Blad 12
3.Ophoging aantal beschikbare banen voor personen die
blijvend zijn aangewezen op gesubsidieerde arbeid
Zoals bij voorstel 2 is beschreven is in het meerjarenkader
WWB het aantal banen op maatschappelijk nuttige functies
voor blijvers bepaald op 400. Om een extra uitstroom uit de
bijstand te bereiken achten wij het verantwoord om het aan
tal op te hogen tot 500 banen. Er zijn voldoende mensen in
het bijstandsbestand die in aanmerking komen voor een der
gelijke functie (die als blijver kunnen worden gekwalifi
ceerd) Er is voldoende aanbod van dergelijke functies bij
non-profit instellingen. Bovendien is er voldoende ruimte
binnen het W-deel om een dergelijke ophoging te kunnen fi
nancieren.
We stellen voor om deze extra 100 banen te reserveren voor:
bijstandsgerechtigden van 57,5 jaar en ouder die een
baan willen. Deze personen zijn op grond van hun
leeftijd als blijver te kwalificeren;
bijstandsgerechtigden van 50 jaar en ouder die aan de
slag kunnen en die op grond van een objectieve beoor
deling als blijver worden gekwalificeerd
In het huidige tijdsgewricht mag er van uitgegaan worden
dat bovengenoemde groepen moeilijk of niet aan regulier
betaalde arbeid zullen komen. Met deze gerichte inzet wordt
dus een besparing op het I-deel gerealiseerd die anders
niet bereikt zou worden.
Kosten/baten
Kosten
De kosten van nieuwe instroom bedragen 16.630,-- per baan.
Hierbij wordt uitgegaan van een loonkostensubsidie van
13.100,-- (100% van het wettelijk minimumloon), 1.200,--
aan begeleidingskosten en 2.330,-- aan uitvoeringskosten
van de organisatie die de personen een arbeidsovereenkomst
biedt en detacheert. De totale kosten bedragen maximaal 100
x 16.630 1.663.000,-- (bij volledige realisatie in ja
nuari 2 006)
Baten
Uitgaande van een gefaseerde instroom van bijstandsgerech
tigden op deze zogenaamde blijversbanen wordt een besparing
geraamd van ca. 60 uitkeringen op jaarbasis. Dit is een
bedrag van 740.000,-- in 2006 oplopend tot structureel
1,2 miljoen met ingang van 2007 bij volledige realisatie.
4Voortzetting intensivering handhaving en casemanagement
dak-en thuislozen in 2006
Zoals in paragraaf 5.1.1. is aangegeven is er in 2004 een
start gemaakt met het project dat ziet op de intensivering
van de casemanagement- en de handhavingsfunctie voor de
doelgroep dak- en thuislozen.
Blad 13
Onderdeel van het project was een onderzoek te doen naar de
rechtmatigheid van de uitkering van dak- en thuislozen die
voor 1 januari 2005 al een bijstandsuitkering ontvingen. In
2005 is een deel hiervan onderzocht. In 2006 moet de reste
rende groep onderzocht worden en is het ook zinvol om de
verscherpte controle "aan de poort" te handhaven.
Kosten/baten
Kosten81.357,-- te dekken uit de voorziening Fonds Werk
en Inkomen
Baten: met de maatregelen in 2006 wordt een besparing op
het I-deel geraamd van ca. 200.000,-- (de uitkeringsnorm
voor dak-en thuislozen is 5.500,-- op jaarbasis).
Circa 25 uitkeringen zullen vanwege onrechtmatige verstrek
king worden beëindigd. Circa 2 0 personen zullen vanwege de
verscherpte controle "bij de poort" worden tegengehouden of
zullen zich niet melden voor een uitkering.
522Financiële ruimte in het W-deel van het WWB-budget en
dekkinqsvoorstel maatregelen 2006
Aan de hand van de hieronder opgesomde uitgangspunten kan
de ruimte in het W-deel tot en met 2009 worden bepaald op
9.93 0.000,--. Per jaar is dit een ruimte van
1.986.000,--. Dit is voldoende om de extra ondersteuning
van fase 1 werkzoekenden en de ophoging van het aantal
blijversbanen te dekken. De kosten die met deze voorstellen
samenhangen bedragen namelijk 1.782.000,--.
Uitgangspunten bij de bepaling van de financiële ruimte in
het W-deel.
1. een neerwaartse bijstelling van het W-deel als gevolg
van toepassing van het objectieve verdeelmodel van 3% over
een periode van 6 jaar;
2. geen wijziging in het macrobudget;
3. geen rekening gehouden met eventuele vrijval uit ver
plichtingen van voorgaande jaren;
4. voortzetting huidig beleid in periode 2005-2009.
Wij stellen u voor de voorstellen 1 en 3 te dekken ten las
te van het W-deel 2006.
Evenals in 2005 worden ook in 2006 extra uitvoeringskosten
gemaakt ten behoeve van de Intensivering handhaving en ca
semanagement dak- en thuislozen. Ook hier geldt dat deze
kosten niet gedekt kunnen worden uit het W-deel. Wij stel
len u voor om ook deze kosten te dekken uit de Voorziening
Fonds Werk en Inkomen.
Het geraamde tekort op het I-deel 2006 van 4,6 miljoen
kan voor 3,7 miljoen als volgt worden opgevangen: