Wat willen we bereiken?
2, Beleidsbegroting
2.1 ProgramnMBlari; Programma Veiligheid,
mtms orde en handhavi
Algemeen strategisch doel:
Een veilig Leeuwarden
Strategische hoofddoelen
Veiligheid en openbare orde
Minder veelplegers en minder door hen veroorzaakte kleine criminaliteit (MOP).
Minder overlast op straat veroorzaakt door personen (waaronder jongeren) (MOP).
Aanpak van huiselijk geweld, leidend tot een vermindering van (de herhaling van) huiselijk geweld
(MOP).
Minder criminaliteit (o.a. door minderjarigen) in risicogebieden en in de woonomgeving (MOP).
Brandweer
Brandweerzorg en hulpverlening voor de bewoners en bezoekers van de gemeente Leeuwarden.
Toelichting op strategisch doel en hoofddoelen:
Veiligheid en openbare orde
Gemeentebreed wordt prioriteit gelegd bij de aanpak van veelplegers, overlast veroorzaakt door dak
en thuislozen en jongeren, jeugdcriminaliteit en (huiselijk) geweld. Dat heeft zijn weerslag op wijk
niveau. Het kan noodzakelijk zijn maatwerk te leveren in wijken of zelfs in buurten en straten. Een
doelgroepgerichte daderaanpak en een gebiedsgerichte benadering vormen hierbij de invalshoek, niet
de delicten. Onder het hoofddoel minder criminaliteit wordt ook geschaard vermindering van
criminaliteit en uitval van risicojongeren en hun sociaal systeem, in eerste instantie gericht op
Antilliaanse en allochtone jongeren en jong volwassenen in Leeuwarden. Het bovenstaande betreft
doelstellingen uit het meerjaren ontwikkelingsprogramma (MOP) in het kader van het Grote
Stedenbeleid en uit de op 29 maart 2005 door de raad vastgestelde Kadernota Integraal
Veiligheidsbeleid 2005-2009. De aanpak is verder vastgelegd in diverse actieprogramma's 2005-2006,
vastgesteld door B&W en besproken met diverse maatschappelijke organisaties, politie, justitie en de
gemeenteraad.
Brandweer
De dienst Brandweer draagt zorg voor de brandveiligheid en hulpverlening van de bewoners en de
bezoekers van de gemeente Leeuwarden. De brandweer werkt op twee verschillende wijzen aan het
hoofddoel. De meest bekende wijze is het bestrijden van incidenten nadat deze zich hebben
voorgedaan. Randvoorwaarden hiervoor zijn goed opgeleid en geoefend personeel en materieel
conform landelijke richtlijnen en nazorg. Door de sector operationele voorbereiding wordt hieraan
uitvoering gegeven.
In termen van de veiligheidsketen gaat het hierbij om repressie - het bestrijden van incidenten - en
preparatie, het voorzien in voorbereidende maatregelen voor een adequate bestrijding van branden,
zware ongevallen en rampen. Nazorg houdt in het bespreken van schokkende gebeurtenissen in het
bedrijfsopvangteam en het uitrukgereed maken van brandweermaterieel na een inzet.
De tweede werkwijze - het voorkomen van incidenten - is in de laatste decennia steeds belangrijker
geworden. Door de sector risicobeheersing wordt hieraan uitvoering gegeven.
In de veiligheidsketen worden hierbij de termen pro-actie, het voorkomen of wegnemen van structurele
oorzaken van onveiligheid en preventie, het voorkomen van directe oorzaken van brand en het zoveel
mogelijk beperken van de gevolgen daarvan, gebruikt.
94
2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplarr Programma Veiligheid, openbare orde en handrsavingflö)
Effecten
Nulme
ting
2006
2007
2008
2009
I Veiligheid en openbare orde
A
Daling van het aantal veelplegers (MOP)
Indicator:
Vermindering van de kleine criminaliteit veroorzaakt door
veelplegers
Het percentage minderjarige veelplegers dat een nazorg
en/of resocialisatietraject succesvol afrondt.
Het percentage volwassen veelplegers dat een nazorg
en/of resocialisatietraject succesvol afrondt
Het percentage volwassen overlastgevende en
ordeverstorende veelplegers waarvoor een zgn. VAV-traject
wordt aangeboden ten opzichte van het totale aantal
geregistreerde volwassen overlastgevende en
ordeverstorende veelplegers.
10%
35%
35%
45%
15%
40%
40%
45%
20%
45%
45%
45%
25%
50%
50%
45%
B
Vermindering huiselijk geweld (MOP)
Indicator:
Het aantal eerste meldingen van huiselijk geweld en van
herhaling van huiselijk geweld (bron politie).
Het aantal doorverwijzingen
450
270
450
270
450
270
450
270
~cf
Vermindering overlast in de eigen woonomgeving door drugs,
alcohol e.d.
Indicator:
Het aandeel van de bevolking op wijkniveau dat aangeeft
de afgelopen 12 maanden in de eigen woonomgeving
overlast te hebben ervaren van drugsgebruikers,
drugsdealers, alcoholisten en/of 'enge' mensen.
Vrijhei
dswijk
41%
Oranje
wijk/
Tulpen
burg
35%
35%
32%
Max
30%
30%
30%
30%
Binnen
stad
44%
39%
37%
35%
30%
D
Vermindering overlast door jongeren en jeugdgroepen (MOP)
Indicator:
Het aandeel van de bevolking dat aangeeft de afgelopen 12
maanden in de eigen woonomgeving regelmatig en vaak
overlastte hebben ervaren van rondhangende jongeren.
16%
14%
13%
12%
11%
E
Effectieve aanpak aandachtswijken (MOP)
Indicator:
De cijfers van de door Leeuwarden ontwikkelde
veiligheidsindex, een door de gemeente in samenwerking
met het rijk ontwikkelde indicator (indeling wijken in rood,
geel, blauw en groen).
Rood:
3
Geel:
7
Blauw
en
Groen:
17
verbet
ering
0,5
punt
F
Effectieve aanpak criminele Antilianen (MOP)
Indicator:
Het aantal Antilliaanse jongeren dat in een traject succesvol
afrondt
60%
60%
60%
60%
95