Blad 6
Een mogelijkheid die op dit moment nog verder wordt onder
zocht is het toepassen van grote dynamische informatiebor
den op de invalswegen. Voordeel van deze dynamische borden
zijn dat actuele informatie (stremmingen, festiviteiten,
culturele activiteiten etc.) al op de invalswegen aan de
weggebruikers wordt gepresenteerd. Door gebruik te maken
van adverteerders op de dynamische borden kan het plaatsen
en beheren hiervan wellicht kosteloos plaatsvinden. De ver
dere uitwerking en haalbaarheid van de toepassing van dyna
mische borden maakt onderdeel uit van expeditie Leeuwarden.
(3)Strokenborden op de Stadsrinq ter plaatse van beslispunt
(alleen afslaqbeweginqen worden vermeld)
Centrale;
FEC (P+bus);
Wijknamen buiten de Ring Leeuwarden;
Begraafplaatsen Crematorium;
Bestemmingen met een lokale functie;
Kenniscampus
Cambuurstadion
Aqua Zoo;
Kalverdijkje (P+bus)
De musea schouwburg en het Casino worden op de P-route
aangegeven ter plaatse van de afslag naar de parkeergarage,
waarbij voor de musea ook de naam van het museum wordt ge
noemd. Ter plaatse van de afslag naar de parkeergarage
Hoeksterend zal dan bijvoorbeeld ook het Fries Museum staan
aangegeven
Blad 7
Voordeel van strokenbebording is dat er gemakkelijk iets
bij kan worden geplaatst dan wel kan worden verwijderd met
inachtneming van de opgestelde criteria uitgangspunten en
criteria. De bestemmingen op de ANWB-masten worden overi
gens op ieder beslispunt op de Stadsring herhaald. Ook van
af de P-route richting de Stadsring worden de bestemmingen
op de ANWB-masten aangegeven. Ter plaatse van het kruispunt
en indien nodig ook ervoor.
Kosten en dekking
Voor de uitvoering van het GVVP is voor het onderdeel ring-
bewegwijzering thans nog een bedrag gereserveerd van
155.000,De kosten voor de uitvoering van het beweg
wijzeringsplan zijn geraamd op 500.000,-- inclusief voor
bereiding en ontwerp. Verder zijn hierin ook de kosten op
genomen van de aanpassingen die nodig zijn op de tangen
ten/invalswegen en de parkeerroute evenals de retourbeweg
wijzering vanaf de parkeerroute naar de ring en de invals
wegen/ tangenten
Aangezien ook de P-route als gevolg van een gewijzigde P-
route (Westersingel, Binnenring zuidoost) de nodige wijzi
gingen aanvullingen verbeteringen met zich meebrengt is
het voorstel om ook een beroep te doen op het fonds reserve
parkeren. Ongeveer 20-25% van de kosten kunnen worden toe
gerekend aan het optimaliseren van de P-route. Door boven
dien te kiezen voor een aanpak waarbij het achterstallig
onderhoud van de huidige borden meeliften in de uitvoering
van het bewegwijzeringsplan kan ook een beroep worden ge
daan op de reguliere beheer en onderhoudsbudgetten van cir
ca 15.000-20.000,per jaar.
Verder ligt er een toezegging van de provincie voor een
bijdrage van circa 20.000,-- i.v.m. een doublure in de
N-nummering op de Anne Vondelingweg en elders in Friesland.
Wanneer Leeuwarden kiest voor een ringbewegwijzering is dit
probleem opgelost. Daarnaast worden ook het FEC en het Kal
verdijkje opgenomen als P+bus locatie.