Gemeente leeuwarden
economische omstandigheden loopt de vraag hard terug
en overal neemt de leegstand enorm toe. (zie o.m.
rapport DTZ Zadelhoff)
Reactie Gemeente Leeuwarden
De economische noodzaak om geschikte nieuwe
bedrijventerreinen te ontwikkelen hebben wij zowel in
stukken als ook in antwoord op uw inspraakreactie reeds
uitvoerig toegelicht. Uw conclusie dat het terrein
Businesspark IV niet nodig zou zijn delen wij niet. De
cijfers zoals die o.a. weergegeven zijn in antwoord op uw
inspraakreactie geven ons hierin een bevestiging.
3. Het al eerder genoemde alternatief is het terrein
Businesspark IV te ontwikkelen tot een hoogwaardige
woonlocatie aan het water. Het exploitatiesaldo voor
de Gemeente Leeuwarden komt dan heel wat miljoenen
euro hoger uit. Als stadrandlocatie dicht bij het
centrum is het voor veel mensen een aantrekkelijke
plek om te wonen. Het uiterlijk en de allure van de
westkant van de stad is daardoor een stuk hoger in
vergelijking met een bedrijventerrein.
Reactie Gemeente Leeuwarden
Het ontwikkelen van het bedrijventerrein Businesspark IV
vormt een logisch vervolg op de aanwezige bedrijfslocaties
in de omgeving van het FEC en de Businessparken I-III. Al
heel lang is, blijkens bijvoorbeeld het Streekplan uit 1994
en de structuurvisie "Leeuwarden, open stad" uit 1995, het
beleid gericht op deze ontwikkeling als bedrijfslocatie.
Een nieuwe woonwijk op deze locatie verdraagt zich niet met
dit streven, en zou vanwege de aanwezigheid van bedrijven
in de omgeving geen goed woonmilieu opleveren.
Nieuwe woongebieden zullen overwegend aan de zuidkant van
de stad worden gerealiseerd, in De Zuidlanden.
Conclusie
De passage over de ligging van de Zwette zal in het
bestemmingsplan worden aangepastVoor het overige geeft de
reactie geen aanleiding tot aanpassingen.
2'
Oldehoofsterkerkliof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling hüs en hiem
Kenmerk 9 6718 dp
Aan de gemeenteraad.
Bij brieven van 17 januari 2005 en 4 maart 20051 heeft het
Algemeen Bestuur van Hüs en Hiem ons verzocht u een wijzi
ging van de Gemeenschappelijke Regeling voor te leggen met
het verzoek aan u daarmee in te stemmen. Deze brieven zijn
als bijlage bij de stukken gevoegd. Het voorstel tot wijzi
ging is eveneens als bijlage bij de stukken gevoegd.
Het heeft tot onze spijt(te)lang geduurd totdat dit voor
stel u bereikt
De reden voor de wijziging van de Gemeenschappelijke Rege
ling is vooral dat de bestaande regeling verouderd is en
daardoor niet meer aansluit op de huidige (wettelijke)
praktijk. Het gaat hierbij met name over de volgende zaken:
De (gewijzigde) Woningwet 2001, waardoor onder meer
de benoeming van commissieleden niet meer tot be
voegdheden van het Algemeen Bestuur kan worden gere
kend, nu deze leden door de gemeenteraad dienen te
worden benoemd.
Nieuwe wetgeving, w.o. de Gemeentewet, de Wet Gemeen
schappelijke Regelingen, de Wet Dualisering Gemeente
bestuur en het wetsvoorstel Dualisering Gemeentelijke
Medebewinds-wetgeving.
De veranderde werkwijze van Hüs en Hiem door de in
troductie van de Locale Welstandscommissies.
De integratie van welstands- en, monumentenadvisering
in de Monumentencommissie.
De voorgestane mogelijkheid om de functie van secre
taris en directeur te combineren.
De feitelijke gang van zaken, waar het Dagelijks Be
stuur verantwoordelijk is voor de bepaling van de
formatiegrootte, samenstelling en de bezoldigingsni
veaus van het bureau en de directeur.
De grote afstand tot de provincie.
Het vervallen van de regio's.
Hüs en Hiem heeft de oude en de nieuwe regeling naast el
kaar in één document geplaatst waardoor in één oogopslag is
te zien welke onderdelen van de regeling zijn gewijzigd.
1 Beide brieven zijn abusievelijk op 2004 gedateerd; gezien
de afstempeling zijn het beide brieven van dit jaar.
Sjoch dizze stëd; sjoch wat der rünom ban - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
13