Artikel 12 Kostprijsberekening/wordt nu artikel 13 In lid 2 van de verordening is verwijderd. Bij de kostprijsbepaling worden betrokken de bijdragen aan reserves voor de noodzakelijk vervanging van de betrokken activa. Verder is het woord reinigingsrechten verwijderd. Toelichting Volgens het B BV mogen alleen bij investeringen met maatschappelijk nut reserves worden ingezet voor investeringen. In dit artikel kostprijsberekening gaat het echter over investeringen met economisch nut, dus is deze bepaling in strijd met het BBV Bovendien worden vervangingsinvesteringen in de meerjarenramingen opgenomen en is het dus niet nodig om hiervoor te sparen via reserves. Het woord reinigingsrechten is verwijderd omdat de BTW component van reinigingsrechten verrekenbare BTW is en dus niet compensabele BTW zoals in de huidige verordening staat verwoord Lid 3 omslagrente voor de rentetoerekening van kapitaallasten is gewijzigd. Toelichting. De definitie van omslagrente zoals weergegeven in de huidige financiële verordening sluit onvoldoende aan bij de in de praktijk gehanteerde en gebruikelijke methode. De definitie in de nieuwe verordening is daarom aangepast aan de werkelijkheid. Lid 4 toegevoegd. Voor de bepaling van het rentebestanddeel van de kapitaallasten wordt uitgegaan van het percentage omslagrente op begrotingsbasis. Toelichting. Deze bepaling is opgenomen omdat voor de bepaling van het rentebestanddeel van de kapitaallasten zowel voor de begroting als de jaarstukken uitgegaan wordt van het omslagpercentage op begrotingsbasis. Met deze bepaling wordt beoogd om de in de praktijk gehanteerde werkwijze formeel ook in de verordening op te nemen. Artikel 13 Financieringsfunctie/ wordt nu artikel 14. Dit artikel is nagenoeg geheel aangepast aan de modelverordening van de VNG. Toelichting. Dit aangepaste artikel maakt het huidige treasurystatuut overbodig. De raad zal daarom worden gevraagd om gelijktijdig met het vaststellen van de nieuwe financiële verordening tevens een besluit te nemen over het intrekken van het huidige treasurystatuut. Voor het treasurystatuut komt in de plaats een financieringsbesluit dat door het college dient te worden vastgesteld. In dit financieringsbesluit kan dan o.a. aandacht besteed worden aan: - richtlijnen contant geldverkeer (door college te mandateren aan concerncontroller): - limieten (vast geld en rekening-courantfaciliteit); - in welke gevallen en onder welke condities het verstrekken van geldleningen en het waarborgen van geldleningen is toegestaan het huidige (ongeschreven) garantiebeleid is bijvoorbeeld om in principe geen garanties te verlenen). Artikel 14 Registratie van bezittingen/ wordt nu artikel 15. Lid 2 en 3 zijn toegevoegd conform de modelverordening van de VNG. Het ligt voor de hand dat een gemeente inzicht wil hebben in al zijn bezittingen. Op dit moment gebeurt dat nog niet voldoende gestructureerd. In de staat van geactiveerde kapitaaluitgaven worden weliswaar alle vaste activa geregistreerd die een boekwaarde hebben en waarop wordt afgeschreven. Zodra vaste activa volledig zijn afgeschreven verdwijnen deze uit de activa administratie ook al is er nog een reële waarde aanwezig. Soms vinden er wel deelregistraties plaats bijv. bij Vastgoed, het Facilitair Bedrijf. Ook naar het gemeentelijk kunstbezit is onderzoek verricht en was de conclusie dat er geen volledig inzicht bestaat in alle gemeentelijke kunstbezittingen. Ten aanzien van de registratie van alle bezittingenmoet worden opgemerkt dat dit nog het nodige onderzoek vergt en dat aan deze bepaling op korte nog moeilijk aan kan worden voldaan. Derhalve moet ten aanzien van dit artikel een overgangsbepaling worden opgenomen. Artikel 2 geeft aan dat de registratie en ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch moeten worden gecontroleerd.. In artikel 3 wordt aangegeven dat het college maatregelen neemt tot herstel ingeval van afwijkingen in de registratie van bezittingen Verder is toegevoegd een nieuw lid 4_ Het college stelt regels ten aanzien van vervreemding van bezittingen, activa en vermogen. Toelichting. Deze aanvulling is opgenomen om ervoor te zorgen dat er ten aanzien van vervreemding van bezittingen formeel duidelijke regels en procedures worden vastgesteld bijv. door de DR of de concerncontroller op basis van gemandateerde bevoegdheden door het college. Artikel 16 Weerstandsvermogen en risicomanagement/ wordt nu artikel 17. Lid 1 Verwijderd is het laatste gedeelte Een inschatting van de kans dat deze risico's zich voordoen. Toelichting. Dit stuk tekst is geschrapt omdat handhaving van deze tekst zou inhouden dat je alle risico 's zou moeten kwantificeren en de vraag is of je hieraan ooit kunt voldoen en in hoeverre dit zinvol is. Lid 2 de woorden in hoeverre zijn vervangen door en geeft daarbij een oordeel over de vraag of schade en verliezen etc. Toelichting. De tekst in hoeverre vraagt om een kwantificering wat haast niet mogelijk is (zie ook lid Ivan dit artikel). Artikel 20 Verbonden partijen wordt nu artikel 21. Het woord begroting wordt geschrapt. Verder is aan de opsomming toegevoegd de aard van de deelneming en de omvang van het financieel belang. Toelichting. De paragraaf verbon den partijen zal voortaan alleen in de jaarstukken worden opgenomen Verder is de opsomming aangepast overeenkomstig wensen vanuit de gemeenteraad en de huidige praktijk

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 226