Bijlage A
Lessen uit het huidige Stadsconvenant Leeuwarden 2000-2010
Evaluatie Stadsconvenant Leeuwarden (deze heeft in 2003 plaatsgevonden)
Punt 1 resultaten convenant
Punt 2 Procedures en werkwijzen
26
Wat heeft het Stadsconvenant Leeuwarden tot op heden opgeleverd?
Overzicht van Stadsconvenantsprojecten die:
Werkstad
Woonstad
Bereikbaar Ontsloten
Waterstad
Kennisstad
Woonstad
Verzorgende en
Culturele Hoofdstad
De evaluatie richtte zich op:
1. het in beeld brengen van de resultaten van het convenant tot nu toe in relatie tot de financiële
inspanningen en het op elkaar afstemmen van de convenantboekhoudingen van Provincie en
gemeente;
2. het helder op een rij zetten van de diverse procedures en werkwijzen.
Hieronder wordt op de hoofdzaken van deze 2 punten ingegaan.
In het huidige convenant is opgenomen dat de Provincie en de gemeente respectievelijk 22,7 min en
de gemeente 36,3 min (vanuit het Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsdfonds (SIOF))
beschikbaar stellen voor de uitvoering van de afgesproken thema's en projectclusters. Uitgegaan werd
van een portefeuille met projecten voor Leeuwarden van tenminste 0,60 miljard en dat hiervan 10
voor rekening van de Provincie en gemeente zou komen en dat 90 gegenereerd zou worden uit
andere financieringsbronnen.
De evaluatie bracht het volgende naar voren:
uit de overzichten die in het kader van de evaluatie zijn gemaakt, blijkt nadrukkelijk dat in de
periode 2000 t/m 2003 een groot aantal projecten door de gemeente aan de stuurgroep
Stadsconvenant zijn voorgelegd en in uitvoering zijn gebracht;
bij diverse projecten, die in redelijkheid binnen het Stadsconvenant passen, heeft alleen de
gemeente een financiële bijdrage verstrekt of gereserveerd uit het SIOF en is aan de
Provincie geen bijdrage gevraagd;
rekening houdend met de projecten die de gemeente als passend beschouwt in het convenant
blijkt dat er sprake is van een evenwichtige financieringsverhouding tussen Provincie en
gemeente;
het beoogde multipliereffect (financiële bijdrage uit externe bronnen van 90 wordt niet
gehaald. Tot en met 2002 was de verhouding Provincie/gemeente t.o.v. extern 1:2 i.p.v. de
beoogde 1:10. In 2003 is deze verhouding overigens wel verbeterd doordat vooral bij de het
project "kenniscampus" de bijdrage van Provincie/gemeente (ca. 20 min) aanzienlijk kleiner
is dan de overige bijdragen (ca. 133 min). Dit komt neer op een verhouding van ca. 1:7;
na afstemming van de convenantboekhoudingen van Provincie en gemeente bleek dat, met
inbegrip van de bijdragen en reserveringen voor de convenantsprojecten 2003 en rekening
houdend met enkele projecten die nog in de pijplijn zitten (Revitalisering Leeuwarden West,
Ontwikkeling Newtonpark IV en NW-tangent) afgezien van een beperkte onderuitputting er,
geen convenantsmiddelen meer beschikbaar zijn.
Uit de evaluatie is naar voren gekomen dat:
de procedure voor niet-KOMPAS projecten, die vanaf 2002 door de Provincie gelijk gesteld is
aan de procedure van de KOMPAS projecten, door de gemeente als lang en onnodig
ingewikkeld wordt ervaren. De Provincie heeft toegezegd dit punt nader te bekijken;
projecten waarvoor een bijdrage aangevraagd wordt uit het "Strategisch investerings- en
ontwikkelingsfonds" (SIOF) en die aangemerkt kunnen worden als een convenantsproject ook
voorgelegd zullen worden aan de stuurgroep;
de lijst met projecten waarvoor naar verwachting een bijdrage gevraagd zal worden uit de
convenantsmiddelen en/of het SIOF jaarlijks geactualiseerd zal worden (in 2003 is dit al
gebeurd op basis van de prioritering die de raad heeft gemaakt van de projecten in het kader
van de Stadsvisie);
Actualisatie Stadsconvenant Leeuwarden 2000-2010
de gemeente voorstander is van het in ieder geval vasthouden van een frequentie van 4
stuurgroepvergaderingen per jaar;
Provincie en gemeente zich in zullen spannen zo goed mogelijk gebruik te maken van de nog
beschikbare KOMPAS-middelen;
De stuurgroep ook nadrukkelijk bedoeld is voor inhoudelijke bespreking van thema's,
onderwerpen en projecten die betrekking hebben op het Stadsconvenant.
gerealiseerd zijn;
in uitvoering zijn;
in voorbereiding zijn en waarvan de financiering/besluitvorming rond is.
City Fee
Revital. De Merodestraat (Oost Hemrik)
IT-Loket
Progr.manag. WerkGelegenh.Overeenk.
Pilot Bedrijvenloket
Stadsring (iet-ring)
Newton-IV bedrijfsterrein
ICT Center
Arbeidsmarktmonitor
Revitalisering bedrijventerrein Leeuwarden West
Zuidlanden
Structuurvisie Leeuwarden West
Haak om Leeuwarden
NoordWest-tangent
OV-infrastructuur (busbanen, transferia)
Romein 2000
Ontsluiting Newton turbo-mini-rotonde
Verkeersmaatregelen Linksaffer Overijsselseweg
Middelseerüte
Waterplan Leeuwarden 1e fase
Lwrdn, Stad van Water en Cultuur
Kenniscampus
Realiseren kennisclusters (life science)
Centre of Excellence seminar
Garantstelling centre of Excellence
Proj.man. voorbereid. Kenniscampus
Diverse uitleglocaties en inbreilocaties
Stedelijke vernieuwing/herstructurering
Binnenstad/Nieuwestad
Multifunctionele centra
Sluitende aanpak dagopvang
Actualisatie Stadsconvenant Leeuwarden 2000-2010
27