Blad 26
Voor personen van 18 en ouder is de identificatieplicht
niet nieuw. Dezen waren immers, zij het in beperkte mate,
al verplicht om zich te kunnen identificeren bij het
verrichten van bepaalde handelingen. Nieuw is deze plicht
wel voor de 14 tot 18 jarigen. Deze groep wordt
geconfronteerd met de verplichte eerste aanschaf van een
geldig identiteitsbewijs. Één en ander leidt tot extra
kosten voor gezinnen met kinderen in deze
leeftijdscategorie. Vooral voor gezinnen met een
minimuminkomen kunnen deze extra uitgaven tot financiële
problemen leiden.
Op 29 maart 2005 heeft de raad besloten om met ingang van
oktober 2004 de kosten van aanschaf van een
identiteitskaart voor personen van 14 jaar en ouder met een
minimuminkomen te vergoeden.
Met ingang van 2006 draagt het rijk de kosten van de eerste
aanschaf van een identiteitskaart van jongeren die 14 jaar
worden
De kosten voor 2005 worden gedekt uit de beschikbare
middelen voor het armoedebeleid. Vanaf 2006 moet een
structurele voorziening worden geregeld voor de vergoeding
van de aanschaf van identiteitskaarten voor personen met
een minimuminkomen van 15 jaar en ouder.
Welke effecten, zoals aangegeven in de programmabegroting,
worden beoogd?
Dit voorstel heeft betrekking op het effect 'verbetering
van de inkomenssituatie van mensen met een inkomen op het
sociaal minimum.
Voorstel
1. incidenteel afdekken risico Wet werk en bijstand
(WWB) voor 2006;
2. vanaf 2006 een structurele voorziening aanbieden voor
personen van 14 jaar en ouder met een minimuminkomen
voor het aanschaffen van een identiteitskaart.
Programma 7 Infrastructuur en bereikbaarheid
In het richtinggevend raadsdebat heeft zich een meerderheid
afgetekend voor investeringen in infrastructuur. De
richtingen binnen dit beleidsveld waren echter zeer divers.
Vorig jaar heeft de raad, in het kader van de begroting
2005, een bezuiniging vastgesteld op de uitvoering van het
GVVP. Dit betekent dat er minder maatregelen in het kader
van het GVVP uitgevoerd worden. Voor de geplande
activiteiten/projecten zijn in 2006 nog voldoende middelen.
Vanaf 2007 is er onvoldoende dekking voor de belangrijke
investeringen. Momenteel wordt samen met de provincie
gewerkt aan de nota "Strategie bereikbaarheid Leeuwarden".
Volgend jaar zullen middelen aangevraagd worden voor de
GVVP maatregelen voor 2007 en verder. Tenslotte kan
opgemerkt worden dat in het kader van het Stadsconvenant
Leeuwarden, samen met de provincie, gewerkt wordt aan het
instellen van een mobiliteitsfonds.
Blad 27
Programma 9 Politiek Bestuur
Er zijn geen meerderheden ontstaan tijdens het
richtinggevend debat.
Lobbybudget
Het lobbybudget bevat geen middelen meer. Om de profilering
van Leeuwarden in de toekomst regionaal, provinciaal en
landelijk te kunnen realiseren en om convenanten af te
kunnen sluiten die voor Leeuwarden belangrijk zijn, is een
lobbybudget nodig. Het budget wordt ingezet voor
lobbyactiviteiten die zich al dan niet binnen de kaders van
de convenanten afspelen, zoals het maken van brochures,
kaarten etc. Onderzocht wordt op welke wijze voor meerdere
jaren een beroep kan worden gedaan op dit budget (waarvan
wordt voorgesteld om dit incidenteel beschikbaar te
stellen)
Restant budget dualisme
In de septembercirculaire 2004 zijn extra middelen
beschikbaar gesteld voor dualisme.
De raad heeft recent besloten hiervan een deel te gebruiken
voor de rekenkamercommissie. Er resteert nog een bedrag van
23.000,-. De middelen ten behoeve dualisme zijn niet
geoormerkt, deze middelen mogen daarom anders aangewend
worden. Om de structurele financiële ruimte zo maximaal
mogelijk te maken, stelt het college voor dit budget op
nemen in de lijst van mee- en tegenvallers.
Voorstel
1. Het voorstel Lobbybudget op de nemen in de
programmabegroting als voorstel nieuw beleid
(incidenteel)
Overig
1. Het restant van de middelen van het budget dualisme
als meevaller op te nemen in de lijst van mee- en
tegenvallers
Programma 10 Veiligheid, openbare orde en handhaving
In het richtinggevend raadsdebat zijn geen meerderheden
ontstaan voor intensiveringen of nieuw beleid binnen dit
programma. Wel is er een substantieel deel van de raad voor
een voorstel voor de huisvesting brandweer, mits dit
uiteraard gaat om een goed onderbouwd voorstel waarin de
noodzaak wordt aangetoond.
Huisvesting Brandweer
Bij de programmabegroting 2005 is een incidenteel bedrag
beschikbaar gesteld voor een aantal noodzakelijke
aanpassingen aan de brandweerkazerne. Hierbij is door de
raad aangegeven dat het destijds voorliggende voorstel
onvoldoende was onderbouwd. De afgelopen periode is verder
onderzoek gedaan om tot een goed onderbouwde keuze te komen
voor de huisvesting van de brandweer.