I Volwasseneneducatie
I Het doen uitvoeren van tweede kansenonderwijs
n
I
I
R
I
R
i
i
i
N
4
14
P
IJ
c I
2, Beleidsbegroting 2,1 Programmaplan: Programma Onderwijs (2)
PRESTATIES Structureel
Effect
Openbaar en bijzonder primair en voortgezet Onderwijs
Het doen uitvoeren van de schoolbestuurlijke taak door de Bestuurscommissie Proloog
(openbaar primair onderwijs) en de stichting OSG Piter Jelles (openbaar voortgezet onderwijs)
A
Leerlingenzorg
Instandhouden en (doen) optimaliseren van onderwijshuisvesting
Het uitvoeren van de Verordening Leerlingenvervoer
Het uitvoeren van de Leerplichtwet
(Collectieve en individuele) ondersteuning van scholen en leerlingen
Het bestrijden van voortijdig schoolverlaten
Het preventief bestrijden van schooluitval
C, D, E,F
en G
Onderwijsachterstandenbeleid
Het regisseren van de onderwijsachterstandbestrijding in overleg met schoolbesturen/
scholen/welzijnsinstellingen
Het verder ontwikkelen van de zorgmonitor voor zorg- en risicoleerlingen
Het bestrijden van voortijdig schoolverlaten
B
Hoger Onderwijs
Het stimuleren van de ontwikkeling van het MBO, HBO en WO
G
Stimulering en facilitering van studentenvoorzieningen
H
Stand van zaken
Openbaar en bijzonder primair en voortgezet onderwijs
Met de besturen van de onderwijsinstellingen is overeenstemming bereikt over de financiering van
werkzaamheden (binnen de door de Raad gegeven kaders), nu het Rijk een deel van de rijksbijdragen
rechtstreeks aan de scholen beschikbaar stelt.
Onderwijsachterstandbestrijding en Leerlingenzorg
De Zorgmonitor is in het onderwijsveld in gebruik genomen (convenanten met de scholen zijn
getekend) en er is gestart met een uitrol van de Zorgmonitor naar hulpverleningsinstellingen. Er is een
traject gestart gericht op de ondersteuning van de Sociale Teams. Aangenomen wordt dat de
Zorgmonitor in meer gemeenten in de provincie en daarbuiten uitgerold kan worden.
In de Sluitende Aanpak Jongeren wordt de relatie met leerplicht- en de RMC-taak (Regionaal Meld
Centrum jongeren) gelegd. Cruciaal is dat scholen een spilfunctie vervullen die in de
schoolzorgstructuur moet worden verankerd. De Zorgmonitor speelt daarbij eveneens een grote rol.
Het GOA-beleid, dat voor een belangrijk deel de directe verantwoordelijkheid van scholen wordt, moet
de Sluitende aanpak versterken. Hierbij kan gedacht worden aan experimenten als 'Jongerenwerk op
school', het verder ontwikkelen van buurtscholen en bijdragen aan nieuwe onderwijsconcepten.
Verder zal de leeftijdsgroep 0 - 12 jarigen ook onderdeel gaan uitmaken van de sluitende aanpak,
waarbij de voor- en vroegschoolse educatie, de overdracht van gegevens (bijvoorbeeld van
peuterspeelzalen naar scholen) en de buurtscholen belangrijke elementen zijn. In de door het college
van B&W vastgestelde Jeugdagenda zijn de hiervoor genoemde thema's als speerpunten voor de
komende jaren vastgelegd.
Met ingang van 2007 wordt een laatste impuls gegeven op het terrein van onderwijshuisvesting, die is
bedoeld om grote onderhoudsachterstanden definitief weg te werken, maar ook om de huisvesting
van het voortgezet onderwijs voor tientallen jaren te verzekeren, zodanig dat ook de nieuwste
onderwijsconcepten kunnen worden ondergebracht.
Met betrekking tot de wijziging van het Stelsel Schoolbegeleiding is gestart met het bepalen van een
koerswijziging (waarschijnlijk ingaand per 1 augustus 2006).
Hoger onderwijs
De ontwikkeling van de Kenniscampus wordt verder geconcretiseerd.
Accent begrotingsjaar
Het accent wordt gelegd op de zogenoemde Sluitende Aanpak Jongeren. Daarnaast wordt uitvoering
gegeven aan de Jeugdagenda.
Tenslotte wordt hier het verbeteringstraject van het programma Onderwijs worden genoemd.
30
R
R
I
I
I
I
R
I
I
I
R
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Onderwijs
Nieuw beleid
Uitbreiding aantal Buurtscholen
Er zijn voor de komende jaren onvoldoende middelen om de activiteiten en coördinatie op de nieuwe
buurtscholen te financieren. Het voorstel heeft betrekking op de prestatie 'het bestrijden van voortijdig
schoolverlaten' en draagt daarbij bij aan het realiseren van het effect voorkomen en verminderen van
taalachterstanden.
Onderwijshuisvesting
Vanwege de erbarmelijk staat van onderhoud van de huidige huisvesting aan de Sem Dresdenstraat
(cluster 3) en het geschikt maken van de locatie Esdoornstraat (cluster 4) wordt voorgesteld om voor
2007 een bedrag te reserveren voor extra onderwijshuisvestingsmiddelen. Hiermee wordt de prestatie
met betrekking tot de onderwijshuisvesting verder ingevuld en daarmee het effect 'betere
voorzieningen voor praktijkscholen, scholen voor VMBO, en (ver-) nieuwbouw van
scholengemeenschappen.
Ombuigingen
Er zijn geen ombuigingsvoorstellen.
Risico's
Er zijn geen risico's te melden.
Wat mag het kosten? (bedragen x€ 1000)
Nieuw Beleid
2005
2006
2007
2008
2009
Effect
N-02-01 Uitbreidinq aantal buurtscholen
-60
B
N-02-01 Onderwijshuisvesting
-50
Lasten en Baten totale programma
Rekening
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Lasten
34.821
37.360
36.623
37.452
37.536
37.600
Baten
24.517
23.357
23.618
23.618
23.618
23.618
Saldo
-10.305
-14.003
-13.005
-13.834
-13.918
-13.982
Beleidsproduct
Kapitaal-
lasten
Apparaats
kosten
Overige
lasten
Totaal
lasten
Totaal
baten
Saldo
Hoger onderwijs
Openbaar primair onderwijs
Leerlingenzorg
Onderwijsachterstandbestrijding
Volwasseneneducatie
6.928
32
471
567
1.257
73
36
20.030
4.525
1.428
1.277
68
20.501
12.019
2.685
1.350
19.629
1.168
1.545
1.277
-68
-872
-10.851
-1.140
-73
Totaal
6.928
2.400
27.295
36.623
23.618
-13.005
SIOF
Totaal
2000-
2005
2006
2007
2008
2009
2010
Nieuw
Overig
Kennisstad
6.000
1.376
2.165
2.165
200
94
Kennisstad (ontwikkelinqsdeel)
170
170
Totaal
6.170
1.546
2.165
2.165
200
94