Wat willen we bereiken?
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan Programma Onderwijs {2}
Algemeen strategisch doel
Een kwantitatief en kwalitatief goede onderwijsinfrastructuur.
Strategische hoofddoelen
Openbaar en bijzonder primair en voortgezet onderwijs
Een toegankelijk openbaar en bijzonder (basis- en voortgezet) onderwijs
Onderwijsachterstandbestrijding
Onderwijs met zo min mogelijk belemmeringen en knelpunten die tot onderwijsachterstanden (kunnen)
leiden
Leerlingenzorg
Onderwijs met zo min mogelijk belemmeringen en knelpunten die tot onderwijsachterstanden
(kunnen) leiden
Een sluitende aanpak voor jongeren (0-23 jaar) en een collectieve en individuele ondersteuning
van scholen en leerlingen
Hoger onderwijs
Een gevarieerd aanbod aan middelbaar, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs
Een sterke positie van Leeuwarden als kennisstad
Leeuwarden is een aantrekkelijke studiestad
Volwasseneneducatie
Gelegenheid voor volwassenen tot het volgen van tweede kansenonderwijs
I Effecten
Nulme
2006
2007
2008
2009
ting
Openbaar en bijzonder primair en voortgezet onderwijs
A
Optimale doorstroommogelijkheden in het onderwijs
Indicator:
-goede aansluiting BOA/O
-soepele overstapmogelijkheden tussen en binnen
onderwijsvormen
1 Onderwijsachterstandenbeleid
B
Voorkomen en verminderen van taalachterstanden (MOP):
Indicator:
-Aantal (t.o.v. de doelgroep achterstandsleerlingen) allochtone
en autochtone peuters en kleuters dat deelneemt aan voor- en
vroegschoolse programma's (nulmeting 2004)
- Aantal in te richten schakelvoorzieningen (een experiment in
schooljaar 2005-2006))
215
34%)
0
1
1
1
50%
zijn
487 a
500
1
1 Leerlingenzorg
C
Betere voorzieningen voor praktijkscholen, scholen voor VMBO,
en (ver-) nieuwbouw van scholengemeenschappen
Indicator:
Uitvoering jaarprogramma's onderwijshuisvesting
D
Uitbreiding van onderwijsvoorzieningen in de uitleggebieden ten
behoeve van ca. 1.250 leerlingen
Indicator:
Uitvoering jaarprogramma's onderwijshuisvesting
E
Stabilisering van het absolute verzuim
Indicator:
Aantal leerplichtige jongeren dat niet bij school of
onderwijsinstituut staat ingeschreven ten opzichte van 2002
4
4
4
4
4
28
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Pre sramma Onderwijs {2)
Effecten
Nulme
ting
2006
2007
2008
2009
F
Vergroten van het aantal jongeren dat een startkwalificatie
behaalt (MOP)
Indicator:
Regionaal aantal (ten opzichte van de doelgroep voortijdige
schoolverlaters) allochtone en autochtone scholieren dat
herplaatst is en alsnog een startkwalificatie behaalt (nulmeting
2004)
39
(=8%
van
489)
245
(=50%
I Hoaer onderwijs
G
Leeuwarden behoudt haar landsdelige functie op HBO-gebied
en haar regionale functie op MBO-gebied, waarbij het aantal
studenten in Leeuwarden aan HBO en MBO constant blijft ten
opzichte van schooljaar 2002-2003
Indicatoren:
-Aantal HBO-studenten
- Aantal MBO-studenten
14000
6000
14000
6000
I Volwasseneneducatie (VAVO)
H
Vergroten van het aantal deelnemers aan een educatief traject
(MOP)
Indicator:
Aantal deelnemers aan een educatief traject (nulmeting 2004)
100
pm
Stand van zaken
Eind 2005 wordt er een verbetertraject ingezet van het programma Onderwijs voor de
programmabegroting 2007.
Onderwijsachterstandenbeleid en Leerlingenzorg
In 2005 is een herijking gestart van het plan van aanpak voor de Sluitende Aanpak Jongeren. De
aanleiding daarvoor moet gezocht worden in de landelijke tendens dat schooluitval toeneemt en dat
ook de ernst van de uitvalproblematiek groter wordt. Het Ministerie van OCenW heeft maatregelen
aangekondigd om de VMBO's te versterken en om zogenoemde Reboundvoorzieningen (tijdelijke
opvang buiten de directe lessituatie) in het leven te roepen. Ook voor versterking van de vroeg- en
voorschoolse opvang en de invoering van Schakelklassen (voor leerlingen met achterstand op taal en
rekenen) zijn maatregelen getroffen. In de MOP-doelstellingen zijn deze maatregelen verwerkt en zijn
er verregaande prestatie-afspraken tussen de gemeente en het Rijk vastgelegd.
Volwasseneneducatie
Het rijksbeleid ten aanzien van volwasseneneducatie voor 2006 en verder is nog niet bekend. Hoe de
rijksmiddelen zullen worden ingezet is dus nog niet aan te geven.
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren
Algemeen
PRESTATIES Incidenteel
2006
2007
2008
2009
2010
Effect
I Hoaer onderwiis
Realisatie Kenniscampus I
X
X
I I
G
I Leerlinaenzora
Onderwijshuisvesting:
C, D
Programma 2005/2006
X
X
Leeuwarden Zuid
X
Buurtschool Vrijheidswijk
X
REC 3 (Twalük)
X
Palet
X
De Trilker (sbo school)
X
Piter Jelles
X
X
Comenius
X
X
X
Spoedeisende voorzieningen
X
X
X
X
Algehele aanpassingen
X
X
X
X
29