I Volwasseneneducatie I Het doen uitvoeren van tweede kansenonderwijs n I I R I R i i i N 4 14 P IJ c I 2, Beleidsbegroting 2,1 Programmaplan: Programma Onderwijs (2) PRESTATIES Structureel Effect Openbaar en bijzonder primair en voortgezet Onderwijs Het doen uitvoeren van de schoolbestuurlijke taak door de Bestuurscommissie Proloog (openbaar primair onderwijs) en de stichting OSG Piter Jelles (openbaar voortgezet onderwijs) A Leerlingenzorg Instandhouden en (doen) optimaliseren van onderwijshuisvesting Het uitvoeren van de Verordening Leerlingenvervoer Het uitvoeren van de Leerplichtwet (Collectieve en individuele) ondersteuning van scholen en leerlingen Het bestrijden van voortijdig schoolverlaten Het preventief bestrijden van schooluitval C, D, E,F en G Onderwijsachterstandenbeleid Het regisseren van de onderwijsachterstandbestrijding in overleg met schoolbesturen/ scholen/welzijnsinstellingen Het verder ontwikkelen van de zorgmonitor voor zorg- en risicoleerlingen Het bestrijden van voortijdig schoolverlaten B Hoger Onderwijs Het stimuleren van de ontwikkeling van het MBO, HBO en WO G Stimulering en facilitering van studentenvoorzieningen H Stand van zaken Openbaar en bijzonder primair en voortgezet onderwijs Met de besturen van de onderwijsinstellingen is overeenstemming bereikt over de financiering van werkzaamheden (binnen de door de Raad gegeven kaders), nu het Rijk een deel van de rijksbijdragen rechtstreeks aan de scholen beschikbaar stelt. Onderwijsachterstandbestrijding en Leerlingenzorg De Zorgmonitor is in het onderwijsveld in gebruik genomen (convenanten met de scholen zijn getekend) en er is gestart met een uitrol van de Zorgmonitor naar hulpverleningsinstellingen. Er is een traject gestart gericht op de ondersteuning van de Sociale Teams. Aangenomen wordt dat de Zorgmonitor in meer gemeenten in de provincie en daarbuiten uitgerold kan worden. In de Sluitende Aanpak Jongeren wordt de relatie met leerplicht- en de RMC-taak (Regionaal Meld Centrum jongeren) gelegd. Cruciaal is dat scholen een spilfunctie vervullen die in de schoolzorgstructuur moet worden verankerd. De Zorgmonitor speelt daarbij eveneens een grote rol. Het GOA-beleid, dat voor een belangrijk deel de directe verantwoordelijkheid van scholen wordt, moet de Sluitende aanpak versterken. Hierbij kan gedacht worden aan experimenten als 'Jongerenwerk op school', het verder ontwikkelen van buurtscholen en bijdragen aan nieuwe onderwijsconcepten. Verder zal de leeftijdsgroep 0 - 12 jarigen ook onderdeel gaan uitmaken van de sluitende aanpak, waarbij de voor- en vroegschoolse educatie, de overdracht van gegevens (bijvoorbeeld van peuterspeelzalen naar scholen) en de buurtscholen belangrijke elementen zijn. In de door het college van B&W vastgestelde Jeugdagenda zijn de hiervoor genoemde thema's als speerpunten voor de komende jaren vastgelegd. Met ingang van 2007 wordt een laatste impuls gegeven op het terrein van onderwijshuisvesting, die is bedoeld om grote onderhoudsachterstanden definitief weg te werken, maar ook om de huisvesting van het voortgezet onderwijs voor tientallen jaren te verzekeren, zodanig dat ook de nieuwste onderwijsconcepten kunnen worden ondergebracht. Met betrekking tot de wijziging van het Stelsel Schoolbegeleiding is gestart met het bepalen van een koerswijziging (waarschijnlijk ingaand per 1 augustus 2006). Hoger onderwijs De ontwikkeling van de Kenniscampus wordt verder geconcretiseerd. Accent begrotingsjaar Het accent wordt gelegd op de zogenoemde Sluitende Aanpak Jongeren. Daarnaast wordt uitvoering gegeven aan de Jeugdagenda. Tenslotte wordt hier het verbeteringstraject van het programma Onderwijs worden genoemd. 30 R R I I I I R I I I R 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Onderwijs Nieuw beleid Uitbreiding aantal Buurtscholen Er zijn voor de komende jaren onvoldoende middelen om de activiteiten en coördinatie op de nieuwe buurtscholen te financieren. Het voorstel heeft betrekking op de prestatie 'het bestrijden van voortijdig schoolverlaten' en draagt daarbij bij aan het realiseren van het effect voorkomen en verminderen van taalachterstanden. Onderwijshuisvesting Vanwege de erbarmelijk staat van onderhoud van de huidige huisvesting aan de Sem Dresdenstraat (cluster 3) en het geschikt maken van de locatie Esdoornstraat (cluster 4) wordt voorgesteld om voor 2007 een bedrag te reserveren voor extra onderwijshuisvestingsmiddelen. Hiermee wordt de prestatie met betrekking tot de onderwijshuisvesting verder ingevuld en daarmee het effect 'betere voorzieningen voor praktijkscholen, scholen voor VMBO, en (ver-) nieuwbouw van scholengemeenschappen. Ombuigingen Er zijn geen ombuigingsvoorstellen. Risico's Er zijn geen risico's te melden. Wat mag het kosten? (bedragen x€ 1000) Nieuw Beleid 2005 2006 2007 2008 2009 Effect N-02-01 Uitbreidinq aantal buurtscholen -60 B N-02-01 Onderwijshuisvesting -50 Lasten en Baten totale programma Rekening 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Lasten 34.821 37.360 36.623 37.452 37.536 37.600 Baten 24.517 23.357 23.618 23.618 23.618 23.618 Saldo -10.305 -14.003 -13.005 -13.834 -13.918 -13.982 Beleidsproduct Kapitaal- lasten Apparaats kosten Overige lasten Totaal lasten Totaal baten Saldo Hoger onderwijs Openbaar primair onderwijs Leerlingenzorg Onderwijsachterstandbestrijding Volwasseneneducatie 6.928 32 471 567 1.257 73 36 20.030 4.525 1.428 1.277 68 20.501 12.019 2.685 1.350 19.629 1.168 1.545 1.277 -68 -872 -10.851 -1.140 -73 Totaal 6.928 2.400 27.295 36.623 23.618 -13.005 SIOF Totaal 2000- 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Nieuw Overig Kennisstad 6.000 1.376 2.165 2.165 200 94 Kennisstad (ontwikkelinqsdeel) 170 170 Totaal 6.170 1.546 2.165 2.165 200 94

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 360