Inleiding 2. Kadernota Jeugdbeleid 2.1 Kadernota Jeugdbeleid Gemeente Leeuwarden In 1998 is de kademota Jeugdbeleid "Een kwestie van lef' door de gemeenteraad vastgesteld. Sinds die tijd is veel gebeurd op het gebied van jeugd zowel op lokaal, provinciaal als landelijk niveau. Te denken valt aan nieuwe beleidsterreinen als onderwijsachterstandenbeleid, projecten jeugd en veiligheid in het kader van het Grote Stedenbeleid, nieuwe wetgeving op het gebied van Jeugdzorg en de Operatie Jong. En last but not least heeft de gemeenteraad het jeugdbeleid hoog op de politieke agenda geplaatst. Voldoende aanleiding om zeven jaar na verschijning van de kademota Jeugdbeleid de balans op te maken en het beleid voor de komende jaren in de vorm van een jeugdagenda weer te geven. In de gemeente Leeuwarden wonen per 1-1-2004 91.403 inwoners. 30.036 van hen behoren tot de leeftijdscategorie 0-24 jarigen, oftewel 32,7%. Dit is iets hoger dan het landelijke gemiddelde van 31% per 1 januari 2002 (CBS, 2003). De verdeling per leeftijdcategorie wordt duidelijk uit tabel 1. Tabel 1. Verdeling naar leeftijdscategorie 0-24 jarigen Leeuwarden per 1-1-2004 Aantal 0-4 jaar 5.036 5,50% 5-9 jaar 4.781 5,20% 10- 14 jaar 4.777 5,20% 15-19 jaar 5.986 6,50% 20-24 jaar 9.456 10,30% 0-24 jaar 30.036 32,70% Bron: Statistiek Onderzoek gemeente Leeuwarden De indeling van de Jeugdagenda is als volgt: Kademota; stand van zaken en knelpunten Landelijke ontwikkelingen van belang voor jeugdagenda Jeugdagenda (Doelen en uitgangspunten; prioriteiten; instrumenten; jaarprogramma's) Bijlagen (overzicht huidige beleid in schema; financiën) Impuls opvoed- en gezinsondersteuninc 2005-2007 24 15-11-2005 Gemeente Leeuwarden Dit hoofdstuk gaat kort in op de inhoud van de kademota Jeugdbeleid "Een kwestie van lef". Vervolgens is een beschrijving opgenomen van de huidige stand van zaken van het gemeentelijk jeugdbeleid. Het gaat om de belangrijkste ontwikkelingen sinds 1998. In bijlage 1 is dit schematisch weergegeven. Tot slot zijn de grootste knelpunten in het gemeentelijk beleid beschreven. De kademota Jeugdbeleid is in 1998 uitgebracht om samenhang aan te brengen in het jeugdbeleid. De doelstelling voor het jeugdbeleid is als volgt geformuleerd: "kansen voor jongeren (0 - 25 jaar) vergroten en uitval voorkomen. Het beleid dient zich te richten op de integratie, participatie en sociale binding van jeugdigen aan de samenleving". Daarbij geldt dat de primaire verantwoordelijkheid voor opvoeding en bescherming bij ouders ligt. De gemeente creëert zo gunstig mogelijke voorwaarden waaronder het gezin en de jeugdige kan functioneren. Het jeugdbeleid is in vier soorten beleid ingedeeld: Algemeen jeugdbeleid gericht op het maatschappelijk functioneren van jeugdigen. Voorbeelden hiervan zijn: onderwijs, speel- en sportvoorzieningen, culturele voorzieningen. Algemeen preventief jeugdbeleid gericht op het voorkomen van achterstanden. Te denken valt aan: jeugdgezondheidszorg en voorschoolse vorming Gericht preventief jeugdbeleid bedoeld voor specifieke groepen ter voorkoming van achterstanden. Bijvoorbeeld: onderwijsachterstandenbeleid, opvoedingsondersteuning Curatief en repressief jeugdbeleid dat probleemoplossend is. Het gaat dan onder meer om jeugdhulpverlening en de aanpak van veelplegers. De prioriteit is gelegd bij de doelstellingen die vallen onder het gericht preventief jeugdbeleid en het algemeen preventief jeugdbeleid zonder daarbij het algemene beleid en het acuut oplossen van problemen uit het oog te verliezen. Het gaat dan met name om doelstellingen die gericht zijn op het bestrijden van onderwijsachterstanden en om doelstellingen gericht op opvoedingsondersteuning, jeugdgezondheidszorg en hulpverlening aan (risicojongeren. Stand van zaken beleid 0-12 jarigen De versterking van het algemene jeugdbeleid voor de 0 - 12 jarigen heeft vooral vorm gekregen door de professionalisering van het peuterspeelzaalwerk, de forse uitbreiding van het aantal kindplaatsen in de kinderopvang, de uitbreiding van het aantal speelvoorzieningen in de wijken en de invoering van het kunstmenu voor de basisscholen. De totale jeugdgezondheidszorg 0 - 19 jarigen, als essentiële basisvoorziening, valt sinds 2003 onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid. In het preventief jeugdbeleid is onder meer ingezet op de invoering van het fenomeen buurtschool in vijf wijken en daaraan gekoppeld de invoering van de voor- en vroegschoolse educatie zoals het programma Kaleidoscoop. Opvoedingsondersteuning heeft een sterke impuls gekregen via diverse instellingen en programma's zoals Opstap(je)en POOK (gedwongen opvoedingsondersteuning). Op sportief vlak heeft de breedtesportimpuls gezorgd voor extra activiteiten voor kinderen uit de achterstandswijken. Vroegsignalering van problemen en het vroegtijdig aanpakken daarvan is de afgelopen jaren op verschillende manieren versterkt. Een voorbeeld hiervan is de zorgmonitor voor zorg- en risicoleerlingen gericht op het voorkomen van voortijdig schooluitval. Impuls opvoed- en gezinsondersteuninc 2005-2007 25 15-11-2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 88