Gemeente leeuwarden G. van Delft - Jaasma, voorzitter. secretaris. 36 Oldehoofsterkerkkof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Wijziging reclamebeleid Kenmerk 94488 dp Aan de gemeenteraad. Inleiding Onderstaand doen wij u toekomen een aantal voorstellen tot wijziging van de reclamenota "De reclame geordend". In 1999 heeft de gemeenteraad het reclamebeleid vastgesteld met de nota "De reclame geordend"Uitgangspunt bij het reclamebeleid is dat reclame een positieve bijdrage kan hebben aan en een positieve invloed kan hebben op de kwaliteit en beleving van de openbare ruimte. Het beleidskader zorgt voor duidelijkheid en bevordert de rechtszekerheid van belanghebbenden. Een goed reclamebeleid draagt bij aan een goed imago van de stad en zorgt voor inkomsten voor het bedrijfsleven en de gemeente. De dynamiek in de stad en andere inzichten vanuit de markt brengen met zich mee dat van tijd tot tijd zaken rondom reclame moeten worden geactualiseerd en bijgesteld door B&W, voorzover dat past binnen de kaders van het reclamebeleid. Door bepaalde ontwikkelingen kunnen echter wijzigingen nodig zijn die niet passen binnen het vastgestelde beleid. Die wijzigingen vergen een besluit van de Gemeenteraad. De voorgestelde wijzigingen treft u aan in het conceptraadsbesluit en op die wijzigingen wordt in deze raadsbrief nader ingegaan. Wijziging beleid dak- en gevelreclame op hoge woongebouwen In hoofdstuk 12 van de reclamenota wordt het beleid voor reclame in woongebieden beschreven. Met het beleid wordt bijzondere aandacht gevraagd voor het groeiend aantal reclame-uitingen op het dak of aan de gevel van hoge woongebouwen, nabij de westelijke, de oostelijke en zuidelijke invalswegen of aan de rondweg. Met name bij eigenaren van deze gebouwen bestaat de behoefte op deze wijze reclame te maken. In de meeste gevallen is sprake van niet-functiegebonden reclame-uitingen in of aan de rand van woongebieden. Omdat deze reclame-uitingen in principe alleen een economisch en commercieel belang dienen en geen bijdrage leveren aan de visuele beleving van de architectuur van de gebouwen en hun omgeving, is in het beleid vastgesteld dat nieuwe uitingen niet zijn toegestaan De reeds aanwezige reclame mag niet worden vervangen, met uitzondering van die op de flats aan het Europaplein. Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart It aide spegelet hum yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 211