3. Financiële begroting 3.2 Uiteenzetting financiële positie; on-v.ikkeiing finaneiëie positie Accressen/uitkeringsfactoren. De accressen (dit is een integrale vergoeding voor zowel de loon- en prijsontwikkeling als de reële ontwikkelingen) van het gemeentefonds blijken uit een vergelijking met de eerder verwachte accressen uit de septembercirculaire een wisselend beeld te vertonen. Voor 2005 komt de algemene uikering ten opzichte van de septembercirculaire van 2004 (inclusief de doorwerking van de maartcirculaire) als gevolg van een toename van de relevante rijksuitgaven hoger uit. Voor 2006 komt de algemene uitkering lager uit door lagere prijzen en rentemeevallers op de rijksbegroting. De accressen voor de jaren 2007 e.v. hebben een technisch karakter in verband met het ontbreken van actuele macro-economische inzichten van het CPB. Deze accresbedragen dienen dan ook met voorzichtigheid te worden toegepast. In dat kader is de hoge prognose 2007 ter afvlakking verlaagd met ongeveer 450.000. Per saldo ontstaat over de hele beleidsplanperiode met betrekking tot de meerjarige ontwikkeling van de uitkeringsfactor (waaronder begrepen de accressen), een nadeel van 550.000 (inclusief de afvlakking in 2007). Hierbij wordt het volgende opgemerkt. In het kader van de herijking van het de clusters Bijstand en Zorg is het verdeelstelsel met ingang van 2006 aangepast. Van een groot aantal maatstaven zijn de bedragen per eenheid gewijzigd, er worden een aantal nieuwe maatstaven ingevoerd en de uitkeringsfactor voor 2006 wordt opnieuw bepaald. Door deze aanpassingen van het verdeelstelsel is het niet mogelijk de uitkeringsfactor voor 2006 te vergelijken met 2005. Inflatie Binnen de gemeente Leeuwarden is het gebruikelijk om m.b.t. de nominale ontwikkelingen in verband met gewijzigde economische omstandigheden, "na te calculeren". Zo worden in het kader van de begroting 2006 de nominale ramingen over de jaren 2004 en 2005 herzien en voor 2006 voor het eerst vastgesteld. In onderstaande tabel zijn de gehanteerde percentages weergegeven. Loonontwikkeling in procenten 2004 2005 2006 Veronderstelling in begroting 2005 2,00 2,25 n.v.t. Veronderstelling in begroting 2006 1,75 2,50 2,25 Prijsontwikkeling in procenten 2004 2005 2006 Veronderstelling in begroting 2005 1,50 2,25 n.v.t. Veronderstelling in begroting 2006 1,50 1,50 2,25 Tabel 3. De correctie van teveel aan de diensten gecompenseerde inflatievergoeding over de jaren 2004 en 2005 en de nieuwe compensatie voor 2006 resulteren (na aftrek van de reservering in het gemeentefonds voor 2006) in een voordeel van per saldo 120.000. Daarnaast is conform de gedragslijn met betrekking tot de OZB, een inflatiecorrectie toegepast. In verband met de nacalculatie over de jaren 2004 en 2005 is het toegepaste stijgingspercentage 1,5%. Dit resulteert in een opbrengstverhoging van 280.000. Hierbij is rekening gehouden met de voorgenomen afschaffing van de OZB gebruikers-woningen. Wijzigingen in taakmutaties Rijk/Gemeente Leeuwarden Er is binnen de algemene uitkering uit het gemeentefonds ook sprake van taakmutaties. Als het Rijk taken aan gemeenten overdraagt worden hiervoor budgetten overgeheveld. Het beleid van de gemeente Leeuwarden is, dat de taakmutaties na formele besluitvorming, worden doorgegeven aan de diensten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de taken. De effecten van navolgende taakmutaties zijn dan ook budgettair-neutraal verwerkt. Overzicht van taakmutaties algemene uitkering gemeentefonds 2005 2006 Inc. Str. Bijzondere bijstand voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. 73 Structureel Referendum Europese Grondwet 122 Incidenteel Tolken en Vertalers -3 6 Structureel C 2000 -41 Structureel Dualisering 4 Structureel Kinderopvang 5 Structureel Onderwijshuisvesting (geoormerkt accres) 79 Structureel Tabel 4 (- uitname uit gemeentefonds) 188 3. Financiële begroting 3.2 Uiteenzetting financiële positie: ontwikkeling ir.anciei« positie Met betrekking tot onderwijshuisvesting wordt het volgende opgemerkt. Binnen de algemene uitkering uit het gemeentefonds komen als gevolg van een toename van het aantal leerlingen middelen vrij (vergelijkbaar met areaaluitbreidingen). Deze middelen komen in verband met de nota "scholen onder dak" jaarlijks beschikbaar voor onderwijs. Het gaat daarbij om ruim 150.000 over de totale beleidsplanperiode (zie bijlage A: lijst van uitzettingen inkrimpingen dienst Welzijn structureel). Daarnaast zijn binnen de algemene uitkering ten laste van het accres middelen geoormerkt voor onderwijshuisvesting. Deze gerichte verdeling van het accres is in 2002 tot stand gekomen om de gemeenten in staat te stellen de onderwijshuisvesting aan te passen aan de onderwijskundige vernieuwingen. De gerichte verdeling van het accres liep geleidelijk op van 13,6 min (landelijk) in 2002 tot totaal 68 min in 2006 5 jaar 13,6 min). Dit vanuit de benadering dat alle investeringen niet gelijktijdig in 1 jaar kunnen plaatsvinden, maar een langere periode vergen. In 2006 is daarom voor het laatst sprake van deze oormerking van het accres (voor onze gemeente een bedrag van €79.000). Een specificatie van de mutaties in de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds is opgenomen in bijlage A van de uitzettingen inkrimpingen. Bijzondere onderwerpen Mei-circulaire Nieuwe ijkverdelinq voor de voormalige clusters Bijstand en Zorg Een grote kluif in de meicirculaire is de herverdeling van het gemeentefonds in 2006. De clusters "Bijstand en Zorg" worden uit het gemeentefonds gehaald. Deze worden vervangen door drie nieuwe clusters: "Werk en Inkomen", "Educatie" en "Maatschappelijke Zorg". Met deze operatie wordt ongeveer 4,5 miljard herschikt in het fonds, ongeveer een derde van het totaal. Aanleiding voor deze herijking is, dat de verdeling op de clusters Bijstand en Zorg aanzienlijke scheefheden bleek te vertonen. De verdeling was nog gebaseerd op gegevens uit 1992, terwijl op de betrokken terreinen aanzienlijke beleidsmatige wijzigingen hebben plaatsgevonden. Ook de onderwijshuisvesting maakt onderdeel uit van de herverdeling. Ten behoeve van de bekostiging van scholen die in het verleden a fonds perdu werden bekostigd, groeit het subcluster onderwijshuisvesting met eenmalig 85 min en structureel 8,5 min per jaar ten koste van andere clusters. In 1997 zijn de gemeenten verantwoordelijk geworden voor de onderwijshuisvesting. Het bedrag dat toen naar het gemeentefonds is overgeheveld, was gebaseerd op de kapitaallasten die het rijk voorheen had door onderwijshuisvesting. Echter, het rijk had diverse scholen a fonds perdu bekostigd. Daarvoor stonden dus geen kapitaallasten op de rijksbegroting en hebben de gemeenten geen compensatie gekregen. De gemeenten zijn echter wel verantwoordelijk voor die scholen en moeten ook de vervanging ervan betalen. Het gaat om ongeveer 170 min (prijspeil 2006). Ervan uitgaande dat die scholen in 40 jaar worden afgeschreven en dat in 1997 die scholen gemiddeld 20 jaar oud waren, zou van 1997 tot en met 2016 eigenlijk 8,5 min per jaar aan het gemeentefonds moeten worden toegevoegd. Het rijk voegt echter niets aan het gemeentefonds toe. Om de verdeling van het gemeentefonds zo veel mogelijk te laten aansluiten op de kosten, wordt het bedrag van het subcluster onderwijshuisvesting in 2006 met 85 min verhoogd als inhaalslag over de periode 1997-2006. De meeste andere clusters uit het gemeentefonds worden naar rato verlaagd. Van 2007 tot en met en met 2016 wordt jaarlijks het subcluster onderwijs verhoogd met 8,5 min. Dit gaat ten koste van het reguliere accres. Omdat dit een sigaar uit eigen gemeentelijke financiële doos betreft en de gemeenten gezien het karakter van het gemeentefonds (vrije besteding) niet verplicht zijn deze middelen 1:1 uit te geven voor onderwijshuisvesting, betrekt de gemeente jaarlijks deze middelen (=accres) in de integrale afweging. Als gevolg van de herverdeling van het gemeentefonds zijn er voor- en nadeelgemeenten. De herverdeeleffecten zijn in de meeste gevallen beperkt en worden in drie jaar via een suppletie uitkering verwerkt. Het herverdeeleffect voor de gemeente Leeuwarden bedraagt structureel 0,8 min positief. In de jaren 2006 tot en met 2007 wordt hierop in verband met de suppletie-uitkering ongeveer 500.000 (2006) en 250.000 (2007) gekort. In relatie tot de herijking van de clusters Bijstand en Zorg valt binnen de algemene uitkering van onze gemeente bijna 0,8 min vrij. De vergoeding in het gemeentefonds voor de uitvoeringskosten van de sociale dienst was tot op heden "bevroren" op een gemiddeld aantal bijstandsgerechtigden per ultimo 1995, 1996 en 1997. In de perspectiefnota 2001 is aangegeven dat verwacht kan worden dat, na de herijking van de verdeelmaatstaven, ook deze verdeelmaatstaf geactualiseerd gaat worden. Als gevolg van de herijking valt de reservering nu structureel vrij. 189

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 439