Blad 4 Maat schaal Om de maat en de schaal van het toekomstige evenementen plein goed te bevatten is de maat van het pleinvlak (50x75 meter) vergeleken met andere plekken in de stad, ruimtes die al ingericht zijn en die men in de dagelijkse beleving ook ervaart. Hierbij is gekeken naar het Waagplein, Wirdu- merpoortsdwingerWilhelminaplein en het Stationsplein. Het blijkt dat de maat van het pleinvlak past bij de schaal van de omringende bebouwing en dat een pleinvlak van deze om vang niet hoeft te leiden tot een 'unheimische' ruimte. Belangrijk zijn echter wel de pleinranden, het plein moet niet 'weglopen' in de ruimte er omheen. Er moet dus zorg vuldig worden omgegaan met de inrichting van de pleinran den, er moet gezorgd worden voor een goede 'afbakening' van het pleinvlak. Sfeer Een van de uitgangspunten is om aan te sluiten bij het kwa liteitsniveau van de al gerealiseerde inrichtingsplannen in de binnenstad van Leeuwarden. Voor het Oldehoofsterkerkhof wordt qua sfeer en uitstraling de link gelegd met het pas heringerichte gebied Raadhuisplein, Hofplein, Gouverneurs plein. Dit plein is ook van historische betekenis en heeft na de herinrichting een totale metamorfose ondergaan. Er is gekozen voor een bestratingstype (gebakken klinker, rood gemêleerd, dikformaat) met een historische uitstraling, daarnaast zijn rond het gerestaureerde stadhuis en voor het Stadhouderlijk Hof vakken aangebracht in gebakken 'Friese drielingen'Het straatmeubilair echter heeft juist een moderne uitstraling. Beide pleinen hebben historische bete kenis met eromheen een veelheid aan architectuur en be staande elementen. Ook voor het Oldehoofsterkerkhof wordt voor het ontwerp een dergelijke sfeer nagestreefd. 3Verkeer Parkeervoorzieningen De toekomstige ondergrondse parkeergarage heeft circa 525 parkeerplaatsen. Ten behoeve van (ultra)kort parkeren voor het stadskantoor en het postkantoor worden er nog een 12- tal plaatsen aangelegd. Hiervan zijn een viertal parkeer plaatsen bestemd voor gehandicapten. Routes Bevoorradingsverkeer De bevoorrading van de Grote en de Kleine Kerkstraat vindt plaats via het Heer Ivostraatje, ook het Postkantoor en het Stadskantoor worden via deze route worden bevoorraad. Deze route zal in de toekomst ongewijzigd blijven en dus in twee richtingen berijdbaar blijven. Gemotoriseerd verkeer De toekomstige parkeergarage wordt ontsloten vanaf de Groe- neweg/Boterhoek Blad 5 Hierdoor heeft de parkeergarage een directe ontsluiting op de parkeerring in plaats van de huidige situatie waarbij verkeer via het Heer Ivostraatje rijdt. Voor het Heer Ivostraatje betekent dit dat dit straatje uitsluitend nog door bestemmingsverkeer gebruikt zal worden en waardoor gekozen kan worden voor een verkeersluwe inrichting. Openbaar Vervoer De stadsbussen rijden via de Groeneweg, Boterhoek, Wester plantage, RuiterskwartierSchavernek richting de Nieuwe- stad. In het ontwerp wordt zowel voorzien in een halte plaats op de Groeneweg ter hoogte van Tresoar als op de Nieuwestad in de omgeving van het stadskantoor. Langzaam Verkeer In de huidige situatie liggen er langs de Groeneweg vrij- liggende fietspaden. In verband met de functie van de Bo- terhoek/Groeneweg als onderdeel van de parkeerring en de daarbij behorende verkeersintensiteiten zullen ook in de nieuwe situatie de vrij liggende fietspaden terug keren. Voor voetgangers zijn vooral de verbindingen tussen de bin nenstad en de Prinsentuin van belang. Op de Groeneweg zijn twee oversteeklocaties gemaakt, één in het verlengde van de Torenstraat en de tweede in het verlengde van het Heer Ivostraatje. Om de oversteekbaarheid van de Boter- hoek/Groeneweg voor voetgangers te verbeteren wordt voorge steld ter plaatse van de oversteken Voetgangers Oversteek Plaatsen (zebra's) te creëren. Profielen De gekozen routeringen en de locaties van de in en uitgang van de parkeergarage, hebben consequenties voor de ver keerskundige maatvoering in het plan. De ruimte op de Boterhoek tussen het Oldehoofsterkerkhof en Tresoar is beperkt, om toch aan alle verkeersdeelnemers en aan de in- en uitgang van de parkeergarage ruimte te kunnen bieden is een minimale maatvoering toegepast. Uiteraard is de toegepaste maatvoering voldoende voor het gebruik voor alle soorten verkeer. Concreet betekent dit dat de rijbaan en de fietspaden dezelfde maatvoering houden als in de hui dige situatie. De parkeerplaatsen op maaiveld langs de Bo terhoek komen te vervallen ten behoeve van de in en uitrit van de parkeergarage 4Inrichting De rode draad bij de vormgeving en materiaalkeuze voor het inrichtingsplan is het vergroten van eenheid en samenhang en het dusdanig ordenen van straatmeubilair dat deze de functionele en ruimtelijke programma's versterken. Concreet betekent dit dat als basisbestrating voor het gehele plan is gekozen voor een gebakken klinkerbestrating (rood gemê leerd, dikformaat) conform Raadhuisplein, Hofplein, Gouver neursplein en dat niveauverschillen en locatie van straat-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 174