2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma infrastructuur!Bereikbaarheid (7)
Effecten
Nulme
ting
2006
2007
2008
2009
E
Toename van bedrijven die over een vervoerplan beschikken
voor:
Bedrijven met meer dan 50 werknemers in binnenstad of
kantorenhaak
Elders gevestigde bedrijven met meer dan 100 werknemers
Indicator:
Percentage bedrijven met vervoerplan.
17%
(2005)
50
I Openbaar Vervoer
F
Stabilisatie van het gebruik van het OV.
Indicator:
Aandeel reizigers in het openbaar vervoer in het totaal aantal
verplaatsingen in het lokale vervoer.
4%
(2005)
4%
4%
G
Hogere kostendekkingsgraad van de stadsbusdienst.
Indicator:
Kostendekkingsgraad van de stadsbusdienst
(Jaarlijkse vergelijking tussen kosten en opbrengsten van de
stadsbusdienst).
28%
(2005)
40%
H
Stabilisatie van de exploitatiesnelheid van het OV
Indicator:
Handhaving exploitatiesnelheid op de OV-assen.
18
km/h
(2005)
18
km/h
18
km/h
I
Verhoging veiligheid in en rond het openbaar vervoer
Indicator:
Afname van het feitelijke aantal incidenten in en rond het
openbaar vervoer tot een aanvaardbaar niveau voor reizigers
en personeel., uitgedrukt in percentage ooggetuige/slachtoffer
(Jaarlijkse registratie objectieve sociale veiligheid in en rond
openbaar vervoer
17
(2002)
13
(2003)
11
11
10
J
Verlaging onveiligheidsgevoel in en rond het openbaar vervoer
Indicator:
Afname van het onveiligheidsgevoel in en rond het openbaar
vervoer tot een aanvaardbaar niveau voor reizigers en
personeel.
(jaarlijks registratie subjectieve sociale veiligheid in en rond het
openbaar vervoer) (uitgedrukt in rapportcijfer).
6,9
(2002)
7.4
(2003)
7.6
7,7
7.8
I Parkeren
K
Toename effectieve parkeercapaciteit van parkeerplaatsen
(betaald parkeren conform definitie parkeerbeleidsplan; kaart
5.1) in en rond de binnenstad
Indicator:
Toename aantal parkeerplekken in en rond de binnenstad.
4100
(2005)
>4100
L
Voldoende parkeergelegenheid in de binnenstad
Indicator:
Toename aandeel weggebruikers dat tevreden is over de
beschikbaarheid van parkeerplaatsen in de binnenstad,
(uitgedrukt in rapportcijfer)
6.0
(2005)
7.0
M
Evenwicht tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen in de
binnenstad op piekmomenten.
Indicator:
Bezettingsgraad parkeerplaatsen binnenstad.
Fietsverkeer
N
Toename fietssnelheid op het hoofdfietsnet.
Indicator:
De gemiddelde snelheid op een aantal geselecteerde
hoofdfietsroutes.
14
km/uur
(2005)
17
km/uur
72
2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma infrastructuur/Bereikbaarheid {7}
Effecten
Nulme
ting
2006
2007
2008
2009
O
Handhaven van het aandeel fietsgebruik tussen de stad en
omliggende gemeenten (externe verplaatsingen)
Indicator:
Stabilisatie van het aandeel fiets in het totale aantal
verplaatsingen het externe vervoer.
10%
(2005)
10%
p
Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen in en rond de
binnenstad.
Indicator:
Toename van het aandeel fietsers dat tevreden is over de
beschikbaarheid van stailingmogelijkheden voor fietsen in en
rond de binnenstad.
(uitgedrukt in rapportcijfer).
6.6
(2005)
7.0
Q
Evenwicht tussen vraag en aanbod fietsstallingen.
Indicator:
Bezettingsgraad fietsenstallingen
1100
plaat
sen
tekort
(2005)
I Verkeersmaatregelen/verkeersveiligheid
R
Afname verkeersslachtoffers
Indicator:
Afname van het gemiddeld aantal slachtoffers met 25 op
alle wegen in de gemeente.
184
(1997 -
1999)
172
(2000-
2003)
138
I Water en aanverwante zaken
S
Goede doorvaart van de Leeuwarder bruggen.
Indicator:
Handhaven aantal schepen dat de bruggen passeert (tellingen
door brugwachters).
110.0
00
110.00
0
110.00
0
110.00
0
110.00
0
T
Verbetering onderhoud van vijvers en waterpartijen
Indicator:
Toename aandeel bewoners dat tevreden is over onderhoud
openbaar water (wss).
39
2003
40%
40
U
Minder afval in vijvers/grachten
Indicator:
Afname aandeel bewoners dat zich vaak ergert aan het afval in
vijvers/grachten
(wijksignaleringssysteem)
31
2003
35
35%
V
In redelijke staat houden van walkeringen en
waibeschoeiingen.
Indicator:
Hanteren kwaliteitsniveau 3, 'functioneel in redelijke staat, om
bescherming te bieden tegen het water alsmede tegen de
effecten van het waterverkeer en het verkeer te land door
middel van walkeringen en walbeschoeiing.
(Controles staat van onderhoud walkeringen en
waibeschoeiingen).
Rede
lijke
staat
idem
Idem
Idem
Idem
w
Instandhouden natuurlijke waarden van de watergangen,
vaarwegen en vijverpartijen
Indicator:
Milieucontroles
Monito
r
milieu
I Verharding en aanverwante zaken
X
Staat van onderhoud aan verhardingen bevindt zich voor de
gehele stad op kwaliteitsniveau "basis" conform
kwaliteitskeuzes "BOR in beeld".
Indicator:
Resultaten schouwrapporten, aantal klachten dat via
meldingssysteem wordt geregistreerd.
Basis
Basis
Basis-
Basis-
Basis-
73