Beleidsbegroting 2,2 De paragrafen: Bedrijfsvoering overal beschikbaar). De kost gaat ook hier voor de baat uit. Er moet de komende jaren eerst nog veel worden geïnvesteerd in procesveranderingen met behulp van ICT. De gestelde taakstelling op O&l (structureel 500.000,-) wordt desondanks gerealiseerd. De invoering van een gemeentebrede prioritering en een integraal investeringsplan voor O&l en IT hebben een belangrijke rol gespeeld bij de realisatie van deze taakstelling. Het werken via zogenaamde business cases voor de prioritering heeft bovendien geleid tot een beter inzicht in de wijze waarop ICT bijdraagt aan de effectiviteit en efficiëntie van de organisatie. Risicomanagement Het borgen van instrumenten en procedures gericht op het vroegtijdig herkennen van risico's, opdat tijdig effectieve beheersmaatregelen kunnen worden getroffen, is en blijft een belangrijk speerpunt bij de verdere ontwikkeling van het "control framework" van de organisatie. Hoewel daarin inmiddels belangrijke stappen zijn gezet, onder andere door risicobeheersing nadrukkelijk een plaats te geven in de vormgeving en bewaking van het sectorplan, is een verdere inbedding van een systematische vorm van risicobeheersing in de bedrijfsprocessen gewenst. Risicomanagement vormt voor 2005 een van de belangrijkste prioriteiten in het werkprogramma van Concerncontrol Als resultaat hiervan zal, als aanvulling op eerder genomen maatregelen op dit terrein, een handreiking voor sectormanagers worden opgesteld die dienst kan doen als ondersteunend kader voor het inventariseren en prioriteren van risico's en het inrichten van passende beheersstructuren. Op grond van dit hulpmiddel kan in het begrotingsjaar verdere progressie worden gemaakt met het toepassen van effectief risicomanagement. Daarbij zal ook expliciet de verbinding worden aangebracht met het borgen van het rechtmatigheidsbeheer. 170 2. BeSe-idsbegr ating 2.2 De paragrafen: Verbonden partijen 2.2.6 Verbonden partijen Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het financiële belang bestaat dan uit de middelen die aan de verbonden partij beschikbaar zijn gesteld en die niet verhaalbaar zijn indien de verbonden partij failliet gaat. Het financiële belang kan ook bestaan uit een bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Het bestuurlijke belang verwijst naar hetzij de zeggenschap uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Verder blijkt uit de toelichting bij het BBV dat een stichting of vereniging die een jaarlijkse subsidie ontvangt, maar waaraan geen andere financiële verplichtingen zijn verbonden met een juridische afdwingbaarheid door derden, geen verbonden partij is. Met betrekking tot verbonden partijen hanteert het college de volgende uitgangspunten: in een verbonden partij wordt alleen deelgenomen als daarmee de uitvoering van het gemeentelijk beleid is bediend. - deelname in een privaatrechtelijke rechtsvorm geschiedt alleen als onderzocht en gemotiveerd is dat de uitvoering van beleidsvoornemens beter gediend is met een privaatrechtelijke rechtsvorm dan met een publiekrechtelijke rechtsvorm. - bij deelname aan een nieuwe privaatrechtelijke rechtsvorm dan wel uitbreiding van deelname in een bestaande, hoort het college de Raad over haar voornemens alvorens tot definitieve besluitvorming over te gaan. met gemeentelijke vertegenwoordigers in verbonden partijen worden afspraken gemaakt over de frequentie van en de wijze waarop verslag wordt gedaan aan college en/of Raad over de ontwikkelingen in verbonden partijen. De lijst van verbonden partijen luidt als volgt: Volg- no. Verbonden partij Juridische status Dienst Boekwaarde op 01-01-2006 Deel neming Lening Totaal 1 Regionale Brandweer/C.P.A. Fryslan GR BRW 2 BANN GR CS 3 De Marrekrite GR SOB 4 Hüs en Hiem GR SOB 5 Milieuadviesdienst GR SOB 6 OLAF GR SOB 7 Woonwagenschap (i.l.) GR SOB 8 Sociale Werkvoorziening Fryslan GR WZ 9 GGD Fryslan GR WZ 10 De Zuidlanden GEM beheer BV/CV BV/CV SOB 9.000 5.000 14.000 11 De Zuidlanden Participatiemaatschappij BV BV SOB 18.000 120.000 138.000 12 3 PLUS BV BV SOB 8.000 8.000 13 BV Sport BV WZ 136.134 136.134 14 CV/BV Blitsaerd BV/CV SOB 9.000 9.000 15 Westergo BV BV SOB 3.630 3.630 16 Frisian Expo Centre BV/ CV (FEC) BV/CV SOB 4.363.551 4.363.551 17 Parkeergarages Leeuwarden CV CV SOB 6.669.018 358.000 7.027.018 18 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) NV CS 290.355 290.355 171

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 430