1I a
3. Foutenanalyse
Verslag over de uitvoering
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
gewezen zelfstandige werknemers (IOAZ) 2004
I
Verslag over de uitvoering 10AW 2004
Debiteuren: De in het heronderzoeksplan vemelde termijnen zijn correct nageleefd in de beoordeelde
gevallen.
Administratie
De persoonsdossiers in combinatie met de gegevens zoals vastgelegd in het geautomatiseerde
uitkeringsysteem voldoen in het algemeen aan de eis dat alle relevante informatie met betrekking tot
de besluiten zichtbaar en controleerbaar zijn vastgelegd en zij geven een volledige en inzichtelijke
weergave van de loop van de uitkeringshistorie.
In een tweetal gevallen is een ongewogen tekortkoming geconstateerd. Bij een heronderzoek is een
onjuiste heronderzoekdatum in het uitkeringssysteem ingevoerd voor herbeoordeling van het
rusttraject en voorts is bij een beëindiging nagelaten om de heronderzoekdatum te verwijderen uit het
uitkeringssysteem en het fysieke dossier is ten onrechte niet afgevoerd naar het semi-statisch archief.
Onderstaand volgt een nadere analyse van de vastgestelde tekortkomingen als weergegeven in het
voorgaande hoofdstuk. Daarbij wordt een relatie gelegd met het financieel maatregelenbeleid van de
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zoals dat geldt voor 2004.
Als ondubbelzinnig wordt vastgesteld dat de uitkering is verleend in strijd met de wettelijke regels en
indien de uitkering niet wordt teruggevorderd overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen is er
sprake van een financiële tekortkoming.
Voorts geldt dat ingeval een vastgestelde tekortkoming leidt tot een onzekerheid over rechtmatige
verstrekking van een uitkering er sprake van een niet financiële fout. Ingevolge artikel 9 lid 2 van de
Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004 geldt voor deze tekortkomingen
een tolerantiegrens van maximaal 15% van het relevante bestand. Bij overschrijding van deze grens
wordt het financieel beslag van deze onzekerheden bepaald op 0,5 van de ten laste van
burgemeester en wethouders gebleven kosten
De IOAW, IOAZ en het Bbz 2004 tezamen worden rechtmatig uigevoerd als het financieel beslag van
de tekortkomingen niet meer bedraagt dan 5% van de totale uitgaven en ontvangsten IOAW, IOAZ en
Bbz 2004.
Financiële tekortkomingen met betrekking tot het recht op uitkering IOAW
Beide geconstateerde tekortkomingen met betrekking tot het recht op uitkering - ingangsdatum niet
juist vastgesteld en onjuiste toepassing van vrijlating inkomen betreffen incidentele fouten.
Hetzelfde geldt voor de onjuiste berekening van het terugvorderingsbedrag.
De totale omvang van de financiële tekortkomingen met betrekking het recht op uitkering bedraagt
34,68+50,54 85,22. Dit komt overeen met 0,4 van het onderzochte bedrag.
Geëxtrapoleerd naar het totaal van uitgaven bedraagt de financiële fout 4.882. 0,4% van
1.220.576).
De omvang van de financiële tekortkoming met betrekking tot de terugvordering bedraagt 298,57.
Dit komt overeen met 5% van het onderzochte bedrag.
Geëxtrapoleerd naar de relevante massa opboekingen/aflossingen en afboekingen bedraagt de
financiële fout 1.727 (5% van 34.556
Totaal financiële fout 6.609.
Financiële onzekerheden
Met betrekking tot de volledigheid en tijdigheid van de onderzoeken is de tolerantiegrens van 15% niet
overschreden.
Totaal beslag fouten IOAW
Het totaal bedrag financiële fouten bedraagt 6.609
5