Blad 2
1. Een meer gedetailleerde invulling te geven aan de
bestedingsmogelijkheden in relatie tot de
doelstelling van de vergoeding;
2. De gevolgen van het ontbreken van onderbouwing van
gedeclareerde kosten vast te leggen in de
verordening;
3. Een artikel op te nemen in de verordening in geval
van samenvoeging van fracties;
4. Een afzonderlijke bankrekening te gebruiken voor de
fractievergoeding, zodat eenvoudig aansluiting gelegd
kan worden tussen de saldi van de bankrekening en het
beginsaldo van de reserve en de ontvangen vergoeding
en uitgaven;
5. Overige opbrengsten en gelden van derden niet op te
nemen in de verantwoording.
Sub 1. Detaillering bestedingsmogelijkheden
In de verordening is de mogelijke besteding van de
fractievergoeding ruim gedefinieerd (art. 9 lid 1):
"Fracties besteden de bijdrage om hun
volksvertegenwoordigendekaderstellende en controlerende
rol te versterken." Minimumvoorwaarde is dat de bijdrage
besteed wordt aan raadswerkzaamheden. In art. 9 lid 2
worden hier een aantal beperkingen op gegeven om onder
andere te voorkomen dat verkiezingscampagnes uit de
vergoeding worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen
vergoeding voor het raadswerk aanvullen met de bijdrage
voor fractieondersteuning.
Enerzijds zijn bestedingsmogelijkheden ruim omschreven en
anderzijds zijn de niet toegestane bestedingsdoelen
limitatief opgesomd. Deze constructie, die is overgenomen
uit de modelverordening van de VNG, laat bewust veel ruimte
over omdat het politieke ondersteuning betreft van de
fracties. Dit spanningsveld in de bestedingsruimte van de
fractievergoeding wordt in de rapportage van de accountant
opgemerkt; de ruime omschrijving van het bestedingsdoel
maakt slechts een globale beoordeling mogelijk. De
accountant adviseert het bestedingsdoel gedetailleerder in
te vullen.
Meerdere gemeenten zijn zoekend naar een concretisering van
de bestedingsmogelijkheden die recht blijft doen aan de
eigen invulling van de fractiewerkzaamheden1.
1 Het meest duidelijke voorbeeld hiervan is de gemeente Amsterdam,
waar overigens geen inperking van bestedingsdoelen in de
verordening was opgenomen.
Blad 3
De verantwoording van de Leeuwarder fracties geeft geen
aanleiding om de limitatieve opsomming van art. 9 lid 2 uit
te breiden. Deze opsomming sluit goed aan bij het algemene
bestedingsdoel van raadswerkzaamheden. Het bestedingsdoel
van de vergoeding kan naar ons oordeel wel duidelijker
worden omschreven.
Prof. Elzinga stelt in een advies aan de gemeente Amsterdam
dat de fractievergoeding in hoofdzaak is bedoeld voor
personele ondersteuning en de daaraan gerelateerde
bureaukosten van de fracties. Hij gaat daarin nog wat
verder om voor te stellen ook een bepaald deel van de
vergoeding te bestemmen voor besteding aan deze kosten.
Wij onderschrijven de opvatting dat de fractievergoeding in
hoofdzaak is bedoeld voor personele ondersteuning en de
daaraan gerelateerde bureaukosten van de fracties. Het
reserveren van een bepaald deel van de vergoeding ten
behoeve van deze kosten achten wij niet werkzaam voor de
Leeuwarder situatie. Het zou ook tot teveel betutteling
kunnen leiden.
Wij stellen u voor de ruime omschrijving van de
bestedingsmogelijkheden in de verordening te handhaven. Wel
zijn wij van mening dat de bepaling over de verantwoording
van de kosten (art. 13 lid 2) nader gedetailleerd dient te
worden. Bij de verantwoording van kosten die worden
opgevoerd dient duidelijk te worden aangegeven hoe deze
kosten verband houden met de raadswerkzaamheden en/of
fractieondersteuning. Dit geldt in het bijzonder voor reis-
en verblijfkosten, representatiekosten e.d. Het gehanteerde
verantwoordingsformulier kan ongewijzigd worden toegepast
voor de verantwoording van 2005.
Sub 2. Ontbreken van onderbouwingen van kosten
Om de gedeclareerde kosten te kunnen controleren is
onderbouwing door middel van factuur of ander brondocument
en een toelichting op de kosten (zie sub 1.) noodzakelijk.
Het ontbreken van onderbouwing heeft als consequentie dat
de opgevoerde uitgave niet kan worden geaccepteerd als
rechtmatige uitgave. Deze laatste stap is nu nog niet
geëxpliciteerd in de verordening. Wij stellen u voor de
verordening hierop aan te passen.
Sub 3Samenvoeging en splitsing fracties
De verordening regelt niet de hoogte van de
fractievergoeding in het geval dat meerdere fracties samen
verder gaan als één fractie in de gemeenteraad. Op basis
van de ervaringen van het tijdelijke samenwerkingsverband-