6
7
Boven de 6500 ton: 0,09/kg.
Daaruit betaalt Fryslan Miljeu ook de subsidie aan de verenigingen. Deze ontvangen een
gegarandeerde, stabiele netto opbrengst van 4 cent/ka. Voor de meeste 'haalverenigingen' is dat een
flinke vooruitgang, voor de 'brengverenigingen' is dat een geringe achteruitgang. Deze worden
daarmee gestimuleerd mee te doen aan het 'halen'. Omrin neemt kostenloos de uitvoering van de
subsidiëring van de verenigingen over (Die is nu tegen een geringe vergoeding in handen van Omrin -
Afvalsturing Friesland).
De gemeente ontvangt de papieropbrengst <4700 ton (dat is nu niet zo).
Ziede bijlage voor een inschatting van de kosten voor de gemeente, afhankelijk van de marktprijs voor
OPK. Omdat de marktprijs ongewis is, is in de bijlage ook aangegeven wat de kosten zijn voor de
gemeente bij een marktprijs van nul cent.
Omdat er een gestaffeld tarief geldt als er méér OPK wordt ingezameld is een simpele kostenopgave
moeilijk te maken, dat hangt mede af van het inzamelresultaat. Uitgaand van de huidige inzameling
door de verenigingen van 4700 ton en van de gemiddelde marktprijs zakt de prijs voor de gemeente
van 3.4 ct/kq naar 2.6 ct/ka. Deze kostendaling loopt door tot een inzamelresultaat van 5500 ton,
daarna nemen de kosten weer toe door het gestaffelde tarief. Uitgaand van een marktprijs van 0 cent
dalen de kosten voor de gemeente tot 5500 ton heel licht: van 6,8 ct/kg (de maximale subsidie) naar
6,5 ct/kg. Het inverdieneffect door de besparing op de verwerkingskosten voor het restafval treedt al
op vanaf ongeveer 4700 ton, zie de bijlage.
Optie III: minicontainers, inzameling door Fryslan Miljeu, geen rol verenigingen H
Ook bij deze optie betaalt de gemeente een gestaffeld tarief, dat echter lager uitvalt:
Tot 4700 ton: 0.05/kg
Van 4700-5500 ton: 0,061 kg
Van 5500-6500 ton: 0,065/kg
Boven de 6500 ton: 0,075/kg.
De tarieven zijn lager omdat de subsidie aan de verenigingen wegvalt. Daar staat tegenover, dat de
inzameling in deze optie geheel professioneel plaats vindt en Fryslan Miljeu dus het personeel moet
betalen.
De gemeente ontvangt de papieropbrengst <4700 ton. Dat is nu niet zo.
Zie de bijlage voor een inschatting van de kosten voor de gemeente, afhankelijk van de marktprijs
voor OPK. Omdat de marktprijs ongewis is, is in de bijlage ook aangegeven wat de kosten zijn voor de
gemeente bij een marktprijs van nul cent.
Omdat er een gestaffeld tarief geldt als er méér OPK wordt ingezameld is een simpele kostenopgave
moeilijk te maken. Uitgaand van de huidige inzameling door de verenigingen van ongeveer 4700 ton
en van de gemiddelde marktprijs zakt de prijs voor de gemeente van 3.4 ct/kq naar 1.1 ct/kg. Deze
kostendaling loopt door tot een inzamelresultaat van 5500 ton, daarna nemen de kosten weer toe door
het gestaffelde tarief. Uitgaand van een marktprijs van 0 cent dalen de kosten voor de gemeente tot
5500 ton van 6,8 ct/kg (de maximale subsidie) naar 5 ct/kg. Het inverdieneffect door de besparing op
de verwerkingskosten voor het restafval treedt al op vanaf ongeveer 4700 ton, zie de bijlage.
5. Advies
Kostenafweaina
De opties II en III zijn aantrekkelijk: ze leiden tot iets lagere of zelfs fors lagere kosten voor de
gemeente. In optie II en III zijn de kosten per kg voor de gemeente, bij een gemiddelde marktprijs en
bij het huidige tonnage, lager dan in de huidige systematiek:
4700 - 5500 ton
5500 - 6500 ton
6500 - 7000 ton
7000 ton:
Optie II
Optie III
€0,026
per
kg
€0,011
per kg
€0,033
per
kg
€0,018
per kg
0,041
per
kg
€0,026
per kg
0,044
per
kg
0,029
per kg
Huidige systematiek
0,0341 per kg
0,0341 per kg
0,0341 per kg
0,0341 per kg
Vervolgens de vergelijking bij een marktprijs van nul cent, hoe onwaarschijnlijk dat ook is. In dat geval
komen de gemeentelijke kosten per kg in optie II pas bij een hoeveelheid hoger dan 6500 ton iets
hoger uit dan in het huidige systeem
4700 - 5500 ton:
5500 - 6500 ton:
6500 -7000 ton:
7000 ton:
Optie II
0,065 per kg
0,066 per kg
0,069 per kg
1,070 per kg 0,0
Optie ill
0,05 per kg
0,051 per kg
0,054 per kg
i5 per kg 0,0
Huidige systematiek
0,068 per kg
0,068 per kg
0,068 per kg
8 per kg
We kunnen met zekerheid stellen dat de geringe kostenstijging boven de 6500 ton ruimschoots wordt
ondervangen door een besparing op de verwerkingskosten voor restafval (zie ook de bijlage). De
kosten in optie III blijven zelfs bij de hoogste staffel in het tarief ruimschoots onder de huidige kosten.
De offertes zijn scherp gecalculeerd. Pas bij een hoeveelheid OPK vanaf 6.500 ton en hoger mag
Omrin verwachten dat de investeringen binnen de contractperiode worden terugverdiend. Dat geeft
Omrin een heel sterke reden om die tonnages te halen. De bonussystematiek stimuleert dat toch al.
Omrin heeft bovendien afgezien van indexering gedurende de contractperiode van vijfjaar.
De lagere kosten voor de gemeente in een eventuele tweede contractperiode omdat dan de helft van
de papieropbrengst boven de 4700 ton naar de gemeente gaat laten we op dit moment nog buiten
beschouwing.
Volledigheidshalve zij tevens vermeld wat er bij eventuele kostendalingen gebeurt met overschotten.
Deze worden verrekend met de totale kosten van afvalinzameling en -verwerking en een eventueel
overschot wordt gestort in het Egalisatiefonds Afvalstoffenheffing. Uiteindelijk kan dat leiden tot een
verlaging of minder grote verhoging van de afvalstoffenheffing.
Afweging scheidinasresultaat
De opties II en III leiden naar verwachting, op grond van resultaten in andere gemeenten met de
containermethode, tot een aanzienlijk hoger inzamelresultaat dan nu. Een stijging van 20% lijkt
haalbaar.
We zijn ervan overtuigd dat een verbetering van het huidige systeem (optie I) eveneens leidt tot betere
inzamelresultaten. Maar het is zeer de vraag of dan ooit hoeveelheden boven de 6.000 ton haalbaar
zijn. Dat kan waarschijnlijk pas bij de overscvhakeling naar een volledig betrouwbaar en frequent
haalsysteem met containers in de huishoudens.
Advies
De eerste conclusie is derhalve, dat vanuit milieu- en kostenoverwegingen de keuze moet gaan
tussen de opties II en III.
In het verleden heeft de gemeenteraad aangegeven dat de verdiensten voor de inzamelende
verenigingen hoog wordt gewaardeerd. Rekening houdend met deze voorkeur luidt onze aanbeveling
om voor optie II te kiezen omdat deze naar verwachting leidt tot de inzameling van aanzienlijk méér
OPK en lagere kosten.