Blad 4 vindt vanaf andere bureaus plaats. De brandweer van Leeuwarden is belast met de uitvoering van de lokale brandweerzorg in de gemeente Leeuwarden en derhalve is er niet of nauwelijks sprake van beleidsmatige synergie. Dat ligt anders voor de samenwerking met de regionale brandweer. Gezien de taken van deze organisatie wordt het als wenselijk ervaren om samen met de politie op één locatie gehuisvest te zijn en deze voorkeur heeft de regionale brandweer ook uitgesproken. Fysiek is dat aantoonbaar door de reeds aanwezige huisvesting van het regionaal coördinatiecentrum en de meldkamer Fryslan op het hoofdbureau van de politie. Zowel de regionale brandweer als de gemeentelijke brandweer Leeuwarden zijn overtuigd van het nut om op één locatie gehuisvest te blijven. Tussen deze organisaties is sprake van een grote synergie en deze zal alleen nog maar toenemen in de komende jaren. Een dergelijke wens tot samenwerking bij de huisvesting ligt er ook tussen de regiopolitie en de regionale brandweer. Met het oog op de ontwikkelingen met betrekking tot de veiligheidsregio is dat ook volstrekt logisch. Details van de inrichting van de veiligheidsregio zijn op dit moment nog niet bekend, zodat de implicaties voor huisvesting nog niet kunnen worden gegeven. Wel is duidelijk dat het in ieder geval niet verstandig is om wat nu samen gehuisvest is, uit elkaar te halen en dat het in het licht van de ontwikkeling naar de veiligheidsregio verstandig lijkt om de hulpverleningsdiensten zoveel mogelijk op één locatie te huisvesten. Gelet op de hierboven geschetste verbanden is het, met name vanwege de beleidsmatige verbondenheid van zowel de regiopolitie als de gemeentelijke brandweer aan de regionale brandweer, gewenst om te koersen op één huisvestingssituatie voor alle partijen. Bij nieuwbouw valt de huidige locatie vrij Indien wordt gekozen voor nieuwbouw met de regiopolitie, zal de huidige kazernelocatie beschikbaar komen voor herontwikkeling. De netto opbrengstwaarde van de huidige locatie 126.713,dit is de geschatte opbrengst van de grond minus de restantboekwaarde van de kazerne, is afgetrokken van het investeringsbedrag in het nieuwbouwbudget en de locatie wordt, bij een keuze voor nieuwbouw, overgedragen aan het grondbedrijf. Over mogelijke herbestemming van de locatie kan op dit moment nog niets worden aangegeven. De positie van de regionale brandweer nader belicht De regionale brandweer heeft de voorkeur om als zelfstandige partij in het nieuwbouwproject aan de Holstmeerweg te participeren. Op dit moment is de regionale Blad 5 brandweer huurder bij brandweer Leeuwarden. In 2001 is -met terugwerkende kracht tot 1 januari 2000— tussen de gemeente Leeuwarden en de regionale brandweer een overeenkomst gesloten met een looptijd van vier jaar (met mogelijke verlenging van vier jaar)Deze overeenkomst kan in 2008 door beide partijen eventueel worden opgezegd. Dit is van belang indien wordt gekozen voor nieuwbouw samen met de regiopolitie (ook in 2008) met de regionale brandweer als eigen partijIn een brief van ons college aan het dagelijks bestuur van de regionale brandweer (d.d. 9 januari 2003) wordt toegezegd dat voor de regionale brandweer - na renovatie - de komende tien jaar een huurprijs van maximaal 80.000.- zal gelden. Deze huurprijs is overigens niet kostendekkend en is indertijd afgesproken omdat de regionale brandweer vergaande plannen had om samen met de GGD nieuwbouw te ontwikkelen. Financiële vergelijkingen Zoals opgemerkt zijn alle onderzoeken naar renovatie en de bijbehorende kostencalculaties nog eens kritisch doorgenomen. Daarnaast is de nieuwbouwoptie kritisch doorgerekend en daartoe is uitvoerig overleg geweest met de projectleider voor de nieuwbouw van de politie. In het bijgaande samenvattende overzicht van investeringen en exploitatielasten zijn alle cijfers (inclusief de varianten met betrekking tot de regionale brandweer) op een rij gezet. De financiële conclusie luidt dat de extra jaarlast van de nieuwbouwvariant in alle gevallen lager is. Het grootste verschil treedt op bij de vergelijking waarin de regionale brandweer verder gaat als eigen partij en niet als huurder van de gemeentelijke brandweer. De extra jaarlast bij nieuwbouw bedraagt dan 424.723,versus 606.865,bij renovatie. Dit is, mede gelet gelet op de voorkeur van de regionale brandweer, tevens het meest waarschijnlijke scenario. Het belangrijkste voordeel ontstaat doordat bij de nieuwbouw de regionale brandweer eigen partij zal zijn en zelf de kapitaallasten- en exploitatielasten zal dragen. Die bedragen zijn hoger dan huur bij renovatie waaraan de gemeente dan gedurende 10 jaar zal zijn verbonden. Verder ontstaat het voordeel in de jaarlasten van nieuwbouw (bij gelijk investeringsbedrag) door de langere afschrijving (40 jaar tegenover 25 jaar voor renovatie) en synergie door het gezamenlijk gebruik van ruimten en grondoppervlak (receptie, vergaderkamers, schietbaan onder stalling brandweergarage) De financiële opstellingen zijn overigens opgesteld naar prijspeil heden. Er is wel bekeken of voor de nieuwbouwoptie een index zou moeten worden toegepast (start nieuwbouw 2008), maar daarvan is afgezien omdat de bouwprij zen op dit moment nog dalen en het volstrekt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 274