2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma infrastructuur!Bereikbaarheid (7) Effecten Nulme ting 2006 2007 2008 2009 E Toename van bedrijven die over een vervoerplan beschikken voor: Bedrijven met meer dan 50 werknemers in binnenstad of kantorenhaak Elders gevestigde bedrijven met meer dan 100 werknemers Indicator: Percentage bedrijven met vervoerplan. 17% (2005) 50 I Openbaar Vervoer F Stabilisatie van het gebruik van het OV. Indicator: Aandeel reizigers in het openbaar vervoer in het totaal aantal verplaatsingen in het lokale vervoer. 4% (2005) 4% 4% G Hogere kostendekkingsgraad van de stadsbusdienst. Indicator: Kostendekkingsgraad van de stadsbusdienst (Jaarlijkse vergelijking tussen kosten en opbrengsten van de stadsbusdienst). 28% (2005) 40% H Stabilisatie van de exploitatiesnelheid van het OV Indicator: Handhaving exploitatiesnelheid op de OV-assen. 18 km/h (2005) 18 km/h 18 km/h I Verhoging veiligheid in en rond het openbaar vervoer Indicator: Afname van het feitelijke aantal incidenten in en rond het openbaar vervoer tot een aanvaardbaar niveau voor reizigers en personeel., uitgedrukt in percentage ooggetuige/slachtoffer (Jaarlijkse registratie objectieve sociale veiligheid in en rond openbaar vervoer 17 (2002) 13 (2003) 11 11 10 J Verlaging onveiligheidsgevoel in en rond het openbaar vervoer Indicator: Afname van het onveiligheidsgevoel in en rond het openbaar vervoer tot een aanvaardbaar niveau voor reizigers en personeel. (jaarlijks registratie subjectieve sociale veiligheid in en rond het openbaar vervoer) (uitgedrukt in rapportcijfer). 6,9 (2002) 7.4 (2003) 7.6 7,7 7.8 I Parkeren K Toename effectieve parkeercapaciteit van parkeerplaatsen (betaald parkeren conform definitie parkeerbeleidsplan; kaart 5.1) in en rond de binnenstad Indicator: Toename aantal parkeerplekken in en rond de binnenstad. 4100 (2005) >4100 L Voldoende parkeergelegenheid in de binnenstad Indicator: Toename aandeel weggebruikers dat tevreden is over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen in de binnenstad, (uitgedrukt in rapportcijfer) 6.0 (2005) 7.0 M Evenwicht tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen in de binnenstad op piekmomenten. Indicator: Bezettingsgraad parkeerplaatsen binnenstad. Fietsverkeer N Toename fietssnelheid op het hoofdfietsnet. Indicator: De gemiddelde snelheid op een aantal geselecteerde hoofdfietsroutes. 14 km/uur (2005) 17 km/uur 72 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma infrastructuur/Bereikbaarheid {7} Effecten Nulme ting 2006 2007 2008 2009 O Handhaven van het aandeel fietsgebruik tussen de stad en omliggende gemeenten (externe verplaatsingen) Indicator: Stabilisatie van het aandeel fiets in het totale aantal verplaatsingen het externe vervoer. 10% (2005) 10% p Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen in en rond de binnenstad. Indicator: Toename van het aandeel fietsers dat tevreden is over de beschikbaarheid van stailingmogelijkheden voor fietsen in en rond de binnenstad. (uitgedrukt in rapportcijfer). 6.6 (2005) 7.0 Q Evenwicht tussen vraag en aanbod fietsstallingen. Indicator: Bezettingsgraad fietsenstallingen 1100 plaat sen tekort (2005) I Verkeersmaatregelen/verkeersveiligheid R Afname verkeersslachtoffers Indicator: Afname van het gemiddeld aantal slachtoffers met 25 op alle wegen in de gemeente. 184 (1997 - 1999) 172 (2000- 2003) 138 I Water en aanverwante zaken S Goede doorvaart van de Leeuwarder bruggen. Indicator: Handhaven aantal schepen dat de bruggen passeert (tellingen door brugwachters). 110.0 00 110.00 0 110.00 0 110.00 0 110.00 0 T Verbetering onderhoud van vijvers en waterpartijen Indicator: Toename aandeel bewoners dat tevreden is over onderhoud openbaar water (wss). 39 2003 40% 40 U Minder afval in vijvers/grachten Indicator: Afname aandeel bewoners dat zich vaak ergert aan het afval in vijvers/grachten (wijksignaleringssysteem) 31 2003 35 35% V In redelijke staat houden van walkeringen en waibeschoeiingen. Indicator: Hanteren kwaliteitsniveau 3, 'functioneel in redelijke staat, om bescherming te bieden tegen het water alsmede tegen de effecten van het waterverkeer en het verkeer te land door middel van walkeringen en walbeschoeiing. (Controles staat van onderhoud walkeringen en waibeschoeiingen). Rede lijke staat idem Idem Idem Idem w Instandhouden natuurlijke waarden van de watergangen, vaarwegen en vijverpartijen Indicator: Milieucontroles Monito r milieu I Verharding en aanverwante zaken X Staat van onderhoud aan verhardingen bevindt zich voor de gehele stad op kwaliteitsniveau "basis" conform kwaliteitskeuzes "BOR in beeld". Indicator: Resultaten schouwrapporten, aantal klachten dat via meldingssysteem wordt geregistreerd. Basis Basis Basis- Basis- Basis- 73

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 381