Blad 4 De onveiligheidsgevoelens van bewoners in de binnenstad zijn blijkens de GSB-rapportage 2004 t.o.v. 2002 licht gedaald. §.3. Maatregelen en activiteiten Uit het voorgaande kunnen we concluderen dat de belangrijkste inzet gericht is op het veiliger en leefbaar maken van de openbare ruimte in de risicogebieden in de Binnenstad. Om dit te bereiken worden op basis van bestaand beleid reeds verschillende instrumenten ingezet. Voortzetting Aanpak Nee tegen (uitqaansGeweld Het merendeel van de actiepunten van de aanpak is uitgevoerd overeenkomstig de doelstellingen die partijen ermee hadden. Hieraan heeft een mix van acties bijgedragen. Deze maatregelen concentreerden zich op: gericht toezicht van de politie tijdens de uitgaansuren; goede operationele communicatie tussen partijen die betrokken zijn bij uitgaansgeweld (korte lijnen) maatregelen binnen de horecasector (huis- en gedragsregels, portiersopleiding en het zogenaamde 'goed gastheerschap'nakomen sluitingstijden. Sinds 2001 maakt de aanpak van uitgaansgeweld onderdeel uit van het veiligheidsbeleid Binnenstad en zijn de volgende aanvullende maatregelen genomen. Ruimtelijke/fysieke omgeving inzet van dak- en thuislozen om de straat schoon te houden stimulering graffitikunst, aanpak graffiti daders; plaatsing openbare piasvoorzieningen ter voorkoming van wildplassen; Toezicht en handhaving extra politiepersoneel te voet of op de fiets tijdens uitgaansavonden in de binnenstad; consequente uitvoering van Nieuw Streng op straat corrigerend optreden tegen overlastgevend en hinderlijk gedrag invoering aanpak versnelde afhandeling van verslaafden en veelplegers door extra straathoekwerk en versnelde oproeping voor de kantonrechter; invoering Meldpunt Overlast; inzet stadswachten op hot spots Sociale omgeving aanpak hinderlijke, overlastgevende en criminele groepen middels Actieprogramma's aanpak Antillianen en allochtone risicojongeren en jeugdcriminaliteit, jeugdveiligheid en j eugdoverlast Blad 5 Criminaliteitspreventie realisatie bewaakte fietsstalling aan Ruiterskwartier invoering van preventief fouilleren; invoering van alcoholverbod op de openbare weg; aanpak veelplegers; aanpak winkelcriminaliteit door toepassing van keurmerk veilig ondernemen. Nieuw beleid Het afgelopen jaar hebben gemeente, politie, horeca en het openbaar ministerie zich ingespannen om de aanpak van uitgaansgeweld te actualiseren en optimaliseren. Dit heeft geresulteerd in plan van aanpak tegen uitgaansgeweld. Dit plan van aanpak, genaamd "Nee...tegen uitgaansgeweld" ligt voor u bij de stukken ter inzage en is meegenomen in het eerdergenoemde Veiligheidsactieprogramma Binnenstad 2005- 2007. De maatregelen in dit plan van aanpak zijn in hoofdlijnen: aanscherping van sluitingstijden horecabedrijven. Hiervoor ontvangt u een separaat voorstel tot aanpassing van de APV, waarover thans een inspraakprocedure loopt; effectievere inzet toezicht en handhaving door politie en gemeentelijke toezichthouders op naleving sluitingstijden en toelaten van bezoekers; verbetering communicatie tussen gemeente, politie en horeca §.4. Cameratoezicht, sluitstuk van aanvullende maatregelen Zoals u ziet, wordt al een scala aan maatregelen en activiteiten uitgevoerd om de binnenstad veiliger te maken. Om sterkere invloed te krijgen op afname van de geweldsproblematiek in de binnenstad en om verhoging van veiligheidsgevoelens te bewerkstelligen is cameratoezicht als aanvullend instrument een belangrijk middel en kan als sluitstuk dienen van een pakket van preventieve en repressieve maatregelen ter vergroting van het veiligheidsgevoel in het uitgaansgebied. Door inzet van deze maatregel kunnen we stellen dat alle maatregelen en middelen waarover wij kunnen beschikken in het belang van de openbare orde ook daadwerkelijk worden ingezet Effecten van cameratoezicht. Regelmatig komt in discussies over cameratoezicht het effectiviteitvraagstuk aan de orde. Evaluatieonderzoeken in binnen- en buitenland geven hierop geen eenduidig antwoord (bron: Onderzoeksrapportage NHL)Wel kan op basis van alle in Nederland uitgevoerde evaluaties de conclusie worden getrokken, dat cameratoezicht, mits goed voorbereid en als onderdeel van een goed doordacht pakket aan maatregelen, kan bijdragen aan meer objectieve en subjectieve

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 286