Gemeente leeuwarden economische omstandigheden loopt de vraag hard terug en overal neemt de leegstand enorm toe. (zie o.m. rapport DTZ Zadelhoff) Reactie Gemeente Leeuwarden De economische noodzaak om geschikte nieuwe bedrijventerreinen te ontwikkelen hebben wij zowel in stukken als ook in antwoord op uw inspraakreactie reeds uitvoerig toegelicht. Uw conclusie dat het terrein Businesspark IV niet nodig zou zijn delen wij niet. De cijfers zoals die o.a. weergegeven zijn in antwoord op uw inspraakreactie geven ons hierin een bevestiging. 3. Het al eerder genoemde alternatief is het terrein Businesspark IV te ontwikkelen tot een hoogwaardige woonlocatie aan het water. Het exploitatiesaldo voor de Gemeente Leeuwarden komt dan heel wat miljoenen euro hoger uit. Als stadrandlocatie dicht bij het centrum is het voor veel mensen een aantrekkelijke plek om te wonen. Het uiterlijk en de allure van de westkant van de stad is daardoor een stuk hoger in vergelijking met een bedrijventerrein. Reactie Gemeente Leeuwarden Het ontwikkelen van het bedrijventerrein Businesspark IV vormt een logisch vervolg op de aanwezige bedrijfslocaties in de omgeving van het FEC en de Businessparken I-III. Al heel lang is, blijkens bijvoorbeeld het Streekplan uit 1994 en de structuurvisie "Leeuwarden, open stad" uit 1995, het beleid gericht op deze ontwikkeling als bedrijfslocatie. Een nieuwe woonwijk op deze locatie verdraagt zich niet met dit streven, en zou vanwege de aanwezigheid van bedrijven in de omgeving geen goed woonmilieu opleveren. Nieuwe woongebieden zullen overwegend aan de zuidkant van de stad worden gerealiseerd, in De Zuidlanden. Conclusie De passage over de ligging van de Zwette zal in het bestemmingsplan worden aangepastVoor het overige geeft de reactie geen aanleiding tot aanpassingen. 2' Oldehoofsterkerkliof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling hüs en hiem Kenmerk 9 6718 dp Aan de gemeenteraad. Bij brieven van 17 januari 2005 en 4 maart 20051 heeft het Algemeen Bestuur van Hüs en Hiem ons verzocht u een wijzi ging van de Gemeenschappelijke Regeling voor te leggen met het verzoek aan u daarmee in te stemmen. Deze brieven zijn als bijlage bij de stukken gevoegd. Het voorstel tot wijzi ging is eveneens als bijlage bij de stukken gevoegd. Het heeft tot onze spijt(te)lang geduurd totdat dit voor stel u bereikt De reden voor de wijziging van de Gemeenschappelijke Rege ling is vooral dat de bestaande regeling verouderd is en daardoor niet meer aansluit op de huidige (wettelijke) praktijk. Het gaat hierbij met name over de volgende zaken: De (gewijzigde) Woningwet 2001, waardoor onder meer de benoeming van commissieleden niet meer tot be voegdheden van het Algemeen Bestuur kan worden gere kend, nu deze leden door de gemeenteraad dienen te worden benoemd. Nieuwe wetgeving, w.o. de Gemeentewet, de Wet Gemeen schappelijke Regelingen, de Wet Dualisering Gemeente bestuur en het wetsvoorstel Dualisering Gemeentelijke Medebewinds-wetgeving. De veranderde werkwijze van Hüs en Hiem door de in troductie van de Locale Welstandscommissies. De integratie van welstands- en, monumentenadvisering in de Monumentencommissie. De voorgestane mogelijkheid om de functie van secre taris en directeur te combineren. De feitelijke gang van zaken, waar het Dagelijks Be stuur verantwoordelijk is voor de bepaling van de formatiegrootte, samenstelling en de bezoldigingsni veaus van het bureau en de directeur. De grote afstand tot de provincie. Het vervallen van de regio's. Hüs en Hiem heeft de oude en de nieuwe regeling naast el kaar in één document geplaatst waardoor in één oogopslag is te zien welke onderdelen van de regeling zijn gewijzigd. 1 Beide brieven zijn abusievelijk op 2004 gedateerd; gezien de afstempeling zijn het beide brieven van dit jaar. Sjoch dizze stëd; sjoch wat der rünom ban - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 191