PROGRAMMABEGROTING 2006
VOORSTEL NIEUW BELEID N-l-05
Programma: Zorg en Opvang
Dienst: Welzijn
Naam van het voorstel:
Realisering Advies- en steunpunt huiselijk geweld
Omschrijving/ onderbouwing:
Een nieuw beleidsthema binnen de gemeente Leeuwarden is "huiselijk geweld". Concrete activiteit
is het opzetten van een advies- en steunpunt "huiselijk geweld". Op dit moment komen mensen
vooral binnen via de politie, het algemeen maatschappelijk werk of via de sociale teams. Het gaat
hier vaak om zware gevallen van huiselijk geweld. Door het neerzetten van het advies- en
steunpunt (frontoffice) kunnen mensen in een eerder stadium hun verhaal vertellen, waardoor erger
voorkomen kan worden. Het advies- en steunpunt heeft wat dat betreft een belangrijke preventieve
rol. Andere voordelen van het advies- en steunpunt zijn dat er een telefonische hulpdienst op het
terrein van huiselijk geweld gerealiseerd kan worden, waar alle burgers een beroep op kunnen
doen; vanuit het advies- en steunpunt kan er doorverwezen worden naar de bestaande
hulpverleningsstucturen en vindt er registratie plaats van vragen en problemen rond huiselijk
geweld.
Het Ministerie van VWS streeft ernaar dat er in 2008 een landelijk dekkend netwerk van advies- en
steunpunten Huiselijk Geweld aanwezig is. Tot nu lijkt dit mogelijk te zijn, omdat alle
centrumgemeenten, en dus ook Leeuwarden, de stimuleringssubsidie van VWS hebben
aangevraagd en hebben aangegeven een dergelijk steunpunt te gaan ontwikkelen. Voor het
openen van een steunpunt stelt VWS voor de jaren 2004 tot 2008 een stimuleringsbudget
beschikbaar voor de regio Fryslan op basis van een 60/40 financiering. Na 2008 wordt het VWS-
deel structureel uitgekeerd.
Dit betekent dat de centrumgemeente de resterende 40% 65.000) structureel bij zal moeten
dragen. Leeuwarden streeft er naar om dit bedrag met de andere Friese gemeenten te delen. Het
Leeuwarder deel hierin is 10.000. Voorgesteld wordt de Leeuwarder bijdrage voor de periode tot
en met 2008 beschikbaar te stellen.
Verder zullen er extra bedragen nodig zijn voor een publiciteitscampagne, een registratiesysteem
en deskundigheidsbevordering. Hiervoor is de komende jaren een te beperkt budget beschikbaar.
PROGRAMMABEGROTING 2006
VOORSTEL NIEUW BELEID N-l-06
Programma: Sport
Dienst: Welzijn
Naam van het voorstel:
Aanleg sport- en spelvoorzieningen op buurtniveau
Relatie met het collegeprogramma/ de Stadsvisie/ het MOP II/ het Stadsconvenant:
Te realiseren strategisch hoofddoel*:
- voldoende mogelijkheden voor burgers om hun vrije tijd te besteden aan sportbeoefening (actief
of passief) of sportief bewegen (individueel of in verenigingsverband);
- bestaande sporten zijn voldoende ontwikkeld en nieuwe sporten kunnen worden ontwikkeld;
- minder maatschappelijke problemen en een goede sociale integratie.
Welke effecten* worden met het voorstel beoogd?
Het percentage jeugdigen in Leeuwarden onder de 18 jaar dat sport blijft minimaal gelijk.
Welke prestaties* worden geleverd/ verbeterd wanneer het voorstel wordt gehonoreerd?
- het (doen) realiseren van nieuwe sportvoorzieningen in de stad;
- medewerking verlenen aan de totstandkoming van private sportaccommodaties.
Beleidsproduct:
Sport en ontspanning
Productcode:
034
Wanneer worden de effecten zichtbaar:
(aangeven met een X)
2006
2007
2008
2009
X
Maatregelen:
Budgetbeslag per jaar (x 1.000)
2006
2007
2008
2009
A. Bedragen waarover BTW verschuldigd is
B. Verschuldigde BTW
6
19%
C. Bedragen (inclusief BTW) (A+B)
D. Bedragen waarover geen BTW verschuldigd
is
-90
€+90
E. Bruto Bedrag (C+D)
F. BTW bedragen die compensabel of
verrekenbaar zijn (zie specificatie)
G. Netto bedragen (E-F)
-90
+90
BTW:
Verrekenbaar:
Compensabel:
F. Totaal Verrekenbaar en Compensabel
Bij investeringen: in welk kwartaal worden de
investeringen voorzien
1e kw.
2e kw.
3e kw.
4e kw.
aangeven met een X
Het gaat hier om de hoofddoelen. effecten en prestaties zoals omschreven in de
P-beqrotinq.