X ✓V 2. Seissüsijegrotirtg 2.2 De paragrafen: Bedrijfsvoering STERKTE HUIDIGE STERKTE VORIGE SECTOR/DIENST BEGROTING BEGROTING (IN FTE) (IN FTE) sector Beleid 30,31 31,15 groep leerlingenzorg 2,74 2,73 Totaal Welzijn 214,25 204,40 directie en strategie&bedrijfsvoering SOB: directie en strategie&bedrijfsvoering 23,63 29,06 eenheid stadstoezicht 25,8911 sector ROI 52,53 65,12 sector GEV 25,87 25,85 sector Bouwen, Wonen en Milieu 75,37 80,93 sector Wijkzaken 160,31 188,73 sector Projecten 17,56 18,02 Totaal Stadsontwikkeling en -beheer 381,16 407,71 Directie, Controller en secretariaat OR 3,00 3,00 sector Bedrijfsvoering 21,95 23,14 sector Facilitair Bedrijf AZ IT 20,22 20,22 Informatiebeheer 35,04 33,07 FB&CI 27,27 25,93 sector JVZ 27,80 24,62 sector Publiekszaken 35,90 35,85 sector FD 48,12 48,50 sector Communicatie 14,86 14,30 sector P&O Advies 29,00 24,93 Totaal Algemene Zaken 263,16 253,56 Totaal Brandweer 68,78 68,78 Totaal gemeente 995,12 1000,06 Ook in het nieuwe begrotingsjaar daalt de gemeentelijke formatie. De daling komt voor het grootste deel voor rekening van de dienst Stadsontwikkeling en -beheer. Er wordt daarmee invulling gegeven aan de taakstellingen en het beëindigen van incidentele budgetten. Van de organisatie wordt een grote inspanning gevraagd om personele consequenties van deze formatiedaling op te vangen. De opgave is om, conform het sociaal akkoord en dus zonder gedwongen ontslagen, deze formatiedaling te vertalen in een daling van de personele bezetting. Bij de dienst Algemene Zaken is sprake van een uitzetting van de formatie. Dit betreft in hoofdzaak tijdelijke uitbreidingen voor de uitvoering van specifiek benoemde beleidstaken, zoals: uitbreiding van de formatie bij het Meldpunt Overlast versterking van de bestuursondersteuning van de burgemeester extra P&O-taken onder andere i.v.m. de Stadswachten extra formatie in verband met de wet Poortwachter Bij de dienst Welzijn is sprake van een uitzetting van de formatie in verband met de vorming van een provinciale sociale recherche en provinciaal bureau Zelfstandigen (Wet Werk en Bijstand). Deze uitzetting, 12 fte, is budgettair neutraal. Wordt ze buiten beschouwing gelaten, dan daalt de formatie bij de dienst Welzijn met 2,15 fte. De formatie-uitbreiding bij de Griffie tenslotte is een gevolg van het invullen van de rekenkamerfunctie en het administratief verwerken van al bestaande functies bij de griffie in de registratie van formatie. Verhouding mannen/vrouwen 11 exclusief 30 gedetacheerde Stadswachten 168 1. Beleidsüegrotr 2.2 De paragrafen: Bedrijfsvoering De vrouw/man ratio (het aantal vrouwen gedeeld door het aantal mannen) bedraagt per 1 juli 2005: 0,58. Vorig jaar 0,55. Er is sinds 2000 sprake van een geleidelijke stijging. De v/m ratio bedroeg toen 0,49. Leeftijdsopbouw per 1 juli 2005 y y y X /X X 235 343 299 115 xy 20 20-30 30-40 40-50 50-60 >60 Ziekteverzuim (eerste 6 maanden 2005, exclusief zwangerschapsverlof) Er is sprake van een lichte stijging van het verzuim ten opzichte van vorig jaar (0,6%-punt). Er zijn hiervoor geen specifieke oorzaken aan te geven. Alleen de dienst Welzijn geeft een lager verzuim te zien. yfc3- ■7] y^- y »|8 y1 /-■ -X AZ BW CS SOB WZ gemeente Informatie en communicatie technologie (ICT) De komende jaren zal de 'klant' (burgers, bedrijven ketenpartners) steeds meer profiteren van de inzet van ICT. We zetten innovatieve mogelijkheden van ICT in voor bediening op maat, eenvoudige toegang, hergebruik van gegevens en het toegankelijker maken van de dienstverlening. Daarmee verbeteren we de relatie tussen de 'klant' en de gemeente. In 2006 zullen burgers tenminste zeven nieuwe (delen van) webdiensten kunnen afnemen via het zogeheten Internet Loket Leeuwarden: o.a. het maken van een afspraak voor het ophalen van een rijbewijs, een adreswijziging doorgeven, een uittreksel uit de GBA vragen en een kapvergunning aanvragen. Om de elektronische dienstverlening en de uitwisseling van gegevens mogelijk te maken wordt het komend jaar verder gegaan met de inrichting van noodzakelijke basisvoorzieningen, zoals: basisregistraties, geografische informatie en DIGID als elektronische authenticatievoorziening. Daarbij wordt grotendeels het programma "Andere Overheid" gevolgd. Verder zetten we ICT ook in om een bijdrage te leveren aan de oplossing van maatschappelijke problemen, zoals huiselijk geweld (project Invoering registratiesysteem Meldpunt Huiselijk Geweld). Ter ondersteuning van het nieuwe parkeerbeleidsplan van de gemeente Leeuwarden kunnen parkeerbewijzen in de loop van 2006 via www.leeuwarden.nl worden aangevraagd. De wens tot vermindering van de administratieve lastendruk voor burger en bedrijf leidt de komende tijd tot een invoering van nieuwe wetgeving vanuit het Rijk. We voeren projecten uit ter invoering van het Burger Service Nummer (BSN), het Bedrijven Nummer (BN) en de wet publiekrechtelijke beperkingen. De focus op de 'klant' leidt ook tot interne procesveranderingen. Zonder goede backoffice kan het frontoffice nooit op een hoog niveau de 'klant' bedienen. Gestreefd wordt naar lagere uitvoeringskosten door digitalisering van processen (eenvoudiger en sneller) en informatie (altijd en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 429