Blad 4
De onveiligheidsgevoelens van bewoners in de binnenstad
zijn blijkens de GSB-rapportage 2004 t.o.v. 2002 licht
gedaald.
§.3. Maatregelen en activiteiten
Uit het voorgaande kunnen we concluderen dat de
belangrijkste inzet gericht is op het veiliger en leefbaar
maken van de openbare ruimte in de risicogebieden in de
Binnenstad. Om dit te bereiken worden op basis van bestaand
beleid reeds verschillende instrumenten ingezet.
Voortzetting Aanpak Nee tegen (uitqaansGeweld
Het merendeel van de actiepunten van de aanpak is
uitgevoerd overeenkomstig de doelstellingen die partijen
ermee hadden. Hieraan heeft een mix van acties bijgedragen.
Deze maatregelen concentreerden zich op:
gericht toezicht van de politie tijdens de uitgaansuren;
goede operationele communicatie tussen partijen die
betrokken zijn bij uitgaansgeweld (korte lijnen)
maatregelen binnen de horecasector (huis- en
gedragsregels, portiersopleiding en het zogenaamde 'goed
gastheerschap'nakomen sluitingstijden.
Sinds 2001 maakt de aanpak van uitgaansgeweld onderdeel uit
van het veiligheidsbeleid Binnenstad en zijn de volgende
aanvullende maatregelen genomen.
Ruimtelijke/fysieke omgeving
inzet van dak- en thuislozen om de straat schoon te
houden
stimulering graffitikunst, aanpak graffiti daders;
plaatsing openbare piasvoorzieningen ter voorkoming van
wildplassen;
Toezicht en handhaving
extra politiepersoneel te voet of op de fiets tijdens
uitgaansavonden in de binnenstad;
consequente uitvoering van Nieuw Streng op straat
corrigerend optreden tegen overlastgevend en hinderlijk
gedrag
invoering aanpak versnelde afhandeling van verslaafden en
veelplegers door extra straathoekwerk en versnelde
oproeping voor de kantonrechter;
invoering Meldpunt Overlast;
inzet stadswachten op hot spots
Sociale omgeving
aanpak hinderlijke, overlastgevende en criminele groepen
middels Actieprogramma's aanpak Antillianen en allochtone
risicojongeren en jeugdcriminaliteit, jeugdveiligheid en
j eugdoverlast
Blad 5
Criminaliteitspreventie
realisatie bewaakte fietsstalling aan Ruiterskwartier
invoering van preventief fouilleren;
invoering van alcoholverbod op de openbare weg;
aanpak veelplegers;
aanpak winkelcriminaliteit door toepassing van keurmerk
veilig ondernemen.
Nieuw beleid
Het afgelopen jaar hebben gemeente, politie, horeca en het
openbaar ministerie zich ingespannen om de aanpak van
uitgaansgeweld te actualiseren en optimaliseren. Dit heeft
geresulteerd in plan van aanpak tegen uitgaansgeweld. Dit
plan van aanpak, genaamd "Nee...tegen uitgaansgeweld" ligt
voor u bij de stukken ter inzage en is meegenomen in het
eerdergenoemde Veiligheidsactieprogramma Binnenstad 2005-
2007. De maatregelen in dit plan van aanpak zijn in
hoofdlijnen:
aanscherping van sluitingstijden horecabedrijven.
Hiervoor ontvangt u een separaat voorstel tot aanpassing
van de APV, waarover thans een inspraakprocedure loopt;
effectievere inzet toezicht en handhaving door politie en
gemeentelijke toezichthouders op naleving sluitingstijden
en toelaten van bezoekers;
verbetering communicatie tussen gemeente, politie en
horeca
§.4. Cameratoezicht, sluitstuk van aanvullende maatregelen
Zoals u ziet, wordt al een scala aan maatregelen en
activiteiten uitgevoerd om de binnenstad veiliger te maken.
Om sterkere invloed te krijgen op afname van de
geweldsproblematiek in de binnenstad en om verhoging van
veiligheidsgevoelens te bewerkstelligen is cameratoezicht
als aanvullend instrument een belangrijk middel en kan als
sluitstuk dienen van een pakket van preventieve en
repressieve maatregelen ter vergroting van het
veiligheidsgevoel in het uitgaansgebied.
Door inzet van deze maatregel kunnen we stellen dat alle
maatregelen en middelen waarover wij kunnen beschikken in
het belang van de openbare orde ook daadwerkelijk worden
ingezet
Effecten van cameratoezicht.
Regelmatig komt in discussies over cameratoezicht het
effectiviteitvraagstuk aan de orde. Evaluatieonderzoeken in
binnen- en buitenland geven hierop geen eenduidig antwoord
(bron: Onderzoeksrapportage NHL)Wel kan op basis van alle
in Nederland uitgevoerde evaluaties de conclusie worden
getrokken, dat cameratoezicht, mits goed voorbereid en als
onderdeel van een goed doordacht pakket aan maatregelen,
kan bijdragen aan meer objectieve en subjectieve