Blad 2 Uit de middelen voor de ISV-periode 2000-2004 werd een subsidiebudget van 1.361.341 beschikbaar gesteld. Dat was (en is) bedoeld om eigenaren en andere marktpartijen over de streep te trekken de (veelal onrendabele) investeringen in de woningrehabilitatie te doen. De prestatiedoelstelling van het project luidde: "Er zijn in ca. 50-55 winkel bedrijf spanden op leegstaande bovenverdiepingen ca. 100- 120 woningen gecreëerd". In de eerste ISV-jaren werden uitvoeringsbij dragen beschikbaar gesteld op grond van de oude Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing. Met de Subsidieverordening stedelijke vernieuwing trad in 2003 een nieuwe methodiek in werkingde subsidies worden op een aantoonbaar exploitatietekort afgestemd, mits dit binnen redelijke grenzen blijft en in verhouding staat tot de nagestreefde woningkwaliteit. De ambitieuze doelstelling was ingegeven door de goede ervaringen in de jaren-1990, naast het gunstige economische tij. Wat de kwaliteitsslag betreft: in een binnenstedelijke woningmarkt met een overschot aan kleine en goedkope huurwoningen, werd ervoor gekozen vooral in te zetten op grotere en duurdere woningen, om de midden- en hoge inkomens ook weer aan de binnenstad te binden en om een evenwichtiger, gedifferentieerde woningmarkt te creëren. Er waren ook voldoende signalen dat er vanuit die groep daadwerkelijk interesse was, mits aan essentiële randvoorwaarden kan worden voldaan (buitenruimte en parkeergelegenheid)Getalsmatig kwamen de prognoses bovendien voort uit een onderzoek door bureau Meertens Steffens uit Maastricht, waar ervaring is opgedaan met een project- en bedrijfsmatige aanpak. De praktijk was evenwel weerbarstiger en sommige factoren zijn onderschat. De investeringsbereidheid van eigenaren liep door de economische tegenspoed vanaf 2000 hard terug. Waar in het verleden veelal kleinschalige initiatieven in meer perifere zones van het winkelgebied door eigenaren die minder op winstmarges letten, relatief eenvoudig waren te realiseren, kreeg de gemeente vaker te maken met institutionele beleggers en onroerend goedmaatschappijen, wier primaire oogmerk de verhuur van de lucratieve vierkante meters winkelruimte op de begane grond is, en met groepen panden waarvan de bereikbaarheid van de etages een probleem is en die gesitueerd zijn in of nabij het kernwinkelgebied. Vergeleken bij elders in het land bleven huur- en koopprijzen op een verhoudingsgewijs laag peil steken, met relatief lage opbrengsten als gevolg. Projecten zijn niet dan alleen met hoge overheidsbijdragen sluitend te krijgen. Daarbij dient dan ook het gewenste kwaliteitsniveau als toetsingskader. Blad 3 Binnen deze context, waarin projecten stroef van de grond kwamen, heeft u in het voorjaar van 2003 besloten tot een verschuiving in de ISV-programmering ISV-programma 2000-2005de uitvoering versterktVoortgangsrapportage ISV-programma en herverdeling ISV-middelen 2000-2005Dit had mede de groeiende tekorten in de prioritaire ISV- gebieden Achter de Hoven/Vegilin en Vrijheidswijk als achtergrond. Een gedeelte van het Wonen boven Winkels- budget 476.561) werd toebedeeld aan deze ISV- programma' s. Ook viel het besluit om het project af te ronden, met dien verstande dat een eindprogramma met expliciet benoemde uitvoeringsprojecten nog zou worden gefaciliteerd. Het resterende subsidiebudget kon daarvoor worden aangewend. Resultaat ISV-I per 31-12-2004 De projecten uit het eindprogramma hebben uiteindelijk om uiteenlopende redenen merendeels geen doorgang gevonden. Zo werden de twee grootste plannen, van institutionele beleggers voor het Statemapand aan het Zaailand en het Douglaspand aan de Nieuwestad, beide op de hoek van de Lombardsteeg, na lange voorbereidingen op het laatst afgeblazen, omdat de investeerder er vanaf zag of de gemeente niet bereid was het hoge exploitatietekort af te dekken daar er onvoldoende woning- en omgevingskwaliteit tegenover stond en/of de aanvangshuren mede in relatie tot die kwaliteit te hoog werden ingeschat voor de lokale woningmarkt Het resultaat per 31-12-2004 van het ISV-I-project Wonen boven Winkels c.q. Woonkwaliteit Binnenstad is: 24 nieuwe en ingrijpend verbeterde woningen in 20 panden. Dit komt neer op 25% van de geformuleerde ambitie wat betreft het aantal woningen en 40% wat betreft het aantal te verbeteren panden. Na aftrek van reeds uitbetaalde subsidies en aangegane verplichtingen resteert er nog een budget van 273.576. Nieuw eindprogramma Met het oog op de ISV-eindverantwoording is op ambtelijk niveau overlegd met het Ministerie van VROM hoe de doelstelling mogelijk alsnog is te halen in de tweede ISV- periode. Nu hebben zich sinds de zomer van 2004 nog een aantal nieuwe, veelbelovende initiatieven aangediend, projecten voor overwegend grote koopwoningen in monumentale panden welke alle met een exploitatietekort kampen. VROM kan zich goed vinden in ons voorstel om deze projecten alsnog te ondersteunen in de ISV-periode 2005-2009.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 44