Blad 4
Maat schaal
Om de maat en de schaal van het toekomstige evenementen
plein goed te bevatten is de maat van het pleinvlak (50x75
meter) vergeleken met andere plekken in de stad, ruimtes
die al ingericht zijn en die men in de dagelijkse beleving
ook ervaart. Hierbij is gekeken naar het Waagplein, Wirdu-
merpoortsdwingerWilhelminaplein en het Stationsplein. Het
blijkt dat de maat van het pleinvlak past bij de schaal van
de omringende bebouwing en dat een pleinvlak van deze om
vang niet hoeft te leiden tot een 'unheimische' ruimte.
Belangrijk zijn echter wel de pleinranden, het plein moet
niet 'weglopen' in de ruimte er omheen. Er moet dus zorg
vuldig worden omgegaan met de inrichting van de pleinran
den, er moet gezorgd worden voor een goede 'afbakening' van
het pleinvlak.
Sfeer
Een van de uitgangspunten is om aan te sluiten bij het kwa
liteitsniveau van de al gerealiseerde inrichtingsplannen in
de binnenstad van Leeuwarden. Voor het Oldehoofsterkerkhof
wordt qua sfeer en uitstraling de link gelegd met het pas
heringerichte gebied Raadhuisplein, Hofplein, Gouverneurs
plein. Dit plein is ook van historische betekenis en heeft
na de herinrichting een totale metamorfose ondergaan. Er is
gekozen voor een bestratingstype (gebakken klinker, rood
gemêleerd, dikformaat) met een historische uitstraling,
daarnaast zijn rond het gerestaureerde stadhuis en voor het
Stadhouderlijk Hof vakken aangebracht in gebakken 'Friese
drielingen'Het straatmeubilair echter heeft juist een
moderne uitstraling. Beide pleinen hebben historische bete
kenis met eromheen een veelheid aan architectuur en be
staande elementen. Ook voor het Oldehoofsterkerkhof wordt
voor het ontwerp een dergelijke sfeer nagestreefd.
3Verkeer
Parkeervoorzieningen
De toekomstige ondergrondse parkeergarage heeft circa 525
parkeerplaatsen. Ten behoeve van (ultra)kort parkeren voor
het stadskantoor en het postkantoor worden er nog een 12-
tal plaatsen aangelegd. Hiervan zijn een viertal parkeer
plaatsen bestemd voor gehandicapten.
Routes
Bevoorradingsverkeer
De bevoorrading van de Grote en de Kleine Kerkstraat vindt
plaats via het Heer Ivostraatje, ook het Postkantoor en het
Stadskantoor worden via deze route worden bevoorraad. Deze
route zal in de toekomst ongewijzigd blijven en dus in twee
richtingen berijdbaar blijven.
Gemotoriseerd verkeer
De toekomstige parkeergarage wordt ontsloten vanaf de Groe-
neweg/Boterhoek
Blad 5
Hierdoor heeft de parkeergarage een directe ontsluiting op
de parkeerring in plaats van de huidige situatie waarbij
verkeer via het Heer Ivostraatje rijdt. Voor het Heer
Ivostraatje betekent dit dat dit straatje uitsluitend nog
door bestemmingsverkeer gebruikt zal worden en waardoor
gekozen kan worden voor een verkeersluwe inrichting.
Openbaar Vervoer
De stadsbussen rijden via de Groeneweg, Boterhoek, Wester
plantage, RuiterskwartierSchavernek richting de Nieuwe-
stad. In het ontwerp wordt zowel voorzien in een halte
plaats op de Groeneweg ter hoogte van Tresoar als op de
Nieuwestad in de omgeving van het stadskantoor.
Langzaam Verkeer
In de huidige situatie liggen er langs de Groeneweg vrij-
liggende fietspaden. In verband met de functie van de Bo-
terhoek/Groeneweg als onderdeel van de parkeerring en de
daarbij behorende verkeersintensiteiten zullen ook in de
nieuwe situatie de vrij liggende fietspaden terug keren.
Voor voetgangers zijn vooral de verbindingen tussen de bin
nenstad en de Prinsentuin van belang. Op de Groeneweg zijn
twee oversteeklocaties gemaakt, één in het verlengde van de
Torenstraat en de tweede in het verlengde van het Heer
Ivostraatje. Om de oversteekbaarheid van de Boter-
hoek/Groeneweg voor voetgangers te verbeteren wordt voorge
steld ter plaatse van de oversteken Voetgangers Oversteek
Plaatsen (zebra's) te creëren.
Profielen
De gekozen routeringen en de locaties van de in en uitgang
van de parkeergarage, hebben consequenties voor de ver
keerskundige maatvoering in het plan.
De ruimte op de Boterhoek tussen het Oldehoofsterkerkhof en
Tresoar is beperkt, om toch aan alle verkeersdeelnemers en
aan de in- en uitgang van de parkeergarage ruimte te kunnen
bieden is een minimale maatvoering toegepast. Uiteraard is
de toegepaste maatvoering voldoende voor het gebruik voor
alle soorten verkeer. Concreet betekent dit dat de rijbaan
en de fietspaden dezelfde maatvoering houden als in de hui
dige situatie. De parkeerplaatsen op maaiveld langs de Bo
terhoek komen te vervallen ten behoeve van de in en uitrit
van de parkeergarage
4Inrichting
De rode draad bij de vormgeving en materiaalkeuze voor het
inrichtingsplan is het vergroten van eenheid en samenhang
en het dusdanig ordenen van straatmeubilair dat deze de
functionele en ruimtelijke programma's versterken. Concreet
betekent dit dat als basisbestrating voor het gehele plan
is gekozen voor een gebakken klinkerbestrating (rood gemê
leerd, dikformaat) conform Raadhuisplein, Hofplein, Gouver
neursplein en dat niveauverschillen en locatie van straat-