Blad 2
1. Externe bestemmingen
De belangrijkste externe bestemmingen/plaatsnamen voorbij
Leeuwarden dienen opgenomen te worden in de bewegwijzering.
De verwijzing dient zo veel mogelijk via de tangenten te
leiden. Daar waar de route naar een externe bestemming door
de stad leidt, wordt men via de kortste route door de stad
naar de bestemming verwezen. De externe bestemmingen die
worden bewegwijzerd zijn Harlingen, Heerenveen, Drachten,
Stiens en Hurdegaryp/Dokkum.
2. Interne bestemmingen
Verwijzing naar individuele bestemmingen vindt alleen
plaats wanneer er zeer grote aantallen bezoekers per auto
naar de bestemming komen. De criteria voor verwijzing naar
individuele bestemmingen ligt op een verkeersaantrekkende
werking van meer dan 100.000 auto's per jaar. Voorwaarde
hierbij is wel dat de aanwezige bewegwijzering onvoldoende
aanknopingspunten biedt. Daarnaast mag de betreffende be
stemming zich niet in het centrum van Leeuwarden bevinden.
Bestemmingen die zijn gelegen in het centrum worden name
lijk opgenomen in de voetgangersbewegwijzering vanaf de
parkeergarages. Uiteraard zijn er bestemmingen die niet aan
de criteria voldoen, maar die vanwege hun bijzondere posi
tie/kenmerken wel worden opgenomen in de bewegwijzering.
Verder zijn de interne bestemmingen opgedeeld in een twee
tal gradaties, te weten:
a. Verwijzing vanaf de tangenten/invalswegen naar de be
stemming (de belangrijkste bestemmingen of waarover
landelijk afspraken zijn gemaakt).
b. Verwijzing vanaf de stadsring bij beslispunt (veelal
de wat minder belangrijke bestemmingen met een meer
regionale betekenis)
Onderstaand staan de bestemmingen vermeld die worden opge
nomen in het bewegwijzeringsplan.
Ad a. Verwij zing vanaf de tangenten/invalswegen naar de
bestemming
Centrum
Het centrum neemt een bijzondere plaats in wanneer het gaat
om bewegwijzering. In principe is het een gewone wijk, maar
er komen een groot aantal onbekende bezoekers die behoefte
hebben aan een goede bewegwijzering. Het verkeer moet dan
ook reeds vanaf de tangenten naar het centrum worden verwe
zen. Via de invalswegen en vervolgens via
wegen als de Oostergoweg of de Harlingerstraatweg wordt men
doorverwezen naar het centrum. Bij de nadering van het cen
trum ziet men vanzelf het parkeerverwijssysteem dat
bestaat uit een parkeerroute rond de binnenstad en verwij
zing naar afzonderlijke parkeervoorzieningen, alwaar gepar
keerd dient te worden. Dit geldt ook voor bezoekers van
individuele bestemmingen.
Blad 3
Vanaf deze grote parkeervoorzieningen worden bezoekers aan
de hand van een bewegwijzeringsysteem voor voetgangers naar
de publieksaantrekkende bestemmingen in de binnenstad ver
wezen. Met behulp van de vol/vrij aanduiding voor de par
keervoorzieningen, welke reeds op de invalswegen zijn aan
gebracht, kunnen de bezoekers in een vroegtijdig stadium
beslissen over de te gebruiken parkeervoorziening.
Vanaf de P-route wordt alleen naar de Stadsring verwezen.
Daar waar vanaf de P-route een keuze moet worden gemaakt
tussen links en rechts worden de windrichtingen genoemd.
MCL
Vanwege het spoedeisende karakter dat een bezoek aan hei-
ziekenhuis kan hebben dient deze opgenomen te worden in de
hoofdbewegwijzering. Op de tangenten, bij de afslag naar de
invalsweg met de kortste route naar het ziekenhuis, wordt
het MCL op de borden vermeld.
Parkeer- en Reisvoorziening (P+R)
Om het reizen per openbaar vervoer te bevorderen en om de
stedelijke wegen te ontlasten wordt de P+R—voorziening van
af de invalswegen aangegeven.
Bedrijventerreinen Vliegbasis Leeuwarden
De grote bedrijventerreinen (Hemrik, Leeuwarden-west) en de
vliegbasis nemen een bijzondere positie in. Deze terreinen
trekken dagelijks veel verkeer, waaronder zwaar verkeer,
dat weliswaar niet geheel onwetend is, maar enige hulp bij
het zoeken naar de exacte ligging van het terrein goed kan
gebruiken. Met name zoekgedrag van vrachtverkeer wordt al
snel bezwaarlijk en moet daarom zoveel mogelijk voorkomen
worden. Deze terreinen worden in ieder geval aangegeven
vanaf de invalswegen, vanwaar de kortste route door de stad
naar het terrein leidt.
FEC
In toenemende mate vinden er grote evenementen en beurzen
plaats in het FEC. Op het Fec-terrein parkeren hierdoor
meer dan 100.000 auto's per jaar. Het FEC wordt dan ook
opgenomen in de bewegwijzering vanaf de invalswegen. Boven
dien wordt ook (P+bus) toegevoegd waardoor ook de
Fec-citybus een volwaardige bewegwijzering krijgt.
Centrale
Het winkelplein "de Centrale" wordt op dit moment niet be
wegwijzerd. Aangezien de Centrale op jaarbasis meer dan
100.000 auto's aantrekt en het bovendien wenslijk is om de
bezoekers van de Centrale te laten rijden via de oostelijke
ringweg en niet via de Drachtsterweg wordt de Centrale als
nieuwe bestemming opgenomen in het bewegwijzeringsplan.