22 Nota grondbeleid - Leidraad voor het ontwikkelen van woningbouw is het woonplan. Door middel van het grondbeleid zullen de kavelprijzen hierop worden afgestemd. - Aan experimenten wordt alle ruimte gegeven onder voorwaarde dat deze geen effect hebben op de marktconforme grondprijs, danwel het tempo van uitgifte (zie §4.3.6). - Aanhouden van een ontwikkelbudget van €50.000,- te dekken uit de Reserve Grondexploitaties om vorm te kunnen geven aan onderzoeken tb.v. nieuwe ontwikkelingen. - 3.3.2. Kantorenbouw Voor de kantorenbouw geldt nagenoeg hetzelfde grondbeleid als voor de woningbouw gebieden. Waar mogelijk zal een actief grondbeleid worden gevoerd. Bij de realisatie van de plannen voor kantorenbouw zal de gemeente echter in hoofdzaak voorwaardenscheppend zijn. Daarbij moet gedacht worden aan het goedkeuren van plannen en het zorgen voor infrastructurele voorzieningen. Het gemeentelijk kantorenbeleid gaat uit van concentratie van metrages groter dan 2.500 m2 BVO in de zogenoemde kantorenhaak (Oostergoweg-Station-Lange Marktstraat- Tesselschadestraat-FEC e.o.). Gezien de gemeentelijke belangen zal het grondbeleid zich de komende tijd vooral richten op de ontwikkeling in Leeuwarden West (inclusief City-FEC). Vooral de uitbouw van het FEC naar WTC heeft daarbij prioriteit omdat verwacht wordt dat die ontwikkeling als aanjager fungeert voor andere voor de gemeente van belang zijnde economische activiteiten. In de kantorenhaak zijn nog voldoende mogelijkheden aanwezig om de eerstkomende jaren te voorzien in de vraag naar grootschalige kantoren. De maximaal 150.000 m2 BVO aan kantoorruimte wordt gerealiseerd binnen de PPS-constructie van De Zuidlanden. De dynamiek die in de ontwikkeling van de kantorenmarkt zit kan er toe leiden dat de locatie in De Zuidlanden sneller tot ontwikkeling wordt gebracht. Segmentering van het aanbod kan daarbij een rol spelen. Bij de kantoorontwikkeling is de grondpositie die de gemeente inneemt dan wel zal gaan nemen een belangrijke factor. Voor de kleinere kantoren is het beleid gericht op het benutten van in de stad aanwezige verspreide bouwmogelijkheden. Het grondbeleid zal deze gewenste ontwikkeling zoveel mogelijk faciliteren. Doelstellingen/uitgangspunten grondbeleid: - Snelle vormgeving van de planontwikkeling in de kantorenhaak (inclusief City-FEC) middels samenwerking met marktpartijen. 3.3.3. Bedrijventerreinen Het bestaande actieve grondbeleid bij de realisatie van de bedrijventerreinen zal gehandhaafd blijven. Gezien de beperkte voorraad bedrijventerreinen is een actief beleid op het gebied van verwerving en ontwikkeling zelfs noodzakelijk. Het op voldoende niveau brengen van de voorraad bedrijventerreinen is in de komende tijd voor het gemeentelijk grondbeleid dan ook een belangrijke speerpunt. Dit is temeer van belang omdat als de ontwikkeling van de grotere bedrijventerreinen stokt er niet alleen grote problemen ontstaan voor vestigingsbeslissingen van de bestaande bedrijvigheid maar ook voor de acquisitie. De noodzakelijke ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen is direct afhankelijk van duidelijkheid over het wegtracé van de Haak om Leeuwarden. In dat kader is het van groot belang dat de nu nog bestaande onduidelijkheid over het tracé zo spoedig mogelijk wordt 21 Nota grondbeleid opgeheven. De gemeente Leeuwarden zal hier in samenspraak met de Provincie al het mogelijke aan moeten (blijven) doen. De planvoorbereidingen van de nieuwe bedrijventerreinen zal zodanig aangestuurd moeten worden, dat bij de gewenste toekomstige uitbreiding geen verdere stagnaties ontstaan. Op basis van het gematigde scenario uit Nota bedrijventerreinen Leeuwarden is voor de periode 2005 - 2010 sprake van een behoefte aan bedrijventerreinen van 110 ha. Beschikbaar is nog een oppervlakte aan bedrijventerreinen van ongeveer 12 ha vooral in de categorie Modem gemengd. Derhalve is sprake van een tekort van mim 98 ha. Voor een beperkt deel kan in dit tekort worden voorzien door het in ontwikkeling nemen van de volgende locaties: Locatie Categorie Planfase Beschikbaar vanaf Oppervlakte in ha. Businesspark fase IV Representatief/ Modem gemengd Al verworven 2006 10 Newtonpark fase 4 Modem gemengd Al verworven 2006 25 Totaal 35 Gezien de beperkte voorraad aan bedrijventerreinen is het van groot belang dat Businesspark fase IV en Newtonpark fase 4 snel tot ontwikkeling komen. De ontwikkeling van deze locaties dient dan ook hoge prioriteit te krijgen. Locaties die pas op (middel)lange termijn ontwikkeld kunnen worden zijn: Locatie Categorie Planfase Periode vanaf Oppervlakte in ha Zwettepark Noord Modem gemengd Deels verworven 2012 40 Newtonpark fase 3 Modem gemengd en beperkt zwaar Verworven, nog niet ontsloten 2012 40 Businesspark fase V Modem gemengd Niet verworven 2006? 0 Newtonpark fase 5 Representatief en licht modem gemengd Niet verworven 2009 0 Totaal 80 Hier zijn eerst nog verwervingen, planologische procedures en de aanleg van ontsluitingswegen nodig. Indicatief is in de tabel aangegeven in welk jaar de uitvoering kan starten, uitgaande van een forse gemeentelijke inzet. Daarnaast geldt voor de grotere terreinen dat door fasering niet alle kavels direct beschikbaar zijn voor de markt. De vertragingen die ontstaan in de ontwikkeling van bedrijventerreinen als gevolg van bijvoorbeeld planologische procedures hebben gevolgen voor de grondexploitaties van deze bedrijventerreinen. Dit kan leiden tot een dusdanig hoge grondprijs dat dit ten koste gaat van de concurrentiepositie van Leeuwarden. In dergelijke gevallen zal gekozen moeten worden voor het afwaarderen van de gronden. De leegstand op de bestaande bedrijventerreinen Leeuwarden West en Hemrik kan een klein deel van de behoefte van de markt opgevangen. Daarbij is voor Leeuwarden West revitalisering een belangrijke voorwaarde om in de toekomst bij te kunnen dragen aan het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 64