2. Beieidshegroti
2.1 Programmaplan: Programma Zorg an Opvang (4)
Stand van zaken
Opvang en zorgverlening
Maatschappelijke Opvang
In 2005 wordt het project Regionale Maatschappelijke Zorg Friesland (uitwerking van
uitvoeringsprogramma MO/VO en verslavingszorg 2003-2004) afgerond.
Als uitwerking van dit project zijn in Leeuwarden 4 sociale teams opgericht, waarin het
maatschappelijk werk, politie, woningbouwcorporaties, sociale zaken, verslavingszorg Noord
Nederland en de GGZ participeren. De realisatie van een provinciaal dekkend netwerk van
zorgnetwerken/sociale teams in de overige Friese gemeenten krijgt steeds meer gestalte. In een
aantal gemeenten zijn sociale teams gerealiseerd of in voorbereiding.
In ditzelfde kader maakt woonondersteuning de afgelopen jaren een grote groei door. Naast de
woonondersteuning door de instellingen op lokaal stedelijk niveau, werken instellingen ook steeds
meer provinciaal. Dit is mogelijk door afspraken tussen de instellingen en het Zorgkantoor over AWBZ
financiering voor activerende en ondersteunende begeleiding. Bijzonder aandachtspunt hierin is het
wonen en het bieden van woonbegeleiding aan de verslaafde dak- en thuisloze. Het "verslaafd" zijn is
vaak een contra indicatie om van de voorzieningen gebruik te kunnen maken. In 2005 is gestart met
een passende aanpak hiervoor.
In 2005 registreren de MO/VO instellingen voor het eerst op basis van een gemeentelijk format
gegevens die de gemeente nodig heeft voor haar beleid op de korte en de langere termijn.
De nulmeting met betrekking tot de doorstroom, die in de loop van 2005 gereed moet komen, vormt in
eerste instantie de basis van de meting van de 5% kortere verblijfsduur, genoemd bij het onderdeel
effecten.
Voor de deconcentratie van voorzieningen van zowel maatschappelijke als crisisopvang zijn met name
in Sneek en Drachten ontwikkelingen in gang gezet. Door de gemeente Sneek is aangegeven dat zij
een eigen opvang voor dak- en thuislozen willen realiseren, de gemeente Smallingerland is bezig met
het opstellen van een plan hiervoor. Naar verwachting wordt een en ander geconcretiseerd in 2006.
Vooralsnog wordt uitgegaan van behoud van het huidige aantal (opvang)plaatsen voor de provincie
Fryslan.
Vrouwenopvang
Er is een ontwikkeling gaande om te komen tot een opvangvoorziening voor slachtoffers van
eerwraak.
Verslavingszorg
De in 2002 geopende dagopvangvoorzieningen spelen een belangrijke rol ten aanzien van bestrijding
van overlast. Zij zijn vindplaats voor outreachende hulpverlening bijvoorbeeld voor het project
Bijzonder Intensieve Zorg (BIZ). De dagbestedings activiteiten (Skrep), die zijn gestart in 2004, zijn
ook van groot belang.
Het realiseren van een gebruiksruimte is in 2005 ter hand genomen. Verder is via de G26 intensief
gelobbyd voor extra rijksmiddelen voor medische heroïneverstrekking. Door Leeuwarden is bij het rijk
aangegeven hiervoor in aanmerking te willen komen.
Huiselijk geweld
De opening van het Advies- en Steunpunt Huiselijk Geweld (ASHG) staat gepland voor november
2005. Het steunpunt is voor de hele provincie en wordt door alle 30 gemeenten benut.
Verder komen in 2005 voor het eerst gegevens beschikbaar afkomstig van de politie met betrekking
tot het aantal registraties van huiselijk geweld. In 2006 wordt de registratie, bijgehouden via het
ASHG, verder uitgewerkt.
Gezondheidsbeleid
Het project Gezonde Start is in 2004 gestart en wordt afgerond in 2006. Dan zullen ook de resultaten
bekend zijn. Ten aanzien van aanpak overgewicht 19 - 55 jarigen wordt in het derde kwartaal 2005
een gezondheidsenquête onder volwassenen van 19 - 64 jaar en onder ouderen van 65+ gehouden.
De resultaten hiervan worden bij de verdere uitwerking in 2006 betrokken.
48
2. Beleidsbegroting
2.1 Progr. nrimaplan: Programma Zorg en Opvang (4)
Ouderen en gehandicaptenzorg
In 2005 is de uitvoering van het masterplan woonservicezones in gang gezet.
De indicatiestelling voor de AWBZ is ingaande 2005 gecentraliseerd (CIZ).
Ten aanzien van de WVG is in 2005 een verbetering aangebracht met betrekking tot de te ontvangen
rapportages van het Bureau WVG. Hierdoor kan het college (en de raad) sneller en adequater worden
geïnformeerd over de stand van zaken en over de te verwachten ontwikkelingen.
Deze verbeteringsslag wordt doorgezet in 2006.
Sociale integratie achterstandsgroepen
Over het buurtopbouwwerk wordt in de 2e helft van 2005 een kadernotitie ter vaststelling aan de raad
voorgelegd. De positie van buurtopbouwwerk in de stad wordt daarmee duidelijk neergezet.
Het multifunctioneel centrum In Camminghaburen wordt in 2006 gerealiseerd. In Westeinde en
Vrijheidswijk worden multifunctionele centra ontwikkeld.
Eind 2005 wordt aan de raad een integrale nota Integratiebeleid aangeboden.
Het COC wordt vanaf 2005 gesubsidieerd ten behoeve van een aantal specifieke activiteiten, conform
de uitspraak van de raad hierover.
Jeugdbeleid
Zie Programma Onderwijs (2)
Accent begrotingsjaar
Opvang en zorgverlening
Invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Met betrekking tot de MO wordt de deconcentratie verder uitgewerkt en vorm gegeven. De
deconcentratie wordt zowel stedelijk als regionaal ingezet. In Sneek en Drachten is planvorming
voor voorzieningen in voorbereiding.
Speerpunt binnen de ambulante verslavingszorg is de versterking van de Sociale Verslavingszorg.
Hiermee wordt met een outreachende werkwijze de lastigste groepen bediend. Het aantal uren
hiervoor is in 2005 verdubbeld hetgeen het bereik van deze zorg toeneemt.
Sociale integratie achterstandsgroepen
- Oplossen van knelpunten ten aanzien van het beheer van buurt-, dorps- en wijkaccommodaties.
- Uitwerking kadernota buurtopbouwwerk.
- Uitwerking integrale nota Integratiebeleid.
Nieuw beleid
Impuls sociale investeringen
Bij het richtinggevend debat en de behandeling van de kaderbrief is door de raad aangegeven dat er
belang wordt gehecht aan het geven van een impuls voor de sociale infrastructuur. Voorgesteld wordt
om hiervoor een incidenteel bedrag beschikbaar te stellen voor 3 jaar. Uit dit budget kunnen de
volgende voorzieningen worden gedekt:
Voortzetting dagbestedingsproject Skrep (voor 2 jaar)
Extra buurtopbouwwerk (3 jaar)
Sociale teams (3 jaar)
Realisering advies- en steunpunt huiselijk geweld (3 jaar)
Beheer buurt- en wijkcentra (1 jaar)
Projecten in het kader van BOS-impuls (3 jaar)
Aanleg sport- en spelvoorzieningen op buurtniveau (1 jaar).
Deze voorstellen zijn nader toegelicht in de formulieren nieuw beleid (bijlage B).
Conform de bij de kaderbrief aangenomen motie over dit voorstel, is de vrije ruimte binnen dit budget
300.000.
Sociale voorzieningen Zuidlanden
De ontwikkeling van de Zuidlanden vereist afdoende middelen voor de realisatie van sociale
voorzieningen. Ambtelijk wordt een meerjareninvesteringsprogramma voorbereid waarin aantal
inwoners, de jaren en de realisatie van de voorzieningen worden uitgezet. Vooruitlopend op de
vaststelling hiervan is duidelijk dat hiervoor vanaf 2006 structureel geld nodig is. De middelen in 2006
49