2. Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen: weerstandsvermoga grote claims worden toegewezen. In dit verband kan de nog lopende procedure in het kader van de arbitragezaak Harmonie worden genoemd. Deze procedure, de laatste in een reeks van vijf, betreft de appél-zaak rondom de vertraagde oplevering van de schouwburg. De in het verleden specifiek getroffen voorziening voor de arbitragezaken betreffende de Harmonie is al volledig uitgeput door de uitspraken in de vorige procedures. Een nadelige uitspraak in de appél-zaak zal dus moeten worden opgevangen vanuit de algemene reserve. Baatbelasting Na een reeks van procedures over de baatbelasting te hebben gewonnen, is begin 2005 een procedure verloren. Hiertegen is cassatie ingesteld bij de Hoge Raad. Verder heeft de Hoge Raad een tweede zaak teruggewezen naar het hof in Amsterdam. Mochten beide procedures negatief uitpakken voor de gemeente dan is sprake van een zeer grote kans dat de gehele baatbelasting op losse schroeven komt te staan en de opbrengst (zowel de gerealiseerde als de nog te realiseren) wegvalt. Het gaat daarbij om circa 1,4 min. Hiervoor is, als onderdeel van de resultaatsbestemming 2004, een reserve gevormd. 4. Fiscale risico's Omzetbelastingheffing over subsidie BV Sport De raad is, door de commissie voor Bestuur en Middelen en door de schriftelijke beantwoording door het College van de vele raadvragen, uitvoerig geïnformeerd over dit risico. Als onderdeel van de resultaatbestemming 2004 heeft de raad besloten een reserve te treffen van 5,1 min ter grootte van de opgelegde naheffingsaanslagen plus verschuldigde heffings- en invorderingsrente. 5. Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. bodemverontreiniging. De gemeente is verantwoordelijk voor de sanering van vervuilde bodems. De kosten daarvan komen deels voor rekening van de gemeente. 6. Decentralisatie overheidstaken/ beleidswijzigingen en intensiveringen Rijk Rijksbeleid gesubsidieerde arbeid en Algemene Bijstandswet (ABW) Met betrekking tot het budget, dat beschikbaar wordt gesteld door het Rijk op basis van een verdeelmodel voor het bekostigen van de bijstandsuitkeringen, moet het volgende worden opgemerkt. Vanwege de sterke daling van het aantal bijstandsgerechtigden op landelijk niveau heeft het rijk het macrobudget voor 2005 e.v. voor de uitkeringen verlaagd. Dit betekent voor Leeuwarden dat het beschikbare budget kleiner wordt en niet meer toereikend is voor het dekken van de bijstandsuitgaven. Verder heeft het Rijk besloten om het verdeelmodel aan te passen en ook die aanpassing pakt voor de gemeente Leeuwarden nadelig uit. Als gevolg van de herziening van het verdeelmodel kan m.i.v. 2006 voor Leeuwarden een structureel tekort van meer dan 2,1 min. gaan optreden. Het opvangen hiervan moet in de eerste plaats gebeuren door het beperken van de bijstandsuitgaven, zodat deze (weer) binnen het budget passen. De mate en het tempo waarin dit lukt, bepalen uiteindelijk het extra beslag dat gelegd wordt op de algemene middelen en/of algemene reserve; doel is natuurlijk om, in de lijn van de filosofie van de Wet Werk en Bijstand (WWB), zo snel mogelijk de uitgaven te verlagen, zodat ze volledig uit het budget betaald kunnen worden. Gelet op de weerbarstigheid van de materie is in de begroting 2006 op voorhand rekening gehouden met een incidentele tegenvaller van 2,1 min. Deze tegenvaller is in de begrotingscijfers verwerkt en komt niet ten laste van de hierboven berekende weerstandscapaciteit. Invoering Wet maatschappelijke Ondersteuning (WMO) De rijksoverheid bereidt de invoering van de WMO voor. Deze wet heeft, ook als gekozen wordt voor een minimale variant, ingrijpende gevolgen. Naast nieuwe mogelijkheden en kansen zijn er onmiskenbaar ook nieuwe financiële risico's aan verbonden. In verband met de invoering van de WMO is binnen de gemeente een projectgroep ingesteld die de ontwikkelingen volgt en, zodra daar aanleiding voor is, voorstellen zal doen voor de implementatie van de WMO in de gemeente Leeuwarden. Geleidelijk aan zal ook meerzicht moeten komen op de met de invoering van de WMO gemoeide geldstroom en de daaraan verbonden risico's voor de gemeente. 156 2. Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen weerstandsvermogen 2.2.2.C Conclusies ten aanzien van het weerstandsvermogen Evenals in de begroting 2005 is er van afgezien alle risico's te kwantificeren en een, niet objectief te onderbouwen, norm voor de hoogte van het weerstandsvermogen te noemen. Wij zijn van oordeel dat de weerstandscapaciteit van de gemeente ad. 38,7 min voldoende is. Wij baseren dit ondermeer op het gegeven dat de weerstandscapaciteit enigszins is toegenomen terwijl het risicoprofiel niet wezenlijk is veranderd. Dit oordeel wordt geverifieerd aan de hand van onafhankelijke inzichten. Aan de huisaccountant is opdracht gegeven een quick scan uit te voeren naar de mate waarin ons weerstandsvermogen als voldoende kan worden beschouwd. Het rapport van bevindingen hieromtrent en de conclusies die hieraan verbonden worden zullen zo spoedig mogelijk naar de raad worden gestuurd. Om de ontwikkeling van risico's vroegtijdig te signaleren en waar mogelijk maatregelen te nemen om ze te voorkomen en/ofte beheersen, is het van groot belang dat binnen de gemeentelijke bedrijfsvoering met kracht doorgewerkt wordt aan de ontwikkeling van het risicomanagement. In de paragraaf bedrijfsvoering komt het risicomanagement aan de orde. 157

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 423