2. Beleidsbegroting 2.1 Prograrnmapitsn: Pre» aintna Zorg en Opvang Stand van zaken De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) De gemeenten krijgen de komende jaren meer verantwoordelijkheden op het gebied van zorg en ondersteuning voor sociaal kwetsbare burgers. Deze ontwikkeling is ingeluid door de modernisering van de AWBZ en de scheiding tussen wonen en zorg. Het is de bedoeling dat in aansluiting op een nieuw ziektekostenstelsel en een afgeslankte AWBZ de WMO van kracht wordt. In die wet worden waarschijnlijk de huidige Welzijnswet, de Wet voorzieningen gehandicapten(WVG) evenals delen van de huidige AWBZ voorzieningen ondergebracht. De nieuwe wet zal naar verwachting in 2006 in werking treden. In 2005 is Leeuwarden aangewezen als proeftuin op het prestatieveld maatschappelijke opvang, vrouwenopvang, verslavingszorg en OGGZ. In de proeftuin (looptijd t/m 2007) is als doelstelling geformuleerd het verder vormgeven en operationaliseren van een integrale benadering op de levensgebieden wonen, (gezondheids)zorg, inkomen, maatschappelijke participatie, dagbesteding en arbeid van de brede doelgroep van dak- en thuislozen met verslavingsgedrag en psychische stoornissen. Bij inwerkingtreding in 2006 zal het bestaand beleid moeten worden ingepast in de WMO. De invoering van de WMO heeft gevolgen voor het gehele programma Zorg en Opvang. Opvang en zorgverlening Ter verbetering van de doorstroom in de Maatschappelijke Opvang (MO) door inzet op preventie en nazorg, wordt met het instrument woonondersteuning hulp geboden bij woonproblemen en worden mensen begeleid die moeite hebben om (weer) zelfstandig te (gaan) wonen. Woonondersteuning wordt ingezet om huisuitzetting te voorkomen. Ook wordt het ingezet als een vorm van nazorg aan mensen die eerder in een opvangvoorziening verbleven. De inzet is de MO-voorzieningen, die nu bijna allemaal in Leeuwarden zijn gevestigd, deels te deconcentreren. Om een betere spreiding over Fryslan te verkrijgen, wordt gewerkt aan de opzet van kleinschalige opvang- en woonvoorzieningen in Drachten, Sneek en/of Heerenveen. In het najaar van 2005 wordt het Advies- en Steunpunt Huiselijk Geweld geopend. Het steunpunt wordt provinciaal ingezet. Sociale integratie achterstandsgroepen In 2005 is de enquête in het kader van het wijksignaleringssysteem weer gehouden. De uitkomsten worden begin 2006 bekend. Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen van de afgelopen jaren is het niet realistisch om een positieve ontwikkeling van de waarderingscijfers ten opzichte van de nulmeting te verwachten. De indicatoren die de waardering van de buurt- en wijkbewoners geven voor de manier waarop mensen in de eigen woonomgeving met elkaar omgaan in de wijken Achter de Hoven en Vrijheidswijk zijn voornamelijk gerelateerd aan de Stedelijke Vernieuwing (zie hiervoor programma Wonen). Ten aanzien van inburgering is 2006 een overgangsjaar. De nieuwe wet inburgering wordt van kracht met ingang van 1 april 2006. In grote lijnen is de nieuwe wet bekend. Er bestaat echter nog veel onzekerheid over de financiële en uitvoeringstechnische randvoorwaarden. De gevolgen voor het gemeentelijk beleid zijn dan ook nog niet volledig te overzien. Jeugdbeleid Hier wordt verwezen naar het Programma Onderwijs (2), waar de Sluitende aanpak van jongeren en de Jeugdagenda aan de orde komen. 46 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Zorg en Opvang f4) Wat doen we daarvoor? De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren Algemeen PRESTATIES Structureel Effect I Opvang en zorgverlening Het verkrijgen van beleidsinformatie MOA/O (incl. verslavingszorg) A en B Het doen uitvoeren van maatschappelijke opvang. Minimaal behouden van het aantal plaatsen in de dak- en thuislozenopvang (inclusief dagopvang) (292 pl) en crisisopvang (55 pl). Het verbeteren van doorstroom door inzet op preventie, opvang met persoonlijk begeleidingsplan.(keten van opvang naar zelfstandig wonen) A Het doen uitvoeren van vrouwenopvang. Verbetering preventie en nazorg in de vrouwenopvang B Het doen uitvoeren van ambulante verslavingszorg C Het doen uitvoeren van sociale teams Door samenwerking tussen de instellingen in de sociale teams hebben cliënten met een meervoudige problematiek één verantwoordelijk casemanager (registratie vanuit de sociale teams) A t/m D Het doen uitvoeren van maatschappelijke dienstverlening A t/m D Het doen uitvoeren van het beleid op het terrein van huiselijk geweld D Het doen uitvoeren van gemeentelijk gezondheidsbeleid E Aanpak van overgewicht 0-19 jarigen (MOP) E Aanpak van overgewicht 19-55 jarigen (MOP) E I Ouderen en gehandicapten Het doen uitvoeren van het verstrekkingenbeleid, te weten woonvoorzieningen, hulpmiddelen en vervoersvoorzieningen F Het doen uitvoeren van gehandicaptenbeleid F Het doen uitvoeren van de indicatiestelling F Het instandhouden van specifiek ouderenwerk F, G Het regisseren van de totstandkoming van woonservicezones F, G Sociale integratie achterstandsgroepen Het instandhouden van buurtopbouwwerk met een duidelijke opdracht H, I Het instandhouden van allochtonenopbouwwerk met een duidelijke opdracht H, I Het instandhouden van buurt- en wijkaccommodaties H, I Het doen realiseren van voldoende niet-commerciële voorzieningen in het te ontwikkelen stadsdeel De Zuidlanden H, I Het faciliteren van burgerinitiatieven op het terrein van de multiculturele samenleving H, I Het doen realisering van multifunctionele centra H, I Het doen bevorderen van acceptatie van seksevraagstukken H, I Het doen terugdringen van discriminatie op grond van ras, geloof, culturele achtergrond en seksuele voorkeur H, I Alle daarvoor in aanmerking komende nieuwkomers in 2006 volgen een wettelijk verplicht inburgeringprogramma J Bijstandsgerechtigde oudkomers volgen een inburgeringprogramma gericht op een betere beheersing van de Nederlandse taal in combinatie met toeleiding naar betaalde arbeid J Oudkomers zonder uitkering (allochtone vrouwen) volgen een inburgeringprogramma gericht op het beheersen van de Nederlandse taal, het versterken van de opvoedingscompetenties en het deelnemen aan activiteiten op de school van de kinderen J Jeugdbeleid Het versterken van de sluitende aanpak jongeren van 0-25 jaar K Het vergroten van de jongerenparticipatie op wijk en gemeentelijk niveau door jongerenplatforms in de wijken en een gemeentelijke jongerenadviesraad K Het doen uitvoeren van opvoeding- en gezinsondersteuning K Instandhouden en optimaliseren voorzieningen voor de jeugd K Overig Het doen uitvoeren van de gemeentelijke taak op grond van de Wet op de dierenbescherming (450 zwerfdieren) 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 368