Meerjaren beleid
De doelgroep groeit Aan de ene kani is dai hei gevolg van de nieuwe wetgeving omdal de grenzen
voor bei afgeven van een indicatie verruimd zijn. Aan de andere kare zie je een toename in de
doelgroep omdat de medische wetenschap meer kaa Landelijk gezien is de groei 5% per jaar. in 2004
groeide het aantal leerlingen van li Twalük echter met 20 Deze onverwacht sterke groei heeft een
aantal ingrijpende gevolgen:
De huisvesting is niet toereikend. Zowel in Leeuwarden als Franeker is in 2005 een leslokaal
tekort (totaal dus twee). Dit lokalcmckort zal oplopen raar drie lokalen per gemeente (totaal dus
zes) in 2008.
Het ZML onderwijs vraagt om speciale leerkrachten die niet zomaar voorhanden zijn. Scholing en
coachen van de nieuwe en zittende leerkrachten is dus erg belangrijk.
Door de verbrede doelgroep (leerlingen met MG-stalus) ontstaat er nog een derde punt van
aandacht: er zijn grote individuele verschillen tussen de leerlingen. Hierdoor is ha van belang de
inhoudelijke kijk op ha onderwijs te herijken Dit is ook een wens van de onderwijsinspectie
Rekening houdend ma ha voorgaande steunt ha roeerjarenbelad van bevoegd gezag en directie is op
de navolgende drie peilers:
1Huisvesting
- Een school in Franeker waar ha onderwijs verzorgd wordt aan leerlingen tot 14 jaar. Ook MG
leerlingen Dit baekent da ha gebouw toegankelijk moet zijn voor rolstoelgebruikers en dai ha
mogelijkheden is om in kleine groepen te werken
Een grote wens zou zijn om mee te participeren in een brede school. Hiermee zou de intergratie
gedachte werkelijk handen en voeten krijgen en er meer mogelijkheden zijn om gebruik te maken
van voorzieningen van elkaar. In 2005 vinden a oriënterende gesprekken ma de wethouder van
de gemeente Franekcradcd plaats ova de brede school en onze rol daarbinnen.
- Binnot de gemeente Leeuwarden is ba noodzakelijk om een groter gebouw tot onze
beschikking te krijgen. De bedoeling is om de kernafdeling en de VSO van eikaar te scheiden door
ieder een eigen ingang te laten hebben, zodat een eigen cultuur pa afdeling kan ontstaan.
Daarnaast wordt a een samenwerking ma cluster 4 gezocht. De problematiek van de "Ztnolkas'
vraagt om een brede aanpak. (Dit zijn de leerlingen ma ernstige gedragsproblemen en een
verstandelijke beperking). Ha nieuwe gebouw zou de mogelijkheid moeten hebben om ook deze
groep op te kunnen vangen.
- De locatie aan de Larixsnaai blijft dan ha gebouw waar zeer jonge leerlingen een eerste
kennismaking ma ha onderwijs krijgen. De samenwerking ma ha naast gelegen Kinder Dag
Centrum "l Kampke wordt in 2005 opgeza. Dil om onderwijs en zorg ma elkaar samen te laten
werken.
Daarnaast zou ba in de toekomst mits voorzieningen aanwezig, een plek kunnen zijn waar de laag
niveau leerlingen onderwijs krijgen.
2. Onderwijsinhoudelijk
De school op peil brengen. Investeren in leermiddelen en prakrijklokalen Leerlingen individueel
volgen toetsen en ccn handelingsplan schrijven is een eerste v ereiste voor een goede beginsituatie.
Ha blijven volgen van een leerling om je werk te verantwoorden raar ooders toe vraagt ook een
mahodiek die du hanteerbaar maaltt. Lesmahoden v oor (hl speciale onderwijs beginnen op de
markt te komen en bieden houvast in ha uitwerken van de handelingsplannen
De doorgaande lijn binnen de didactiek in school moa gaan zorgen dal de leerling optimaal
onderwijs krijgt
3Scholing en ha coachen van personeel
Om goed onderwijs te geven is ha bijscholen van personeel noodzakelijk. De huidige opleidingen
sluiten onvoldoende aan bij dil specifieke onderwijs.
Daarnaast is ba blijven leren een belangrijke taak om de omwikkelingen bij te blijven.
De scholing v olgens ha Eigen Initiatief Model is binnen de VSO afdeling een goede aanvulling op
de didactiek die gehameerd wordt Besloten is om de overige afdeLingen ook een dergelijke
training te geven. Hierdoor zal de eenheid in aanpak rond de doelgroep een feit kunnen worden.
6
Doelstellingen 2005
Zowel de huisvesting op de hoofdvesting als de nevenvesting is geziat de capaciteit onvoldoende Via
ha OOGO in Fraudeer worden voorslellen gedaan om te komen tot nieuwbouw in Franeker. liefsl in
een brede school.
Via ha OOGO in Leeuwarden wordi een aanvïaag ingediend voor een speellokaal voor de Larixstraai
en een vervangend gebouw ma mogelijkheden voor praktijklokalen voor de Sem DresdenstraaL
De onderwijsinspectie heeft in ha schooljaar 2003-2004 ha onderwijs op zowel de hoofdvestiging als
de nevenvestiging als onvoldoende beoordeeld, overigens werd ha pedagogisch klimaat als goed en
respeavo! bev onden en was de leerlingenzorg op een paar details na, voldoende
Naar aanleiding hiervan is eind 2003 is een vetbaerplan opgesteld waarmee de inspectie akkoord is
gegaan en waarna ha verbetertraject is opgestart Onder begeleiding van de schoolbegeleidingsdienst
GCO-frysIan is hieraan gewerkt. In 2004 heeft de onderwijsinspectie geconstateerd da er vooruitgang
is gcboekL maar da verdere verbetering nodig is. Ook in 2005 zal v erbetering van de kwaliteit van
onderwijs tins centraal staan. In najaar van 2005 zal de inspectie weer langskomen om ie bekijken of
we op de goede weg zijn.
De aanschaf van de methode Leeslijn staat op de begroting ouder de investeringen v oor schooljaar
2005. waarmee we een start voor de doorgaande lijn van de didactiek voor ogen hebben. Daar de
leesmethode in ontwikkeling is. zal in de komende schooljaren vcrvolgaankopen gedaan worden.
Functioneringsgesprekken zullen gecontinueerd worden om begeleiding op onderwijskundig en
didactisch gebied te verbeteren. Tevens wordt op deze wijze vorm gegeven aan personeelszorg en
wordt duidelijk waar aanvullende scholing gewenst is.
Verder zal een begin gemaakt worden van ha vaststellen van persoonlijke doelstellingen, zodat in de
komende jaren beoordelingsgesprekken ingevoerd kunnen gaan w orden. De beoordelingsgesprekken
moeten afstemming tussen doelstellingen van personeel en schoolorganisatie verbeteren.
Om duidelijkheid te verschaffen in de personeelszorg zal in de loop van ha voorjaar 2005 een
personeelshandboek vastgesteld worden in overleg ma de ondernemingsraad In ha handboek zullen
geldende regels en procedures beschreven worden.
Ha Eigen Initiatief Model (EIM) is een trainings- en begeleidingsmethode gericht op ha vergroten van
de zelfstandigheid, flexibiliteit en mzobaarbcid van mensen ma een verstandelijke handicap. In
schooljaar 2003/2004 is proefondervindelijk duidelijk geworden dal EIM een toegevoegde waarde
heeft in ha voortgeza onderwijs en daarom is besloten om de komende jaren de resi van ba personeel
ook hierin op te leiden
Om personeel in ELM te trainen is een bedrag van 12.500,- per jaar in ha rascholingsbudga
opgenomen. De cursus is (deels) subsidiabel.
7