Gemeente leeuwarden Blad 2 Essentieel onderdeel van het projectplan is een evaluatieplan (waaronder de uitvoering van een nulmeting) waarbij ik voornemens ben de NHL in te schakelen. Inclusief een bedrag van 15.000 voor onvoorzien, komen de totale kosten op 170.000. Met vriendelijke groeten, de burgemeester van Leeuwarden, mr dr G.D. Dales. Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Voorstellen ter dekking van de geraamde tekorten op het inkomensdeel van de uitkering van het rijk in het kader van de Wet Werk en Bijstand in de periode 2005 en 2006 Kenmerk 953 58 dp Aan de gemeenteraad. 1. Inleiding Ruim anderhalf jaar geleden is de Wet Werk en Bijstand (WWB) ingevoerd. De invoering van deze wet bracht op het terrein van de bijstandsverlening beleidsmatige en financi ële veranderingen met zich mee. Voor de gemeente werd de ruimte om een eigen invulling te geven aan het beleid op het terrein van werk en inkomen groter. Daarnaast verander de de financiële relatie tussen Rijk en gemeenten. Er kwam een nieuw instrumentarium met landelijke macrobudgetten, die aan de hand van objectieve maatstaven (het objectief verdeelmodel) verdeeld gingen worden over gemeenten. Voor een geleidelijke overgang werd door het rijk besloten tot een gefaseerde ontwikkeling waarbij historische verdeel sleutels geleidelijk vervangen worden door objectieve ver deelsleutels Deze veranderingen zijn van grote betekenis voor de gemeen tebegroting. Daarom is in het meerjarenkader Expeditie Werk dan ook een uitgebreide risicoanalyse opgenomen van facto ren die de omvang van zowel het Werkdeel als het Inkomens- deel bepalen. Toen zijn er ook aannames gedaan over het treffen van voorzieningen voor de gevolgen van eventuele risico's Ruim een jaar later is er meer duidelijk geworden over het rijksbeleid en de gevolgen daarvan voor Leeuwarden van het te verwachten macro-budget en de bijstelling van het objec tief verdeelmodel voor het I-deel voor Leeuwarden in de jaren 2005 en 2006. We moeten vaststellen dat zowel de bij stelling van het macrobudget als de aanpassing van het ver deelmodel voor Leeuwarden negatief uit- werken. De invoe ring van het objectieve verdeelmodel voor het W-deel levert vooralsnog geen problemen op. Op het moment dat de eerste indicaties over de ontwikkelin gen in het macrobudget en de bijstellingen van het macro budget bij ons binnen kwamen, zijn er contacten gelegd met andere (grote) gemeenten1 die in meer of mindere mate met dezelfde effecten geconfronteerd zouden worden. Gezamenlijk is een lobbytraject richting VNG en Tweede Kamer opgezet. 1 Almelo, Arnhem, Dordrecht, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Heerlen, Hengelo, Leiden, Lelystad, Nijmegen, Maastricht en Vlaardingen. Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 307