2 Kenschets van het gebied
3 Probleemanalyse in beeld
Bedrijventerrein West is het oudste grote
bedrijventerrein van de provincie Fryslan en tevens
één van de grotere huidige bedrijvencomplexen van
de provincie. De eerste aanzetten voor het terrein
zijn reeds gegeven in het midden van de 19e eeuw.
Het bedrijventerrein is grootschalig tot ontwikkeling
gekomen na deTweede Wereldoorlog.
Het gebied heeft een omvang van circa 190 hectare
(netto: circa 135) en geeft qua bedrijvigheid een
gemengd beeld. Het is een grootschalig gemengd
terrein met een middelzwaar milieuhinderlijk
karakter, dat ruimte biedt aan handels- en distri
butiebedrijven, productiebedrijven en dienst
verlenende bedrijven. Op het terrein zijn ruim 3.000
mensen werkzaam.
Het terrein kenmerkt zich door een goede ligging en
multimodale ontsluiting. Zittende ondernemers
ervaren de goede ontsluiting als een belangrijk
vestigingsmotief. Een belangrijke route over het
terrein wordt gevormd door de verbinding Hendrik
Algraweg met de rondweg. Via de Marshallweg
wordt daarnaast het kantorengebied rechtstreeks
ontsloten. Recente investeringen in het plangebied
hebben de ontsluiting nog eens verbeterd. Het
betreft de ontsluiting via de nieuwe Slauerhoffweg,
waarmee een rechtstreekse verbinding op de route
Harlingen is gecreëerd. Daarnaast is de zogenaamde
turbominirotonde gerealiseerd op de Hendrik
Algraweg, ter ontsluiting van Newtonpark.
Naast de ontsluiting over de weg vindt logistieke
afwikkeling plaats over het Van Harinxmakanaal en
de Harlingervaart. Het bedrijventerrein beschikt over
één van de twee grotere actieve op- en overslag
iwsrcKm West Revitalisering sjventerrein, Ruimtelijk Rian
kades in Leeuwarden. Daarnaast zijn door enkele
individuele ondernemers kades aangelegd. De
directe verbinding met het Van Harinxmakanaal en
de Harlingervaart hebben belangrijke meerwaarde
voor het terrein.
Het vroegere transport via de zogenaamde
stamspoorlijn is in onbruik geraakt. Het verwijderen
van deze verwaarloosde spoorlijnen vormt een
belangrijk element binnen de totale revitalisering.
Het plangebied waarop de revitalisering betrekking
heeft is gedefinieerd als Leeuwarden-West en is
onderstaand weergegeven.
Op het bedrijventerrein worden al een aantal jaren
diverse problemenen gesignaleerd. In 2001 is door
Ingenieursbureau Oranjewoud een enquete naar
knelpunten gehouden onder de zittende onder
nemers. De probleemanalyse is verwerkt in het
rapport 'Actualisering revitaliseringsplan bedrijven
terrein Leeuwarden-West (2001)', dat een belang
rijke basis vormde voor de revitaliseringsmaat
regelen en de Kompasaanvraag.
Om een beeld te geven van de situatie op het terrein
treft u onderstaand een aantal kenmerkende
beelden aan.
Slechte beeldkwaliteit
Ligging plangebied
Parkeerproblematiek
Versnipperd beeld door verschil in materiaalgebruik
Slechte uitstraling stamspoorlijnen
Slecht beheer door verval verhardingen
Buslnesspark
grens plangebied
City-Fet gebied
Newtonparken
ioetiwareten W??s;t. ftovitaiiå 3erfrijvent«rr<»ir», Ruimtelijk Plan
5