HF] ~r Beleidsbegroting 2,1 Program map,an: Programma Werk Inkornen(S) Wat willen we bereiken? Algemeen strategisch doel: Er is een maatschappelijk vangnet voor die mensen die dat nodig hebben. Strategische hoofddoelen: Werk Mensen die tot de gemeentelijke doelgroep behoren waar mogelijk te helpen regulier werk te vinden en waar dat nog niet kan alles in het werk te stellen om belemmeringen weg te nemen, problemen op te lossen, uitstroomkansen te vergroten en sociaal isolement te voorkomen. Inkomen Mensen die niet in staat zijn om in hun eigen levensonderhoud te voorzien, geraken niet onder het bestaansminimum. Zo weinig mogelijk misbruik en oneigenlijk gebruik van regelgeving. Uitgangspunten hierbij zijn: ledereen wordt geacht in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien tenzij er in de persoon of levenssituatie belemmeringen zijn die dat onmogelijk maken; Werk gaat boven inkomen; Een generiek arbeidsmarktbeleid waarbij "Werk moet!" in combinatie met individueel maatwerk leidend is; ledereen die krachtens de Wet Werk en Bijstand (WWB) een aanspraak heeft op ondersteuning bij arbeidsinschakeling wordt een naar gemeentelijk oordeel noodzakelijk geachte voorziening geboden; Op het terrein van activering wordt het maximaal haalbare doel van de individuele klant vastgesteld; Gesubsidieerd werk is geen doel op zich en maakt onderdeel uit van een individueel traject richting regulier werk; Trajectdeelnemers hebben in principe de gelegenheid om een eigen trajectplan op te stellen, waarbij voor de uitvoering van elk goedgekeurd trajectplan de deelnemer een keuze kan maken tussen de reïntegratiebedrijven die door de gemeente zijn geselecteerd via een meerjarige aanbestedingsprocedure; Het recht op uitkering is altijd verbonden aan een of meerdere verplichtingen; Een doelmatige en rechtmatige uitvoering, waarbij de gemeente regievoerder is en zorg draagt voor een sluitende keten van dienstverlening; Aandacht voor alle vormen van misbruik en oneigenlijk gebruik. Toelichting op de strategische hoofddoelen: De strategische hoofddoelen zijn uitgewerkt in het Meerjarenkader Wet Werk en Bijstand 2005-2009 dat in juli 2004 door de Gemeenteraad is vastgesteld. Effecten Nulme ting 2006 2007 2008 2009 Werk (Arbeidsmarkt en sociale reïntegratie) A Handhaven uitstroom uit de bijstand naar regulier werk (door reïntegratietrajecten) Indicator: Aantal uitstromers uit de bijstand (nulmeting 2004) 125 300 300 300 300 "B~ Handhaven uitstroom en doorstroom uit gesubsidieerd werk Indicator: Aantal uit- en doorstromers uit gesubsidieerd werk ten opzichte van totaalaantal 2004 600 50 50 50 50 C Beperking van het aandeel jongeren 23 jaar in het totale bijstandsbestand Indicator: Het relatief aandeel jongeren in het totale bijstandsbestand (nulmeting 2004) 10% 9% 8% 7% 7% Inkomen (Inkomensvoorzieningen) D Beperking van de stijging van (langdurige) bijstandsafhankelijkheid Indicator: De geraamde toename van bijstandsbestand Utimo 2004: 4.254 3% 3% 1% 54 2. Beleidsbeg 2,1 Programmaplan: Programma YVerk lnkomen{5) Effecten Nulme ting 2006 2007 2008 2009 I Inkomen (Armoedebestrijding) Verbetering van inkomenssituatie van mensen met een inkomen op het sociaal minimum Indicatoren: - Toename van aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand, langdurigheidstoeslag, aanvullende ziektekostenverzekering ten opzichte van 2004 - Toename aantal schuldhulpverleningstrajecten ten opzichte van 2004 13.000 440 3% 5% 3% 5% 1% 5% Alle burgers van de gemeente Leeuwarden met een inkomen op het sociaal minimum kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen. Indicator: Aantal kwijtscheldingen (nulmeting 2004) 11.000 3% 3% 1% Stand van zaken Werk, inkomen In 2005 hebben de ingrijpende verschuivingen in ons stelsel van sociale zekerheid hun beslag gekregen in de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB). Kenmerkende begrippen hier zijn een terugtredende overheid, meer verantwoordelijkheid bij de burgeren decentralisatie. Nog nooit hebben gemeenten in de geschiedenis van de bijstandswetgeving zoveel financiële en inhoudelijke ruimte gekregen als met deze wet. Tegelijkertijd worden de gemeenten, ook na 2005, geconfronteerd met forse financiële gevolgen door de bijstelling van het macro-budget en de aanpassing van het objectief verdeelmodel voor het Inkomensdeel van de WWB. Deze ingrepen op landelijk niveau hebben grote gevolgen voor Leeuwarden. Er wordt rekening gehouden met een neerwaartse bijstelling van 4,6 min voor het jaar 2006. De omvang van deze bijstelling is dusdanig dat beleidsmatig nieuwe mogelijkheden verkend zullen gaan worden om het beslag op het l-deel te verminderen. Het gemiddeld aantal bijstandsgerechtigden zal over 2005 naar verwachting 4.350 bedragen. Dat is een geringe stijging. De verwachting is dat het gemiddeld aantal bijstandsgerechtigden met 3% zal toenemen tot 4.480 ultimo 2006. Daarna wordt een stabilisatie verwacht. De uitstroom uit reïntegratietrajecten zal ten opzichte van 2004 met meer dan 100 procent toenemen. Dit ondanks de weinig gunstige economische omstandigheden. Er wordt een verhoogde uitstroom geraamd omdat in 2006 meer bijstandsgerechtigden uit voorgaande trajectjaren zullen uitstromen en omdat meer trajecten zijn ingekocht voor de meer kansrijke doelgroepen. In het jaar 2005 is de uitstroom uit gesubsidieerde arbeid omvangrijk geweest omdat eind 2005 voor alle vertrekkers deze voorziening is beëindigd. Voor 2006 wordt een geringe uitstroom geraamd omdat de uitstroominspanningen dan enkel nog gericht zijn op wachters en voor hen geldt een periode van maximaal twee jaar om uit te stromen uit de voorziening. Het zwaartepunt van deze uitstroom ligt daarmee in latere jaren. 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 372