Blad 2 1. Externe bestemmingen De belangrijkste externe bestemmingen/plaatsnamen voorbij Leeuwarden dienen opgenomen te worden in de bewegwijzering. De verwijzing dient zo veel mogelijk via de tangenten te leiden. Daar waar de route naar een externe bestemming door de stad leidt, wordt men via de kortste route door de stad naar de bestemming verwezen. De externe bestemmingen die worden bewegwijzerd zijn Harlingen, Heerenveen, Drachten, Stiens en Hurdegaryp/Dokkum. 2. Interne bestemmingen Verwijzing naar individuele bestemmingen vindt alleen plaats wanneer er zeer grote aantallen bezoekers per auto naar de bestemming komen. De criteria voor verwijzing naar individuele bestemmingen ligt op een verkeersaantrekkende werking van meer dan 100.000 auto's per jaar. Voorwaarde hierbij is wel dat de aanwezige bewegwijzering onvoldoende aanknopingspunten biedt. Daarnaast mag de betreffende be stemming zich niet in het centrum van Leeuwarden bevinden. Bestemmingen die zijn gelegen in het centrum worden name lijk opgenomen in de voetgangersbewegwijzering vanaf de parkeergarages. Uiteraard zijn er bestemmingen die niet aan de criteria voldoen, maar die vanwege hun bijzondere posi tie/kenmerken wel worden opgenomen in de bewegwijzering. Verder zijn de interne bestemmingen opgedeeld in een twee tal gradaties, te weten: a. Verwijzing vanaf de tangenten/invalswegen naar de be stemming (de belangrijkste bestemmingen of waarover landelijk afspraken zijn gemaakt). b. Verwijzing vanaf de stadsring bij beslispunt (veelal de wat minder belangrijke bestemmingen met een meer regionale betekenis) Onderstaand staan de bestemmingen vermeld die worden opge nomen in het bewegwijzeringsplan. Ad a. Verwij zing vanaf de tangenten/invalswegen naar de bestemming Centrum Het centrum neemt een bijzondere plaats in wanneer het gaat om bewegwijzering. In principe is het een gewone wijk, maar er komen een groot aantal onbekende bezoekers die behoefte hebben aan een goede bewegwijzering. Het verkeer moet dan ook reeds vanaf de tangenten naar het centrum worden verwe zen. Via de invalswegen en vervolgens via wegen als de Oostergoweg of de Harlingerstraatweg wordt men doorverwezen naar het centrum. Bij de nadering van het cen trum ziet men vanzelf het parkeerverwijssysteem dat bestaat uit een parkeerroute rond de binnenstad en verwij zing naar afzonderlijke parkeervoorzieningen, alwaar gepar keerd dient te worden. Dit geldt ook voor bezoekers van individuele bestemmingen. Blad 3 Vanaf deze grote parkeervoorzieningen worden bezoekers aan de hand van een bewegwijzeringsysteem voor voetgangers naar de publieksaantrekkende bestemmingen in de binnenstad ver wezen. Met behulp van de vol/vrij aanduiding voor de par keervoorzieningen, welke reeds op de invalswegen zijn aan gebracht, kunnen de bezoekers in een vroegtijdig stadium beslissen over de te gebruiken parkeervoorziening. Vanaf de P-route wordt alleen naar de Stadsring verwezen. Daar waar vanaf de P-route een keuze moet worden gemaakt tussen links en rechts worden de windrichtingen genoemd. MCL Vanwege het spoedeisende karakter dat een bezoek aan hei- ziekenhuis kan hebben dient deze opgenomen te worden in de hoofdbewegwijzering. Op de tangenten, bij de afslag naar de invalsweg met de kortste route naar het ziekenhuis, wordt het MCL op de borden vermeld. Parkeer- en Reisvoorziening (P+R) Om het reizen per openbaar vervoer te bevorderen en om de stedelijke wegen te ontlasten wordt de P+R—voorziening van af de invalswegen aangegeven. Bedrijventerreinen Vliegbasis Leeuwarden De grote bedrijventerreinen (Hemrik, Leeuwarden-west) en de vliegbasis nemen een bijzondere positie in. Deze terreinen trekken dagelijks veel verkeer, waaronder zwaar verkeer, dat weliswaar niet geheel onwetend is, maar enige hulp bij het zoeken naar de exacte ligging van het terrein goed kan gebruiken. Met name zoekgedrag van vrachtverkeer wordt al snel bezwaarlijk en moet daarom zoveel mogelijk voorkomen worden. Deze terreinen worden in ieder geval aangegeven vanaf de invalswegen, vanwaar de kortste route door de stad naar het terrein leidt. FEC In toenemende mate vinden er grote evenementen en beurzen plaats in het FEC. Op het Fec-terrein parkeren hierdoor meer dan 100.000 auto's per jaar. Het FEC wordt dan ook opgenomen in de bewegwijzering vanaf de invalswegen. Boven dien wordt ook (P+bus) toegevoegd waardoor ook de Fec-citybus een volwaardige bewegwijzering krijgt. Centrale Het winkelplein "de Centrale" wordt op dit moment niet be wegwijzerd. Aangezien de Centrale op jaarbasis meer dan 100.000 auto's aantrekt en het bovendien wenslijk is om de bezoekers van de Centrale te laten rijden via de oostelijke ringweg en niet via de Drachtsterweg wordt de Centrale als nieuwe bestemming opgenomen in het bewegwijzeringsplan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 319