Bijlage A Lessen uit het huidige Stadsconvenant Leeuwarden 2000-2010 Evaluatie Stadsconvenant Leeuwarden (deze heeft in 2003 plaatsgevonden) Punt 1 resultaten convenant Punt 2 Procedures en werkwijzen 26 Wat heeft het Stadsconvenant Leeuwarden tot op heden opgeleverd? Overzicht van Stadsconvenantsprojecten die: Werkstad Woonstad Bereikbaar Ontsloten Waterstad Kennisstad Woonstad Verzorgende en Culturele Hoofdstad De evaluatie richtte zich op: 1. het in beeld brengen van de resultaten van het convenant tot nu toe in relatie tot de financiële inspanningen en het op elkaar afstemmen van de convenantboekhoudingen van Provincie en gemeente; 2. het helder op een rij zetten van de diverse procedures en werkwijzen. Hieronder wordt op de hoofdzaken van deze 2 punten ingegaan. In het huidige convenant is opgenomen dat de Provincie en de gemeente respectievelijk 22,7 min en de gemeente 36,3 min (vanuit het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsdfonds (SIOF)) beschikbaar stellen voor de uitvoering van de afgesproken thema's en projectclusters. Uitgegaan werd van een portefeuille met projecten voor Leeuwarden van tenminste 0,60 miljard en dat hiervan 10 voor rekening van de Provincie en gemeente zou komen en dat 90 gegenereerd zou worden uit andere financieringsbronnen. De evaluatie bracht het volgende naar voren: uit de overzichten die in het kader van de evaluatie zijn gemaakt, blijkt nadrukkelijk dat in de periode 2000 t/m 2003 een groot aantal projecten door de gemeente aan de stuurgroep Stadsconvenant zijn voorgelegd en in uitvoering zijn gebracht; bij diverse projecten, die in redelijkheid binnen het Stadsconvenant passen, heeft alleen de gemeente een financiële bijdrage verstrekt of gereserveerd uit het SIOF en is aan de Provincie geen bijdrage gevraagd; rekening houdend met de projecten die de gemeente als passend beschouwt in het convenant blijkt dat er sprake is van een evenwichtige financieringsverhouding tussen Provincie en gemeente; het beoogde multipliereffect (financiële bijdrage uit externe bronnen van 90 wordt niet gehaald. Tot en met 2002 was de verhouding Provincie/gemeente t.o.v. extern 1:2 i.p.v. de beoogde 1:10. In 2003 is deze verhouding overigens wel verbeterd doordat vooral bij de het project "kenniscampus" de bijdrage van Provincie/gemeente (ca. 20 min) aanzienlijk kleiner is dan de overige bijdragen (ca. 133 min). Dit komt neer op een verhouding van ca. 1:7; na afstemming van de convenantboekhoudingen van Provincie en gemeente bleek dat, met inbegrip van de bijdragen en reserveringen voor de convenantsprojecten 2003 en rekening houdend met enkele projecten die nog in de pijplijn zitten (Revitalisering Leeuwarden West, Ontwikkeling Newtonpark IV en NW-tangent) afgezien van een beperkte onderuitputting er, geen convenantsmiddelen meer beschikbaar zijn. Uit de evaluatie is naar voren gekomen dat: de procedure voor niet-KOMPAS projecten, die vanaf 2002 door de Provincie gelijk gesteld is aan de procedure van de KOMPAS projecten, door de gemeente als lang en onnodig ingewikkeld wordt ervaren. De Provincie heeft toegezegd dit punt nader te bekijken; projecten waarvoor een bijdrage aangevraagd wordt uit het "Strategisch investerings- en ontwikkelingsfonds" (SIOF) en die aangemerkt kunnen worden als een convenantsproject ook voorgelegd zullen worden aan de stuurgroep; de lijst met projecten waarvoor naar verwachting een bijdrage gevraagd zal worden uit de convenantsmiddelen en/of het SIOF jaarlijks geactualiseerd zal worden (in 2003 is dit al gebeurd op basis van de prioritering die de raad heeft gemaakt van de projecten in het kader van de Stadsvisie); Actualisatie Stadsconvenant Leeuwarden 2000-2010 de gemeente voorstander is van het in ieder geval vasthouden van een frequentie van 4 stuurgroepvergaderingen per jaar; Provincie en gemeente zich in zullen spannen zo goed mogelijk gebruik te maken van de nog beschikbare KOMPAS-middelen; De stuurgroep ook nadrukkelijk bedoeld is voor inhoudelijke bespreking van thema's, onderwerpen en projecten die betrekking hebben op het Stadsconvenant. gerealiseerd zijn; in uitvoering zijn; in voorbereiding zijn en waarvan de financiering/besluitvorming rond is. City Fee Revital. De Merodestraat (Oost Hemrik) IT-Loket Progr.manag. WerkGelegenh.Overeenk. Pilot Bedrijvenloket Stadsring (iet-ring) Newton-IV bedrijfsterrein ICT Center Arbeidsmarktmonitor Revitalisering bedrijventerrein Leeuwarden West Zuidlanden Structuurvisie Leeuwarden West Haak om Leeuwarden NoordWest-tangent OV-infrastructuur (busbanen, transferia) Romein 2000 Ontsluiting Newton turbo-mini-rotonde Verkeersmaatregelen Linksaffer Overijsselseweg Middelseerüte Waterplan Leeuwarden 1e fase Lwrdn, Stad van Water en Cultuur Kenniscampus Realiseren kennisclusters (life science) Centre of Excellence seminar Garantstelling centre of Excellence Proj.man. voorbereid. Kenniscampus Diverse uitleglocaties en inbreilocaties Stedelijke vernieuwing/herstructurering Binnenstad/Nieuwestad Multifunctionele centra Sluitende aanpak dagopvang Actualisatie Stadsconvenant Leeuwarden 2000-2010 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 59