huisvesting van de buitendienst. Overige posthuizen, waarvan eind 2004 A. Westlandstraat en
Wilgenstraat nog in gebruik waren, zijn gesloten. De sluiting hield o.a. verband met het niet voldoen
aan de huidige eisen op het gebied van Arbo, Milieu en veiligheid.
Om de resterende huisvesting overeenkomstig de huidige eisen (Arbo, Milieu c.a.) geschikt te maken
voor het nieuwe personeelsbestand van 132,3 fte, wordt hierbij een voorstel nieuw beleid gedaan.
De keuze voor een twee locatiemodel met een dislocatie (Groene Ster) kan als volgt worden
onderbouwd:
Door de integratie van de teams (van 9 teams naar 5 teams) en reduceren van het leidinggevend
kader is het aansturingtechnisch beter om vanuit twee locaties te opereren;
Het probleem van de spreiding in de stad (geen locatie aan de Noord kant) kan worden
opgevangen door het inrichten van twee kleine overlaadstations in de stad en de dependance in
de Groene Ster in stand te houden en het plaatsen van afsluitbare containers op of nabij de
(buiten)werkplekken;
De locaties bieden na aanpassing voldoende ruimte om mensen en materieel onder te brengen.
Efficiënt gebruik van materiaal en materieel.
Op basis van de aanwezige personeelsleden (132,3 fte) en het benodigde materieel (94
vervoerseenheden, incl. aanhangers e.d.), gereedschappen en materialen zijn de locaties
Kelvinstraat, Ouddeelstraat en Groene Ster tegen het licht gehouden. Voor de huisvesting zijn in een
Programma van Eisen de kaders opgesteld t.a.v. de medewerkers en de techniek.
De opslag bij de dependance "Groene Ster" is, onder andere gelet op het vigerende bestemmingsplan
en de uitstraling, zeer ongewenst en dient te worden verwijderd. De opgeslagen materialen worden
overgebracht naar de Kelvinstraat (uitgangspunt is een minimale voorraad van materiaal die niet
gemakkelijk in de markt te zijn verkrijgen). Het oude opslagterrein wordt als bosplantsoen ingericht. De
dependance is nodig voor de huisvesting van mensen en materieel ten behoeve van het
onderhoudsprogramma van het recreatiegebied en voorkomt veel reistijd verhoging effectiviteit).
Gelet op de zorg voor de medewerkers die o.a. zijn vastgelegd in de voorschriften ten aanzien van
o.a. Milieu en Arbo is het noodzakelijk een aantal maatregelen te treffen. Daarnaast past de uitstraling
van de opslag aan de Kelvinstraat niet in het beeld dat met de revitalisering van het bedrijventerrein
Leeuwarden West wordt nagestreefd. Ook wordt de efficiency van de werkzaamheden negatief
beïnvloedt, doordat de huidige inrichting niet adequaat is.
Globaal houdt dit in dat naast bijkomende werkzaamheden, aan de Kelvinstraat een hekwerk en een
laadperron voor de containers wordt geplaatst, aan de Ouddeelstraat een kapschuur wordt gebouwd
en aan de Groene Ster de opslag wordt verwijderd. Verder dienen in de stad 2 kleine verzamelstations
te worden ingericht om onnodig rijden met kleine hoeveelheden afval te voorkomen.
Stedenbouwkundig supervisor
Vraag
Kunt u nader informatie geven over het voorstel stedenbouwkundig supervisor?
Antwoord
Sinds 2003 is er structureel 25.000,- opgenomen in het product 'beleidsadvies ruimtelijke ordening'
t.b.v. de stedenbouwkundig supervisor. Eind 2004 is de inzet van de stedenbouwkundig supervisor
geëvalueerd en de conclusie is enerzijds dat inzet van een supervisor tot nieuwe inzichten c.q.
mogelijkheden en een kwaliteitsslag in projecten heeft geleid, maar dat anderzijds uitbreiding van
structurele middelen nodig is.
Bij de uitwerking en uitvoering van de vier strategische concepten van de Stadsvisie is een
stedenbouwkundige en architectonische invulling van de ruimte aan de orde. Teneinde een optimale
kwaliteit voor de beschikbare middelen te kunnen bewerkstelligen is een extra professionele blik een
noodzakelijke randvoorwaarde. Adviezen van een autoriteit op dit gebied, die wat meer op afstand
staat, dragen bij aan een kwalitatief hoogwaardige invulling van de ruimtelijke ambities.
Taken van de supervisor zijn o.a.:
Versterken kwaliteitsbesef bij ruimtelijke ingrepen in Binnenstad en rest van de stad.
Als onafhankelijke autoriteit bewaken van de ruimtelijke ambities bij (grote) projecten in het
krachtenspel van interne en externe partijen.
Adviseren over regie en samenhang projecten en adviserende rol ten aanzien van de
planvoorbereiding.
Inspireren eigen organisatie t.a.v. bewaken en versterken ruimtelijke kwaliteit.
Omdat de inzet plaatsvindt op het moment dat een project nog niet als project kan worden bestempeld
(met bijbehorende budgetten) wordt voorgesteld het beschikbare budget te verdubbelen (i.e. uitzetting
€25.000).