Blad 8 Door deze aanpassingen is er verkeerskundig weliswaar geen ideale situatie, maar wel een aanvaardbare situatie. Overigens blijkt uit de ongevalleninventarisatie dat ter hoogte van de spoorwegovergang en het kruispunt een gemiddeld aantal verkeersongelukken heeft plaatsgevonden. Op basis van deze gegevens kan niet gesproken van over een verkeersonveilige situatie. 2. Uit de aanvraag blijkt dat 16 extra parkeerplaatsen op eigen terrein worden aangelegd. Op grond van de CROW-normen is 0,5 tot 1 parkeerplaats nodig per 30 leerlingen. Bij een toename van 550 leerlingen betekent dit maximaal 18 parkeerplaatsen. Inspreker is van opvatting dat de maximumnorm moet worden toegepast, vanwege het feit dat nu reeds onvoldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Ook parkeren ouders door het tekort aan parkeerplaatsen op of voor het terrein van Atoglas. Reactie Naar aanleiding van deze reactie is het plan aangepast en worden er op het eigen terrein 18 parkeerplaatsen aangelegd. 3. Tijdens de informatiebijeenkomst is gemeld dat een nieuwe ontsluitingsroute aan de achterzijde van Comenius zal worden aangelegd. Deze ontsluitingsweg is echter niet meegenomen in het vrij stellingsverzoek Reactie Tijdens de informatiebijeenkomst van Comenius heeft de heer Baars van architectenbureau Grunstra een toelichting gegeven op het plan. Daarbij heeft hij inderdaad een opvaart en een fietsbrug gepresenteerd. De heer Grunstra heeft daarbij wel gezegd dat er nog onzekerheid bestond over de aanleg van de opvaart Vanwege deze onzekerheid is gekozen om dit onderdeel niet mee te nemen in het formele vrijstellingsverzoekIn het ingediende plan komt een afslag vanaf het Kerkepad naar het terrein van Comenius, waarmee de school ook vanuit het zuiden bereikbaar wordt. Hiermee moet de druk op de Achter de Hoven voor een deel worden weggenomen. De ontsluiting via het zuiden maakt derhalve deel uit van het plan, echter op dit moment is gekozen voor een sobere uitvoering. Als gaandeweg alsnog middelen beschikbaar komen, dan zal onderzocht worden of de opvaart en de brug alsnog aangelegd kunnen worden. Wel moet worden opgemerkt dat de communicatie op dit punt niet goed is geweest door tijdens de informatiebijeenkomst niet beide ontsluitingsvarianten te tonen. Blad 9 Stichting Ondersteuning Bewonersplatform Achter de Hoven te Leeuwarden 1. Het vrijstellingsverzoek is niet voorzien van een toelichting op welke wijze de toename van het fiets en autoverkeer wordt afgewikkeld. Met name de risico's voor verkeersoverlast en de veiligheid van de fietsende scholieren zijn van belang. Er zijn beperkte mogelijkheden om de fietsverkeersstromen kan beïnvloeden. De punt is hiervoor al van een reactie voorzien naar aanleiding van de inspraakreactie van Van Diepen Van der Kroef Advocaten te Hoorn. 2. Het verzoek is in strijd met het Wijkplan Achter Hoven. De bezwaren zijn stedenbouwkundig (schaal, maat en ruimtebeslag) en verkeerskundig (veiligheid, sluipverkeer en overlast) Reactie Zoals hiervoor aangegeven is de uitbreiding in overeenstemming met het Wijkplan Achter de Hoven. Het wijkplan biedt zelfs ruimte voor concentratie van Comenius op twee plekken in de wijk. 3De grootte van de school staat niet in verhouding tot het aantal bewoners van de wijk Achter de Hoven, waardoor de druk op de wijk zal toenemen dat er ontwrichting van de balans in de wijk al ontstaan. Reactie Er is geen aanleiding te veronderstellen dat de wijk de uitbreiding van Comenius niet aan kan. Hoewel de uitbreiding van de school altijd extra (verkeers)druk met zich mee brengt, is hier geen sprake van een uitzonderlijke situatie. In het wijkplan staat vermeld dat de buurt in de huidige situatie nauwelijks overlast ondervindt van de school. Er is geen aanleiding te veronderstellen dat deze uitbreiding leidt tot onevenredige overlast 4De ontsluiting van de school zoals aangevraagd is niet in overeenstemming met de plannen zoals die gepresenteerd zijn tijdens de informatieavond. Reactie De punt is hiervoor al van een reactie voorzien naar aanleiding van de inspraakreactie van Van Diepen Van der Kroef Advocaten te Hoorn. 5. Een deel van het huidige sportterrein wordt veranderd in een plein met fietsenstallingen waarmee inbreuk wordt gepleegd op het landelijke Potmargegebied

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 158