Blad 8
Het toepassen van het protocol is dusdanig arbeidsintensief
dat rekening moet worden gehouden met extra kosten van
60.000. Hierbij is rekening gehouden met de reeds gemaak
te aanloopkosten.
Eventuele baten uit de experimenteerfase zijn al in de ver
wachte cliëntenaantallen voor 2005 opgenomen.
2Casemanagement vertrekkers en wachters
Sinds 1 januari 2004 behoren de voormalig Wiw- en I/D-
werknemers tot de gemeentelijke doelgroep van de WWB. Zij
worden gezien als personen waarvoor de gemeente een voor
ziening in het kader van de WWB inzet.
Vanaf 2003 is er fors ingezet op de uitstroombevordering
van deze voormalige Wiw- en I/D-werknemers naar regulier
betaalde arbeid. De voormalige Wiw- en I/D-werknemers zijn
hiertoe allemaal gekwalificeerd als vertrekker, wachter en
blijver. Voor de vertrekkers en wachters worden reïntegra-
tieplannen opgesteld die moet leiden tot uitstroom naar
regulier betaalde arbeid. Om de voortgang van de reïntegra-
tieplannen te kunnen monitoren is het van belang om een
casemanagementfunctie in te richten. In het verlengde van
het feit dat de sector Sociale Zaken ook de casemanagement
functie uitvoert voor de reïntegratie van bijstandsgerech
tigden is het logisch om ook deze werkzaamheden door de
sector Sociale Zaken te laten uitvoeren.
Het gaat om tijdelijke werkzaamheden, omdat alle vertrek
kers en de wachters per 1 januari 2008 uitgestroomd zullen
zijn. In de begroting van het Meerjarenbeleidskader WWB is
geen rekening gehouden met deze extra werkzaamheden voor de
casemanagers. De kosten die hiermee samenhangen worden ge
raamd op 380.000,-- gedurende 3 jaar.
Met het casemanagement wordt de uitstroom uit de gesubsidi
eerde arbeid geoptimaliseerd. Hierdoor kan het instrument
gesubsidieerde arbeid weer worden ingezet om de uitstroom
uit de bijstand te bevorderen. In paragraaf 5.2. zal hier
nader op worden ingegaan.
3. Inzetten van de voorziening Fonds Werk en Inkomen ter
dekking van het geraamde tekort op het I-deel 2 005
In het meerjarenbeleidskader WWB 2005-2009 is een risico
analyse gemaakt van het I-deel. Op basis daarvan is beslo
ten de voorziening Fonds Werk en Inkomen te handhaven. Het
doel van deze voorziening is om het niet bestede deel van
de ontvangen rijksbijdragen, in het kader van Werk Inko
men, te reserveren voor mogelijke toekomstige tegenvallers.
Nu zich een tegenvaller voordoet, ligt het in de rede om de
getroffen voorziening hiervoor te benutten. Deze biedt
hiervoor de ruimte. In 2004 is in deze voorziening het
overschot op het I-deel van ruim 2 miljoen en de positie
ve afwikkelingen uit voorgaande jaren met betrekking tot
het Fonds Werk en Inkomen van 150.000 opgenomen.
Blad 9
5.1.2. Dekking van de kosten die samenhangen met de
voorstellen 2005
Naast het aanwenden van de Voorziening Fonds Werk en Inko-
-u„,- „Q,,==rnr1p tekort I-deel 2005 stel-
Naast het aanwenden van ae vouiiicuma
men voor dekking van het geraamde tekort I-deel 2005 stel
len wij u voor ook de kosten die samenhangen met extra
uitvoeringskosten bij de sector Sociale Zaken (voorstel 1
en 2) hieruit te dekken. Met deze kosten is in het meerja-
renbeleidskader geen rekening gehouden. De kosten kunnen
niet gedekt worden uit het W-deel (het zijn immers kosten
die gemaakt worden in verband met de wettelijke taken die
1
rSa^olgind. tabel «ordt ons voorstel betnopt
Voorstel
Onttrekking voorziening Fonds
Werk en Inkomen
project intensivering
handhaving en casemanage-
rnnnt dak en thuislozen
60000--
2casemanagement wacn
pn vertrekkers
380 000,--
3. dekking geraamde te
kort I-deel 2005
Totaal
1.700.000,--
2.140.000,--
5.2. Voorstellen 2006
5.2.1. Voorstellen voor een beleidsimpuls
Door het reïntegratie- en handhavingsbeleid te intensiveren
achten wij het haalbaar om binnen de kaders van het meerja-
renbeleidskader WWB in 2006 het geraamde tekort te dekken.
Het mes snijdt hiermee aan twee kanten: er wordt een extra
impuls gegeven aan het streven het aantal bijstandsgerech
tigden terug te dringen en tevens wordt, daar waar de maat
regelen betrekking hebben op reïntegratie, het beschikbare
W-deel optimaal ingezet.
Daarvoor zijn de onderstaande voorstellen uitgewerkt.
Per voorstel wordt een kosten/baten analyse gegeven. Tot
slot zullen de voorstellen worden afgezet tegen de financi
ële ruimte die in het W-deel aanwezig is.
1.Extra ondersteuning fase 1 werkzoekenden
De reïntegratie-inspanningen van de gemeente richten zich
met name op fase 2/3 en 4 geïndiceerden. 3
3 Voor fase 1 jongeren wordt in samenhang met landelijke initiatieven van
de landelijke task-force bestrijding jeugdwerkloosheid, extra inzet gele
verd doordat de gemeente leer-, JOP- en instroombanen financiert.