PROGRAMMA BEGROTING 2006 VOORSTEL NIEUW BELEID N-01-01 Programma: Cultuur Dienst: Stadsontwikkeling en -beheer Naam van het voorstel: Archeologie (procesbegeleiding en ontwikkeling definitief beleid) Omschrijving/ onderbouwing: Bij de Tweede Kamer ligt een wetsvoorstel voor een herziening van de Monumentenwet 1988 voor het onderdeel archeologie. Het wetsvoorstel is een uitwerking van het Europese Verdrag van Valetta inzake archeologie. De wet treedt in werking in 2006. Op basis van de archeologiewet krijgen initiatiefnemers van bodemverstorende activiteiten (overheden waaronder gemeentelijke, marktpartijen zoals projectontwikkelaars, woningcorporaties, particuliere opdrachtgevers en agrarische bedrijven) te maken met een vernieuwd stelsel van vergunningen met bijbehorend toezicht. Gemeenten krijgen wettelijke taken toebedeeld voor het verantwoord beheren van het historisch waardevolle bodemarchief. Archeologie dient vooral te worden ingebed in het ruimtelijke ordeningsbeleid. In bestemmingsplannen moeten gemeenten aangeven hoe in geval van ruimtelijke plannen met bekende en onbekende archeologische waarden dient te worden omgegaan. Daarnaast moet de gemeente opdrachtgevers adviseren over de wijze van omgaan met archeologische waarden in het kader van vergunningprocedures, en toezicht houden op de uitvoering. Dit noopt tot een actieve rol op archeologisch gebied (procesbegeleiding en toetsingskader). Inmiddels is door de gemeente in samenwerking met Archeologisch Adviesbureau RAAP een aanzet gegeven voor een beleidsnota en digitale verwachtingskaarten. Deze is in 2004 voltooid maar kan niet verder worden gebracht door het ontbreken van menskracht en expertise op dit gebied. De nadere uitwerking dient te geschieden door een terzake deskundige. Het ontbreken van eigen archeologische expertise wordt steeds sterker gevoeld bij de noodzakelijke 'input' voor nieuwe ruimtelijke plannen en planologische procedures, zeker nu de hand- en spandiensten van de provinciale archeoloog zijn opgehouden. In de praktijk wordt thans ad hoe door ambtenaren die onbekend zijn met de materie zo goed en zo kwaad als het gaat invulling gegeven aan de wettelijke taken die er nu reeds liggen. De gemeente loopt daardoor grote risico's door de kans op beoordelingsfouten bij de voorbereiding van bouwprojecten en stagnatie in de ontwikkeling- en uitvoeringsfase. Het ontbreken van expertise leidt voorts tot het niet goed kunnen beoordelen van programma's van eisen en offertes voor onderzoeken en opgravingen, wat tot een slechte beheersing van omvang, tijd en kosten leidt. Op dit moment is het lastig om definitief te bepalen op welke wijze de noodzakelijke gemeentelijke taken idealiter zouden kunnen worden ingevuld. Ten eerste zijn enige onderdelen van de wet nog in discussie en kent de wet nog geen uitvoeringsbepalingen in de vorm van AMvB's. Voorts moet de gemeente binnen de eigen organisatie kennis opbouwen en ervaring opdoen, alvorens goed beargumenteerde keuzen te kunnen maken. Dit voorstel Nieuw Beleid biedt daarom een tijdelijke oplossing voor 2006 en 2007. Eind 2007 dienen de voorbereidingen voor een definitief model (in personele, organisatorische en financiële zin) gereed te zijn en kan een keuze worden gemaakt. Dit houdt in, dat t.z.t. voor 2007 en latere jaren formeel een nieuwe aanvraag voor structurele financiële middelen aan het college en de raad zal moeten worden voorgelegd. Parallel aan deze voorbereidingen zal worden onderzocht of er mogelijkheden zijn om in stadsregionaal verband tot een vorm van samenwerking op archeologisch gebied te komen. De in te huren archeologische beleidsadviseur en procesbegeleider krijgt de volgende taken: bindend adviseren op stedenbouwkundige en bestemmingsplannen en op bouwprojecten in ontwikkeling inclusief art. 19-procedures WRO opstellen van programma's van eisen of bestekken voor karterende en waarderende vooronderzoeken, voor aanvullende onderzoeken (kleinschalige proefopgravingen) en voor opgravingen begeleiden en toetsen van offertes van archeologische marktpartijen regulier afstemmingsoverleg met het bevoegd gezag (Provincie en Rijk) toezien op de juiste uitvoering melden vondsten en up to date houden van digitale verwachtingskaarten een voorstel voor de wijze waarop de gemeente Leeuwarden vanaf 2007 zijn taken op archeologisch gebied definitief gestalte geeft. Naar onze inschatting is voor de bovenstaande werkzaamheden 0,5 fte nodig. Daarmee is inclusief een bescheiden werkbudget een bedrag van circa 65.000,= excl btw op jaarbasis gemoeid, dus voor twee jaar een incidenteel bedrag van 130.000,= excl. btw. Hierbij moet worden aangetekend dat bij dit bedrag rekening is gehouden met het feit dat werkzaamheden specifiek voor uitvoeringsprojecten worden bekostigd uit projectbudgetten. NB Parallel met deze aanvraag wordt een aanvraag nieuw beleid ingediend voor een aanlegvergunningenstelsel. Hiermee wordt onder meer beoogd bescherming aan archeologische waarden te bieden, naast andere waarden. Voorde afhandeling van aanvragen is een Beleidsnota Archeologische Monumentenzorg en een daarbij behorend toetsingskader een essentiële voorwaarde. De kosten van de ontwikkeling van dit toetsingskader maken dus integraal deel uit van de kosten van de aanvraag voor archeologiebeleid. PROGRAMMABEGROTING 2006 VOORSTEL NIEUW BELEID N-02-01 Programma: Onderwijs Dienst: Welzijn Naam van het voorstel: Uitbreiding aantal buurtscholen Relatie met het collegeprogramma/ de stadsvisie/ het MOP II/ het Stadsconvenant: Uitgangspunt collegeprogramma is uitbreiding van het aantal buurtscholen. Te realiseren strategisch hoofddoel*: Onderwijs met zo min mogelijk belemmeringen en knelpunten die tot onderwijsachterstanden (kunnen) leiden Welke effecten* worden met het voorstel beoogd? Voorkomen en verminderen van taal- en rekenachterstanden, door middel van meer ouders actief betrekken binnen de school, versterken van de sociale cohesie in de wijk, een passend na-schools aanbod, versterking van de doorgaande lijn peuterspeelzaal - basisschool Welke prestaties* worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd? Preventief bestrijden van schooluitval Beleidsproduct: Onderwijsachterstandenbestrijding Productcode: 041 Wanneer worden de effecten zichtbaar: (aangeven met een X) 2006 2007 2008 2009 X X X X Maatregelen: Budgetbeslag per jaar (x 1.000) 2006 2007 2008 2009 A. Bedragen waarover BTW verschuldigd is B. Verschuldigde BTW 6 19 C. Bedragen (inclusief BTW) (A+B) D. Bedraqen waarover qeen BTW verschuldigd is €-60 E. Bruto Bedrag (C+D) F. BTW bedragen die compensabel of verrekenbaar zijn (zie specificatie) G. Netto bedragen (E-F) €-60 BTW: Verrekenbaar: Compensabel: F. Totaal Verrekenbaar en Compensabel Bij investeringen: in welk kwartaal worden de investeringen voorzien 1e kw. 2e kw. 3e kw. 4e kw. aangeven met een X Het gaat hier om de hoofddoelen, effecten en prestaties zoals omschreven in de P-beqrotinq.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 459