Meerjaren beleid De doelgroep groeit Aan de ene kani is dai hei gevolg van de nieuwe wetgeving omdal de grenzen voor bei afgeven van een indicatie verruimd zijn. Aan de andere kare zie je een toename in de doelgroep omdat de medische wetenschap meer kaa Landelijk gezien is de groei 5% per jaar. in 2004 groeide het aantal leerlingen van li Twalük echter met 20 Deze onverwacht sterke groei heeft een aantal ingrijpende gevolgen: De huisvesting is niet toereikend. Zowel in Leeuwarden als Franeker is in 2005 een leslokaal tekort (totaal dus twee). Dit lokalcmckort zal oplopen raar drie lokalen per gemeente (totaal dus zes) in 2008. Het ZML onderwijs vraagt om speciale leerkrachten die niet zomaar voorhanden zijn. Scholing en coachen van de nieuwe en zittende leerkrachten is dus erg belangrijk. Door de verbrede doelgroep (leerlingen met MG-stalus) ontstaat er nog een derde punt van aandacht: er zijn grote individuele verschillen tussen de leerlingen. Hierdoor is ha van belang de inhoudelijke kijk op ha onderwijs te herijken Dit is ook een wens van de onderwijsinspectie Rekening houdend ma ha voorgaande steunt ha roeerjarenbelad van bevoegd gezag en directie is op de navolgende drie peilers: 1Huisvesting - Een school in Franeker waar ha onderwijs verzorgd wordt aan leerlingen tot 14 jaar. Ook MG leerlingen Dit baekent da ha gebouw toegankelijk moet zijn voor rolstoelgebruikers en dai ha mogelijkheden is om in kleine groepen te werken Een grote wens zou zijn om mee te participeren in een brede school. Hiermee zou de intergratie gedachte werkelijk handen en voeten krijgen en er meer mogelijkheden zijn om gebruik te maken van voorzieningen van elkaar. In 2005 vinden a oriënterende gesprekken ma de wethouder van de gemeente Franekcradcd plaats ova de brede school en onze rol daarbinnen. - Binnot de gemeente Leeuwarden is ba noodzakelijk om een groter gebouw tot onze beschikking te krijgen. De bedoeling is om de kernafdeling en de VSO van eikaar te scheiden door ieder een eigen ingang te laten hebben, zodat een eigen cultuur pa afdeling kan ontstaan. Daarnaast wordt a een samenwerking ma cluster 4 gezocht. De problematiek van de "Ztnolkas' vraagt om een brede aanpak. (Dit zijn de leerlingen ma ernstige gedragsproblemen en een verstandelijke beperking). Ha nieuwe gebouw zou de mogelijkheid moeten hebben om ook deze groep op te kunnen vangen. - De locatie aan de Larixsnaai blijft dan ha gebouw waar zeer jonge leerlingen een eerste kennismaking ma ha onderwijs krijgen. De samenwerking ma ha naast gelegen Kinder Dag Centrum "l Kampke wordt in 2005 opgeza. Dil om onderwijs en zorg ma elkaar samen te laten werken. Daarnaast zou ba in de toekomst mits voorzieningen aanwezig, een plek kunnen zijn waar de laag niveau leerlingen onderwijs krijgen. 2. Onderwijsinhoudelijk De school op peil brengen. Investeren in leermiddelen en prakrijklokalen Leerlingen individueel volgen toetsen en ccn handelingsplan schrijven is een eerste v ereiste voor een goede beginsituatie. Ha blijven volgen van een leerling om je werk te verantwoorden raar ooders toe vraagt ook een mahodiek die du hanteerbaar maaltt. Lesmahoden v oor (hl speciale onderwijs beginnen op de markt te komen en bieden houvast in ha uitwerken van de handelingsplannen De doorgaande lijn binnen de didactiek in school moa gaan zorgen dal de leerling optimaal onderwijs krijgt 3Scholing en ha coachen van personeel Om goed onderwijs te geven is ha bijscholen van personeel noodzakelijk. De huidige opleidingen sluiten onvoldoende aan bij dil specifieke onderwijs. Daarnaast is ba blijven leren een belangrijke taak om de omwikkelingen bij te blijven. De scholing v olgens ha Eigen Initiatief Model is binnen de VSO afdeling een goede aanvulling op de didactiek die gehameerd wordt Besloten is om de overige afdeLingen ook een dergelijke training te geven. Hierdoor zal de eenheid in aanpak rond de doelgroep een feit kunnen worden. 6 Doelstellingen 2005 Zowel de huisvesting op de hoofdvesting als de nevenvesting is geziat de capaciteit onvoldoende Via ha OOGO in Fraudeer worden voorslellen gedaan om te komen tot nieuwbouw in Franeker. liefsl in een brede school. Via ha OOGO in Leeuwarden wordi een aanvïaag ingediend voor een speellokaal voor de Larixstraai en een vervangend gebouw ma mogelijkheden voor praktijklokalen voor de Sem DresdenstraaL De onderwijsinspectie heeft in ha schooljaar 2003-2004 ha onderwijs op zowel de hoofdvestiging als de nevenvestiging als onvoldoende beoordeeld, overigens werd ha pedagogisch klimaat als goed en respeavo! bev onden en was de leerlingenzorg op een paar details na, voldoende Naar aanleiding hiervan is eind 2003 is een vetbaerplan opgesteld waarmee de inspectie akkoord is gegaan en waarna ha verbetertraject is opgestart Onder begeleiding van de schoolbegeleidingsdienst GCO-frysIan is hieraan gewerkt. In 2004 heeft de onderwijsinspectie geconstateerd da er vooruitgang is gcboekL maar da verdere verbetering nodig is. Ook in 2005 zal v erbetering van de kwaliteit van onderwijs tins centraal staan. In najaar van 2005 zal de inspectie weer langskomen om ie bekijken of we op de goede weg zijn. De aanschaf van de methode Leeslijn staat op de begroting ouder de investeringen v oor schooljaar 2005. waarmee we een start voor de doorgaande lijn van de didactiek voor ogen hebben. Daar de leesmethode in ontwikkeling is. zal in de komende schooljaren vcrvolgaankopen gedaan worden. Functioneringsgesprekken zullen gecontinueerd worden om begeleiding op onderwijskundig en didactisch gebied te verbeteren. Tevens wordt op deze wijze vorm gegeven aan personeelszorg en wordt duidelijk waar aanvullende scholing gewenst is. Verder zal een begin gemaakt worden van ha vaststellen van persoonlijke doelstellingen, zodat in de komende jaren beoordelingsgesprekken ingevoerd kunnen gaan w orden. De beoordelingsgesprekken moeten afstemming tussen doelstellingen van personeel en schoolorganisatie verbeteren. Om duidelijkheid te verschaffen in de personeelszorg zal in de loop van ha voorjaar 2005 een personeelshandboek vastgesteld worden in overleg ma de ondernemingsraad In ha handboek zullen geldende regels en procedures beschreven worden. Ha Eigen Initiatief Model (EIM) is een trainings- en begeleidingsmethode gericht op ha vergroten van de zelfstandigheid, flexibiliteit en mzobaarbcid van mensen ma een verstandelijke handicap. In schooljaar 2003/2004 is proefondervindelijk duidelijk geworden dal EIM een toegevoegde waarde heeft in ha voortgeza onderwijs en daarom is besloten om de komende jaren de resi van ba personeel ook hierin op te leiden Om personeel in ELM te trainen is een bedrag van 12.500,- per jaar in ha rascholingsbudga opgenomen. De cursus is (deels) subsidiabel. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 348