UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel Nr. Dienst/omschriivinq 2005 2006 2007 2008 2009 Toelichtinq 5.12 Onderhoud gebouwen vastgoed -20 NFN-3140 - Uit de ARBO-wetoevina vloeit voort dat vaste electrische (huisinstallaties veilia dienen te ziin voor aebruik. Hiervoor moeten -afhankelijk van het bouwjaar- 1x per 5-6 jaar inspecties worden uitgevoerd. Legionella - Naar aanleiding van de legionellabesmetting in Bovenkarspel zijn door de overheid maatregelen genomen om drinkwaterinstallaties legionella veilig te maken en te houden. Per installatie betekent dit: a. beheerplan opstellen, b. gebreken direct elimineren, c. beheermaatregelen uitvoeren. Verder worden 1x per 3 jaar inspecties uitgevoerd. Beide keuring (NEN-3140 en Legionella) zijn derhalve een wettelijke verplichting. 5.13 Lagere opbrengst erfpacht -40 Het is gemeentelijk beleid om erfpachtpercelen in eigendom over te dragen aan de erfpachters als deze daarom verzoeken. In 2004 is door diverse erfpachters van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Hiermee is in 2004 een winst gerealiseerd van bijna 300.000. (winst wordt jaarlijks gestort in de Algemene Reserve) Gevolg is echter wel dat de structurele opbrengsten uit erfpachtscanons per saldo met 40.000 dalen. 5.14 Energiecontract 2005 Rendo -54 De gemeente heeft ingaande 2005 een nieuw contract afgesloten voor de levering van elektriciteit met Rendo. Hoewel dit gunstiger is dan mogelijk zou zijn geweest met Nuon, wordt de gemeente toch nog geconfronteerd met extra lasten. 5.15 Onderhoud vml. Stortplaats -15 Vanaf 1 januari 2005 is de voormalige stortplaats Schenkenschans in beheer en onderhoud van de gemeente, waarbij voldaan moet worden aan eisen van de provincie gesteld op het gebied van onderhoud, toezicht en verslaglegging. 5.16 Verkeersonderzoek 33 -65 61 -61 Het structureel actueel houden van het monitoringsysteem vereist een planmatige meerjarenaanpak met een 4-jaarlijkse cyclus. Omdat de kosten hiervan jaarlijks niet gelijk zijn en het op grond van het BBV niet is toegestaan budgetten door te schuiven naar een volgend dienstjaar, dienen deze mutaties plaats te vinden. 5.17 Verpachtinqen 10 Extra pachtopbrenqsten voormaliqe exploitatieqebieden (zendmasten telecombedrijven e.d.) 5.18 Verzekerinqen -18 De verzekeringspremies panden Vastqoed zijn sterk qesteqen. 5.19 Opheffen voorzieningen -110 Op grond van het raadsbesluit "Gedeeltelijke aanpassing indeling reserves en voorzieningen" (najaar 2004 kenmerk 56544) zijn de voorzieningen ""Bodemsanering Hoeksterend" en "Geldlening SBL" opgeheven en de saldi ten gunste van de algemene reserve gebracht. Hierbij is vermeld dat de structurele lasten op onderhavige lijst worden geplaatst. 5.20 Overboeken rioolopbrenst van DAZ 8600 De dienst SOB fungeert als opdrachtgever voor de rioolheffing. In dat kader wordt de opbrengst per 1-1-2006 overgeheveld van de dienst AZ naar de DSOB. 5.21 Diversen -4 -1 Dienst Welzijn 6.1 Nominale ontwikkelinqen 209 -1143 2 2 De budqetten van de dienst worden qecompenseerd voor loon- en prijsontwikkelingen. 6.2 Vrijval kapitaallasten 16 De kapitaallasten van de afgeschreven investeringen in 2009 vallen vrij. 6.3 Taxatiefouten -10 In de begroting wordt altijd een post opgenomen voor structurele onvoorziene uitgaven. Dit noemen we 'taxatiefouten'. Deze post wordt hier voor de nieuwe jaarschijf 2009 als tegenvaller opgevoerd. 6.4 Clientenaantallen ABW uitvoeringsorganisatie 151 16 -13 Het klantenbestand voor 2005 stijgt minder snel dan verondersteld. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de uitvoeringskosten. Het gemiddeld klantenaantal voor 2005 zal naar verwachting uitkomen op 4.356. In de meerjarenraming was uitgegaan van 4.668, hetgeen derhalve een daling betekent van 312 klanten. Per klant bedragen de uitvoeringskosten 485,=. Voor 2005 bedraagt de inkrimping dan ook 151.000,=. Voor 2006 wordt t.o.v. de prognose van afgelopen jaar een daling het gemiddelde WWB klanten verwacht van 346 (gemiddeld nieuw aantal 4.452); voor 2007 wordt een daling van het gemiddeld aantal klanten verwacht van 318 (gemiddeld nieuw aantal 4.502). 6.5 Periodieken minus verj. Instellingen -20 Op basis van de aanwezige personeelsbezetting wordt een inschatting gemaakt van de extra kosten van de toe te kennen periodieken en de kostenverlaging door verjonging van het personeelsbestand. Voor de jaarschijf 2009 wordt een uitzetting opgevoerd. Pag.4 05-07-21 Basis bijlage A fin overzicht 2006 t.b.v. programmabegroting raad.xls Nr. Dienstfomschriivinq 2005 2006 2007 2008 2009 Toelichtinq 6.6. Wachtqeld qesubsidieerde instellingen 58 Er is sprake van een dalinq van de qeraamde wachtqeldverplichtinqen. Per saldo een meevaller van 58.000,=. 6.7 Uitvoeringskosten kinderopv. Soza -60 Afgelopen jaar is structueel 1,5 miljoen vrij gevallen ten gunste van de algemene middelen in verband met de ingrijpende wijziging in de financiering van de kinderopvang. Er was daarbij geen rekening gehouden met de uitvoeringskosten van Soza van de Wbk. 6.8 Centralisatie Rio's 285 Met ingang van 2005 zijn de middelen 466.000,=) voor de AWBZ-indicering onttrokken aan het gemeentefonds en toegevoegd aan het budget van het Centraal Indicatieorgaan Zorg (CIZ). Als gevolg hiervan kan de begrotingspost t.b.v. deze kosten ad. 751.000,= vervallen. Per saldo ontstaat voor de gemeente een structurele meevaller van 285.000,=. 6.9 Reservering middelen onderwijs -5 -45 -22 -20 -61 Binnen de algemene uitkering uit het gemeentefonds, zijn middelen benoemd ten behoeve van onderwijshuisvesting. Hoewel de gemeenten niet verplicht zijn de middelen uit te geven aan onderwijshuisvesting, zijn de middelen welke betrekking hebben op de verdeelmaatstaven onderwijs (als gevolg van een verwachte toename van het aantal leerlingen) in verband met de uitwerking van de nota "scholen onder dak", voorlopig gereserveerd. 6.10 Hulpverl. bij hygiënische woonoverlast -20 Onder de basistaken van de GGD (OGGZ) valt de hulpverlening bij gevallen van hygiënische woonoverlast. Op jaarbasis zijn voor Leeuwarden 76 uren beschikbaar in de begroting. Rekening houdend met een gemiddelde hulpverleningsduur van 24 uur en circa 15 gevallen per jaar is het begrote aantal uren veel te laag. De GGD brengt de niet binnen de begroting gedekte uren in rekening aan de 'overschrijdende' gemeenten 10.000). Daarnaast is bij de hulpverlening aan clienten bij wie sprake is van ernstige woningvervuiling, het betreden van die woning niet zonder gezondheidsricico's. Voorafgaand aan de hulpverlening is schoonmaak van de woning noodzakelijk. Voor deze problematiek is 10.000,= noodzakelijk. Uiteraard zal altijd worden onderzocht of de kosten verhaalbaar zijn. 6.11 Diversen -8 iTotaal diensten 5801 -5994| -1091 -601 -8751 lïotaal generaal I 16941 -9031 3521 620-5681 05-07-21 Basis bijlage A fin overzicht 2006 t.b.v. programmabegroting raad.xls Pag.5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 454