Blad 24
De doelen van de medische heroïneverstrekking zijn:
1. het realiseren van een verbetering van de gezondheid
van deze groep, waarbij alle behandelingen tot nu toe
zijn mislukt;
2. het terugdringen van de overlast van deze groep (de
verwervingscriminaliteit)
In het MOP en het Veiligheidsplan zijn in aansluiting op de
landelijke prioriteiten de volgende outputdoelstellingen
opgenomen:
1. het verminderen van de criminaliteit gepleegd door
volwassen en jeugdige veelplegers, mede door de
realisatie van preventieve maatregelen en een
sluitend systeem van nazorg ten behoeve van deze
doelgroep;
2. het verminderen van overlast op straat veroorzaakt
door personen, mede door de realisatie van een
sluitende aanpak van sociale opvang en hulpverlening
gericht op overlastgevende personen.
Aan het rijk is kenbaar gemaakt dat Leeuwarden opteert voor
een behandelunit van 25 cliënten, zodat ook in de provincie
Fryslan deze doelgroep gebruik kan maken van een
dergelijke voorziening.
Welke effecten, zoals aangegeven in de programmabegroting,
worden beoogd?
Dit voorstel heeft betrekking op het effect 'verbetering
bereik (sluitende aanpak) ambulante verslavingszorg (onder
een van de zwaarste doelgroepen)
Tekort Wvg
Het tekort op de Wvg voor 2005 hebben wij opgenomen op de
lijst van mee- en tegenvallers. Voor 2006 wordt vooralsnog
uitgegaan van een vergelijkbaar tekort. In 2006 wordt deze
problematiek meegenomen bij de discussie rond de WMO.
Hierbij zal o.a. gekeken worden naar de optie van het
inkomensafhankelijk maken van de Wvg-verstrekkingen.
Voorstel
1. Vrijwilligerswerk bevorderen door het aanbieden
collectieve vrijwilligersverzekering aanbieden.
2. Voor Sociale voorzieningen Zuidlanden incidenteel
voor 2006 middelen beschikbaar stellen voor de
publieke voorbereidingskosten
3. Incidenteel budget beschikbaar stellen voor "Impuls
sociale investeringen" en de volgende voorstellen,
die binnen het programma zorg en opvang vallen, ten
laste van dit budget brengen:
a. voortzetting dagbestedingsproject Skrep;
b. extra buurtopbouwwerk;
c. beheer buurt- en wijkcentra;
d. sociale teams;
e. realisering Advies- en steunpunt huiselijk
geweld.
4. In de begroting voor 2006 een bedrag te reserveren
voor het te verwachten tekort op de Wvg in 2006.
Blad 25
Voorstellen die afgevallen zijn:
1. een basis voor de structurele financiering van de
sociale voorzieningen in Zuidlanden leggen met
inbegrip van de geplande school voor primair
onderwijs en gymnastieklokaal in Techum-Zuidlanden.
2. medische heroïneverstrekking.
Prngramma 5 Werk en Inkomen
In het raadsdebat van 20 april jl. zijn geen voorstellen
naar voren gebracht die een redelijke ondersteuning kregen
van de andere fracties.
Afdekken risico Wet werk en bijstand (WWB)
Met betrekking tot het budget dat beschikbaar wordt gesteld
door het Rijk op basis van een verdeelmodel voor het
bekostigen van de bijstandsuitkeringen moet het volgende
worden opgemerkt. Vanwege de sterke daling van het aantal
bijstandsgerechtigden op landelijk niveau heeft het rijk
het macro-budget voor 2005 e.v. voor de uitkeringen
verlaagd. Dit betekent voor Leeuwarden dat het beschikbare
budget kleiner wordt en niet meer toereikend is voor het
dekken van de bijstandsuitgaven. Verder heeft het Rijk
besloten om het verdeelmodel aan te passen en ook die
aanpassing pakt voor de gemeente Leeuwarden nadelig uit.
Als gevolg van de herziening van het verdeelmodel kan
m.i.v. 2006 voor Leeuwarden een structureel tekort van meer
dan 2,1 min gaan optreden. Het opvangen hiervan moet in
de eerste plaats gebeuren door het beperken van de
bijstandsuitgaven zodat deze (weer) binnen het budget
passen. De mate en het tempo waarin dit lukt, bepalen
uiteindelijk het extra beslag dat gelegd wordt op de
algemene middelen en/of algemene reserve; doel is
natuurlijk om in de lijn van de filosofie van de WWB zo
snel mogelijk de uitgaven te verlagen zodat ze volledig uit
het budget betaald kunnen worden. Gelet op de
weerbarstigheid van de materie moet op voorhand rekening
gehouden worden met een incidenteel beslag op de algemene
reserve/algemene middelen voor 2006 van ca. 2,1 min)
Voor het meerjarenperspectief van de begroting bestaat dus
een fors structureel risico. Gelet op dit risico, zullen
wij de komende maanden onderzoeken in hoeverre
beleidsmatige maatregelen mogelijk zijn. Het streven is
erop gericht hier voor de behandeling van de
programmabegroting 2006 in de gemeenteraad bij u op terug
te komen.
Vergoeding aanschaf identiteitskaarten
Per 1 januari 2005 is de Wet op de uitgebreide
identificatieplicht in werking getreden. De wetswijziging
leidt tot de invoering van de draag- en toonplicht van een
geldig identiteitsbewijs voor alle personen van 14 jaar en
ouder die in Nederland verblijven.