1
Blad 2
watersysteem Potmargezone;
hoofdinfrastructuur (De Haak)
revitalisering bedrijventerrein Leeuwarden West
9. voor het nieuwe MIP-project "Nieuw Zaailand", zoals
opgenomen in paragraaf 2.1.3.d, een SIOF-bijdrage te
reserveren uit het investeringsdeel van 5,0 min;
10. voor het nieuwe MIP-project "Oldehoofsterkerkhof
(plein)", zoals opgenomen in paragraaf 2.1.3.d, een
SIOF- bijdrage te reserveren uit het investeringsdeel
van 1,615 min;
11. voor het MIP-project "Stedelijke vernieuwing
Vrijheidswijk", zoals opgenomen in paragraaf 2.1.3.d,
een SIOF- bijdrage te reserveren uit het
ontwikkelingsdeel van 156.516;
12. met ingang van 2007 een structurele reservering, voor
grote opgaven in de komende jaren, op te nemen van
0,651 min;
13. in 2006 incidenteel, ten laste van de Algemene
Reserve, 2,5 min te storten in het SIOF;
14. gelet op de economische en financiële belangen op
grond van artikel 10, tweede lid, onder b Wet
Openbaarheid van Bestuur, de geheimhouding te
bekrachtigen (ex artikel 25, lid 3 Gemeentewet) ten
aanzien van bijlage E (financieel overzicht
Meerjarenprogramma Infrastructuur en
detailformulieren van projecten uit het Meerjaren
Investeringsprogramma (MIP)
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van koo. 1o
voorzitter,
griffier.
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
i|| fmeente Jeeuwarden
Memorie van Antwoord n.a.v. de behandeling van de
Programmabegroting 2006 in de integrale
raadscommissievergadering van 10 oktober 2005
Kenmerk 103635 dp
Aan de gemeenteraad.
In deze Memorie van Antwoord (MvA) wordt ingegaan op een
aantal zaken dat aan de orde is geweest tijdens de
integrale commissievergadering bij de behandeling van de
programmabegroting 2006. Daarnaast worden een aantal
wijzigingsvoorstellen gedaan.
#|l 4
Financiële positie: septembercirculaire 2005 en
nieuw beleid.
1. Septembercirculaire: algemeen.
De raming van de algemene uitkering, welke in de
programmabegroting 2006 is verwerkt, is gebaseerd op de
meicirculaire 2005 van het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijkrelaties. Inmiddels is op Prinsjesdag de
Miljoenennota verschenen en is naderhand bekendheid gegeven
aan de septembercirculaire 2005.
Het algemene beeld van de septembercirculaire is, dat de
omvang van het fonds in vergelijking met de meicirculaire
over de periode 2005-2010 door kabinetsmaatregelen gericht
op lastenverlichting en koopkrachtverbetering, gunstiger
zal uitvallen. Deze ontwikkelingen werken binnen het
gemeentefonds door naar accressen en uitkeringsfactoren.
Het indicatieve accres 2005 (dit is een integrale
vergoeding voor zowel loon- en prijsontwikkelingen als
Ij (kA reële ontwikkelingen) komt volgens de huidige raming lager
uit. Dit is het gevolg van een lagere groei van de
rijksuitgaven dan bij de Voorjaarsnota 2005 werd verwacht.
Voor 2006 wordt echter een nominale groei verwacht. Over
2005 en 2006 tezamen ligt het nominale accres 0,5% hoger.
Dit is in de lijn met de hogere inflatieverwachtingen van
het CPB. De hogere indicatieve accressen voor 2007-2009
zijn gebaseerd op technische veronderstellingen. Een eerste
echte raming voor 2007, die aansluit bij de feitelijke
ontwikkelingen in voorafgaande jaren, komt pas beschikbaar
in het voorjaar van 2006 bij de publicatie van het Centraal
Economisch Plan (CEP) 2006 door het CPB. Gemeentebesturen
worden hierover in de meicirculaire geïnformeerd.
Omdat de septembercirculaire geen bijstellingsmoment kent
voor de accressen (en de accressen indicatief zijn) wordt
conform afspraken met de VNG voor de raming van de algemene
uitkering uitgegaan van de meicirculaire. Het op dit moment
doorvertalen van de indicatieve accressen, evenals de
gewijzigde uitkeringsfactoren in onze financiële positie,
vindt nu dan ook niet plaats.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
13