6 7 Boven de 6500 ton: 0,09/kg. Daaruit betaalt Fryslan Miljeu ook de subsidie aan de verenigingen. Deze ontvangen een gegarandeerde, stabiele netto opbrengst van 4 cent/ka. Voor de meeste 'haalverenigingen' is dat een flinke vooruitgang, voor de 'brengverenigingen' is dat een geringe achteruitgang. Deze worden daarmee gestimuleerd mee te doen aan het 'halen'. Omrin neemt kostenloos de uitvoering van de subsidiëring van de verenigingen over (Die is nu tegen een geringe vergoeding in handen van Omrin - Afvalsturing Friesland). De gemeente ontvangt de papieropbrengst <4700 ton (dat is nu niet zo). Ziede bijlage voor een inschatting van de kosten voor de gemeente, afhankelijk van de marktprijs voor OPK. Omdat de marktprijs ongewis is, is in de bijlage ook aangegeven wat de kosten zijn voor de gemeente bij een marktprijs van nul cent. Omdat er een gestaffeld tarief geldt als er méér OPK wordt ingezameld is een simpele kostenopgave moeilijk te maken, dat hangt mede af van het inzamelresultaat. Uitgaand van de huidige inzameling door de verenigingen van 4700 ton en van de gemiddelde marktprijs zakt de prijs voor de gemeente van 3.4 ct/kq naar 2.6 ct/ka. Deze kostendaling loopt door tot een inzamelresultaat van 5500 ton, daarna nemen de kosten weer toe door het gestaffelde tarief. Uitgaand van een marktprijs van 0 cent dalen de kosten voor de gemeente tot 5500 ton heel licht: van 6,8 ct/kg (de maximale subsidie) naar 6,5 ct/kg. Het inverdieneffect door de besparing op de verwerkingskosten voor het restafval treedt al op vanaf ongeveer 4700 ton, zie de bijlage. Optie III: minicontainers, inzameling door Fryslan Miljeu, geen rol verenigingen H Ook bij deze optie betaalt de gemeente een gestaffeld tarief, dat echter lager uitvalt: Tot 4700 ton: 0.05/kg Van 4700-5500 ton: 0,061 kg Van 5500-6500 ton: 0,065/kg Boven de 6500 ton: 0,075/kg. De tarieven zijn lager omdat de subsidie aan de verenigingen wegvalt. Daar staat tegenover, dat de inzameling in deze optie geheel professioneel plaats vindt en Fryslan Miljeu dus het personeel moet betalen. De gemeente ontvangt de papieropbrengst <4700 ton. Dat is nu niet zo. Zie de bijlage voor een inschatting van de kosten voor de gemeente, afhankelijk van de marktprijs voor OPK. Omdat de marktprijs ongewis is, is in de bijlage ook aangegeven wat de kosten zijn voor de gemeente bij een marktprijs van nul cent. Omdat er een gestaffeld tarief geldt als er méér OPK wordt ingezameld is een simpele kostenopgave moeilijk te maken. Uitgaand van de huidige inzameling door de verenigingen van ongeveer 4700 ton en van de gemiddelde marktprijs zakt de prijs voor de gemeente van 3.4 ct/kq naar 1.1 ct/kg. Deze kostendaling loopt door tot een inzamelresultaat van 5500 ton, daarna nemen de kosten weer toe door het gestaffelde tarief. Uitgaand van een marktprijs van 0 cent dalen de kosten voor de gemeente tot 5500 ton van 6,8 ct/kg (de maximale subsidie) naar 5 ct/kg. Het inverdieneffect door de besparing op de verwerkingskosten voor het restafval treedt al op vanaf ongeveer 4700 ton, zie de bijlage. 5. Advies Kostenafweaina De opties II en III zijn aantrekkelijk: ze leiden tot iets lagere of zelfs fors lagere kosten voor de gemeente. In optie II en III zijn de kosten per kg voor de gemeente, bij een gemiddelde marktprijs en bij het huidige tonnage, lager dan in de huidige systematiek: 4700 - 5500 ton 5500 - 6500 ton 6500 - 7000 ton 7000 ton: Optie II Optie III €0,026 per kg €0,011 per kg €0,033 per kg €0,018 per kg 0,041 per kg €0,026 per kg 0,044 per kg 0,029 per kg Huidige systematiek 0,0341 per kg 0,0341 per kg 0,0341 per kg 0,0341 per kg Vervolgens de vergelijking bij een marktprijs van nul cent, hoe onwaarschijnlijk dat ook is. In dat geval komen de gemeentelijke kosten per kg in optie II pas bij een hoeveelheid hoger dan 6500 ton iets hoger uit dan in het huidige systeem 4700 - 5500 ton: 5500 - 6500 ton: 6500 -7000 ton: 7000 ton: Optie II 0,065 per kg 0,066 per kg 0,069 per kg 1,070 per kg 0,0 Optie ill 0,05 per kg 0,051 per kg 0,054 per kg i5 per kg 0,0 Huidige systematiek 0,068 per kg 0,068 per kg 0,068 per kg 8 per kg We kunnen met zekerheid stellen dat de geringe kostenstijging boven de 6500 ton ruimschoots wordt ondervangen door een besparing op de verwerkingskosten voor restafval (zie ook de bijlage). De kosten in optie III blijven zelfs bij de hoogste staffel in het tarief ruimschoots onder de huidige kosten. De offertes zijn scherp gecalculeerd. Pas bij een hoeveelheid OPK vanaf 6.500 ton en hoger mag Omrin verwachten dat de investeringen binnen de contractperiode worden terugverdiend. Dat geeft Omrin een heel sterke reden om die tonnages te halen. De bonussystematiek stimuleert dat toch al. Omrin heeft bovendien afgezien van indexering gedurende de contractperiode van vijfjaar. De lagere kosten voor de gemeente in een eventuele tweede contractperiode omdat dan de helft van de papieropbrengst boven de 4700 ton naar de gemeente gaat laten we op dit moment nog buiten beschouwing. Volledigheidshalve zij tevens vermeld wat er bij eventuele kostendalingen gebeurt met overschotten. Deze worden verrekend met de totale kosten van afvalinzameling en -verwerking en een eventueel overschot wordt gestort in het Egalisatiefonds Afvalstoffenheffing. Uiteindelijk kan dat leiden tot een verlaging of minder grote verhoging van de afvalstoffenheffing. Afweging scheidinasresultaat De opties II en III leiden naar verwachting, op grond van resultaten in andere gemeenten met de containermethode, tot een aanzienlijk hoger inzamelresultaat dan nu. Een stijging van 20% lijkt haalbaar. We zijn ervan overtuigd dat een verbetering van het huidige systeem (optie I) eveneens leidt tot betere inzamelresultaten. Maar het is zeer de vraag of dan ooit hoeveelheden boven de 6.000 ton haalbaar zijn. Dat kan waarschijnlijk pas bij de overscvhakeling naar een volledig betrouwbaar en frequent haalsysteem met containers in de huishoudens. Advies De eerste conclusie is derhalve, dat vanuit milieu- en kostenoverwegingen de keuze moet gaan tussen de opties II en III. In het verleden heeft de gemeenteraad aangegeven dat de verdiensten voor de inzamelende verenigingen hoog wordt gewaardeerd. Rekening houdend met deze voorkeur luidt onze aanbeveling om voor optie II te kiezen omdat deze naar verwachting leidt tot de inzameling van aanzienlijk méér OPK en lagere kosten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 256