Blad 16 Bereikbaarheidsprojecten (westelijke invalsweg, Drachtstercomplex en fietsprojecten) ca. 16,5 min; Ontwikkeling FEC-City ca. 2,0 min; Stedelijke- en kenniseconomie ca. 10,0 min; Bedrijventerreinen (revitalisering/nieuw) ca.€ 3,0 min; Diversen 5,0 min Totaal ca. €36,5 min Stand SIOF In het ontwikkelingsdeel van het SIOF is eind 2006 nog 281.789 beschikbaar. Na aftrek van de reserveringen en rekening houdend met terugstortingen is er eind 2 010 1.775.830 beschikbaar. In het investeringsdeel van het SIOF is eind 2006 14.473.709 beschikbaar. Na aftrek van de reserveringen is er eind 2010 5.123.075 beschikbaar. Reservering doorschuiven Van 2006 naar 2 007 Investeringsdeel Leeuwarden-Oost/Hemrik west 90.998 Eewal-Wortelhaven 6.000 Noordwesttangent 1.000.000 Oldehoofsterkerkhof 365.000 Kenniscirculatie Friesland 300.000 Haak 201.577 Van 2009 naar 2 007 Haak 3.297.815 Gelet op de huidige stand zal voor het realiseren van de gewenste majeure projecten en het binnenhalen van de gewenste cofinanciering het SIOF de komende 7 jaar gevoed moeten worden met ca. 31,5 min. Dit betekent gemiddeld een jaarlijkse voeding van ca. 4,5 min. Blad 17 Financieel resultaat 2006 In 2006 is, zoals eerder in deze raadsbrief is aangegeven, een positief resultaat behaald van 4,1 min ten opzichte van de gewijzigde begroting 2006. Dit resultaat is de som van de volgende belangrijkste verschillen per programma: (x 1.000) nr. 4 Zorg en opvang 951 Voordeel nr. 5 Werk en inkomen 1.419 Nadeel nr. 6 Wonen 1.0 69 Voordeel nr. 15 Algemene dekkingsmiddelen 2.3 74 Voordeel Overige programma's diverse voor- en 1.150 Voordeel nadelen Resultaat 4.125 Voordeel De achtergrond van deze verschillen is: Zorg en opvang; het voordeel is ontstaan door de vrijval van een aanvullende rijksbijdrage Nieuwkomers, niet bestede middelen Oudkomers, lagere subsidies buurt-en clubhuiswerk en minder projectkosten voor de realisering van de MFC's in Westeinde en Camminghaburen Werk en inkomen; Op WWB inkomensvoorzieningen is sprake van een nadeel van bijna 1,9 min veroorzaakt door een hoger gemiddeld aantal WWB bijstandsgerechtigden dan begroot en door een lagere vaststelling van het macrobudget door het Rijk. Op de bijzondere bijstand om niet is een voordeel ontstaan van 0,5 min die het gevolg is van een nog niet bestede rijksbijdrage koopkrachtreparatie Wonen; het volledige verschil is een gevolg van hogere opbrengsten van bouwleges Algemene dekkingsmiddelen; Van de BNG werd in 2 0 06 een extra uitkering ontvangen van 1,0 min. Ook was er een hogere opbrengst OZB (€0,8 min). De overige voor- en nadelen op dit programma zijn per saldo 0,6 min voordelig. Een uitgebreidere verklaring en analyse van het positieve resultaat is opgenomen in de jaarstukken in hoofdstuk 2 "Programmaverantwoording" en in hoofdstuk 3 "Financiële Rekening en Balans" Het behaalde resultaat kan op diverse manieren geanalyseerd worden. Hierboven zijn de belangrijkste verschillen tussen begroting en rekening per programma aangegeven. Maar het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat het resultaat ook nog op een nog andere wij ze aan u wordt voorgelegd. Dat voorschrift behelst dat inzichtelijk gemaakt moet worden in welke mate mutaties in reserves van invloed zijn geweest op het resultaat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 106