Blad 24 De doelen van de medische heroïneverstrekking zijn: 1. het realiseren van een verbetering van de gezondheid van deze groep, waarbij alle behandelingen tot nu toe zijn mislukt; 2. het terugdringen van de overlast van deze groep (de verwervingscriminaliteit) In het MOP en het Veiligheidsplan zijn in aansluiting op de landelijke prioriteiten de volgende outputdoelstellingen opgenomen: 1. het verminderen van de criminaliteit gepleegd door volwassen en jeugdige veelplegers, mede door de realisatie van preventieve maatregelen en een sluitend systeem van nazorg ten behoeve van deze doelgroep; 2. het verminderen van overlast op straat veroorzaakt door personen, mede door de realisatie van een sluitende aanpak van sociale opvang en hulpverlening gericht op overlastgevende personen. Aan het rijk is kenbaar gemaakt dat Leeuwarden opteert voor een behandelunit van 25 cliënten, zodat ook in de provincie Fryslan deze doelgroep gebruik kan maken van een dergelijke voorziening. Welke effecten, zoals aangegeven in de programmabegroting, worden beoogd? Dit voorstel heeft betrekking op het effect 'verbetering bereik (sluitende aanpak) ambulante verslavingszorg (onder een van de zwaarste doelgroepen) Tekort Wvg Het tekort op de Wvg voor 2005 hebben wij opgenomen op de lijst van mee- en tegenvallers. Voor 2006 wordt vooralsnog uitgegaan van een vergelijkbaar tekort. In 2006 wordt deze problematiek meegenomen bij de discussie rond de WMO. Hierbij zal o.a. gekeken worden naar de optie van het inkomensafhankelijk maken van de Wvg-verstrekkingen. Voorstel 1. Vrijwilligerswerk bevorderen door het aanbieden collectieve vrijwilligersverzekering aanbieden. 2. Voor Sociale voorzieningen Zuidlanden incidenteel voor 2006 middelen beschikbaar stellen voor de publieke voorbereidingskosten 3. Incidenteel budget beschikbaar stellen voor "Impuls sociale investeringen" en de volgende voorstellen, die binnen het programma zorg en opvang vallen, ten laste van dit budget brengen: a. voortzetting dagbestedingsproject Skrep; b. extra buurtopbouwwerk; c. beheer buurt- en wijkcentra; d. sociale teams; e. realisering Advies- en steunpunt huiselijk geweld. 4. In de begroting voor 2006 een bedrag te reserveren voor het te verwachten tekort op de Wvg in 2006. Blad 25 Voorstellen die afgevallen zijn: 1. een basis voor de structurele financiering van de sociale voorzieningen in Zuidlanden leggen met inbegrip van de geplande school voor primair onderwijs en gymnastieklokaal in Techum-Zuidlanden. 2. medische heroïneverstrekking. Prngramma 5 Werk en Inkomen In het raadsdebat van 20 april jl. zijn geen voorstellen naar voren gebracht die een redelijke ondersteuning kregen van de andere fracties. Afdekken risico Wet werk en bijstand (WWB) Met betrekking tot het budget dat beschikbaar wordt gesteld door het Rijk op basis van een verdeelmodel voor het bekostigen van de bijstandsuitkeringen moet het volgende worden opgemerkt. Vanwege de sterke daling van het aantal bijstandsgerechtigden op landelijk niveau heeft het rijk het macro-budget voor 2005 e.v. voor de uitkeringen verlaagd. Dit betekent voor Leeuwarden dat het beschikbare budget kleiner wordt en niet meer toereikend is voor het dekken van de bijstandsuitgaven. Verder heeft het Rijk besloten om het verdeelmodel aan te passen en ook die aanpassing pakt voor de gemeente Leeuwarden nadelig uit. Als gevolg van de herziening van het verdeelmodel kan m.i.v. 2006 voor Leeuwarden een structureel tekort van meer dan 2,1 min gaan optreden. Het opvangen hiervan moet in de eerste plaats gebeuren door het beperken van de bijstandsuitgaven zodat deze (weer) binnen het budget passen. De mate en het tempo waarin dit lukt, bepalen uiteindelijk het extra beslag dat gelegd wordt op de algemene middelen en/of algemene reserve; doel is natuurlijk om in de lijn van de filosofie van de WWB zo snel mogelijk de uitgaven te verlagen zodat ze volledig uit het budget betaald kunnen worden. Gelet op de weerbarstigheid van de materie moet op voorhand rekening gehouden worden met een incidenteel beslag op de algemene reserve/algemene middelen voor 2006 van ca. 2,1 min) Voor het meerjarenperspectief van de begroting bestaat dus een fors structureel risico. Gelet op dit risico, zullen wij de komende maanden onderzoeken in hoeverre beleidsmatige maatregelen mogelijk zijn. Het streven is erop gericht hier voor de behandeling van de programmabegroting 2006 in de gemeenteraad bij u op terug te komen. Vergoeding aanschaf identiteitskaarten Per 1 januari 2005 is de Wet op de uitgebreide identificatieplicht in werking getreden. De wetswijziging leidt tot de invoering van de draag- en toonplicht van een geldig identiteitsbewijs voor alle personen van 14 jaar en ouder die in Nederland verblijven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 259