22
Nota grondbeleid
- Leidraad voor het ontwikkelen van woningbouw is het woonplan. Door middel van het
grondbeleid zullen de kavelprijzen hierop worden afgestemd.
- Aan experimenten wordt alle ruimte gegeven onder voorwaarde dat deze geen effect
hebben op de marktconforme grondprijs, danwel het tempo van uitgifte (zie §4.3.6).
- Aanhouden van een ontwikkelbudget van €50.000,- te dekken uit de Reserve
Grondexploitaties om vorm te kunnen geven aan onderzoeken tb.v. nieuwe
ontwikkelingen. -
3.3.2. Kantorenbouw
Voor de kantorenbouw geldt nagenoeg hetzelfde grondbeleid als voor de woningbouw
gebieden. Waar mogelijk zal een actief grondbeleid worden gevoerd. Bij de realisatie van de
plannen voor kantorenbouw zal de gemeente echter in hoofdzaak voorwaardenscheppend zijn.
Daarbij moet gedacht worden aan het goedkeuren van plannen en het zorgen voor
infrastructurele voorzieningen.
Het gemeentelijk kantorenbeleid gaat uit van concentratie van metrages groter dan 2.500 m2
BVO in de zogenoemde kantorenhaak (Oostergoweg-Station-Lange Marktstraat-
Tesselschadestraat-FEC e.o.). Gezien de gemeentelijke belangen zal het grondbeleid zich de
komende tijd vooral richten op de ontwikkeling in Leeuwarden West (inclusief City-FEC).
Vooral de uitbouw van het FEC naar WTC heeft daarbij prioriteit omdat verwacht wordt dat
die ontwikkeling als aanjager fungeert voor andere voor de gemeente van belang zijnde
economische activiteiten.
In de kantorenhaak zijn nog voldoende mogelijkheden aanwezig om de eerstkomende jaren te
voorzien in de vraag naar grootschalige kantoren. De maximaal 150.000 m2 BVO aan
kantoorruimte wordt gerealiseerd binnen de PPS-constructie van De Zuidlanden.
De dynamiek die in de ontwikkeling van de kantorenmarkt zit kan er toe leiden dat de locatie
in De Zuidlanden sneller tot ontwikkeling wordt gebracht. Segmentering van het aanbod kan
daarbij een rol spelen.
Bij de kantoorontwikkeling is de grondpositie die de gemeente inneemt dan wel zal gaan
nemen een belangrijke factor.
Voor de kleinere kantoren is het beleid gericht op het benutten van in de stad aanwezige
verspreide bouwmogelijkheden. Het grondbeleid zal deze gewenste ontwikkeling zoveel
mogelijk faciliteren.
Doelstellingen/uitgangspunten grondbeleid:
- Snelle vormgeving van de planontwikkeling in de kantorenhaak (inclusief City-FEC)
middels samenwerking met marktpartijen.
3.3.3. Bedrijventerreinen
Het bestaande actieve grondbeleid bij de realisatie van de bedrijventerreinen zal gehandhaafd
blijven. Gezien de beperkte voorraad bedrijventerreinen is een actief beleid op het gebied van
verwerving en ontwikkeling zelfs noodzakelijk. Het op voldoende niveau brengen van de
voorraad bedrijventerreinen is in de komende tijd voor het gemeentelijk grondbeleid dan ook
een belangrijke speerpunt. Dit is temeer van belang omdat als de ontwikkeling van de grotere
bedrijventerreinen stokt er niet alleen grote problemen ontstaan voor vestigingsbeslissingen
van de bestaande bedrijvigheid maar ook voor de acquisitie.
De noodzakelijke ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen is direct afhankelijk van
duidelijkheid over het wegtracé van de Haak om Leeuwarden. In dat kader is het van groot
belang dat de nu nog bestaande onduidelijkheid over het tracé zo spoedig mogelijk wordt
21
Nota grondbeleid
opgeheven. De gemeente Leeuwarden zal hier in samenspraak met de Provincie al het
mogelijke aan moeten (blijven) doen. De planvoorbereidingen van de nieuwe
bedrijventerreinen zal zodanig aangestuurd moeten worden, dat bij de gewenste toekomstige
uitbreiding geen verdere stagnaties ontstaan.
Op basis van het gematigde scenario uit Nota bedrijventerreinen Leeuwarden is voor de
periode 2005 - 2010 sprake van een behoefte aan bedrijventerreinen van 110 ha. Beschikbaar
is nog een oppervlakte aan bedrijventerreinen van ongeveer 12 ha vooral in de categorie
Modem gemengd. Derhalve is sprake van een tekort van mim 98 ha. Voor een beperkt deel
kan in dit tekort worden voorzien door het in ontwikkeling nemen van de volgende locaties:
Locatie
Categorie
Planfase
Beschikbaar
vanaf
Oppervlakte
in ha.
Businesspark fase IV
Representatief/
Modem gemengd
Al verworven
2006
10
Newtonpark fase 4
Modem gemengd
Al verworven
2006
25
Totaal
35
Gezien de beperkte voorraad aan bedrijventerreinen is het van groot belang dat Businesspark
fase IV en Newtonpark fase 4 snel tot ontwikkeling komen. De ontwikkeling van deze
locaties dient dan ook hoge prioriteit te krijgen.
Locaties die pas op (middel)lange termijn ontwikkeld kunnen worden zijn:
Locatie
Categorie
Planfase
Periode
vanaf
Oppervlakte
in ha
Zwettepark Noord
Modem gemengd
Deels verworven
2012
40
Newtonpark fase 3
Modem gemengd en
beperkt zwaar
Verworven, nog
niet ontsloten
2012
40
Businesspark fase V
Modem gemengd
Niet verworven
2006?
0
Newtonpark fase 5
Representatief en licht
modem gemengd
Niet verworven
2009
0
Totaal
80
Hier zijn eerst nog verwervingen, planologische procedures en de aanleg van
ontsluitingswegen nodig. Indicatief is in de tabel aangegeven in welk jaar de uitvoering kan
starten, uitgaande van een forse gemeentelijke inzet. Daarnaast geldt voor de grotere terreinen
dat door fasering niet alle kavels direct beschikbaar zijn voor de markt.
De vertragingen die ontstaan in de ontwikkeling van bedrijventerreinen als gevolg van
bijvoorbeeld planologische procedures hebben gevolgen voor de grondexploitaties van deze
bedrijventerreinen. Dit kan leiden tot een dusdanig hoge grondprijs dat dit ten koste gaat van
de concurrentiepositie van Leeuwarden. In dergelijke gevallen zal gekozen moeten worden
voor het afwaarderen van de gronden.
De leegstand op de bestaande bedrijventerreinen Leeuwarden West en Hemrik kan een klein
deel van de behoefte van de markt opgevangen. Daarbij is voor Leeuwarden West
revitalisering een belangrijke voorwaarde om in de toekomst bij te kunnen dragen aan het