Blad 12 3.Ophoging aantal beschikbare banen voor personen die blijvend zijn aangewezen op gesubsidieerde arbeid Zoals bij voorstel 2 is beschreven is in het meerjarenkader WWB het aantal banen op maatschappelijk nuttige functies voor blijvers bepaald op 400. Om een extra uitstroom uit de bijstand te bereiken achten wij het verantwoord om het aan tal op te hogen tot 500 banen. Er zijn voldoende mensen in het bijstandsbestand die in aanmerking komen voor een der gelijke functie (die als blijver kunnen worden gekwalifi ceerd) Er is voldoende aanbod van dergelijke functies bij non-profit instellingen. Bovendien is er voldoende ruimte binnen het W-deel om een dergelijke ophoging te kunnen fi nancieren. We stellen voor om deze extra 100 banen te reserveren voor: bijstandsgerechtigden van 57,5 jaar en ouder die een baan willen. Deze personen zijn op grond van hun leeftijd als blijver te kwalificeren; bijstandsgerechtigden van 50 jaar en ouder die aan de slag kunnen en die op grond van een objectieve beoor deling als blijver worden gekwalificeerd In het huidige tijdsgewricht mag er van uitgegaan worden dat bovengenoemde groepen moeilijk of niet aan regulier betaalde arbeid zullen komen. Met deze gerichte inzet wordt dus een besparing op het I-deel gerealiseerd die anders niet bereikt zou worden. Kosten/baten Kosten De kosten van nieuwe instroom bedragen 16.630,-- per baan. Hierbij wordt uitgegaan van een loonkostensubsidie van 13.100,-- (100% van het wettelijk minimumloon), 1.200,-- aan begeleidingskosten en 2.330,-- aan uitvoeringskosten van de organisatie die de personen een arbeidsovereenkomst biedt en detacheert. De totale kosten bedragen maximaal 100 x 16.630 1.663.000,-- (bij volledige realisatie in ja nuari 2 006) Baten Uitgaande van een gefaseerde instroom van bijstandsgerech tigden op deze zogenaamde blijversbanen wordt een besparing geraamd van ca. 60 uitkeringen op jaarbasis. Dit is een bedrag van 740.000,-- in 2006 oplopend tot structureel 1,2 miljoen met ingang van 2007 bij volledige realisatie. 4Voortzetting intensivering handhaving en casemanagement dak-en thuislozen in 2006 Zoals in paragraaf 5.1.1. is aangegeven is er in 2004 een start gemaakt met het project dat ziet op de intensivering van de casemanagement- en de handhavingsfunctie voor de doelgroep dak- en thuislozen. Blad 13 Onderdeel van het project was een onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de uitkering van dak- en thuislozen die voor 1 januari 2005 al een bijstandsuitkering ontvingen. In 2005 is een deel hiervan onderzocht. In 2006 moet de reste rende groep onderzocht worden en is het ook zinvol om de verscherpte controle "aan de poort" te handhaven. Kosten/baten Kosten81.357,-- te dekken uit de voorziening Fonds Werk en Inkomen Baten: met de maatregelen in 2006 wordt een besparing op het I-deel geraamd van ca. 200.000,-- (de uitkeringsnorm voor dak-en thuislozen is 5.500,-- op jaarbasis). Circa 25 uitkeringen zullen vanwege onrechtmatige verstrek king worden beëindigd. Circa 2 0 personen zullen vanwege de verscherpte controle "bij de poort" worden tegengehouden of zullen zich niet melden voor een uitkering. 522Financiële ruimte in het W-deel van het WWB-budget en dekkinqsvoorstel maatregelen 2006 Aan de hand van de hieronder opgesomde uitgangspunten kan de ruimte in het W-deel tot en met 2009 worden bepaald op 9.93 0.000,--. Per jaar is dit een ruimte van 1.986.000,--. Dit is voldoende om de extra ondersteuning van fase 1 werkzoekenden en de ophoging van het aantal blijversbanen te dekken. De kosten die met deze voorstellen samenhangen bedragen namelijk 1.782.000,--. Uitgangspunten bij de bepaling van de financiële ruimte in het W-deel. 1. een neerwaartse bijstelling van het W-deel als gevolg van toepassing van het objectieve verdeelmodel van 3% over een periode van 6 jaar; 2. geen wijziging in het macrobudget; 3. geen rekening gehouden met eventuele vrijval uit ver plichtingen van voorgaande jaren; 4. voortzetting huidig beleid in periode 2005-2009. Wij stellen u voor de voorstellen 1 en 3 te dekken ten las te van het W-deel 2006. Evenals in 2005 worden ook in 2006 extra uitvoeringskosten gemaakt ten behoeve van de Intensivering handhaving en ca semanagement dak- en thuislozen. Ook hier geldt dat deze kosten niet gedekt kunnen worden uit het W-deel. Wij stel len u voor om ook deze kosten te dekken uit de Voorziening Fonds Werk en Inkomen. Het geraamde tekort op het I-deel 2006 van 4,6 miljoen kan voor 3,7 miljoen als volgt worden opgevangen:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 313