2. Beleidsbegroting
2.2 Da paragrafen: Verbonden partijen
Volg-
no.
Verbonden partij
Juridische
status
Dienst
Boekwaarde op 01-01-2006
Deel
neming Lening Totaal
20
Essent
NV
SOB
61.590
61.590
21
NV Afvalsturing Friesland
NV
SOB
162.000
162.000
22
NV Fryslan Miljeu
NV
SOB
261.079
261.079
23
NV Stadsherstel
NV
SOB
33.352
33.352
24
Caparis NV
NV
WZ
54.413
54.413
25
Stadsschouwburg De Harmonie
Stichting
WZ
26
Stichting Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland
Stichting
WZ
650.000
650.000
27
Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden (SBL)
Stichting
SOB
623.943
623.943
Totalen
12.079.123
1.756.943
13.836.066
De deelneming ABN AMRO Bouwfonds Nederlandse Gemeenten N.V. (nr. 19) is met ingang van
2006 komen te vervallen. Na de levering van de laatste 25% van de door de gemeente in 2000
verkochte aandelen NV Bouwfonds Nederlandse Gemeenten aan ABN AMRO heeft deze gebruik
gemaakt van het recht van optie om de uitgegeven cumulatief preferente aandelen terug te kopen van
de gemeente. Door bovengenoemde aandelentransactie is tevens een als geldlening opgenomen
vordering aan ABN AMRO komen te vervallen.
Bij die verbonden partijen waarbij geen sprake is van een deelneming en/of lening bestaat het
financieel belang uit de financiële aansprakelijkheid indien een verbonden partij haar verplichtingen
niet nakomt.
Voor 2006 zijn er geen voornemens om deel te nemen aan nieuwe verbonden partijen. Van de
bestaande verbonden partijen zijn met betrekking tot het FEC voortstellen in ontwikkeling die een
verandering in de relatie tussen het FEC en de gemeente Leeuwarden betekenen.
In een bijlage bij de jaarstukken 2005 zullen de diverse verbonden partijen nader worden toegelicht. In
deze programmabegroting 2006 wordt volstaan met een overzicht van alle verbonden partijen in deze
paragraaf.
172
2. Beleidsbegroting
2.2 De paragrafen
beiaid
2.2.7 Grondbeleid
2.2.7.a Visie op het grondbeleid
In de vorige beleidsperiode heeft de gemeente een actieve verwervingspolitiek gevoerd teneinde meer
sturend te kunnen optreden bij de ontwikkeling en vormgeving van nieuwe woongebieden, de
onderhandelingspositie van de gemeente ten opzichte van projectontwikkelaars te verbeteren en er
voor te zorgen dat een groter deel van het rendement ten gunste van de gemeente komt.
De planontwikkeling van de uitleggebieden Blitsaerd en de Zuidlanden zijn op bovenstaande wijze tot
stand gekomen. Met de bestaande uitleglocatie Zuiderburen leidt de ontwikkeling van deze gebieden
tot een trendbreuk in de ontwikkeling van woningen, zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin. Voor
beide nieuwe locaties Zuidlanden en Blitsaerd, zijn gezamenlijke exploitatiemaatschappijen (PPS)
opgericht in de vorm van CV/BV constructies. In 2005 werd eindelijk planologisch groen licht gegeven
voor de ontwikkeling van Blitsaerd. In Blitsaerd en de Zuidlanden zullen naar verwachting vanaf 2006
de eerste woningen worden opgeleverd.
In de bestaande stad wordt de Stedelijke Vernieuwing in de wijken Achter de Hoven/Vegelin en
Vrijheidswijk ter hand genomen. Een aantal andere binnenstedelijke locaties zijn in het
samenwerkingsverband met marktpartijen, de PPS 3Plus BV, aangepakt.
De hiervoor genoemde ontwikkelingen zullen een belangrijke bijdrage moeten leveren aan het
realiseren van de prestatieafspraken (met de provincie en het ministerie VROM) op het gebied van de
woningbouwproductie.
Uitbreiding van bedrijventerreinen is gepland aan de westkant van de stad. Op kortere termijn in de 4e
fase Business Park en Newtonpark fase 4 en op langere termijn in Newtonpark fase 3 en Zwettepark
Noord.
De samenwerkingsverbanden in de CV/BV constructies hebben tot gevolg dat er invulling moet
worden gegeven aan de veranderde rol van de gemeente. Zij is immers aandeelhouder in deze
ontwikkelmaatschappijen en niet meer zelf kapitein op het schip. Het accent zal het komende
begrotingsjaar daarom op deze gewijzigde rol liggen, zodat de (aandeelhouders)belangen goed
behartigd worden.
Het kunnen voeren van een actief grondbeleid wordt bepaald door het risico dat men bereid is te
lopen. Met inachtneming van de lopende PPS-contracten zal de gemeente waar mogelijk een actief
grondbeleid voeren en zodoende de rol van de gemeente als ontwikkelbedrijf verder gestalte geven.
Hierbij is het aanhouden van een ontwikkelbudget noodzakelijk.
Gezien de financiële positie van de reserve grondexploitaties is het zaak dat strategische aankopen
en stedenbouwkundige ontwikkelingen vooraf worden voorzien van een planeconomische analyse
(rekenen en tekenen gelijk op). Kwaliteit moet betaalbaar zijn, marktconformiteit is een must en winst
maken mag.
De focus van acties en werkzaamheden is gericht op ontwikkeling en realisering van gebieden. Voor
de economische ontwikkeling van de stad is locatieontwikkeling van het grootste belang. De actieve
rol van de gemeente zal hierbij vooral betrekking hebben op nieuwe inbreidingslocaties. Een aantal
binnenstedelijke locaties is immers al ondergebracht in PPS 3Plus BV, de uitbreidingslocaties zijn
voor de langere termijn al ingevuld door de bovengenoemde samenwerkingsverbanden. De
grondvoorraad voor bedrijventerreinen is voor de langere tijd voldoende (hoewel door afhankelijkheid
van de tracékeuze van de Haak niet direct beschikbaar).
De gemeente speelt een actieve rol bij de verdere ontwikkeling en uitbouw van het Frisian Expo
Center tot grootste beurscomplex van het Noorden en bij de realisatie van het WTC. Een
herstructurering van de grondposities en de juridische structuur vormen de basis voor deze
ontwikkelingen. Daarnaast is de gemeente voornemens om, met deling van de risico's, samen met de
eigenaar van het complex van de Leeuwarder Papier Fabriek de herontwikkeling van deze locatie ter
hand te nemen.
Overigens is de mate waarin actief grondbeleid gevoerd kan worden mede afhankelijk van de risico's
die hiermee gepaard gaan. Op dit moment is er binnen de reserve grondexploitaties geen ruimte voor
de afdekking van nieuwe risico's die samenhangen met een actief optreden als ontwikkelingsbedrijf.
De speelruimte voor een actief grondbeleid is hierdoor beperkt.
173