2. Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen; Bedrijfsvoering 2.2.5 Bedrijfsvoering Inleiding De paragraaf bedrijfsvoering geeft inzicht in de stand van zaken en de voornemens met betrekking tot de gemeentelijke bedrijfsvoering. Onder gelijktijdige beschikbaarstelling van de daarvoor benodigde middelen voor flankerend beleid heeft uw raad bij de begroting 2004 en 2005 besloten tot ingrijpende ombuigingen op de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie. De uitvoering van deze besluiten hebben wij ter hand genomen. Over de realisatie van de ombuigingen en de besteding van de middelen voor flankerend beleid hebben wij u in het kader van de Tussenrapportage 2005 geïnformeerd. Het onlangs afgesloten verbetertraject Bedrijfsvoering in Beeld heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het verkrijgen van een rechtmatigheidverklaring van de accountant. Inmiddels is een start gemaakt met een nieuw programma gericht op de verdere verbetering van de gemeentelijke bedrijfsvoering. Audits Op basis van artikel 213a van de gemeentewet is in maart 2003 de verordening voor onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid door de raad vastgesteld. Als uitwerking hiervan wordt jaarlijks door ons een jaarplan vastgesteld. In het jaarplan staan aangegeven de voor het betrokken boekjaar voorgenomen audits en is tevens een actualisatie van het meerjarenprogramma opgenomen. Uiteindelijk worden alle organisatieonderdelen en beleidsterreinen aan een onderzoek onderworpen. De planning is tot stand gekomen samengesteld op onder meer de volgende criteria: datum laatste onderzoek; uitkomsten risico inschatting; in gang gezette verbetertrajecten; mate waarin de te kiezen organisatieonderdelen, processen en thema's aansluiten bij de rechtmatigheidsonderzoeken van de accountant; passend in het ontwikkelperspectief waarbij in eerste instantie het accent komt te liggen op operational auditing (toetsen van beheersmaatregelen); vervolgens worden de accenten verschoven naar doelmatigheids- en uiteindelijk doeltreffendheidsonderzoeken; het uitvoeren van operational audits levert namelijk de informatie op die als belangrijke voorwaarde gezien kan worden voor het uitvoeren van doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken. In het auditjaarprogramma 2006 zijn onderzoeken gepland naar: de sector Werk Inkomen; de Brandweer; het onderdeel Grondzaken (van de sector GEV); het uren registratie- en verlofbeleid (thematisch onderzoek). Het is mogelijk dat het naderhand vastgestelde definitieve auditprogramma, dat u gelijktijdig met de begrotingstukken ter kennisgeving is toegezonden, enigszins afWijkt van deze voorlopige opgave. Daarnaast lopen een tweetal onderzoeken uit 2005 door in 2006. Het gaat hier om de onderzoeken naar: de sectoren bedrijfsvoering (alle diensten); de sector Jeugd en Onderwijs In 2006 wordt het Auditmodel Leeuwarden (AML) toegepast voor vooral het uitvoeren van operational audits. In dit model wordt de bedrijfsvoering van de gemeente Leeuwarden onderverdeeld in een viertal aandachtsgebieden; beleid, proces, structuur en cultuur. Per aandachtsgebied zijn een aantal vragen geformuleerd die grotendeels gebaseerd zijn op de voor de gemeente Leeuwarden geldende en vastgestelde beleidsnotities, formats en protocollen. Als onderdeel van de paragraaf bedrijfsvoering in het jaarverslag zullen wij, conform de opgenomen gedragslijn in de betreffende verordening, rapporteren over de voortgang en uitkomsten van de voor 2005 geplande onderzoeken en de naar aanleiding daarvan ondernomen verbeteracties. Dan ook zullen wij de rapporten van de onderzoeken aan u ter beschikking stellen. 166 Organisatie Voor 2006 worden op dit moment geen ingrijpende veranderingen in de organisatiestructuur voorzien. Waar mogelijk wordt steeds vaker gekozen voor minder abrupt verlopende transformatieprocessen boven schoksgewijze structuurveranderingen. Met de Ondernemingsraad is hiervoor een protocol organisatieveranderingen overeen gekomen. Het is denkbaar dat de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning aanleiding is voor een transformatieproces. Ook is nog niet in te schatten welke gevolgen de mogelijke introductie in 2006 van een 'integrale vrom-vergunning' heeft door het gelijknamige ministerie. Het werken met wijkprogramma's zal in 2006 consequenties hebben voor de manier van werken, maar niet voor de hoofdstructuur van de organisatie. Personeel Competentiemanagement Onder de titel Talent Boven Water' is competentiemanagement in de hele organisatie ingevoerd. Competenties spelen nu een belangrijke rol bij zaken als opleiding ontwikkeling, functioneren, werving selectie van personeel. Jaarlijks wordt een centraal opleidingsaanbod gedaan dat tegemoet komt aan de geconstateerde behoefte van leidinggevenden en medewerkers om hun competenties, kwaliteiten en talent verder te ontwikkelen. Sociaal Akkoord Het Sociaal Akkoord staat voor: geen gedwongen ontslagen; meer sturing op interne mobiliteit; investeren in kwaliteit organisatie en mensen Dit akkoord loopt nog tot ultimo 2007 en blijkt onmisbaar voor de realisatie van de ombuigingstaakstellingen. Vergrijzing De leeftijdsopbouw laat een onevenwichtig beeld zien. Ruim 65% van de werknemers is ouder dan 40 jaar en ongeveer 32% is ouder dan 50 jaar. Het verloop (27 personen over de eerste 6 maanden van 2005) draagt uiteraard bij aan het realiseren van de taakstelling zonder gedwongen ontslagen, maar betekent -ook de komende jaren - een gevoelige aderlating op het terrein van kennis en ervaring. Investeren in de zittende mensen is dan ook cruciaal. Ook is er de komende jaren alertheid geboden ten aanzien van de arbeidsmarktpositie van de organisatie voor het aantrekken van nieuw talent. Vooral in het segment van HBO en hoger is deze positie kwetsbaar. E-HRM (elektronische ondersteuning van p&o-activiteiten) De behoefte bij bestuur en management aan informatie met betrekking tot de bedrijfsvoering op het terrein van personeel en organisatie enerzijds en nieuwe geavanceerde mogelijkheden voor het beheren en verwerken van gegevens, noopten tot een nauwkeurige vaststelling van de gewenste functionaliteiten van HRM-applicaties. Een project tot vervanging van het bestaande personeels- en informatiesysteem en vervanging c.q. introductie van (nieuwe) HRM applicaties is in het najaar 2005 opgestart en zal in 2006 worden gecontinueerd. Kengetallen personeel en formatie SECTOR DIENST STERKTE HUIDIGE STERKTE VORIGE BEGROTING BEGROTING (IN FTE) (IN FTE) Gemeentesecretaris 1,00 1,00 Concerncontrol 2,00 2,00 Concernstaf 15,78 15,78 Gemeenteraad en College 43,00 43,00 Griffie 5,99 3,83 Totaal Bestuur en Concernstaf 67,77 65,61 Middelen Welzijn sector Bedrijfsvoering Welzijn sector Sociale Zaken (incl. provinciale sociale 13,35 17,62 150,23 13,34 18,61 138,57 recherche en bureau zelfstandigen: 12 fte)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 428