2. Beleidsbegroting
2.2 De paragrafen: weerstandsvermoga
grote claims worden toegewezen. In dit verband kan de nog lopende procedure in het kader van
de arbitragezaak Harmonie worden genoemd. Deze procedure, de laatste in een reeks van vijf,
betreft de appél-zaak rondom de vertraagde oplevering van de schouwburg. De in het verleden
specifiek getroffen voorziening voor de arbitragezaken betreffende de Harmonie is al volledig
uitgeput door de uitspraken in de vorige procedures. Een nadelige uitspraak in de appél-zaak zal
dus moeten worden opgevangen vanuit de algemene reserve.
Baatbelasting
Na een reeks van procedures over de baatbelasting te hebben gewonnen, is begin 2005 een
procedure verloren. Hiertegen is cassatie ingesteld bij de Hoge Raad. Verder heeft de Hoge Raad
een tweede zaak teruggewezen naar het hof in Amsterdam. Mochten beide procedures negatief
uitpakken voor de gemeente dan is sprake van een zeer grote kans dat de gehele baatbelasting
op losse schroeven komt te staan en de opbrengst (zowel de gerealiseerde als de nog te
realiseren) wegvalt. Het gaat daarbij om circa 1,4 min. Hiervoor is, als onderdeel van de
resultaatsbestemming 2004, een reserve gevormd.
4. Fiscale risico's
Omzetbelastingheffing over subsidie BV Sport
De raad is, door de commissie voor Bestuur en Middelen en door de schriftelijke beantwoording
door het College van de vele raadvragen, uitvoerig geïnformeerd over dit risico. Als onderdeel van
de resultaatbestemming 2004 heeft de raad besloten een reserve te treffen van 5,1 min ter
grootte van de opgelegde naheffingsaanslagen plus verschuldigde heffings- en invorderingsrente.
5. Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken
De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q.
bodemverontreiniging. De gemeente is verantwoordelijk voor de sanering van vervuilde bodems.
De kosten daarvan komen deels voor rekening van de gemeente.
6. Decentralisatie overheidstaken/ beleidswijzigingen en intensiveringen Rijk
Rijksbeleid gesubsidieerde arbeid en Algemene Bijstandswet (ABW)
Met betrekking tot het budget, dat beschikbaar wordt gesteld door het Rijk op basis van een
verdeelmodel voor het bekostigen van de bijstandsuitkeringen, moet het volgende worden
opgemerkt. Vanwege de sterke daling van het aantal bijstandsgerechtigden op landelijk niveau
heeft het rijk het macrobudget voor 2005 e.v. voor de uitkeringen verlaagd. Dit betekent voor
Leeuwarden dat het beschikbare budget kleiner wordt en niet meer toereikend is voor het dekken
van de bijstandsuitgaven. Verder heeft het Rijk besloten om het verdeelmodel aan te passen en
ook die aanpassing pakt voor de gemeente Leeuwarden nadelig uit. Als gevolg van de herziening
van het verdeelmodel kan m.i.v. 2006 voor Leeuwarden een structureel tekort van meer dan
2,1 min. gaan optreden. Het opvangen hiervan moet in de eerste plaats gebeuren door het
beperken van de bijstandsuitgaven, zodat deze (weer) binnen het budget passen. De mate en het
tempo waarin dit lukt, bepalen uiteindelijk het extra beslag dat gelegd wordt op de algemene
middelen en/of algemene reserve; doel is natuurlijk om, in de lijn van de filosofie van de Wet Werk
en Bijstand (WWB), zo snel mogelijk de uitgaven te verlagen, zodat ze volledig uit het budget
betaald kunnen worden. Gelet op de weerbarstigheid van de materie is in de begroting 2006 op
voorhand rekening gehouden met een incidentele tegenvaller van 2,1 min. Deze tegenvaller is in
de begrotingscijfers verwerkt en komt niet ten laste van de hierboven berekende
weerstandscapaciteit.
Invoering Wet maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
De rijksoverheid bereidt de invoering van de WMO voor. Deze wet heeft, ook als gekozen wordt
voor een minimale variant, ingrijpende gevolgen. Naast nieuwe mogelijkheden en kansen zijn er
onmiskenbaar ook nieuwe financiële risico's aan verbonden. In verband met de invoering van de
WMO is binnen de gemeente een projectgroep ingesteld die de ontwikkelingen volgt en, zodra
daar aanleiding voor is, voorstellen zal doen voor de implementatie van de WMO in de gemeente
Leeuwarden. Geleidelijk aan zal ook meerzicht moeten komen op de met de invoering van de
WMO gemoeide geldstroom en de daaraan verbonden risico's voor de gemeente.
156
2. Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen weerstandsvermogen
2.2.2.C Conclusies ten aanzien van het weerstandsvermogen
Evenals in de begroting 2005 is er van afgezien alle risico's te kwantificeren en een, niet objectief te
onderbouwen, norm voor de hoogte van het weerstandsvermogen te noemen. Wij zijn van oordeel dat
de weerstandscapaciteit van de gemeente ad. 38,7 min voldoende is.
Wij baseren dit ondermeer op het gegeven dat de weerstandscapaciteit enigszins is toegenomen
terwijl het risicoprofiel niet wezenlijk is veranderd. Dit oordeel wordt geverifieerd aan de hand van
onafhankelijke inzichten. Aan de huisaccountant is opdracht gegeven een quick scan uit te voeren
naar de mate waarin ons weerstandsvermogen als voldoende kan worden beschouwd. Het rapport
van bevindingen hieromtrent en de conclusies die hieraan verbonden worden zullen zo spoedig
mogelijk naar de raad worden gestuurd.
Om de ontwikkeling van risico's vroegtijdig te signaleren en waar mogelijk maatregelen te nemen om
ze te voorkomen en/ofte beheersen, is het van groot belang dat binnen de gemeentelijke
bedrijfsvoering met kracht doorgewerkt wordt aan de ontwikkeling van het risicomanagement. In de
paragraaf bedrijfsvoering komt het risicomanagement aan de orde.
157