Wat willen we bereiken? 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan Programma Onderwijs {2} Algemeen strategisch doel Een kwantitatief en kwalitatief goede onderwijsinfrastructuur. Strategische hoofddoelen Openbaar en bijzonder primair en voortgezet onderwijs Een toegankelijk openbaar en bijzonder (basis- en voortgezet) onderwijs Onderwijsachterstandbestrijding Onderwijs met zo min mogelijk belemmeringen en knelpunten die tot onderwijsachterstanden (kunnen) leiden Leerlingenzorg Onderwijs met zo min mogelijk belemmeringen en knelpunten die tot onderwijsachterstanden (kunnen) leiden Een sluitende aanpak voor jongeren (0-23 jaar) en een collectieve en individuele ondersteuning van scholen en leerlingen Hoger onderwijs Een gevarieerd aanbod aan middelbaar, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs Een sterke positie van Leeuwarden als kennisstad Leeuwarden is een aantrekkelijke studiestad Volwasseneneducatie Gelegenheid voor volwassenen tot het volgen van tweede kansenonderwijs I Effecten Nulme 2006 2007 2008 2009 ting Openbaar en bijzonder primair en voortgezet onderwijs A Optimale doorstroommogelijkheden in het onderwijs Indicator: -goede aansluiting BOA/O -soepele overstapmogelijkheden tussen en binnen onderwijsvormen 1 Onderwijsachterstandenbeleid B Voorkomen en verminderen van taalachterstanden (MOP): Indicator: -Aantal (t.o.v. de doelgroep achterstandsleerlingen) allochtone en autochtone peuters en kleuters dat deelneemt aan voor- en vroegschoolse programma's (nulmeting 2004) - Aantal in te richten schakelvoorzieningen (een experiment in schooljaar 2005-2006)) 215 34%) 0 1 1 1 50% zijn 487 a 500 1 1 Leerlingenzorg C Betere voorzieningen voor praktijkscholen, scholen voor VMBO, en (ver-) nieuwbouw van scholengemeenschappen Indicator: Uitvoering jaarprogramma's onderwijshuisvesting D Uitbreiding van onderwijsvoorzieningen in de uitleggebieden ten behoeve van ca. 1.250 leerlingen Indicator: Uitvoering jaarprogramma's onderwijshuisvesting E Stabilisering van het absolute verzuim Indicator: Aantal leerplichtige jongeren dat niet bij school of onderwijsinstituut staat ingeschreven ten opzichte van 2002 4 4 4 4 4 28 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Pre sramma Onderwijs {2) Effecten Nulme ting 2006 2007 2008 2009 F Vergroten van het aantal jongeren dat een startkwalificatie behaalt (MOP) Indicator: Regionaal aantal (ten opzichte van de doelgroep voortijdige schoolverlaters) allochtone en autochtone scholieren dat herplaatst is en alsnog een startkwalificatie behaalt (nulmeting 2004) 39 (=8% van 489) 245 (=50% I Hoaer onderwijs G Leeuwarden behoudt haar landsdelige functie op HBO-gebied en haar regionale functie op MBO-gebied, waarbij het aantal studenten in Leeuwarden aan HBO en MBO constant blijft ten opzichte van schooljaar 2002-2003 Indicatoren: -Aantal HBO-studenten - Aantal MBO-studenten 14000 6000 14000 6000 I Volwasseneneducatie (VAVO) H Vergroten van het aantal deelnemers aan een educatief traject (MOP) Indicator: Aantal deelnemers aan een educatief traject (nulmeting 2004) 100 pm Stand van zaken Eind 2005 wordt er een verbetertraject ingezet van het programma Onderwijs voor de programmabegroting 2007. Onderwijsachterstandenbeleid en Leerlingenzorg In 2005 is een herijking gestart van het plan van aanpak voor de Sluitende Aanpak Jongeren. De aanleiding daarvoor moet gezocht worden in de landelijke tendens dat schooluitval toeneemt en dat ook de ernst van de uitvalproblematiek groter wordt. Het Ministerie van OCenW heeft maatregelen aangekondigd om de VMBO's te versterken en om zogenoemde Reboundvoorzieningen (tijdelijke opvang buiten de directe lessituatie) in het leven te roepen. Ook voor versterking van de vroeg- en voorschoolse opvang en de invoering van Schakelklassen (voor leerlingen met achterstand op taal en rekenen) zijn maatregelen getroffen. In de MOP-doelstellingen zijn deze maatregelen verwerkt en zijn er verregaande prestatie-afspraken tussen de gemeente en het Rijk vastgelegd. Volwasseneneducatie Het rijksbeleid ten aanzien van volwasseneneducatie voor 2006 en verder is nog niet bekend. Hoe de rijksmiddelen zullen worden ingezet is dus nog niet aan te geven. Wat doen we daarvoor? De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren Algemeen PRESTATIES Incidenteel 2006 2007 2008 2009 2010 Effect I Hoaer onderwiis Realisatie Kenniscampus I X X I I G I Leerlinaenzora Onderwijshuisvesting: C, D Programma 2005/2006 X X Leeuwarden Zuid X Buurtschool Vrijheidswijk X REC 3 (Twalük) X Palet X De Trilker (sbo school) X Piter Jelles X X Comenius X X X Spoedeisende voorzieningen X X X X Algehele aanpassingen X X X X 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 359