Wat willen we bereiken? 2, Beleidsbegroting 2.1 ProgramnMBlari; Programma Veiligheid, mtms orde en handhavi Algemeen strategisch doel: Een veilig Leeuwarden Strategische hoofddoelen Veiligheid en openbare orde Minder veelplegers en minder door hen veroorzaakte kleine criminaliteit (MOP). Minder overlast op straat veroorzaakt door personen (waaronder jongeren) (MOP). Aanpak van huiselijk geweld, leidend tot een vermindering van (de herhaling van) huiselijk geweld (MOP). Minder criminaliteit (o.a. door minderjarigen) in risicogebieden en in de woonomgeving (MOP). Brandweer Brandweerzorg en hulpverlening voor de bewoners en bezoekers van de gemeente Leeuwarden. Toelichting op strategisch doel en hoofddoelen: Veiligheid en openbare orde Gemeentebreed wordt prioriteit gelegd bij de aanpak van veelplegers, overlast veroorzaakt door dak en thuislozen en jongeren, jeugdcriminaliteit en (huiselijk) geweld. Dat heeft zijn weerslag op wijk niveau. Het kan noodzakelijk zijn maatwerk te leveren in wijken of zelfs in buurten en straten. Een doelgroepgerichte daderaanpak en een gebiedsgerichte benadering vormen hierbij de invalshoek, niet de delicten. Onder het hoofddoel minder criminaliteit wordt ook geschaard vermindering van criminaliteit en uitval van risicojongeren en hun sociaal systeem, in eerste instantie gericht op Antilliaanse en allochtone jongeren en jong volwassenen in Leeuwarden. Het bovenstaande betreft doelstellingen uit het meerjaren ontwikkelingsprogramma (MOP) in het kader van het Grote Stedenbeleid en uit de op 29 maart 2005 door de raad vastgestelde Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2005-2009. De aanpak is verder vastgelegd in diverse actieprogramma's 2005-2006, vastgesteld door B&W en besproken met diverse maatschappelijke organisaties, politie, justitie en de gemeenteraad. Brandweer De dienst Brandweer draagt zorg voor de brandveiligheid en hulpverlening van de bewoners en de bezoekers van de gemeente Leeuwarden. De brandweer werkt op twee verschillende wijzen aan het hoofddoel. De meest bekende wijze is het bestrijden van incidenten nadat deze zich hebben voorgedaan. Randvoorwaarden hiervoor zijn goed opgeleid en geoefend personeel en materieel conform landelijke richtlijnen en nazorg. Door de sector operationele voorbereiding wordt hieraan uitvoering gegeven. In termen van de veiligheidsketen gaat het hierbij om repressie - het bestrijden van incidenten - en preparatie, het voorzien in voorbereidende maatregelen voor een adequate bestrijding van branden, zware ongevallen en rampen. Nazorg houdt in het bespreken van schokkende gebeurtenissen in het bedrijfsopvangteam en het uitrukgereed maken van brandweermaterieel na een inzet. De tweede werkwijze - het voorkomen van incidenten - is in de laatste decennia steeds belangrijker geworden. Door de sector risicobeheersing wordt hieraan uitvoering gegeven. In de veiligheidsketen worden hierbij de termen pro-actie, het voorkomen of wegnemen van structurele oorzaken van onveiligheid en preventie, het voorkomen van directe oorzaken van brand en het zoveel mogelijk beperken van de gevolgen daarvan, gebruikt. 94 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplarr Programma Veiligheid, openbare orde en handrsavingflö) Effecten Nulme ting 2006 2007 2008 2009 I Veiligheid en openbare orde A Daling van het aantal veelplegers (MOP) Indicator: Vermindering van de kleine criminaliteit veroorzaakt door veelplegers Het percentage minderjarige veelplegers dat een nazorg en/of resocialisatietraject succesvol afrondt. Het percentage volwassen veelplegers dat een nazorg en/of resocialisatietraject succesvol afrondt Het percentage volwassen overlastgevende en ordeverstorende veelplegers waarvoor een zgn. VAV-traject wordt aangeboden ten opzichte van het totale aantal geregistreerde volwassen overlastgevende en ordeverstorende veelplegers. 10% 35% 35% 45% 15% 40% 40% 45% 20% 45% 45% 45% 25% 50% 50% 45% B Vermindering huiselijk geweld (MOP) Indicator: Het aantal eerste meldingen van huiselijk geweld en van herhaling van huiselijk geweld (bron politie). Het aantal doorverwijzingen 450 270 450 270 450 270 450 270 ~cf Vermindering overlast in de eigen woonomgeving door drugs, alcohol e.d. Indicator: Het aandeel van de bevolking op wijkniveau dat aangeeft de afgelopen 12 maanden in de eigen woonomgeving overlast te hebben ervaren van drugsgebruikers, drugsdealers, alcoholisten en/of 'enge' mensen. Vrijhei dswijk 41% Oranje wijk/ Tulpen burg 35% 35% 32% Max 30% 30% 30% 30% Binnen stad 44% 39% 37% 35% 30% D Vermindering overlast door jongeren en jeugdgroepen (MOP) Indicator: Het aandeel van de bevolking dat aangeeft de afgelopen 12 maanden in de eigen woonomgeving regelmatig en vaak overlastte hebben ervaren van rondhangende jongeren. 16% 14% 13% 12% 11% E Effectieve aanpak aandachtswijken (MOP) Indicator: De cijfers van de door Leeuwarden ontwikkelde veiligheidsindex, een door de gemeente in samenwerking met het rijk ontwikkelde indicator (indeling wijken in rood, geel, blauw en groen). Rood: 3 Geel: 7 Blauw en Groen: 17 verbet ering 0,5 punt F Effectieve aanpak criminele Antilianen (MOP) Indicator: Het aantal Antilliaanse jongeren dat in een traject succesvol afrondt 60% 60% 60% 60% 95

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 392