X
✓V
2. Seissüsijegrotirtg
2.2 De paragrafen: Bedrijfsvoering
STERKTE HUIDIGE
STERKTE VORIGE
SECTOR/DIENST
BEGROTING
BEGROTING
(IN FTE)
(IN FTE)
sector Beleid
30,31
31,15
groep leerlingenzorg
2,74
2,73
Totaal Welzijn
214,25
204,40
directie en strategie&bedrijfsvoering SOB:
directie en strategie&bedrijfsvoering
23,63
29,06
eenheid stadstoezicht
25,8911
sector ROI
52,53
65,12
sector GEV
25,87
25,85
sector Bouwen, Wonen en Milieu
75,37
80,93
sector Wijkzaken
160,31
188,73
sector Projecten
17,56
18,02
Totaal Stadsontwikkeling en -beheer
381,16
407,71
Directie, Controller en secretariaat OR
3,00
3,00
sector Bedrijfsvoering
21,95
23,14
sector Facilitair Bedrijf AZ
IT
20,22
20,22
Informatiebeheer
35,04
33,07
FB&CI
27,27
25,93
sector JVZ
27,80
24,62
sector Publiekszaken
35,90
35,85
sector FD
48,12
48,50
sector Communicatie
14,86
14,30
sector P&O Advies
29,00
24,93
Totaal Algemene Zaken
263,16
253,56
Totaal Brandweer
68,78
68,78
Totaal gemeente
995,12
1000,06
Ook in het nieuwe begrotingsjaar daalt de gemeentelijke formatie. De daling komt voor het grootste
deel voor rekening van de dienst Stadsontwikkeling en -beheer. Er wordt daarmee invulling gegeven
aan de taakstellingen en het beëindigen van incidentele budgetten. Van de organisatie wordt een
grote inspanning gevraagd om personele consequenties van deze formatiedaling op te vangen. De
opgave is om, conform het sociaal akkoord en dus zonder gedwongen ontslagen, deze formatiedaling
te vertalen in een daling van de personele bezetting.
Bij de dienst Algemene Zaken is sprake van een uitzetting van de formatie. Dit betreft in hoofdzaak
tijdelijke uitbreidingen voor de uitvoering van specifiek benoemde beleidstaken, zoals:
uitbreiding van de formatie bij het Meldpunt Overlast
versterking van de bestuursondersteuning van de burgemeester
extra P&O-taken onder andere i.v.m. de Stadswachten
extra formatie in verband met de wet Poortwachter
Bij de dienst Welzijn is sprake van een uitzetting van de formatie in verband met de vorming van een
provinciale sociale recherche en provinciaal bureau Zelfstandigen (Wet Werk en Bijstand). Deze
uitzetting, 12 fte, is budgettair neutraal. Wordt ze buiten beschouwing gelaten, dan daalt de formatie
bij de dienst Welzijn met 2,15 fte.
De formatie-uitbreiding bij de Griffie tenslotte is een gevolg van het invullen van de rekenkamerfunctie
en het administratief verwerken van al bestaande functies bij de griffie in de registratie van formatie.
Verhouding mannen/vrouwen
11 exclusief 30 gedetacheerde Stadswachten
168
1. Beleidsüegrotr
2.2 De paragrafen: Bedrijfsvoering
De vrouw/man ratio (het aantal vrouwen gedeeld door het aantal mannen) bedraagt per 1 juli 2005:
0,58. Vorig jaar 0,55. Er is sinds 2000 sprake van een geleidelijke stijging. De v/m ratio bedroeg toen
0,49.
Leeftijdsopbouw per 1 juli 2005
y y
y
X
/X
X
235
343
299
115
xy
20 20-30 30-40 40-50 50-60 >60
Ziekteverzuim (eerste 6 maanden 2005, exclusief zwangerschapsverlof)
Er is sprake van een lichte stijging van het verzuim ten opzichte van vorig jaar (0,6%-punt). Er zijn
hiervoor geen specifieke oorzaken aan te geven. Alleen de dienst Welzijn geeft een lager verzuim te
zien.
yfc3-
■7]
y^-
y
»|8
y1
/-■
-X
AZ BW CS SOB WZ gemeente
Informatie en communicatie technologie (ICT)
De komende jaren zal de 'klant' (burgers, bedrijven ketenpartners) steeds meer profiteren van de
inzet van ICT. We zetten innovatieve mogelijkheden van ICT in voor bediening op maat, eenvoudige
toegang, hergebruik van gegevens en het toegankelijker maken van de dienstverlening. Daarmee
verbeteren we de relatie tussen de 'klant' en de gemeente.
In 2006 zullen burgers tenminste zeven nieuwe (delen van) webdiensten kunnen afnemen via het
zogeheten Internet Loket Leeuwarden: o.a. het maken van een afspraak voor het ophalen van een
rijbewijs, een adreswijziging doorgeven, een uittreksel uit de GBA vragen en een kapvergunning
aanvragen.
Om de elektronische dienstverlening en de uitwisseling van gegevens mogelijk te maken wordt het
komend jaar verder gegaan met de inrichting van noodzakelijke basisvoorzieningen, zoals:
basisregistraties, geografische informatie en DIGID als elektronische authenticatievoorziening. Daarbij
wordt grotendeels het programma "Andere Overheid" gevolgd.
Verder zetten we ICT ook in om een bijdrage te leveren aan de oplossing van maatschappelijke
problemen, zoals huiselijk geweld (project Invoering registratiesysteem Meldpunt Huiselijk Geweld).
Ter ondersteuning van het nieuwe parkeerbeleidsplan van de gemeente Leeuwarden kunnen
parkeerbewijzen in de loop van 2006 via www.leeuwarden.nl worden aangevraagd.
De wens tot vermindering van de administratieve lastendruk voor burger en bedrijf leidt de komende
tijd tot een invoering van nieuwe wetgeving vanuit het Rijk. We voeren projecten uit ter invoering van
het Burger Service Nummer (BSN), het Bedrijven Nummer (BN) en de wet publiekrechtelijke
beperkingen.
De focus op de 'klant' leidt ook tot interne procesveranderingen. Zonder goede backoffice kan het
frontoffice nooit op een hoog niveau de 'klant' bedienen. Gestreefd wordt naar lagere
uitvoeringskosten door digitalisering van processen (eenvoudiger en sneller) en informatie (altijd en