Blad 6
Voor de volgende onderwerpen was tijdens het debat geen
meerderheid, maar was er wel draagvlak bij een substantieel
deel van de raad:
gebruiksruimte, indien noodzakelijk extra middelen
hiervoor;
Brandweerkazerne;
restitutie OZB;
onderwijshuisvesting;
sociale teams;
herinrichting binnenstad (Tuinen/Tweebaksmarkt
Er zijn in het raadsdebat geen ombuigingsvoorstellen gedaan
waarvoor tijdens het debat een meerderheid of een
substantieel draagvlak bestond.
2 2 Ontwikkelingen budgettair kader
2.2.1 Financiële positie.
Vertrekpunt voor het bepalen van het budgettair kader 2006-
2009 vormt de eindpositie van de vastgestelde
programmabegroting 2005 (op grond van de uitkomsten van de
septembercirculaire 2004). De toenmalige prognoses waren:
(bedragen x 1000)
Structureel meerjarenperspectief
2005
2006
2007
2008
Eindstand 31/12
-1.743
-2.090
434
30
Ontwikkeling algemene reserve
2005
2006
2007
2008
Eindstand 31/12
13.484
12.318
14.991
17.407
Tabel: 1
Tijdens de behandeling van de begroting 2005 is door uw
raad een aantal moties en amendementen aangenomen. Bij
raadsbrief van 24 november 2004 is aangegeven wat de
financiële gevolgen zijn van de aangenomen moties en
amendementen. Het verwerken van de moties en amendementen
gaf het volgende eindbeeld te zien.
(bedragen x 1000)
Structureel meerjarenperspectief
2005
2006
2007
2008
Eindstand 31/12
-1.743
-2.090
434
30
Ontwikkeling algemene reserve
2005
2006
2007
2008
Eindstand 31/12
12.559
11.332
13.951
16.310
Tabel: 2
Sinds november 2004 heeft zich echter een aantal
wijzigingen/ontwikkelingen voorgedaan die van invloed zijn
op de financiële positie. Deze betreffen ondermeer:
A. mutaties in de algemene uitkering gemeentefonds;
B. structurele en incidentele uitzettingen en
inkrimpingen;
Blad 7
C. rekeningsuitkomst 2004 (netto t.g.v. algemene reserve
2,6 min)
Hieromtrent brengen wij u op hoofdlijnen het volgende onder
de aandacht
Ontwikkeling Gemeentefonds
De belangrijkste component van de algemene middelen wordt
gevormd door de algemene uitkering uit het Gemeentefonds.
De ontwikkeling van dit fonds heeft daardoor de nodige
invloed op de gemeentelijke financiën. Over deze
ontwikkelingen worden de gemeenten jaarlijks via een aantal
circulaires van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijkrelaties geïnformeerd. Omdat de financiële
consequenties van de septembercirculaire 2004 al in de
startpositie van 14-11-04 zijn verwerkt, heeft nu vooral
een actualisatie van lokale prognoses op grond van de
nieuwe belastingcapaciteit OZB, inwoners,
bijstandsgerechtigden, leerlingen, woningbouw e.d. plaats
gevonden. Deze actualisatie resulteert, vooral als gevolg
van een positief herverdeeleffect i.v.m. de hertaxatie van
de OZB, in een voordeel van afgerond 1,2 min.
Daarbij is op grond van de maartcirculaire 2005 rekening
gehouden met de structurele doorwerking van de nacalculatie
2004. Deze bedraagt bijna 150.000,= negatief.
Voor het overige worden in de maartcirculaire (zoals
gebruikelijk) geen mutaties doorgevoerd voor de komende
jaren. Hiertoe dient de mei-circulaire te worden afgewacht.
Uitzettingen en inkrimpingen
Met betrekking tot de uitkomst van de structurele
uitzettingen en inkrimpingen is, op dit moment, over de
gehele beleidsplanperiode per saldo sprake van een nadeel
van ongeveer 0,7 min.
De budgetten van de diensten zijn hierbij gecompenseerd
voor loon- en prijsontwikkelingen. Daarnaast is (conform de
gedragslijn) met betrekking tot de OZB een
inflatiecorrectie toegepast (voor 2006 1,5%).
Na het verwerken van de vorenstaande ontwikkelingen ziet de
geactualiseerde financiële positie op grond van ongewijzigd
beleid er als volgt uit:
(bedragen x 1000)
Structureel meerjarenperspectief
2005
2006
2007
2008
2009
Eindstand 31/12
-1.011
-1.348
1.311
882
581
Ontwikkeling algemene reserve
2005
2006
2007
2008
2009
Eindstand 31/12
20.615
20.068
23.994
27.697
31.294
Tabel: 3
Uit tabel 3 blijkt dat er in 2009 sprake is van een
structureel overschot van ruim 500.000,=. Met betrekking
tot de algemene reserve wordt momenteel een (laagste) stand
van 20 min in 2006 geprognosticeerd.