Dc komende kalenderjaren zal de exploitatie echter met een positief saldo afgesloten worden Dit is noodzakelijk om liquiditeiten en een weerstandsvermogen op te bouwen De liquiditeiten zijn nodig om toekomstig groot onderhoud en eventuele calamiteiten te financieren. Het banksaldo, alsmede dc algemene reserve (weerstandsv ermogen) zal daartoe op termijn moeten groeien naar circa 275.000.- Zoals liet er nu naar uit ziet zal vanaf 2006 lumpsum bekostiging ingev oerd gaan w orden. Middels het simulatietool van het CF1 is de verwachte lumpsum bekostiging vastgesteld. Namens Stichting Openbaar ZML Onderwijs Noord-West Friesland Dick Vroonland Mlijam Pruiksma j U/ [li i f v'v' - (penningmeester) (schooldirecteur) ft I 'jjJ- 4 It Twiink: een ZML-school Dc Stichting Openbaar ZML Onderwijs Noord-West Friesland is bevoegd gezag voor It Twalük. It Twalük is een school v oor zeer moeilijk lerende (ZML) leerlingen tussen de vier en de twintig jaar. De leerlingen die de school bezoeken hebben van een onafliankelijke commissie een indicatie gekregen om dit tvpe onderwijs te volgen, de Commissie voor lndtcatiesteUmg (Cvl). Deze commissie hanteert dc wettelijke criteria co wordt aangestuurd door het Regionaal Expertise Centrum (REC) - duster 3 Fryslan. ll Twalük maakt deel uil van dit REC. !t Twalük heeft een verbrede toelating, dat wil zeggen dat naast de verstandelijke beperking er nog een probleem gebied kan zijn. zoals b.v. een lichamelijke handicap, een gedragsprobleem of leerlingen met een zeer lage verstandelijke mogelijkheid De school kan ook bet onderwijs verzorgen aan deze specifieke groepen leerlingen. Bij de indicatie krijgen deze leerlingen een Meervoudige GehandicafXc (MG) status. De ontwikkelingsperspectieven van de leerlingen zijn zeer divers vanwege hun handicap, onvermoede mogelijkheden en interesses. Ha onderwijs is daarom gericht op de mogelijkheden van een leerling en niet zozeer op de tekorten. Leerlingen hebben dus veel persoonlijke aandacht nodig van leerkrachten om de leerling steeds op passend niveau werk- en lesmateriaal aan te bieden. Concreet betekent dit dat we een school voor ogen hebben waar na zoals binnen de rest van ha onderwijsbestel cr verschillende stadia zijn die doorlopen worden: In dc onderbouw van de school, waar de jongste leerlingen te vinden zijn. kenmerkt ha onderwijs zich door 'beleving', ma nadruk op ha ontdekken en erv aren van zoveel mogelijk situaties, materialen en onderweipea Ha is nog niet heider wat voor perspectief elke leerting beeft. In dc middenbouw wordt de mate van leetbaarheid langzaam duidelijk. De leerlingen maken kennis ma de grotere wereld om hen been en krijgen een breed pakka aangeboden, waaronder de algemeen vormende vakken (AVO). Dc schoolse vaardigheden lezen, rekenen en taal worden zo ver als mogelijk is ontwikkeld Ha onderwijs is sterk gerichl op ha vergroten van praktische en sociale vaardigheden en ba functioneel gebruik daarvan. Tussen de onder-en middenbouw en ha VSO bestaan grote verschillen. Om dc overgang goed te begeleiden gaan de middenbouw-leerlingen nia rechtstreeks naar ha VSO, maar komen ze eers in de Schakelgroep. Hier worden de leerlingen voorbereid op de pialctijkvakken. In dc VSO-afdeling staat ha 'zelf doen" centraal. Op deze leeftijd worden de mogelijkheden van de leerling steeds duidelijker. Bij de oudere VSO-ieerling vormt ba persoonlijk toekomstperspectief ha uitgangspunt voor een zo individueel mogelijk onderwijsaanbod. Binnen ha VSO-ouóerwijs neemt de voorbereiding op de periode na school, als de leerling een of andere vorm van arbeid gaai verrichten, een steeds grotere plaats in. Daar hoort ha omwikkelen van een taakgerichte aibeidshouding bij. De leerlingen zullen na hun school over ha algemeen een plaats vinden binnen een beschermd gedeelte van de maatschappij. Een aantal van hen stroomt door naar een centrum van dagbesteding, waar activiteiten ma een meer of minder aibeidsmatig karakter plaatsvinden. Anderen komen terecht op een plaats bij de sociale werkv oorziening of vinden een 'beschutte' werkplek in ha bedrijfsleven, ma de nodige begeleiding. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 347