Blad 2 1. Een meer gedetailleerde invulling te geven aan de bestedingsmogelijkheden in relatie tot de doelstelling van de vergoeding; 2. De gevolgen van het ontbreken van onderbouwing van gedeclareerde kosten vast te leggen in de verordening; 3. Een artikel op te nemen in de verordening in geval van samenvoeging van fracties; 4. Een afzonderlijke bankrekening te gebruiken voor de fractievergoeding, zodat eenvoudig aansluiting gelegd kan worden tussen de saldi van de bankrekening en het beginsaldo van de reserve en de ontvangen vergoeding en uitgaven; 5. Overige opbrengsten en gelden van derden niet op te nemen in de verantwoording. Sub 1. Detaillering bestedingsmogelijkheden In de verordening is de mogelijke besteding van de fractievergoeding ruim gedefinieerd (art. 9 lid 1): "Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigendekaderstellende en controlerende rol te versterken." Minimumvoorwaarde is dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. In art. 9 lid 2 worden hier een aantal beperkingen op gegeven om onder andere te voorkomen dat verkiezingscampagnes uit de vergoeding worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning. Enerzijds zijn bestedingsmogelijkheden ruim omschreven en anderzijds zijn de niet toegestane bestedingsdoelen limitatief opgesomd. Deze constructie, die is overgenomen uit de modelverordening van de VNG, laat bewust veel ruimte over omdat het politieke ondersteuning betreft van de fracties. Dit spanningsveld in de bestedingsruimte van de fractievergoeding wordt in de rapportage van de accountant opgemerkt; de ruime omschrijving van het bestedingsdoel maakt slechts een globale beoordeling mogelijk. De accountant adviseert het bestedingsdoel gedetailleerder in te vullen. Meerdere gemeenten zijn zoekend naar een concretisering van de bestedingsmogelijkheden die recht blijft doen aan de eigen invulling van de fractiewerkzaamheden1. 1 Het meest duidelijke voorbeeld hiervan is de gemeente Amsterdam, waar overigens geen inperking van bestedingsdoelen in de verordening was opgenomen. Blad 3 De verantwoording van de Leeuwarder fracties geeft geen aanleiding om de limitatieve opsomming van art. 9 lid 2 uit te breiden. Deze opsomming sluit goed aan bij het algemene bestedingsdoel van raadswerkzaamheden. Het bestedingsdoel van de vergoeding kan naar ons oordeel wel duidelijker worden omschreven. Prof. Elzinga stelt in een advies aan de gemeente Amsterdam dat de fractievergoeding in hoofdzaak is bedoeld voor personele ondersteuning en de daaraan gerelateerde bureaukosten van de fracties. Hij gaat daarin nog wat verder om voor te stellen ook een bepaald deel van de vergoeding te bestemmen voor besteding aan deze kosten. Wij onderschrijven de opvatting dat de fractievergoeding in hoofdzaak is bedoeld voor personele ondersteuning en de daaraan gerelateerde bureaukosten van de fracties. Het reserveren van een bepaald deel van de vergoeding ten behoeve van deze kosten achten wij niet werkzaam voor de Leeuwarder situatie. Het zou ook tot teveel betutteling kunnen leiden. Wij stellen u voor de ruime omschrijving van de bestedingsmogelijkheden in de verordening te handhaven. Wel zijn wij van mening dat de bepaling over de verantwoording van de kosten (art. 13 lid 2) nader gedetailleerd dient te worden. Bij de verantwoording van kosten die worden opgevoerd dient duidelijk te worden aangegeven hoe deze kosten verband houden met de raadswerkzaamheden en/of fractieondersteuning. Dit geldt in het bijzonder voor reis- en verblijfkosten, representatiekosten e.d. Het gehanteerde verantwoordingsformulier kan ongewijzigd worden toegepast voor de verantwoording van 2005. Sub 2. Ontbreken van onderbouwingen van kosten Om de gedeclareerde kosten te kunnen controleren is onderbouwing door middel van factuur of ander brondocument en een toelichting op de kosten (zie sub 1.) noodzakelijk. Het ontbreken van onderbouwing heeft als consequentie dat de opgevoerde uitgave niet kan worden geaccepteerd als rechtmatige uitgave. Deze laatste stap is nu nog niet geëxpliciteerd in de verordening. Wij stellen u voor de verordening hierop aan te passen. Sub 3Samenvoeging en splitsing fracties De verordening regelt niet de hoogte van de fractievergoeding in het geval dat meerdere fracties samen verder gaan als één fractie in de gemeenteraad. Op basis van de ervaringen van het tijdelijke samenwerkingsverband-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 236