2. Bslöias 2,2 Da paragrafen: Lokale heffingen om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten. Daarnaast streeft de gemeente er naar de kwijtscheldingsregeling zo makkelijk mogelijk voor de burgers toe te passen. Dat betekent onder andere: automatische kwijtschelding voor degenen die per 1 januari van het betreffende jaar in de uitkeringenadministratie van de gemeente opgenomen zijn. Steekproefsgewijs wordt hierbij gecontroleerd of zij aan de kwijtscheldingsnormen voldoen; verzoeken om kwijtschelding kunnen voor alle daarvoor in aanmerking komende belastingen via één verzoek worden ingediend; kwijtscheldingsverzoeken die bij het Wetterskip ingediend worden, worden eveneens beschouwd als een kwijtscheldingsverzoek voor de gemeentelijke heffingen en vice versa. In Leeuwarden is kwijtschelding mogelijk van de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting. Voor de in 2006 in te voeren rioolheffing wordt voorgesteld om eveneens kwijtschelding mogelijk te maken. Als gevolg van het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB-woningen is geen kwijtschelding van het gebruikersdeel meer mogelijk voor de OZB. In onderstaande tabellen staat een aantal gegevens over de kwijtschelding weergegeven. Omschrijving Rekening 2003 Rekening 2004 Begroting 2005 Begroting 2006 OZB-gebruikers 5.332 5.700 5.750 0 Rioolheffing - - - 5.850 Afvalstoffenheffing 5.310 5.752 5.700 5.850 Hondenbelasting 676 758 700 775 Totaal aantal ingediende kwijtscheldingsverzoeken 11.318 12.210 12.150 12.475 Tabel: Aantallen kwijtscheldingsverzoeken per jaar Belastingsoort Rekening 2003 Rekening 2004 Begroting 2005 Begroting 2006 OZB-gebruikers 464.303 561.600 375.000 0 Afvalstoffenheffing 1.075.461 1.254.000 1.198.000 1.247.000 Rioolheffing - - 183.000 Hondenbelasting 46.933 50.000 50.000 50.000 Totaal 1.586.697 1.865.600 1.623.000 1.480.000 Tabel: kwijtgescholden belastingbedragen per belastingsoort per jaar (in Geconstateerd kan worden dat er per saldo sprake is van een afname van de kwijtschelding. Dit wordt veroorzaakt door het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB-woningen. In totaliteit wordt circa 10% van de voor kwijtschelding in aanmerking komende belastingopbrengst kwijtgescholden. Uitvoering Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) Op 1 januari 1995 is de Wet WOZ van kracht geworden. Doelstelling van deze wet is te komen tot een uniforme heffingsgrondslag voor een aantal belastingen (eigen woning forfait van de inkomstenbelasting, de OZB en omslag bebouwd van de waterschappen). Daarnaast is de trend dat de WOZ-gegevens ook meer en meer een rol spelen in het maatschappelijk verkeer. Steeds meer hypotheekverstrekkers stellen bijvoorbeeld niet meer de eis van een taxatierapport maar accepteren de WOZ-waarde. Dit voorkomt onnodige kosten bij de woningbezitters. Periodiek wordt de waarde van een onroerende zaak bepaald. Deze waardebepaling gaat uit van de marktsituatie op een bepaald moment. Dit moment wordt ook wel de waardepeildatum genoemd. De waardepeildatum van het huidige WOZ-tijdvak (2005 - 2006) is 1 januari 2003. Begin 2005 is door de gemeente de voor het tijdvak 2005- 2006 vastgestelde waarde op de gecombineerde aanslag aan alle belanghebbenden (eigenaren en gebruikers) meegedeeld. Dit is de zogenaamde beschikking op aanslag. Dit heeft slechts tot circa 2.500 bezwaren geleid. Dit is ongeveer 4% van het totaal. Landelijk ligt het bezwaarpercentage op 6%. Het lage bezwaarpercentage is opmerkelijk gelet op de grote problemen tijdens de herwaardering in 2001. Het bezwaarpercentage lag toen in Leeuwarden op circa 15%! 150 2. Beleidsbegroting 2.2 Dé paragrafen: Lokale heffin Eind 2005 starten de voorbereidingen voor de herwaardering 2007 met als waardepeildatum 1 januari 2006. Met ingang van 2007 zal naar alle waarschijnlijkheid een jaarlijkse herwaardering plaatsvinden. Gedachte hierachter is het terugdringen van de uitvoeringskosten van de Wet WOZ. De noodzakelijke aanpassingen van de Wet WOZ zijn momenteel nog in voorbereiding. Lokale lastendruk De ontwikkeling van de lokale lastendruk is een onderwerp dat de laatste jaren extra in de belangstelling staat, vanwege het beleid van de vorige kabinetten tot een verlichting van de collectieve lastendruk te komen. Bij de landelijke politiek bestaat de vrees dat landelijke verlichtingsmaatregelen teniet zouden worden gedaan door stijging van de lokale lasten. Deze vrees is ook een van de drijvende krachten achter de voorgenomen maatregelen van het kabinet rondom de OZB. In onderstaande voorbeelden wordt een benadering gegeven van de ontwikkeling van de lokale lastendruk in Leeuwarden over een aantal jaren. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de waarde van de onroerende zaak precies met het gemiddelde stijgingspercentage toeneemt van 2004 (dit gaat over een periode van 4 jaar (peildatum 1 januari 1999) naar 2005 (peildatum 1 januari 2003). Voor de woningen is het gemiddelde stijgingspercentage 52% en voor de niet-woningen 25%. Voorbeeld 1 Hierbij wordt uitgegaan van een meerpersoons huishouden, dat een eigen woning bezit met een WOZ-waarde in 2005 van 152.000. Van 2001 - 2004 was de WOZ-waarde 100.000. In 2006 is de waarde-eenheid 2.500, van 2001-2005 was de waarde-eenheid 2.268. Belastingsoort 2001 2002 2003 2004 2005 2006 OZB 491 488 520 553 572 241 Afvalstoffenheffing 215 230 276 282 296 300 Rioolrechten 0 0 0 0 0 159 Totaal 706 718 796 835 868 700 Stijgingspercentage t.o.v. voorgaand Nvt 1,7 10,9 4,9 4,0 -/-19,0 jaar Tabel: Ontwikkeling lokale lastendruk voor standaard meerpersoonshuishouden (in Voorbeeld 2: Hierbij wordt uitgegaan van een eenpersoons huishouden, dat een huurwoning heeft met een WOZ- waarde van 91.200. Van 2001 - 2004 was de WOZ-waarde 60.000. In 2006 is de waarde-eenheid 2.500, van 2001-2005 was de waarde-eenheid 2.268. Belastingsoort 2001 2002 2003 2004 2005 2006 OZB 128 128 136 145 152 0 Afvalstoffenheffing 178 190 241 246 258 262 Rioolrechten Oj 32 Totaal 306 318 377 391 410 294 Stijgingspercentage t.o.v. voorgaand Nvt 3,9 18,6 3,7 4,9 -/- 28,3 jaar Tabel: Ontwikkeling lokale lastendruk voor standaard eenspersoonshuishouden (in Voorbeeld 3: Hierbij wordt uitgegaan van een ondernemer, die een eigen bedrijfspand heeft met een WOZ-waarde van 2.500.000. In 2006 is de waarde-eenheid 2.500, van 2001-2005 was de waarde-eenheid 2.268. De ondernemer laat zijn bedrijfsafval inzamelen door de gemeente. 151

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 420