Gemeente leeuwarden
Blad 2
Essentieel onderdeel van het projectplan is een
evaluatieplan (waaronder de uitvoering van een nulmeting)
waarbij ik voornemens ben de NHL in te schakelen. Inclusief
een bedrag van 15.000 voor onvoorzien, komen de totale
kosten op 170.000.
Met vriendelijke groeten,
de burgemeester van Leeuwarden,
mr dr G.D. Dales.
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Voorstellen ter dekking van de geraamde tekorten op het
inkomensdeel van de uitkering van het rijk in het kader van
de Wet Werk en Bijstand in de periode 2005 en 2006
Kenmerk 953 58 dp
Aan de gemeenteraad.
1. Inleiding
Ruim anderhalf jaar geleden is de Wet Werk en Bijstand
(WWB) ingevoerd. De invoering van deze wet bracht op het
terrein van de bijstandsverlening beleidsmatige en financi
ële veranderingen met zich mee. Voor de gemeente werd de
ruimte om een eigen invulling te geven aan het beleid op
het terrein van werk en inkomen groter. Daarnaast verander
de de financiële relatie tussen Rijk en gemeenten. Er kwam
een nieuw instrumentarium met landelijke macrobudgetten,
die aan de hand van objectieve maatstaven (het objectief
verdeelmodel) verdeeld gingen worden over gemeenten. Voor
een geleidelijke overgang werd door het rijk besloten tot
een gefaseerde ontwikkeling waarbij historische verdeel
sleutels geleidelijk vervangen worden door objectieve ver
deelsleutels
Deze veranderingen zijn van grote betekenis voor de gemeen
tebegroting. Daarom is in het meerjarenkader Expeditie Werk
dan ook een uitgebreide risicoanalyse opgenomen van facto
ren die de omvang van zowel het Werkdeel als het Inkomens-
deel bepalen. Toen zijn er ook aannames gedaan over het
treffen van voorzieningen voor de gevolgen van eventuele
risico's
Ruim een jaar later is er meer duidelijk geworden over het
rijksbeleid en de gevolgen daarvan voor Leeuwarden van het
te verwachten macro-budget en de bijstelling van het objec
tief verdeelmodel voor het I-deel voor Leeuwarden in de
jaren 2005 en 2006. We moeten vaststellen dat zowel de bij
stelling van het macrobudget als de aanpassing van het ver
deelmodel voor Leeuwarden negatief uit- werken. De invoe
ring van het objectieve verdeelmodel voor het W-deel levert
vooralsnog geen problemen op.
Op het moment dat de eerste indicaties over de ontwikkelin
gen in het macrobudget en de bijstellingen van het macro
budget bij ons binnen kwamen, zijn er contacten gelegd met
andere (grote) gemeenten1 die in meer of mindere mate met
dezelfde effecten geconfronteerd zouden worden. Gezamenlijk
is een lobbytraject richting VNG en Tweede Kamer opgezet.
1 Almelo, Arnhem, Dordrecht, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Heerlen,
Hengelo, Leiden, Lelystad, Nijmegen, Maastricht en Vlaardingen.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
13