Blad 8 Het toepassen van het protocol is dusdanig arbeidsintensief dat rekening moet worden gehouden met extra kosten van 60.000. Hierbij is rekening gehouden met de reeds gemaak te aanloopkosten. Eventuele baten uit de experimenteerfase zijn al in de ver wachte cliëntenaantallen voor 2005 opgenomen. 2Casemanagement vertrekkers en wachters Sinds 1 januari 2004 behoren de voormalig Wiw- en I/D- werknemers tot de gemeentelijke doelgroep van de WWB. Zij worden gezien als personen waarvoor de gemeente een voor ziening in het kader van de WWB inzet. Vanaf 2003 is er fors ingezet op de uitstroombevordering van deze voormalige Wiw- en I/D-werknemers naar regulier betaalde arbeid. De voormalige Wiw- en I/D-werknemers zijn hiertoe allemaal gekwalificeerd als vertrekker, wachter en blijver. Voor de vertrekkers en wachters worden reïntegra- tieplannen opgesteld die moet leiden tot uitstroom naar regulier betaalde arbeid. Om de voortgang van de reïntegra- tieplannen te kunnen monitoren is het van belang om een casemanagementfunctie in te richten. In het verlengde van het feit dat de sector Sociale Zaken ook de casemanagement functie uitvoert voor de reïntegratie van bijstandsgerech tigden is het logisch om ook deze werkzaamheden door de sector Sociale Zaken te laten uitvoeren. Het gaat om tijdelijke werkzaamheden, omdat alle vertrek kers en de wachters per 1 januari 2008 uitgestroomd zullen zijn. In de begroting van het Meerjarenbeleidskader WWB is geen rekening gehouden met deze extra werkzaamheden voor de casemanagers. De kosten die hiermee samenhangen worden ge raamd op 380.000,-- gedurende 3 jaar. Met het casemanagement wordt de uitstroom uit de gesubsidi eerde arbeid geoptimaliseerd. Hierdoor kan het instrument gesubsidieerde arbeid weer worden ingezet om de uitstroom uit de bijstand te bevorderen. In paragraaf 5.2. zal hier nader op worden ingegaan. 3. Inzetten van de voorziening Fonds Werk en Inkomen ter dekking van het geraamde tekort op het I-deel 2 005 In het meerjarenbeleidskader WWB 2005-2009 is een risico analyse gemaakt van het I-deel. Op basis daarvan is beslo ten de voorziening Fonds Werk en Inkomen te handhaven. Het doel van deze voorziening is om het niet bestede deel van de ontvangen rijksbijdragen, in het kader van Werk Inko men, te reserveren voor mogelijke toekomstige tegenvallers. Nu zich een tegenvaller voordoet, ligt het in de rede om de getroffen voorziening hiervoor te benutten. Deze biedt hiervoor de ruimte. In 2004 is in deze voorziening het overschot op het I-deel van ruim 2 miljoen en de positie ve afwikkelingen uit voorgaande jaren met betrekking tot het Fonds Werk en Inkomen van 150.000 opgenomen. Blad 9 5.1.2. Dekking van de kosten die samenhangen met de voorstellen 2005 Naast het aanwenden van de Voorziening Fonds Werk en Inko- -u„,- „Q,,==rnr1p tekort I-deel 2005 stel- Naast het aanwenden van ae vouiiicuma men voor dekking van het geraamde tekort I-deel 2005 stel len wij u voor ook de kosten die samenhangen met extra uitvoeringskosten bij de sector Sociale Zaken (voorstel 1 en 2) hieruit te dekken. Met deze kosten is in het meerja- renbeleidskader geen rekening gehouden. De kosten kunnen niet gedekt worden uit het W-deel (het zijn immers kosten die gemaakt worden in verband met de wettelijke taken die 1 rSa^olgind. tabel «ordt ons voorstel betnopt Voorstel Onttrekking voorziening Fonds Werk en Inkomen project intensivering handhaving en casemanage- rnnnt dak en thuislozen 60000-- 2casemanagement wacn pn vertrekkers 380 000,-- 3. dekking geraamde te kort I-deel 2005 Totaal 1.700.000,-- 2.140.000,-- 5.2. Voorstellen 2006 5.2.1. Voorstellen voor een beleidsimpuls Door het reïntegratie- en handhavingsbeleid te intensiveren achten wij het haalbaar om binnen de kaders van het meerja- renbeleidskader WWB in 2006 het geraamde tekort te dekken. Het mes snijdt hiermee aan twee kanten: er wordt een extra impuls gegeven aan het streven het aantal bijstandsgerech tigden terug te dringen en tevens wordt, daar waar de maat regelen betrekking hebben op reïntegratie, het beschikbare W-deel optimaal ingezet. Daarvoor zijn de onderstaande voorstellen uitgewerkt. Per voorstel wordt een kosten/baten analyse gegeven. Tot slot zullen de voorstellen worden afgezet tegen de financi ële ruimte die in het W-deel aanwezig is. 1.Extra ondersteuning fase 1 werkzoekenden De reïntegratie-inspanningen van de gemeente richten zich met name op fase 2/3 en 4 geïndiceerden. 3 3 Voor fase 1 jongeren wordt in samenhang met landelijke initiatieven van de landelijke task-force bestrijding jeugdwerkloosheid, extra inzet gele verd doordat de gemeente leer-, JOP- en instroombanen financiert.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 311