportterrein wordt veranderd
in een plein met fietsenstallingen waarmee inbreuk
wordt gepleegd op het landelijke Potmargegebied