- Berekening EMU-saldo Gemeente Leeuwarden fi K If 3. Financiële bagroiirtg 3.2.2.d De stand en het verloop van de reserves Het verwachte verloop van de Algemene Reserve is toegelicht in onderdeel 3.2.1 Ontwikkeling Financiële Positie. Een overzicht van de stand en ontwikkeling van de overige reserves is opgenomen in bijlage F. 3.2.2.e De stand en ontwikkeling van de voorzieningen Een overzicht van de stand en ontwikkeling van de voorzieningen is opgenomen in bijlage F. 3.2.2.f Het aandeel van de gemeente Leeuwarden in het EMU-tekort. In het verdrag van Maastricht is vastgelegd dat het EMU-tekort (het gezamenlijk begrotingstekort van het rijk, lokale overheden en sociale fondsen) van een bepaald land dat behoort tot de Europese Monetaire Unie niet hoger mag zijn dan 3% van het Nationaal Inkomen van het betreffende land. Dit is afgesproken om een "harde" Euro te garanderen, In 2003 is gebleken dat het EMU-tekort van Nederland over de grenswaarde van 3% ging. Een belangrijk deel van dit tekort werd veroorzaakt door de lokale overheden. Daarom zijn ertussen het kabinet enerzijds en de VNG, het IPO en de UvW anderzijds afspraken gemaakt om het aandeel van de lokale overheden in het EMU-tekort te beheersen.. Een van die afspraken behelst een betere informatievoorziening over het aandeel van het tekort dat door de lokale overheden wordt veroorzaakt. Daartoe dient met ingang van het begrotingsjaar 2006 in de gemeentebegrotingen een door het rijk ontworpen model te worden opgenomen, waarin het aandeel dat een betreffende gemeente in het EMU-tekort veroorzaakt, wordt berekend. Volgens de regels van het stelsel van lasten en baten heeft de gemeente een sluitende begroting. Via het door het rijk opgestelde model dienen de cijfers van de gemeente te worden omgezet naar het door het rijk gehanteerde kasstelsel om de cijfers van het rijk en die van de lagere overheden te kunnen samenvoegen. Zoals uit onderstaand model blijkt, is het aandeel in het EMU-tekort dat door de gemeente Leeuwarden wordt veroorzaakt 26.040.000 in 2005, 32.814.000 in 2006 en 5.675.000 in 2007. 200 3. Financiële begroting 3.2 Uiteenzetting financiële positie; enkele specifieke onderwerper 1 ;:f, 2005 2006 2007 H volgens realisatie begroting 2005, 1 1 aangevuld met volgens volgens raming resterende periode (X 1.000) begroting 2006 (X€ 1.000) meerjarenra ming (X€ 1.000) 1 1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) -25.582 -12.029 -1.012 Kü +2 Afschrijvingen ten laste van de exploitatie 16.173 13.873 17.929 +3 Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de i exploitatie 13.762 8.344 7.892 -4 Uitgaven aan investeringen in (im)materiële vaste activa die op li li +5 de balans worden geactiveerd De in mindering op de onder vraag 4 bedoelde investeringen gebrachte ontvangen bijdragen -35.597 -37.925 -25.176 11 van het Rijk, de Provincies, de Europese Unie en overigen 2.888 2.683 2.979 11 +6a Verkoopopbrengsten uit 11 desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs) 3 23 4 i -6b Boekwinst op desinvesteringen in (im)materiëie activa 0 0 0 8;t -7 Uitgaven aan aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, +8a woonrijp maken e.d. Verkoopopbrengsten van grond -19.706 -18.155 -14.000 B (tegen verkoopprijs) 28.692 20.662 16.000 ft -8b Boekwinst op grondverkopen 0 0 0 -9 Betalingen ten laste van de B -10 voorzieningen Betalingen die niet via exploitatie -6.673 -10.290 -10.291 B lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves worden gebracht idU en die nog niet vallen onder één van de andere genoemde posten 0 0 0 (EB 11b Boekwinst bijverkoop van deelnemingen en aandelen 0 0 0 Berekend EMU-saldo -26.040 -32.814 -5.675 li la 201

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 445