Blad 4
vindt vanaf andere bureaus plaats. De brandweer van
Leeuwarden is belast met de uitvoering van de lokale
brandweerzorg in de gemeente Leeuwarden en derhalve is er
niet of nauwelijks sprake van beleidsmatige synergie.
Dat ligt anders voor de samenwerking met de regionale
brandweer. Gezien de taken van deze organisatie wordt het
als wenselijk ervaren om samen met de politie op één
locatie gehuisvest te zijn en deze voorkeur heeft de
regionale brandweer ook uitgesproken. Fysiek is dat
aantoonbaar door de reeds aanwezige huisvesting van het
regionaal coördinatiecentrum en de meldkamer Fryslan op het
hoofdbureau van de politie. Zowel de regionale brandweer
als de gemeentelijke brandweer Leeuwarden zijn overtuigd
van het nut om op één locatie gehuisvest te blijven. Tussen
deze organisaties is sprake van een grote synergie en deze
zal alleen nog maar toenemen in de komende jaren.
Een dergelijke wens tot samenwerking bij de huisvesting
ligt er ook tussen de regiopolitie en de regionale
brandweer. Met het oog op de ontwikkelingen met betrekking
tot de veiligheidsregio is dat ook volstrekt logisch.
Details van de inrichting van de veiligheidsregio zijn op
dit moment nog niet bekend, zodat de implicaties voor
huisvesting nog niet kunnen worden gegeven. Wel is
duidelijk dat het in ieder geval niet verstandig is om wat
nu samen gehuisvest is, uit elkaar te halen en dat het in
het licht van de ontwikkeling naar de veiligheidsregio
verstandig lijkt om de hulpverleningsdiensten zoveel
mogelijk op één locatie te huisvesten.
Gelet op de hierboven geschetste verbanden is het, met name
vanwege de beleidsmatige verbondenheid van zowel de
regiopolitie als de gemeentelijke brandweer aan de
regionale brandweer, gewenst om te koersen op één
huisvestingssituatie voor alle partijen.
Bij nieuwbouw valt de huidige locatie vrij
Indien wordt gekozen voor nieuwbouw met de regiopolitie,
zal de huidige kazernelocatie beschikbaar komen voor
herontwikkeling. De netto opbrengstwaarde van de huidige
locatie 126.713,dit is de geschatte opbrengst van
de grond minus de restantboekwaarde van de kazerne, is
afgetrokken van het investeringsbedrag in het
nieuwbouwbudget en de locatie wordt, bij een keuze voor
nieuwbouw, overgedragen aan het grondbedrijf. Over
mogelijke herbestemming van de locatie kan op dit moment
nog niets worden aangegeven.
De positie van de regionale brandweer nader belicht
De regionale brandweer heeft de voorkeur om als
zelfstandige partij in het nieuwbouwproject aan de
Holstmeerweg te participeren. Op dit moment is de regionale
Blad 5
brandweer huurder bij brandweer Leeuwarden. In 2001 is -met
terugwerkende kracht tot 1 januari 2000— tussen de gemeente
Leeuwarden en de regionale brandweer een overeenkomst
gesloten met een looptijd van vier jaar (met mogelijke
verlenging van vier jaar)Deze overeenkomst kan in 2008
door beide partijen eventueel worden opgezegd. Dit is van
belang indien wordt gekozen voor nieuwbouw samen met de
regiopolitie (ook in 2008) met de regionale brandweer als
eigen partijIn een brief van ons college aan het
dagelijks bestuur van de regionale brandweer (d.d. 9
januari 2003) wordt toegezegd dat voor de regionale
brandweer - na renovatie - de komende tien jaar een
huurprijs van maximaal 80.000.- zal gelden. Deze
huurprijs is overigens niet kostendekkend en is indertijd
afgesproken omdat de regionale brandweer vergaande plannen
had om samen met de GGD nieuwbouw te ontwikkelen.
Financiële vergelijkingen
Zoals opgemerkt zijn alle onderzoeken naar renovatie en de
bijbehorende kostencalculaties nog eens kritisch
doorgenomen. Daarnaast is de nieuwbouwoptie kritisch
doorgerekend en daartoe is uitvoerig overleg geweest met de
projectleider voor de nieuwbouw van de politie. In het
bijgaande samenvattende overzicht van investeringen en
exploitatielasten zijn alle cijfers (inclusief de varianten
met betrekking tot de regionale brandweer) op een rij
gezet. De financiële conclusie luidt dat de extra jaarlast
van de nieuwbouwvariant in alle gevallen lager is. Het
grootste verschil treedt op bij de vergelijking waarin de
regionale brandweer verder gaat als eigen partij en niet
als huurder van de gemeentelijke brandweer. De extra
jaarlast bij nieuwbouw bedraagt dan 424.723,versus
606.865,bij renovatie. Dit is, mede gelet gelet op de
voorkeur van de regionale brandweer, tevens het meest
waarschijnlijke scenario.
Het belangrijkste voordeel ontstaat doordat bij de
nieuwbouw de regionale brandweer eigen partij zal zijn en
zelf de kapitaallasten- en exploitatielasten zal dragen.
Die bedragen zijn hoger dan huur bij renovatie waaraan de
gemeente dan gedurende 10 jaar zal zijn verbonden. Verder
ontstaat het voordeel in de jaarlasten van nieuwbouw (bij
gelijk investeringsbedrag) door de langere afschrijving (40
jaar tegenover 25 jaar voor renovatie) en synergie door het
gezamenlijk gebruik van ruimten en grondoppervlak
(receptie, vergaderkamers, schietbaan onder stalling
brandweergarage)
De financiële opstellingen zijn overigens opgesteld naar
prijspeil heden. Er is wel bekeken of voor de
nieuwbouwoptie een index zou moeten worden toegepast (start
nieuwbouw 2008), maar daarvan is afgezien omdat de
bouwprij zen op dit moment nog dalen en het volstrekt