Blad 26 Voor personen van 18 en ouder is de identificatieplicht niet nieuw. Dezen waren immers, zij het in beperkte mate, al verplicht om zich te kunnen identificeren bij het verrichten van bepaalde handelingen. Nieuw is deze plicht wel voor de 14 tot 18 jarigen. Deze groep wordt geconfronteerd met de verplichte eerste aanschaf van een geldig identiteitsbewijs. Één en ander leidt tot extra kosten voor gezinnen met kinderen in deze leeftijdscategorie. Vooral voor gezinnen met een minimuminkomen kunnen deze extra uitgaven tot financiële problemen leiden. Op 29 maart 2005 heeft de raad besloten om met ingang van oktober 2004 de kosten van aanschaf van een identiteitskaart voor personen van 14 jaar en ouder met een minimuminkomen te vergoeden. Met ingang van 2006 draagt het rijk de kosten van de eerste aanschaf van een identiteitskaart van jongeren die 14 jaar worden De kosten voor 2005 worden gedekt uit de beschikbare middelen voor het armoedebeleid. Vanaf 2006 moet een structurele voorziening worden geregeld voor de vergoeding van de aanschaf van identiteitskaarten voor personen met een minimuminkomen van 15 jaar en ouder. Welke effecten, zoals aangegeven in de programmabegroting, worden beoogd? Dit voorstel heeft betrekking op het effect 'verbetering van de inkomenssituatie van mensen met een inkomen op het sociaal minimum. Voorstel 1. incidenteel afdekken risico Wet werk en bijstand (WWB) voor 2006; 2. vanaf 2006 een structurele voorziening aanbieden voor personen van 14 jaar en ouder met een minimuminkomen voor het aanschaffen van een identiteitskaart. Programma 7 Infrastructuur en bereikbaarheid In het richtinggevend raadsdebat heeft zich een meerderheid afgetekend voor investeringen in infrastructuur. De richtingen binnen dit beleidsveld waren echter zeer divers. Vorig jaar heeft de raad, in het kader van de begroting 2005, een bezuiniging vastgesteld op de uitvoering van het GVVP. Dit betekent dat er minder maatregelen in het kader van het GVVP uitgevoerd worden. Voor de geplande activiteiten/projecten zijn in 2006 nog voldoende middelen. Vanaf 2007 is er onvoldoende dekking voor de belangrijke investeringen. Momenteel wordt samen met de provincie gewerkt aan de nota "Strategie bereikbaarheid Leeuwarden". Volgend jaar zullen middelen aangevraagd worden voor de GVVP maatregelen voor 2007 en verder. Tenslotte kan opgemerkt worden dat in het kader van het Stadsconvenant Leeuwarden, samen met de provincie, gewerkt wordt aan het instellen van een mobiliteitsfonds. Blad 27 Programma 9 Politiek Bestuur Er zijn geen meerderheden ontstaan tijdens het richtinggevend debat. Lobbybudget Het lobbybudget bevat geen middelen meer. Om de profilering van Leeuwarden in de toekomst regionaal, provinciaal en landelijk te kunnen realiseren en om convenanten af te kunnen sluiten die voor Leeuwarden belangrijk zijn, is een lobbybudget nodig. Het budget wordt ingezet voor lobbyactiviteiten die zich al dan niet binnen de kaders van de convenanten afspelen, zoals het maken van brochures, kaarten etc. Onderzocht wordt op welke wijze voor meerdere jaren een beroep kan worden gedaan op dit budget (waarvan wordt voorgesteld om dit incidenteel beschikbaar te stellen) Restant budget dualisme In de septembercirculaire 2004 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor dualisme. De raad heeft recent besloten hiervan een deel te gebruiken voor de rekenkamercommissie. Er resteert nog een bedrag van 23.000,-. De middelen ten behoeve dualisme zijn niet geoormerkt, deze middelen mogen daarom anders aangewend worden. Om de structurele financiële ruimte zo maximaal mogelijk te maken, stelt het college voor dit budget op nemen in de lijst van mee- en tegenvallers. Voorstel 1. Het voorstel Lobbybudget op de nemen in de programmabegroting als voorstel nieuw beleid (incidenteel) Overig 1. Het restant van de middelen van het budget dualisme als meevaller op te nemen in de lijst van mee- en tegenvallers Programma 10 Veiligheid, openbare orde en handhaving In het richtinggevend raadsdebat zijn geen meerderheden ontstaan voor intensiveringen of nieuw beleid binnen dit programma. Wel is er een substantieel deel van de raad voor een voorstel voor de huisvesting brandweer, mits dit uiteraard gaat om een goed onderbouwd voorstel waarin de noodzaak wordt aangetoond. Huisvesting Brandweer Bij de programmabegroting 2005 is een incidenteel bedrag beschikbaar gesteld voor een aantal noodzakelijke aanpassingen aan de brandweerkazerne. Hierbij is door de raad aangegeven dat het destijds voorliggende voorstel onvoldoende was onderbouwd. De afgelopen periode is verder onderzoek gedaan om tot een goed onderbouwde keuze te komen voor de huisvesting van de brandweer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 260