2 Kenschets van het gebied 3 Probleemanalyse in beeld Bedrijventerrein West is het oudste grote bedrijventerrein van de provincie Fryslan en tevens één van de grotere huidige bedrijvencomplexen van de provincie. De eerste aanzetten voor het terrein zijn reeds gegeven in het midden van de 19e eeuw. Het bedrijventerrein is grootschalig tot ontwikkeling gekomen na deTweede Wereldoorlog. Het gebied heeft een omvang van circa 190 hectare (netto: circa 135) en geeft qua bedrijvigheid een gemengd beeld. Het is een grootschalig gemengd terrein met een middelzwaar milieuhinderlijk karakter, dat ruimte biedt aan handels- en distri butiebedrijven, productiebedrijven en dienst verlenende bedrijven. Op het terrein zijn ruim 3.000 mensen werkzaam. Het terrein kenmerkt zich door een goede ligging en multimodale ontsluiting. Zittende ondernemers ervaren de goede ontsluiting als een belangrijk vestigingsmotief. Een belangrijke route over het terrein wordt gevormd door de verbinding Hendrik Algraweg met de rondweg. Via de Marshallweg wordt daarnaast het kantorengebied rechtstreeks ontsloten. Recente investeringen in het plangebied hebben de ontsluiting nog eens verbeterd. Het betreft de ontsluiting via de nieuwe Slauerhoffweg, waarmee een rechtstreekse verbinding op de route Harlingen is gecreëerd. Daarnaast is de zogenaamde turbominirotonde gerealiseerd op de Hendrik Algraweg, ter ontsluiting van Newtonpark. Naast de ontsluiting over de weg vindt logistieke afwikkeling plaats over het Van Harinxmakanaal en de Harlingervaart. Het bedrijventerrein beschikt over één van de twee grotere actieve op- en overslag iwsrcKm West Revitalisering sjventerrein, Ruimtelijk Rian kades in Leeuwarden. Daarnaast zijn door enkele individuele ondernemers kades aangelegd. De directe verbinding met het Van Harinxmakanaal en de Harlingervaart hebben belangrijke meerwaarde voor het terrein. Het vroegere transport via de zogenaamde stamspoorlijn is in onbruik geraakt. Het verwijderen van deze verwaarloosde spoorlijnen vormt een belangrijk element binnen de totale revitalisering. Het plangebied waarop de revitalisering betrekking heeft is gedefinieerd als Leeuwarden-West en is onderstaand weergegeven. Op het bedrijventerrein worden al een aantal jaren diverse problemenen gesignaleerd. In 2001 is door Ingenieursbureau Oranjewoud een enquete naar knelpunten gehouden onder de zittende onder nemers. De probleemanalyse is verwerkt in het rapport 'Actualisering revitaliseringsplan bedrijven terrein Leeuwarden-West (2001)', dat een belang rijke basis vormde voor de revitaliseringsmaat regelen en de Kompasaanvraag. Om een beeld te geven van de situatie op het terrein treft u onderstaand een aantal kenmerkende beelden aan. Slechte beeldkwaliteit Ligging plangebied Parkeerproblematiek Versnipperd beeld door verschil in materiaalgebruik Slechte uitstraling stamspoorlijnen Slecht beheer door verval verhardingen Buslnesspark grens plangebied City-Fet gebied Newtonparken ioetiwareten W??s;t. ftovitaii&aring 3erfrijvent«rr<»ir», Ruimtelijk Plan 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 258