Beleidsbegroting 2,2 De paragrafen: Bedrijfsvoering
overal beschikbaar). De kost gaat ook hier voor de baat uit. Er moet de komende jaren eerst nog veel
worden geïnvesteerd in procesveranderingen met behulp van ICT. De gestelde taakstelling op O&l
(structureel 500.000,-) wordt desondanks gerealiseerd. De invoering van een gemeentebrede
prioritering en een integraal investeringsplan voor O&l en IT hebben een belangrijke rol gespeeld bij
de realisatie van deze taakstelling. Het werken via zogenaamde business cases voor de prioritering
heeft bovendien geleid tot een beter inzicht in de wijze waarop ICT bijdraagt aan de effectiviteit en
efficiëntie van de organisatie.
Risicomanagement
Het borgen van instrumenten en procedures gericht op het vroegtijdig herkennen van risico's, opdat
tijdig effectieve beheersmaatregelen kunnen worden getroffen, is en blijft een belangrijk speerpunt bij
de verdere ontwikkeling van het "control framework" van de organisatie. Hoewel daarin inmiddels
belangrijke stappen zijn gezet, onder andere door risicobeheersing nadrukkelijk een plaats te geven in
de vormgeving en bewaking van het sectorplan, is een verdere inbedding van een systematische
vorm van risicobeheersing in de bedrijfsprocessen gewenst. Risicomanagement vormt voor 2005 een
van de belangrijkste prioriteiten in het werkprogramma van Concerncontrol Als resultaat hiervan zal,
als aanvulling op eerder genomen maatregelen op dit terrein, een handreiking voor sectormanagers
worden opgesteld die dienst kan doen als ondersteunend kader voor het inventariseren en prioriteren
van risico's en het inrichten van passende beheersstructuren. Op grond van dit hulpmiddel kan in het
begrotingsjaar verdere progressie worden gemaakt met het toepassen van effectief
risicomanagement. Daarbij zal ook expliciet de verbinding worden aangebracht met het borgen van
het rechtmatigheidsbeheer.
170
2. BeSe-idsbegr ating
2.2 De paragrafen: Verbonden partijen
2.2.6 Verbonden partijen
Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een
bestuurlijk én een financieel belang heeft. Het financiële belang bestaat dan uit de middelen die aan
de verbonden partij beschikbaar zijn gesteld en die niet verhaalbaar zijn indien de verbonden partij
failliet gaat. Het financiële belang kan ook bestaan uit een bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat
indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Het bestuurlijke belang verwijst naar hetzij
de zeggenschap uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
Verder blijkt uit de toelichting bij het BBV dat een stichting of vereniging die een jaarlijkse subsidie
ontvangt, maar waaraan geen andere financiële verplichtingen zijn verbonden met een juridische
afdwingbaarheid door derden, geen verbonden partij is.
Met betrekking tot verbonden partijen hanteert het college de volgende uitgangspunten:
in een verbonden partij wordt alleen deelgenomen als daarmee de uitvoering van het
gemeentelijk beleid is bediend.
- deelname in een privaatrechtelijke rechtsvorm geschiedt alleen als onderzocht en
gemotiveerd is dat de uitvoering van beleidsvoornemens beter gediend is met een
privaatrechtelijke rechtsvorm dan met een publiekrechtelijke rechtsvorm.
- bij deelname aan een nieuwe privaatrechtelijke rechtsvorm dan wel uitbreiding van deelname
in een bestaande, hoort het college de Raad over haar voornemens alvorens tot definitieve
besluitvorming over te gaan.
met gemeentelijke vertegenwoordigers in verbonden partijen worden afspraken gemaakt over
de frequentie van en de wijze waarop verslag wordt gedaan aan college en/of Raad over de
ontwikkelingen in verbonden partijen.
De lijst van verbonden partijen luidt als volgt:
Volg-
no.
Verbonden partij
Juridische
status
Dienst
Boekwaarde op 01-01-2006
Deel
neming Lening Totaal
1
Regionale Brandweer/C.P.A. Fryslan
GR
BRW
2
BANN
GR
CS
3
De Marrekrite
GR
SOB
4
Hüs en Hiem
GR
SOB
5
Milieuadviesdienst
GR
SOB
6
OLAF
GR
SOB
7
Woonwagenschap (i.l.)
GR
SOB
8
Sociale Werkvoorziening Fryslan
GR
WZ
9
GGD Fryslan
GR
WZ
10
De Zuidlanden GEM beheer BV/CV
BV/CV
SOB
9.000
5.000
14.000
11
De Zuidlanden Participatiemaatschappij BV
BV
SOB
18.000
120.000
138.000
12
3 PLUS BV
BV
SOB
8.000
8.000
13
BV Sport
BV
WZ
136.134
136.134
14
CV/BV Blitsaerd
BV/CV
SOB
9.000
9.000
15
Westergo BV
BV
SOB
3.630
3.630
16
Frisian Expo Centre BV/ CV (FEC)
BV/CV
SOB
4.363.551
4.363.551
17
Parkeergarages Leeuwarden CV
CV
SOB
6.669.018
358.000
7.027.018
18
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV
CS
290.355
290.355
171