Blad 10
De fase 1 groep is namelijk zodanig gekwalificeerd door
opleiding en/of recente werkervaring dat deze werkzoekenden
in staat worden geacht tot het zelfstanding verwerven van
een nieuwe baan binnen een half jaar. Het CWI ondersteunt
deze werkzoekenden middels het beschikbaar stellen van va
catures en het aanbieden van workshops gericht op sollici
teren
De verwachting is dat het aantal werkzoekenden ingedeeld in
fase 1 zal stijgen als gevolg van de verslechterde economi
sche omstandigheden, waardoor mensen minder snel (of niet)
een baan zullen vinden binnen een half jaar.
Dit betekent voor de gemeente een stijging van het aantal
(langdurige) uitkeringen en een toenemend beslag op het
aantal beschikbare reïntegratietrajecten. Wij denken dat
dit kan worden voorkomen door in het eerste half jaar,
naast de activiteiten die door het CWI worden uitgevoerd in
het kader van de poortwachtersfunctie, de persoon intensief
te ondersteunen bij het solliciteren.
In een tijd waarin de arbeidsmarkt weinig personen nodig
heeft, is de wijze waarop een persoon zich in een sollici
tatieprocedure presenteert namelijk van cruciaal belang
voor het verkrijgen van de schaarse baan. Het is goed om de
ondersteuning in sollicitatievaardigheden zo snel als moge
lijk in te zetten en niet te wachten totdat een persoon als
fase 2/3 of 4 een dergelijke ondersteuning in het kader van
een reintegratietrajeet krijgt aangeboden.
Voorgesteld wordt daarom om in 2006 voor 100 personen in
fase 1 die niet direct uitzicht hebben op een nieuwe baan
intensieve ondersteuning aan te bieden als aanvulling op de
activiteiten van het CWI. Hiermee wordt tijdig ingespeeld
op het aanleren van ontbrekende sollicitatievaardigheden
terwijl ook dagstructuur en gerichtheid op het hervinden
van werk wordt geboden. Hiermee kan worden voorkomen dat
personen instromen in de bijstand. Personen die al in de
bijstand zitten, zullen naar verwachting sneller kunnen
uitstromen.
Kosten baten
Kostende kosten worden geschat op 1.000 per deelnemer x
100 119.000 incl19% BTW
Baten: naar verwachting wordt een besparing van 50 WWB
uitkeringen in 2006 bereikt (zowel als gevolg van vermin
derde instroom als van versnelde uitstroom)Uitgaande van
gemiddelde uitkeringskosten van 12.000 per jaar levert dit
een besparing op van 600.000,--
Blad 11
2.Versnelde instroom van "blijvers" gesubsidieerde
arbeid
Met het vaststellen van het Meerjarenbeleidskader WWB is
erkend dat er een voorziening moet zijn voor personen die
blijvend zijn aangewezen op gesubsidieerde arbeid: de zoge
naamde blijvers. De omvang van deze voorziening is bepaald
op 400 werkplekken met een maatschappelijke nuttige func
tie
In het meerjarenbeleidskader is aangegeven dat instroom op
deze "blijversbanen" pas kan plaatsvinden als het aantal
"zittende" werknemers op gesubsidieerde arbeid (de voorma
lige Wiw- en I/D-werknemers) 400 of minder bedraagt.
Voor 2005 en 2006 is rekening gehouden met een aantal banen
van respectievelijk 600 en 550.
Inmiddels is duidelijk dat de uitstroom uit de gesubsidi
eerde arbeid sneller verloopt dan bij deze raming van uit
gegaan is. Ultimo 2005 zal het aantal ingevulde gesubsidi
eerde banen ca. 322 bedragen. Wij stellen u voor om de
financiële ruimte die hierdoor ontstaat in te zetten voor
versnelde instroom van blijvers op gesubsidieerde arbeid.
Uiteindelijk zullen de 4 00 maatschappelijk nuttige functies
in ca. 220 gevallen worden opgevuld door de "zittende"
werknemers die zijn gekwalificeerd als blijver. Er is in
totaal dus ruimte om 180 personen uit de bijstand die ge
kwalificeerd zullen worden als blijver in te laten stromen
op maatschappelijke functies.
Het is haalbaar om deze instroom nog voor 1 januari 2006 te
realiseren. De uitstroom van 180 bijstandsgerechtigden le
vert dan een besparing op 180 maal een volledige jaaruitke
ring. De kosten zijn nihil, omdat deze gedekt kunnen worden
binnen de in het meerjarenbeleidskader begrote middelen
voor gesubsidieerde arbeid.
Met de versnelde instroom wordt in 2006 al een besparing op
het I-deel gerealiseerd van 180 uitkeringen. De kosten
blijven binnen de in het meerjarenbeleidskader begrote mid
delen voor gesubsidieerde arbeid voor voormalige Wiw- en
I/D-ers. Het totaal aantal geraamde gesubsidieerde banen
in 2005 en 2006 wordt immers niet overschreden.
Kosten/Baten
Kosten: reeds begroot in het WWB-werkdeel en daarom geen
extra kosten
Baten: bespaarde bijstandsuitkering in 2006: 180 x
12.000,-- 2.160.000,--