Verordening op de ambtelijke bijstand
en de fractieondersteuning
ontvlechting van posities. De mogelijkheid wordt dan ook
geopend dat een raadslid aangeeft dat de inhoud van de
verleende bijstand geheim wordt gehouden. Om te verzekeren dat
een ambtenaar niet. door collegeleden onder druk wordt gezet om
toch inlichtingen te verschaffen over het verzoek van een
raadslid is in het tweede lid bepaald dat collegeleden zich
voor informatie direct tot het betrokken raadslid wenden en
niet tot de behandelend ambtenaar. Dit biedt bovendien een
extra waarborg voor de onafhankelijke behandeling van een
verzoek om ambtelijke bijstand.
De ambtenaar die ambtelijke bijstand verleent blijft echter wel
onderdeel van de reguliere ambtelijke organisatie. Het verlenen
van ambtelijke bijstand hoort tot de normale uitoefening van
zijn taak. Indien hij dit gedeelte van zijn taak niet goed
uitoefent behoudt het college dus de mogelijkheid om de
ambtenaar hierop aan te spreken.
Artikel 8
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële
ondersteuning. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en
een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie
de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten onder
steunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op
facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten
een hogere vergoeding krijgen.
Artikel 9
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft
de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning.
Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan
raadswerkzaamhedenVerder is een aantal doelen genoemd waar
voor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder
andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes
worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor
het raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en
commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en
96 van de Gemeentewet) aanvullen met de bijdrage voor
fractieondersteuning. Opleidingen voor raads- en commissieleden
dienen bekostigd te worden uit het daarvoor beschikbare
individuele budget en dientengevolge ook niet uit de bijdrage
voor fractieondersteuning.
Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaan kan deze
inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden.
Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van
gemeenteambtenaren voor de fracties wordt niet wenselijk
geacht, aangezien het vaak politiek getinte ondersteuning
betreft. Fracties moeten daarom vrij zijn in de keuze van de
personen die de fracties eventueel ondersteunen.
Artikel 10
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. In een verkiezings
jaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst. Het is
4
Verordening op de ambtelijke bijstand
en de fractieondersteuning
logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in
de raad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan
dit aan het eind van het jaar verrekend worden.
Artikel 11
Het spreekt vanzelf dat de bijdrage aangepast zal moeten worden
aan veranderde verhoudingen in de raad. De regeling heeft tot
gevolg dat fracties die kleiner worden (of geheel verdwijnen)
nog over de gehele maand waarin de nieuwe raad voor het eerst
vergadert de bijdrage ontvangen. Voor fracties die groter
worden (of nieuwe fracties) gaat de bijdrage per diezelfde
maand in. Dat betekent dat de totale bijdrage voor fractie
ondersteuning in een verkiezingsjaar hoger uitvalt dan in
andere jaren. Dit is niet te vermijden.
Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte
voorschot direct verrekend moeten worden. Als dat niet zou
gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een
te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist
helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan
alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening
in deze gevallen direct te laten plaatsvinden.
Artikel 12
De reserve bestaat uit het overschot van voorgaande jaren. Dit
bedrag zal niet eindeloos mogen groeien. De reserve is dan ook
aan een maximum gebonden.
Ook met betrekking tot de reserve is het van belang dat goed
wordt omgegaan met de splitsing van een fractie. De regeling in
het zesde lid regelt dat de reserve naar evenredigheid verdeeld
wordt over de nieuw ontstane fracties. Indien een splitsing
kort na de verkiezingen plaatsvindt zou een conflict kunnen
ontstaan over de verdeling van de reserve. De regeling laat er
echter geen twijfel over dat ook in dat geval de reserve
verdeeld moet worden.
Artikel 13
De controle van het verslag kan door de accountant meegenomen
worden met de controle op de jaarrekening. Uit het verslag en
de accountantsverklaring kan naar voren komen dat er een
verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte
voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat
een fractie uit de raad verdwijnt zal de raad het ten onrechte
uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen. In kleinere
gemeenten waar het om een beperkte bijdrage voor fractie
ondersteuning gaat, kan wellicht accountantscontrole van het
verslag van de fractie achterwege blijven. In dat geval kan het
tweede lid vervallen en zal het derde lid aangepast moeten
worden
5
Februari 2005