Blad 16
Bereikbaarheidsprojecten (westelijke invalsweg,
Drachtstercomplex en fietsprojecten) ca. 16,5 min;
Ontwikkeling FEC-City ca. 2,0 min;
Stedelijke- en kenniseconomie ca. 10,0 min;
Bedrijventerreinen (revitalisering/nieuw) ca.€ 3,0 min;
Diversen 5,0 min
Totaal ca. €36,5 min
Stand SIOF
In het ontwikkelingsdeel van het SIOF is eind 2006 nog
281.789 beschikbaar. Na aftrek van de reserveringen en
rekening houdend met terugstortingen is er eind 2 010
1.775.830 beschikbaar.
In het investeringsdeel van het SIOF is eind 2006
14.473.709 beschikbaar. Na aftrek van de reserveringen is
er eind 2010 5.123.075 beschikbaar.
Reservering doorschuiven
Van 2006 naar 2 007
Investeringsdeel
Leeuwarden-Oost/Hemrik west 90.998
Eewal-Wortelhaven 6.000
Noordwesttangent 1.000.000
Oldehoofsterkerkhof 365.000
Kenniscirculatie Friesland 300.000
Haak 201.577
Van 2009 naar 2 007
Haak 3.297.815
Gelet op de huidige stand zal voor het realiseren van de
gewenste majeure projecten en het binnenhalen van de
gewenste cofinanciering het SIOF de komende 7 jaar gevoed
moeten worden met ca. 31,5 min. Dit betekent gemiddeld
een jaarlijkse voeding van ca. 4,5 min.
Blad 17
Financieel resultaat 2006
In 2006 is, zoals eerder in deze raadsbrief is aangegeven,
een positief resultaat behaald van 4,1 min ten opzichte
van de gewijzigde begroting 2006. Dit resultaat is de som
van de volgende belangrijkste verschillen per programma:
(x 1.000)
nr. 4 Zorg en opvang 951 Voordeel
nr. 5 Werk en inkomen 1.419 Nadeel
nr. 6 Wonen 1.0 69 Voordeel
nr. 15 Algemene dekkingsmiddelen 2.3 74 Voordeel
Overige programma's diverse voor- en 1.150 Voordeel
nadelen
Resultaat
4.125 Voordeel
De achtergrond van deze verschillen is:
Zorg en opvang; het voordeel is ontstaan door de vrijval
van een aanvullende rijksbijdrage Nieuwkomers, niet
bestede middelen Oudkomers, lagere subsidies buurt-en
clubhuiswerk en minder projectkosten voor de realisering
van de MFC's in Westeinde en Camminghaburen
Werk en inkomen; Op WWB inkomensvoorzieningen is sprake
van een nadeel van bijna 1,9 min veroorzaakt door een
hoger gemiddeld aantal WWB bijstandsgerechtigden dan
begroot en door een lagere vaststelling van het
macrobudget door het Rijk. Op de bijzondere bijstand om
niet is een voordeel ontstaan van 0,5 min die het
gevolg is van een nog niet bestede rijksbijdrage
koopkrachtreparatie
Wonen; het volledige verschil is een gevolg van hogere
opbrengsten van bouwleges
Algemene dekkingsmiddelen; Van de BNG werd in 2 0 06 een
extra uitkering ontvangen van 1,0 min. Ook was er een
hogere opbrengst OZB (€0,8 min). De overige voor- en
nadelen op dit programma zijn per saldo 0,6 min
voordelig.
Een uitgebreidere verklaring en analyse van het positieve
resultaat is opgenomen in de jaarstukken in hoofdstuk 2
"Programmaverantwoording" en in hoofdstuk 3 "Financiële
Rekening en Balans"
Het behaalde resultaat kan op diverse manieren geanalyseerd
worden. Hierboven zijn de belangrijkste verschillen tussen
begroting en rekening per programma aangegeven. Maar het
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat
het resultaat ook nog op een nog andere wij ze aan u wordt
voorgelegd. Dat voorschrift behelst dat inzichtelijk
gemaakt moet worden in welke mate mutaties in reserves van
invloed zijn geweest op het resultaat.